DROPS / 214 / 58

Rainbow Racers by DROPS Design

Hæklede sokker i 2 tråde DROPS Delight. Arbejdet hækles ovenfra og ned. Størrelse 35-43.

Tags: sokker,
  • Rainbow Racers / DROPS 214-58 - Hæklede sokker i 2 tråde DROPS Delight. Arbejdet hækles ovenfra og ned. Størrelse 35-43.
  • Rainbow Racers / DROPS 214-58 - Hæklede sokker i 2 tråde DROPS Delight. Arbejdet hækles ovenfra og ned. Størrelse 35-43.
  • Rainbow Racers / DROPS 214-58 - Hæklede sokker i 2 tråde DROPS Delight. Arbejdet hækles ovenfra og ned. Størrelse 35-43.
  • Rainbow Racers / DROPS 214-58 - Hæklede sokker i 2 tråde DROPS Delight. Arbejdet hækles ovenfra og ned. Størrelse 35-43.
DROPS Design: Model de-217
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

STØRRELSE: 35/37 – 38/40 – 41/43
Skaftets højde: ca 21 - 22 - 23 cm
Fodens længde: ca 23 - 24 - 27 cm

MATERIALER:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 08, grøn/beige
100-100-100 g farve 05, beige/grå/rosa

HÆKLEFASTHED:
14 stangmasker i bredden og 8,5 rækker i højden med 2 tråde = 10 x 10 cm.

DROPS Delight print DROPS Delight print 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 87.8kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

LUFTMASKETIPS:
Hvis du hækler yderst på hæklenålen, kan luftmasken let blive for stram.
1 luftmaske skal være lige så lang som 1 fastmaske/stangmaske/dobbelt stangmaske er bred.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 stangmaske/fastmaske ind således:
Hækl 1 stangmaske/fastmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl derefter næste stangmaske/fastmaske, men når sidste gennemtræk gøres, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen - der er nu taget 1 stangmaske/fastmaske ind.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles ovenfra og ned.

SOKKER:
Læs LUFTMASKETIPS i forklaringen over!
Hækl 42-44-47 luftmasker på nål 5 med 1 tråd af hver farve af Delight (= 2 tråde) og sæt dem sammen til 1 ring ved at hækle 1 kædemaske i første luftmaske.
Videre hækles der rundt således:
1.OMGANG: Hækl 3 luftmasker (= 1 stangmaske), 1 stangmaske i hver af de 1-3-1 første luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 4 luftmasker *, hækl fra *-* og afslut 1 kædemaske i den 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen = 34-36-38 stangmasker.
2.OMGANG: 3 luftmasker (= 1 stangmaske), 1 stangmaske i hver stangmasker omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i den 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen = 34-36-38 stangmasker.
Hækl som 2.OMGANG, men når der er hæklet totalt 8 omgange fra starten af arbejder tages der 1 stangmaske ind på hver side af de første 3 luftmasker midt bagpå - læs INDTAGNINGSTIPS! = 32-34-36 stangmasker.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Fortsæt at hækle stangmasker, og gentag indtagningen på den 18.omgang = 30-32-34 stangmasker.
Fortsæt med stangmasker til der er hæklet totalt 19-20-21 omgange, og arbejdet måler ca 21-22-23 cm. Klip trådene og træk dem gennem den sidste maske på nålen. Nu skal der hækles videre over de 16 stangmasker midt bagpå (= 8 stangmasker i slutningen af omgangen + 8 stangmasker i starten af omgangen).

HÆL:
Start fra vrangen med at hæfte tråden med 1 kædemaske i den 8.maske fra starten af omgangen, hækl 1 fastmaske i samme maske og hækl derefter 1 fastmaske i hver de næste 15 stangmasker = 16 hælmasker.
Vend arbejdet til retsiden. Nu hækles der videre med fastmasker frem og tilbage over hælmaskerne, SAMTIDIG tages der 1 fastmaske ind - læs INDTAGNINGSTIPS - i hver side på hver række til der er 8 fastmasker tilbage.
Vend arbejdet (næste række skal hækles fra retsiden). Sæt 1 mærketråd som skal bruges senere til at måle længden på foden fra.
Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske, i tillæg hækles der 2 nye fastmasker langs med siden på hælen i slutningen af rækken (= 10 fastmasker).
Videre hækles der således: Tag 1 fastmaske ind på begyndelsen af hver række, og hækl 2 nye fastmasker langs med siden på hælen i slutningen af hver række.
Fortsæt således til der er 16 fastmasker på rækken igen. Der er nu hæklet i alle rækker langs med kanten på hælen. Klip trådene og træk de gennem den sidste maske på nålen.

