DROPS / 222 / 23

Sapphire Trails Cardigan by DROPS Design

Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ¾-långa ballongärmar. Storlek S - XXXL.

  • Sapphire Trails Cardigan / DROPS 222-23 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ¾-långa ballongärmar. Storlek S - XXXL.
  • Sapphire Trails Cardigan / DROPS 222-23 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ¾-långa ballongärmar. Storlek S - XXXL.
  • Sapphire Trails Cardigan / DROPS 222-23 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ¾-långa ballongärmar. Storlek S - XXXL.
  • Sapphire Trails Cardigan / DROPS 222-23 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ¾-långa ballongärmar. Storlek S - XXXL.
  • Sapphire Trails Cardigan / DROPS 222-23 - Stickad kofta i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster och ¾-långa ballongärmar. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell sk-134
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g färg 13, ljus jeansblå

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: Längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till resår.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: Längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 6-6-6-7-7-7 st.

från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 61.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 287.7kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 111 maskor) minus framkanterna (t.ex 14 maskor), och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 15) = 6,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis var 6:e och var 7:e maska, och det ökas inte över framkanterna. På nästa varv stickas omslagen vridna, så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningarna görs från rätsidan!
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet aviga, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget tas på). Maska av så här från rätsidan när det återstår 6 maskor på varvet: Gör 1 omslag om stickan, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans och sticka de sista maskorna på varvet som förut. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt, så att det blir hål.
Första knapphålet maskas av när resåren i halsen mäter ca 2 cm. Sedan maskas de 5-5-5-6-6-6 nästa knapphålen av med ca 9-9-9½-8½-8½-9 cm mellan varje.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, kan det maskas av med en tjockare sticka. Om detta också blir stramt, kan det göras 1 omslag om stickan efter ca var 3:e eller var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA ¬– KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskanten och oket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. Det ökas maskor i hålmönstret på axlarna. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka / strumpstickor, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 111-114-120-126-129-135 maskor (inklusive 7 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med Sky. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: A.1 över de första 7 maskorna, * 1 rätmaska, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 8 maskor, 1 rätmaska och avsluta med A.2 över de sista 7 maskorna.
Fortsätt resåren så i 2 cm – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan.
När resåren är färdig, stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det ökas 15-16-14-28-29-27 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 126-130-134-154-158-162 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan (omslagen stickas vridet aviga).
Byt till rundsticka 4. Sätt 1 markör efter framkanten i början av varvet mitt fram, oket ska mätas från denna markören!

OK:
Nu stickas det mönster så här:
Sticka A.1 över de första 7 maskorna, slätstickning över de nästa 12-13-14-19-20-21 maskorna, A.3 över de nästa 32 maskorna, slätstickning över de nästa 24-26-28-38-40-42 maskorna, A.3 över de nästa 32 maskorna, slätstickning över de nästa 12-13-14-19-20-21 maskorna, avsluta med A.2 över de sista 7 maskorna.
Fortsätt fram och tillbaka så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.3 har stickats 5½-6-6½-6½-7-7½ gånger på höjden har det ökats 264-288-312-312-336-360 maskor = 390-418-446-466-494-522 maskor på varvet. Sticka slätstickning utan ökningar och med 7 framkantsmaskor i varje sida som förut till arbetet mäter 24-26-28-30-32-34 cm från markören vid halskanten.
På nästa varv från avigsidan delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar så här:
Sticka de första 7 framkantsmaskorna som förut, slätstickning över de nästa 42-46-51-55-60-65 maskorna (= framstycke), sätt de följande 104-110-114-116-120-124 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-10-12-14 maskor på stickan (= i sidan under ärmarna), sticka slätstickning över de nästa 84-92-102-110-120-130 maskorna (= bakstycke), sätt de följande 104-110-114-116-120-124 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-10-12-14 maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka slätstickning över de nästa 42-46-51-55-60-65 maskorna, sticka de sista 7 framkantsmaskorna som förut (= framstycke).
Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 198-214-234-254-278-302 maskor. Sätt 1 markör 53-57-62-67-73-79 maskor in från varje sida (= sidorna på fram- och bakstycket). Det är nu 92-100-110-120-132-144 maskor mellan markörerna till bakstycke. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska ökas i sidorna. Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och framkantsmaskor som förut.
När arbetet mäter 4 cm från delningen, ökas det 1 maska på varje sida av markören i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS-2. Öka så på ca var 4:e cm totalt 4 gånger = 214-230-250-270-294-318 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter 21 cm från delningen – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan. Det återstår nu ca 4 cm till färdigt mått. Prova eventuellt koftan på och sticka till önskad längd. På nästa varv från rätsidan ökas det 23-25-29-33-36-39 maskor jämnt fördelat = 237-255-279-303-330-357 maskor.
Byt till rundsticka 3. Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan.
Nu stickas det resår så här: A.1, * 1 rätmaska, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 8 maskor, 1 rätmaska, A.2. Fortsätt resåren så i 4 cm.
Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS.
Koftan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln och ner.

