DROPS lektioner

per side

Placere et diagram midt på!

Således placeres midten af diagrammet (masken med pil) midt på forstykket/rygstykket eller midt på ærmet. Der står i opskriften at du skal fortsætte med at strikke forstykket ifølge et diagram. Det... (Læs mere)

Lagt ud 08.12.2015 under Kom i gang!

Således tager du ud/ind på skiftevis hver 3. og 4.p/omg

For at få en jævn ud- eller indtagning feks i en raglanlinie, i en V-hals eller om man vil forme arbejdet, så skriver vi nogle gange: Tag 1 m ud/ind på skiftevis hver 3. og 4. p/omg/cm i alt 10 gan... (Læs mere)

Lagt ud 09.10.2015 under Kom i gang!

Således måler du strikkefastheden!

Vigtigt at overholde strikkefastheden: For at være sikker på at målene på dit arbejde kommer til at stemme med de mål der står i opskriften, skal du altid starte med at strikke en lille glatstrik... (Læs mere)

Lagt ud 24.08.2015 under Kom i gang!

Således læser du måleskitsen!

Måleskitsen finder du nederst under hver opskrift. Den indeholder målene på de størrelser vi præsenterer i opskriften. Hvis du følger opskriften og overholder strikke-/hæklefastheden får dit tøj samme... (Læs mere)

Lagt ud 24.08.2015 under Kom i gang!

Hvordan danner man en luftmaskering med en kædemaske?

Når du har lært at hækle en luftmaskerække, så skal man mange gange sætte den sammen til en ring ifølge opskriften. Det gør man med en kædemaske. Se her! Figur 1: Hækl det antal luftmasker som der... (Læs mere)

Lagt ud 20.08.2015 under Hæklekurser

Hvordan hækler man luftmasker (lm)

Har du først lært dig hvordan du laver den første maske på hæklenålen, så er det enkelt at fortsætte med luftmasker. Se her! Figure 1: Læg tråden fra den lange ende, som du skal hækle med, over ve... (Læs mere)

Lagt ud 20.08.2015 under Hæklekurser

Hvordan begynder man at hækle?

Har du aldrig hæklet tidligere? Det er ikke noget problem, bare følg denne enkle forklaring og se billederne ovenfor - så vil du være på god vej! Figure 1: Læg den korte ende under den lange ende ... (Læs mere)

Lagt ud 20.08.2015 under Hæklekurser

Hvordan man lukker af fra vrangen

Du lukker masker af fra vrangen samtidig som de strikkes vrang, når du ikke længere skal bruge dem i dit arbejde, feks ved ærmegab, halsudskæringer eller ved skulderen. Det er vigtigt at aflukningska... (Læs mere)

Lagt ud 13.11.2014 under Strikkekurser

Hvordan man lukker af fra retsiden

Du lukker masker af fra retsiden samtidig som de strikkes ret, når du ikke længere skal bruge dem i dit arbejde, feks ved ærmegab, halsudskæringer eller ved skulderen. Det er vigtigt at aflukningsk... (Læs mere)

Lagt ud 13.11.2014 under Strikkekurser

Hvordan strikker man vrangmasker

Modsatsen til retmasker er vrangmasker. Hvis du skiftevis strikker en pind ret og en pind vrang kaldes det glatstrik. Således strikker du vrangmasker: Fig. 1: Hold pinden med maskerne i din vens... (Læs mere)

Lagt ud 11.11.2014 under Strikkekurser