FOD:
Vend arbejdet (næste række skal hækles fra retsiden). Starten på omgangen skal være midt under foden, start med at hæfte tråden med 1 kædemaske midt i de 16 fastmasker fra hælen. Videre hækles der 1 stangmaske i hver hælmaske, hækl 4 stangmasker i overgangen mellem hælmaskerne og maskerne fra skaftet, hækl stangmasker over de 14-1618 stangmasker fra skaftet. Hækl 4 stangmasker mellem maskerne fra skaftet og hælmaskerne i den anden side, og hækl stangmasker over de resterende hælmasker = 38-40-42 stangmasker. Sæt en mærketråd på hver side af de 14-16-18 masker midt ovenpå foden.
Videre hækles der således:
1.OMG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske og tag 1-1-1 stangmaske ind før første mærketråd og tag 1-1-1 stangmaske ind efter anden mærketråd = 36-38-40 stangmasker.
2.OMG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmasker og tag 1-1-1 stangmaske ind før første mærketråd og tag 1-1-1 stangmaske ind efter anden mærketråd = 34-36-38 stangmasker.
3.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmasker og tag 1-1-1 stangmaske ind før første mærketråd og tag 1-1-1 stangmaske ind efter anden mærketråd = 32-34-36 stangmasker.
4.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske og tag 1-1-1 stangmaske ind før første mærketråd og tag 1-1-1 stangmaske ind efter andre mærketråd = 30-32-34 stangmasker.
5.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmasker og tag 1-1-1 stangmaske ind før første mærketråd og tag 1-1-1 stangmaske ind efter anden mærketråd = 28-30-32 stangmasker.
6.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske og tag 1-1-2 stangmaske ind før første mærketråd og tag 1-1-2 stangmaske ind efter anden mærketråd = 26-28-28 stangmasker.

Hækl videre med 1 stangmaske i hver stangmaske til arbejdet måler ca 19-19-22 cm fra mærketråden på hælen.

TÅ:
Hækl 1 omgang med 1 fastmaske i hver stangmaske omgangen rundt = 26-28-28 fastmasker.
Sæt 1 mærketråd i en fastmaske i hver side så der bliver 12-13-13 fastmasker ovenpå foden og 12-13-13 fastmasker under foden.
Videre hækles der rundt med fastmasker Samtidig med at der tages 2 fastmasker ind i hver side på hver 2.omgang således: Hækl frem til der er 1 fastmaske tilbage før fastmasken med mærketråden, hækl 1 fastmaske, men vent med sidste gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl derefter i fastmasken med mærketråden, men vent med sidste gennemtræk (= 3 løkker på nålen), hækl 1 fastmaske i næste fastmaske, men når sidste gennemtræk gøres, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen - der er nu taget 2 fastmasker ind.
Fortsæt således til der er taget ind 3-4-4 gange i hver side = 14-12-12 fastmasker på omgangen. Hækl 1 omgang med 1 fastmaske i hver fastmaske.
Klip tråden. Læg sokken flad med mærketrådene i siderne, og sy sammen i hver maske. Hæft trådene.

Hækl 1 sok til på samme måde.
signature

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 214-58) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (2)

country flag LE RUDULIER 19.03.2021 - 18:03:

Je voudrai commander cette laine svp DROPS DELIGHT de Garnstudio (appartient au groupe de fils A) 100-100-100 g coloris n° 08, vert/beige 100-100-100 g coloris n° 05, beige/gris/rose

user icon DROPS Design 22.03.2021 kl. 07:18:

Bonjour Mme Le Rudulier, vous pouvez cliquer sur la petite icône verte avec le caddy sur la ligne DROPS Delight, ou bien choisir votre magasin dans le nuancier; retrouvez la liste de tous les magasins DROPS en France ici. Bon tricot!

country flag Olesya Vagner 14.03.2021 - 21:41:

TOE: Work 1 round with 1 single crochet in every double crochet the entire round= 26-28-28 single crochets. Insert 1 marker thread in a single crochet in each side so that there are 12-13-13 single crochets on top of foot and 12-13-13 single crochets under foot. Question - Maybe it should be 13-14-14 single crochet? Thank you very much

user icon DROPS Design 15.03.2021 kl. 07:52:

Hi Olesya, If you minus the single crochets the markers are inserted in, then there are 24-26-26 single crochets left on the round and there will be 12-13-13 single crochets between each marker-stitch. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 214-58