Hvordan følger man en DROPS opskrift?

Er det første gang du strikker efter en DROPS opskrift og er du i tvivl om hvordan du skal komme i gang? Følg denne lektion, her viser vi dig, hvordan du læser og følger vores opskrifter.

Først vælger du hvilken opskrift du ønsker at lave.

Er du nybegynder? Så er det en god ide at vælge en let opskrift til dit første projekt. Vi har valgt et par tøfler, Side Step (DROPS Extra 0-1279) som eksempel i denne lektion. Men nederst på siden, kan du finde andre lette opskrifter, som er gode at starte med for dig som nybegynder.

Alle vores opskrifter har et DROPS nummer, en informerende titel, tags som kan guide dig til andre lignende opskrifter og et navn - for det meste – men har den ikke noget navn, så kom gerne med et forslag!

Hvis du allerede har fundet en opskrift, som du vil lave, er det næste du skal gøre at vælge den størrelse du vil lave tøjet i og sidst skal du vælge garn.

For at gøre det, hopper du ned til næste sektion i opskriften (som kommer lige efter billedet af modellen på mobilen). Her finder du information om opskriftens garngruppe, modelnummer, tilgængelige størrelser, garnforbrug for hver størrelse i den kvalitet du skal bruge, og hvilke pinde du skal bruge.

DROPS design: Opskrift nummer de-121
Garngruppe A + A + A + A eller C + C eller E

Hvis du har tænkt at bruge et andet garn end hvad der står i opskriften, er det lettest at vælge et garn fra samme garngruppe. Læs om DROPS Garngrupper her.

Du kan også enkelt erstatte garnet, ved at bruge vores Garnomregner, den finder du sammen med denne tekst i selve opskriften:

“Vil du bruge et andet garn? Prøv vores omregner!”

Størrelse

Når det er tøfler, finder du gerne 2 linjer med størrelser, både skostørrelse og fodlængde (i cm). Vælg den størrelse du vil lave og markere størrelsen med en highlighter igennem hele opskriften. Vi har valgt som eksempel størrelse 35/37.

Størrelse: 29/31 - 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
som passer til fodlængde: 17 - 19 - 21 - 23 - 26 - 29 cm

Lige under størrelsen, finder du materialer. Her finder du navnet på det garn som er brugt i opskriften og garnforbruget i antal gram som du behøver (i hver af de farver som er brugt i opskriften). Nogle gange – som i denne opskrift – finder du forslag til andre garner og farver, dem finder du efter

Eller brug:

Da vi har valgt størrelse 35/37, betyder det at vi følger 3. tal i hver farve, talt fra venstre.

Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio
100-100- 100 -100-100-150 g f.nr 12, regnbue
Eller brug:
100-100- 100 -100-100-150 g f.nr 17, hindbærkage
Eller brug:
50-50- 50 -50-50-100 g f.nr 08, grøn/beige
50-50- 50 -50-50-100 g f.nr 07, beige/blå

For at være sikker på at få samme mål som der står i opskriften, er det vigtigt at din strikkefasthed stemmer med den strikkefasthed som står i opskriften!

Derfor vil vi altid anbefale at lave en lille strikkeprøve – I denne opskrift skal du have 14 masker retstrik med 4 tråde DROPS Delight på 10 cm i bredden. Du finder denne information sammen med anbefalet pind/hæklenål.

DROPS PINDE nr 5,5 – eller det pinde nr du skal bruge for at få 14 m retstrik med 4 tråde på 10 cm i bredden.

Vi starter altid med at beskrive de forskellige teknikker vi bruger i den aktuelle opskrift.

Nederst i alle vore opskrifter finder du instruktionsvideoer og lektioner som forklarer de aktuelle teknikker; de er lette at følge og beskriver tydeligt fremgangsmåden, hvis du skulle være usikker på en speciel teknik.

-------------------------------------------------------
FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:
-------------------------------------------------------
RETSTRIK (frem og tilbage på pinden):
Strik ret på hver pind.
FARVEALTERNATIV:
Brug 4 tråde regnbue eller 4 tråde hindbærkage eller 2 tråde grøn/beige + 2 tråde beige/blå (= i alt 4 tråde).
OBS: Brug garnet fra både indersiden og ydersiden af nøglet.
STRIKKETIPS:
Stram tråden godt når der strikkes 2 ret sammen, så der ikke bliver store huller.

Nu er vi kommet til der hvor vi starter med selve strikketøjet.

-------------------------------------------------------
START ARBEJDET HER:
-------------------------------------------------------
TØFFEL:

Først informerer vi om hvordan vi starter arbejdet og i hvilken retning arbejdet strikkes!