ÄRMAR:
Sätt de 104-110-114-116-120-124 maskorna från tråden i den ena sidan på kort rundsticka 4. Sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-8-10-12-14 nya maskorna som lades upp i sidan under ärmarna = 112-118-122-126-132-138 maskor. Sticka slätstickning runt till ärmen mäter 28-26-25-23-22-20 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna på grund av bredare hals och längre ok). Det återstår nu ca 3 cm till färdigt mått. Prova eventuellt koftan på och sticka till önskad längd.
På nästa varv stickas det så här: Sticka 2 rätmaskor, sticka 2 och 2 maskor räta tillsammans tills det återstår 2 maskor på varvet (= 54-57-59-61-64-67 maskor minskade), sticka de sista 2 maskorna räta = 58-61-63-65-68-71 maskor. Sticka 1 varv rätt där maskantalet justeras till 57-60-63-66-69-72 maskor.
Byt till strumpstickor 3. Sticka resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) runt i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – kom ihåg AVMASKNINGSTIPS.
Ärmen mäter ca 31-29-28-26-25-23 cm från delningen.

Uppdaterad online: 05.03.2021
Symbolförklaring lagts till: avigmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan

symbols = mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan
symbols = 2 maskor räta tillsammans
symbols = lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
symbols = sätt 1 markör mellan dessa 2 maskorna i arbetet (= 1 markör på varje axel). Markören markerar mitten av A.3 och används för att enklare placera A.3 mitt på axeln när diagrammet repeteras på höjden

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 222-23) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (9)

country flag Linda Andersson 14.03.2021 - 12:05:

Hi i cannot find model drawings on the Finnish pattern? Hei suomenkielisessä ohjeessa ei ole mallipiirroksia näkyvissä.

user icon DROPS Design 14.03.2021 kl. 22:56:

Dear Linda, thank you for letting us know. We will try to fix the technical error as soon as possible. Until then, please check the drawing on the UK or American version, the measurements given there are the same for every language. Happy Knitting!

country flag Hilde 04.03.2021 - 19:20:

Prøver igjen. Symbolene for A3 er forklart, men ikke symbolet i A1 og A2. Jeg finner det iallfall ikke.

user icon DROPS Design 05.03.2021 kl. 08:26:

Hej Hilde, åh vi mangler synbolet med stregen i opskriften, det skal vi få lagt ud. Tak for info :)

country flag Hilde 03.03.2021 - 09:01:

Hei, Svaret på spørsmålet mitt om A1 og A2 hjelper meg ikke. Jeg ser diagrammene men jeg finner ingen sted forklaring på symbolet som er brukt i dem. Står det noe annet sted i oppskriften?

user icon DROPS Design 04.03.2021 kl. 07:54:

Hei igjen Hilde, Forklaring for symbolene i diagrammene er ovenfor, rett etter instruks for Montering. God fornøyelse!

country flag Marieke 27.02.2021 - 16:16:

Hallo, zijn jullie in het telpatroon niet een symbool vergeten toe te lichten in A.1 en A.2? Of zie ik het over het hoofd?

country flag Hilde 27.02.2021 - 14:13:

Hei. Jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre på A1 og A2. Sikkert noe jeg har oversett :)

user icon DROPS Design 03.03.2021 kl. 07:53:

Hei Hilde, Diagrammene for de forskjellige mønster er på bunnen av oppskriften. God fornøyelse!

country flag Linda Eg 09.01.2021 - 09:04:

This is so pretty!

country flag Maria 09.01.2021 - 04:00:

Lovely and feminine design for Spring, the sleeves are so pretty!!!

country flag Tracy McDonald 08.01.2021 - 21:44:

I like the sleeves on this on. I would like a higher, fold-over collar.

country flag Linda 07.01.2021 - 16:33:

I suggest to name this model "Cloud"

Kommentér oppskrift DROPS 222-23