DROPS / 219 / 10

Budding Warmup by DROPS Design

Strikket bluse til herre med raglan i DROPS Alaska. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med strukturmønster og glatstrik. Størrelse S - XXXL.

  • Budding Warmup / DROPS 219-10 - Strikket bluse til herre med raglan i DROPS Alaska. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med strukturmønster og glatstrik. Størrelse S - XXXL.
  • Budding Warmup / DROPS 219-10 - Strikket bluse til herre med raglan i DROPS Alaska. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med strukturmønster og glatstrik. Størrelse S - XXXL.
  • Budding Warmup / DROPS 219-10 - Strikket bluse til herre med raglan i DROPS Alaska. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med strukturmønster og glatstrik. Størrelse S - XXXL.
  • Budding Warmup / DROPS 219-10 - Strikket bluse til herre med raglan i DROPS Alaska. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med strukturmønster og glatstrik. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model x-448
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

DROPS ALASKA fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
550-650-700-750-850-900 g farve 02, natur

DROPS RUNDPIND NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Uld
fra 12.95 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 12.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 12.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 142.45kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 96 masker), og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 10) = 9,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 10. maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder raglan):
Strik til der er 1 maske tilbage før mærket, slå om (= 1 maske taget ud), strik 2 masker glatstrik, slå om (= 1 maske taget ud). Tag ud således ved alle mærker (= 8 masker taget ud). Omslagene strikkes drejet ret på næste omgang – det skal ikke blive hul. De nye masker på forstykket og bagstykket strikkes løbende ind i mønster A.1, de nye masker på ærmerne strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder i siden på ryg- og forstykke og ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 4 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, så kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, så kan der laves omslag efter ca hver 4.maske – disse omslag lukkes af som almindelige masker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Halskanten strikkes dobbelt og sys ind til sidst. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 80-84-92-96-96-104 masker op på rundpind 4,5 med Alaska. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 8 cm. Omgangens begyndelse = midt bagpå. Skift til rundpind 5,5. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen, bærestykket skal måles fra dette mærke!

BÆRESTYKKE:
Strik 1 omgang ret og tag 2-6-6-2-10-2 masker ud jævnt fordelt = 82-90-98-98-106-106 masker – læs UDTAGNINGSTIPS-1.
Næste omgang strikkes således (der sættes mærker mellem maskerne): Strik 12-14-16-16-18-18 masker efter diagram A.1 (= halve bagstykket), strik 1 maske glatstrik, sæt 1.mærke, 14 masker glatstrik (= ærme), sæt 2.mærke, strik 1 maske glatstrik, strik 25-29-33-33-37-37 masker efter diagram A.1, strik 1 maske glatstrik (= forstykke), sæt 3.mærke, 14 masker glatstrik (= ærme), sæt 4.mærke, strik 1 maske glatstrik, strik 13-15-17-17-19-19 masker efter diagram A.1 (= sidste halvdel af bagstykket).
Lad mærkerne følge med videre i arbejdet, der skal tages ud til raglan på hver side af hvert mærke. På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af hvert mærke – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på hver 2.omgang totalt 19-20-22-24-26-30 gange = 234-250-274-290-314-346 masker.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Arbejdet måler ca 19-20-22-24-26-29 cm fra mærket midt bagpå. Strik videre til arbejdet måler 20-21-23-25-27-30 cm fra mærket. Nu deles arbejdet til ærmer og ryg & forstykke således:
Strik mønster som før over de første 34-35-39-42-47-52 masker (= halvt bagstykket), sæt de næste 48-54-58-60-62-68 masker på en tråd til ærme og slå 10-10-10-12-12-12 masker op under ærmet, strik mønster som før over de næste 69-71-79-85-95-105 masker (= forstykke), sæt de næste 48-54-58-60-62-68 masker på en tråd til ærme og slå 10-10-10-12-12-12 masker op under ærmet, strik mønster som før over de sidste 35-36-40-43-48-53 masker (= halvt bagstykke).

RYG & FORSTYKKE:
= 158-162-178-194-214-234 masker. Sæt 1 mærketråd midt mellem de 10-10-10-12-12-12 nye masker under ærmet (= i siderne på ryg- og forstykke). Lad mærketrådene følge med i arbejdet, de skal bruges lidt senere når der skal tages ind i siderne. Fortsæt rundt med mønster som før (tilpas A.1 i siderne, så mønsteret fortsætter pænt på forstykket og bagstykket). Når arbejdet måler 5 cm fra delingen, tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 9.cm totalt 3 gange = 146-150-166-182-202-222 masker. Når arbejdet måler 31-32-32-32-32-31 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang ret hvor der SAMTIDIG tages der 14-18-14-18-14-18 masker ud jævnt fordelt = 160-168-180-200-216-240 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt. Luk af med ret over ret og vrang over vrang når ribben måler 5 cm – læs AFLUKNINGSTIPS. Arbejdet måler ca 36-37-37-37-37-36 cm fra delingen.

ÆRME:
Sæt de 48-54-58-60-62-68 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 5,5 og strik 1 maske i hver af de 10-10-10-12-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 58-64-68-72-74-80 masker. Sæt 1 mærketråd midt mellem de 10-10-10-12-12-12 nye masker. Lad mærketråden følge med i arbejdet, den skal bruges lidt senere når der skal tages ind under ærmet. Strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 3-3-4-5-5-5 cm fra delingen, tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – husk INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind på hver 3½.-3.-2½.-2.-2.-1½. cm totalt 11-12-13-15-15-18 gange = 36-40-42-42-44-44 masker. Når ærmet måler 43-43-41-40-39-38 cm fra delingen, tages der 4-4-2-6-4-4 masker ud jævnt fordelt = 40-44-44-48-48-48 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) rundt. Luk af med ret over ret og vrang over vrang når ribben måler 5 cm – læs AFLUKNINGSTIPS!
Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Buk halsen udad mod retsiden. Sy aflukningskanten fast – sy med små, pæne sting på indersiden af blusen (sørg for at sømmen ikke ses på forsiden, og at sømmen ikke strammer).