Arbejdet strikkes frem og tilbage fra hælen og mod tåen.

Nu er vi klar til at komme i gang. Man starter altid med at slå det antal masker op, som står i opskrifter for valgt størrelse (se efter det antal masker som er markeret med fed stil).

Slå 23-23- 27 -27-29-29 m op på pind 5.5 med 4 tråde Delight - læs FARVEALTERNATIV (lad tråd-enden være ca 20 cm lang, den bruges til montering).
Strik RETSTRIK – se forkl over, til arb måler 13½-15½- 17½ -19½-22½-25½ cm

Hvis du her har glemt hvordan man strikker RETSTRIK , så er det bare at hoppe tilbage til forklaringen på RETSTRIK under FORKLARING TIL OPSKRIFTEN.

Selv om du allerede har lavet en strikkeprøve, er det en god ide at tjekke strikkefastheden efterhånden som du strikker, da ved du at du får den rigtige størrelse – derfor skriver vi altid;

- HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Næste pind fra retsiden strikkes således: 1 ret, derefter strikkes maskerne ret sammen 2 og 2 = 12-12-14-14-15-15 m – LÆS STRIKKETIPS! Strik 3 pinde retstrik.
På næste pind fra retsiden strikkes der således: * 4-4-5-5-3-3 masker ret, de næste 2 masker strikkes ret sammen *, gentag fra *-* totalt 2-2-2-2-3-3 gange = 10-10-12-12-12-12 masker på pinden.

Når vi bruger *-* i teksten, strikker man det som står imellem stjernerne og strikker denne repetition det antal gange som står i opskriften. Her strikkes 5 masker ret, de næste 2 strikkes ret sammen, så strikkes 5 ret og sidst 2 ret sammen igen. På denne måde har du taget 2 masker ind og har nu 12 masker tilbage.

Strik 1 pind ret.
På næste pind strikkes maskerne ret sammen 2 og 2 = 5-5-6-6-6-6 masker tilbage.
Arbejdet måler ca 17-19-21-23-26-29 cm. Klip trådene (lad tråd-enderne være ca 20 cm lange, de bruges til montering) og trækkes igennem de sidste masker, træk sammen og hæft.

Til sidst skal vi sy tøflerne sammen.

MONTERING:
Buk opslåningskanten dobbelt og sy sammen midt bagpå. Sy sammen i kanten fra tåen og op lidt over 1/3 af tøflen. Sy i yderste maske så sømmen ikke bliver for tyk.

Nederst i opskriften finder du en hel sektion med hjælp. Her finder du information om alt fra; hvordan man slår op, strikker retmasker, tager masker ind, lukker af, montering af tøflerne og meget meget mere. Du finder også en liste med ofte stillede spørgsmål (FAQ), samt et formular hvor du selv kan stille dit spørgsmål. Vi håber at denne lektion vil hjælpe dig med at forstår hvordan vi skriver vores DROPS opskrifter. Husk at når du strikker eller hækler nogle af vores modeller, elsker vi at se nogle flotte billeder af dit projekt her kan du sende dem til vores #dropsfan gallery!

Inspiration til begyndere

Find flere opskrifter til nybegyndere her

Kommentarer (26)

Rhonda Pringle 01.07.2021 - 22:48:

If found it, never mind

Rhonda Pringle 01.07.2021 - 20:51:

I'm not seeing how many stitches to cast on at the very beginning? Please help

Anonym 10.05.2021 - 23:24:

Hej, i mönstret står det att man ska virka vänster framstycke spegelvänt, men hur gör man det? Hittar ingen förklaring på det

DROPS Design 19.05.2021 - 07:42:

Hei. Det er samme forklaring som høyre framstykket, men når man hekler 2 forstykker skal det ene være en speilvendt versjon av det andre. Så om det er en stolpe på plagget blir det på motsatt side og fellingene til erme og hals blir også på motsatt side. mvh DROPS design

Maria Teresa Senovilla 24.04.2021 - 08:29:

Es posible que pusierais la opción traductor en los comentarios?, sería de gran ayuda y disiparía muchas dudas, gracias!

Nathalie Hofer 19.04.2021 - 10:53:

Als Anfängerin verstehe ich mit dieser Anleitung nicht, wieviel Garnmenge ich brauche. Beispiel: Ich möchte den Pullunder DROPS / 210 / 28 (College Days) in Grösse L stricken. Wieviel Gramm Garn brauche ich?

DROPS Design 20.04.2021 - 07:46:

Liebe Frau Hofer, Garnmengen finden Sie immer unter Kopfteil, ie für dieses Modell brauchen Sie in L 200 g DROPS Air/50 g das Knäuel = 4 Knäuel DROPS Air in L für dieses Modell. Viel Spaß beim stricken!