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 219-10) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (17)

country flag Suzanne 06.06.2021 - 21:19:

Bonjour, je suis rendue à faire les diminutions sur les côtés sous les aisselles à 5 cm de la séparation. Je ne comprend pas comment je peux garder le motif A1 quand je tricote 2 mailles ensembles, je me retrouve avec 2 à l'endroit ou 2 à l'envers de suite et le motif ne suit plus. Je ne trouve pas de tutoriel qui m'explique comment diminuer avec ce point de sable. Pourrriez-vous m'aider s'il vous plaît ?

user icon DROPS Design 07.06.2021 kl. 07:56:

Bonjour Suzanne, il est tout à fait normal que le motif A.1 ne tombe pas juste sur les côtés tant que les diminutions ne sont pas terminées, ce n'est pas grave, continuez à tricoter les mailles comme avant pour ne pas décaler les côtes, même si vous avez 3 m jersey ou 3 m point mousse côte à côte. les diminutions se font comme indiqué sous DIMINUTIONS (côtés pull et manches): . Bon tricot!

country flag Emanuela 14.05.2021 - 18:15:

Buongiorno, ho iniziato a lavorare il modello 219/10, ma non mi è chiara una cosa: gli aumenti del raglan si fanno ad ogni giro? Grazie x la risposta Emanuela

user icon DROPS Design 14.05.2021 kl. 18:20:

Buonasera Emanuela, gli aumenti del raglan si lavorano ogni 2 giri. Buon lavoro!

country flag Lyn Murphy 20.04.2021 - 23:46:

Hi I am in the process of knitting this jumper and have just started the body after finishing the yoke and dividing for the sleeves- I cannot see how a raglan as shown in the diagram will fit with the yoke I have knitted? Thanks

user icon DROPS Design 21.04.2021 kl. 00:57:

Dear Lyn, if you mean the part, ehere the body is wider than the yoke, yu will see, when dividing the stotches for teh body and teh sleeves, there will be 10-10-10-12-12-12 stitches (depending on the size you knit) cast on, giving you the sape of the armhole. Happy Knitting!

country flag Marine 04.03.2021 - 18:38:

Bonjour, Je ne comprends pas le diagramme A1 pour le point fantaisie. Serait il possible de me le décrire avec des explications s'il vous plaît ? Comment dois-je tricoter mes rangs ? Je vous remercie d'avance.

user icon DROPS Design 04.03.2021 kl. 19:15:

Bonjour Marine, le diagramme A.1 est tres facile: rang 1 est tricote a l'endroit, rang 2: repetez 1 maille envers, 1 maille endroit, rang 3: a l'endroit, etc. Bon tricot!

country flag Ida 23.02.2021 - 09:31:

Hej Drops. Jeg har forsøgt at læse mig til, hvordan man læser strikkediagrammet A.1 i opskriften, men jeg bliver stadig i tvivl. Går selve mønsteret ud på at strikke: 1 r, 1 r 1 vr, 1 r, 1 r, 1 r 1 vr, 1 r Det ligner det, hvis man læser nederst i højre hjørne og mod venstre? Bh Cecilie

user icon DROPS Design 24.02.2021 kl. 15:41:

Hej Ida, hele første pind er ret fra retsiden, hele næste pind er skiftevis 1 ret 1 vrang, 3.pind/omgang er hele pinden ret fra retsiden osv :)

country flag Lea 18.02.2021 - 12:16:

Kan denne trøje strikkes i en størrelse XS? Hvordan kan jeg regne opskriften om?

user icon DROPS Design 18.02.2021 kl. 12:20:

Hej Lea, når din strikkefasthed er 16 masker på 10 cm, så får du målene som du finder i måleskitsen. Her kan du se hvordan du gør: Hvordan måles strikkefastheden og regnes en opskrift ud

country flag Charlotte 13.02.2021 - 13:15:

De meerderingen voor de pas zijn onduidelijk. Er staat dat er elke naald gemeerderd moet worden (19 keer). Dan zou het werk 19 cm moeten meten vanaf de markeerder. Dit is echter niet het geval. Ik lees hier in de opmerkingen dat het elke 2e naald is (wanneer alle steken recht gebreid worden)?

country flag Maria 07.02.2021 - 16:04:

Je désire commence de bas en haut comment le faie

user icon DROPS Design 08.02.2021 kl. 10:15:

Bonjour Maria, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande - vous pouvez vous inspirer d'un modèle de pull tricoté de bas en haut dans le même échantillon - ou bien consulter la leçon ou la vidéo expliquant comment réaliser un pull de haut en bas. Bon tricot!

country flag Dagbjört 30.01.2021 - 17:16:

Það kemur poki á ermina við búkinn, er ég að gera eitthvað rangt? Ég á myndir af þessu ef þið teljið það skýra málið betur

country flag Laura Galletto 25.01.2021 - 11:46:

Nello sprone, una volta finiti gli aumenti, se non ho raggiunto la misura giusta come devo lavorare? Continuo semplicemente in tondo rispettando gli schemi o continuo con aumenti raglan e in caso diminuzioni interne? Grazie

user icon DROPS Design 25.01.2021 kl. 18:17:

Buonasera Laura, può continuare senza aumenti. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 219-10

Budding Warmup

Karen, United Kingdom

Budding Warmup

Svetlana, United States