Delamaire Nicole 22.03.2021 - 10:47:

Je n\\\'arrive pas a suivre la grille du modele (Drops baby 31-3 laine mérinos grille A1 je souhaite avoir l\\\'explication comme(1m end 1 jet glisser 1m endroit tricoté1 mail endroit passé la mail glissé sur la mail tricoté 1 jeté ainsi de suite\\r\\nPour le modèle 31-4 la culotte je suis a la rehausse quand vous dite tourner( je comprend rang raccourci

DROPS Design 22.03.2021 - 11:29:

Bonjour Mme Dalamaire, cette leçon explique comment lire un diagramme et devrait vous aider à déchiffrer A.1 :) Effectivement, pour le short, on tricote effectivement une réhausse (= des rangs raccourcis pour que le dos soit plus haut que le devant). Bon tricot!

Karen Crumley 19.03.2021 - 22:19:

Help! I do not understand the increases on Safari/Drops 130-5 as follows . Then cast on new sts in each side on every other row (= at the end of every row) Thank you

Eva Bodin 21.02.2021 - 11:50:

Hur ska jag avmaska när det står 3x1-1-1? Vad menas med -1 -1 är det samma som 3 maskor igen Fast 2 ggr

Mayorgas Genevieve 19.11.2020 - 09:10:

Puis je réaliser le modèle DROPS 216-3 sans aiguilles circulaires en faisant des coutures?

DROPS Design 19.11.2020 - 10:55:

Bonjour Mme Mayorgas, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Turban Isabelle 17.11.2020 - 14:30:

Bonjour, Je viens de commencer le modèle Dotted Lama Le pull se tricote en rond sur aiguille circulaire avec des mailles steek découpées ensuite en leur milieu ; or dans l'explication il est écrit de faire des augmentations à chaque bout et pas au milieu Pouvez vous m'expliquer ?

DROPS Design 18.11.2020 - 08:29:

Bonjour Mme Turban, pour Dotted Lama, vous devez effectivement monter 5 mailles de chaque côté pour chacune des emmanchures: tricotez la moitié des mailles, montez 5 mailles, tricotez l'autre moitié des mailles et montez 5 mailles - ces 2 fois 5 mailles seront ensuite découpées en leur milieu pour les emmanchures. cette vidéo montre comment procéder. Bon tricot!

Nicole Chapdelaine 01.11.2020 - 18:44:

Je tricote la veste # 0-1132 Je me connais assez en tricot J'ai de la difficulté à suivre le patron

DROPS Design 02.11.2020 - 10:02:

Bonjour Mme Chapdelaine, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique similaire de ce modèle - pour toute assistance personnalisée, vous pouvez également demander de l'aide à votre magasin (même par mail ou téléphone). Bon tricot!

Gerd Lauritsen 09.10.2020 - 17:43:

Hei. Jeg har begynt på en bukse etter mønster 23-40, men er litt usikker på hvor vid den egentlig blir. I str 3/4 skal en etter vrangbord felle til 104 masker. Med strikkefasthet 19 m/10 cm, blir det ca 55 cm, men på diagrammet står det bredde 34 (×2). Hvordan kan det være?

DROPS Design 12.10.2020 - 08:37:

Hei Gerd. Om du ser på målskissen av buksen er det 34 cm på det bredeste. Fra vrangborden der du har 104 masker skal det økes til 128 masker og det stemmer med 34 cm. God Fornøyelse!

PRADILLON 07.10.2020 - 00:54:

Bonjour, je commence un pull DROPS design: Modèle u-874 Pour les aiguilles circulaires on indique deux modèles : 40 cm et 80 cm - faut-il vraiment les deux ? Très cordialement

DROPS Design 07.10.2020 - 09:03:

Bonjour Mme Pradillon, les 2 seront effectivement utilisées dans ce modèle: pour les manches lorsque les augmentations auront été faites (et qu'il n'y aura plus assez de place pour les aiguilles doubles pointes) et pour l'empiècement lorsqu'au fur et à mesure des diminutions, l'aiguille circulaire de 80 cm sera trop longue pour toutes les mailles. Vous pouvez toutefois utiliser à la place la technique du magic loop. Bon tricot!

Gaye Steel 04.10.2020 - 01:52:

What does the word curry mean in the Drops Mardi Gras Jacket mean please?

DROPS Design 05.10.2020 - 13:23:

Dear Mrs Steel, the word "curry" in this pattern refers to the colour no 19 in DROPS Brushed Alpaca Silk - see also list of materials. Happy knitting!

Mirjam Roters 29.09.2020 - 15:39:

Betreft patroon ai-248. Ik begrijp de uitleg van het telpatroon niet goed. Moet ik het van boven naar beneden lezen of van rechts naar links. Is het 1 naald recht op de goede en 1 naald averecht op de verkeerde kant en vervolgens 1 naald averecht op de goede en 1 naald recht op de verkeerde kant? Of is het een steek averecht, 1 steek recht en de naald erna alle steken recht? Ik kom er niet uit. Hopelijk kunt u mij advies geven.

DROPS Design 26.05.2021 - 15:42:

Dag Mirjam,

Je leest het telpatroon altijd van onder naar boven en je begint rechts onder en je leest naar links. In dit geval gaat het om heen en weer breien, dus aan het einde van de naald keer je het werk en lees je de tweede naald (verkeerde kant) vanaf de onderkant van links naae rechts. In de uitleg van de symbolen staat aangegeven hoe je het betreffende symbool op de goede kant breit en hoe je het op de verkeerde kant breit.

Rene 26.09.2020 - 14:32:

Could I knit baby socks on two needles

DROPS Design 28.09.2020 - 11:38:

Dear Rene, we do have some socks/booties for babies worked with 2 needles - you will find them among the socks patterns; Happy knitting!

Toril Bruvik 17.09.2020 - 17:27:

Hei. Jeg strikker Valdres genser modell u-861, og er kommet til mønster A.3, hvor jeg skal begynne å felle. Dette er nok felling under armene, men skal strikke sammen raglan etter at det mønsteret er ferdig. Feller man 2 masker sammen, eller feller vi de rett av slik at resten av mønsteret må strikkes fram og tilbake. Jeg skal felle 4 masker, strikke 125, felle 7 masker og strikke 125 og felle 3?

DROPS Design 18.09.2020 - 09:46:

Hej Toril. Du feller de rett av som det står i oppskriften. Sedan stickar du ärmarna, som du senare setter på samma rundsticka där du fellde maskor. På så sätt kan du fortsätta att sticka runt när ärmarna är på plats. Mvh DROPS Design

Kirsten Jensen 11.09.2020 - 17:34:

ØHjælp,ripplings Rosa jakke. Skal man begynde med diagrammerne fra højre. Pind 2, hvordan skal den strikkes tilbage? Der er opgivet, hvad man skal på nogle af diagrammerne, men er det da vrang, der strikkes på pinden tilbage? Og hvad betyder A1a og A3a oppe over. Jeg synes,at jakken ser fantastisk ud og vil gerne udfordre mig lidt.

DROPS Design 14.09.2020 - 07:55:

Hei. Ja, du starter med diagrammene nederst til høyre. 1.pinne blir da 1.pinne fra retten og 1.rad i diagrammene. Når du strikker frem og tilbake blir 1.pinne fra vrangen 2.rad i diagrammet, og da strikker du fra venstre side. Les diagramforklaringen hvordan ikonene strikkes (forskjell fra om du strikker fra retten eller vrangen). Når du har strikket diagram A.1, A.3 og A.4 1 gang i høyden, skal disse diagrammene gjentas i høyden, men da bare det som er markert med klammen, alså A.1a, A.3a og A.4a. Slik at de 2 første radene i diagrammene strikkes kun i begynnelsen av jakken. God Fornøyelse!

Trine 21.08.2020 - 21:44:

Hej, jeg er igang med at strikke Frosted Cathedral 206-23. Jeg har fulgt opskriften og har lavet udtagninger til raglan og har også fået 8 masker mere. Mit spørgsmål kommer fordi at jeg ender med 4 masker for meget, og jeg er kommet frem til at det er fordi at jeg har lavet 2 udtagninger på ryg og på forstykket som det står i diagram A.2a at man skal den første pind i mønsteret. Hvad har jeg gjort forkert? VH Trine

DROPS Design 31.08.2020 - 11:16:

Hei Trine. Hvilken størrelse strikker du ? Når du strikker 1. omgang er det både økning i diagram A.2a og økninger som er forklart i teksten. Om du f.eks strikker i str S har du 44 masker etter halskanten og etter 1. økning har du 56 masker (økninger både i diagram og tekst). Etter totalt 11 økninger har du 136 maske. mbh DROPS design

Denise Corbett 18.08.2020 - 21:35:

Hi there - I am knitting the Winter Delight jacket. When knitting right side rows, I am following the pattern charts from right to left. When knitting wrong side rows, do I follow the pattern charts from left to right or are all rows - right and wrong side - knit from R to L? Thanks

DROPS Design 19.08.2020 - 08:32:

Dear Mrs Corbett, From RS read diagrams fom the right towards the left and from WS read diagrams from the left towards the right - this lesson explains more about diagrams - Happy knitting!