DROPS / 217 / 29

Rosehip Jam Sweater by DROPS Design

Stickad tröja i DROPS Melody. Arbetet stickas i moss-stickning med v-hals och kanter i resår. Storlek S - XXXL.

  • Rosehip Jam Sweater / DROPS 217-29 - Stickad tröja i DROPS Melody. Arbetet stickas i moss-stickning med v-hals och kanter i resår. Storlek S - XXXL.
  • Rosehip Jam Sweater / DROPS 217-29 - Stickad tröja i DROPS Melody. Arbetet stickas i moss-stickning med v-hals och kanter i resår. Storlek S - XXXL.
  • Rosehip Jam Sweater / DROPS 217-29 - Stickad tröja i DROPS Melody. Arbetet stickas i moss-stickning med v-hals och kanter i resår. Storlek S - XXXL.
  • Rosehip Jam Sweater / DROPS 217-29 - Stickad tröja i DROPS Melody. Arbetet stickas i moss-stickning med v-hals och kanter i resår. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell ml-063
Garngrupp D
-------------------------------------------------------

DROPS MELODY från Garnstudio (tillhör garngrupp D)
250-300-300-350-350-400 g färg 20, druva

STICKFASTHET:
13 maskor på bredden och 18 varv på höjden med moss-stickning (A.1) = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 7: Längd på 60 cm eller 80 cm till moss-stickning.
DROPS RUNDSTICKA NR 6: Längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

71% Alpacka, 25% Ull, 4% Polyamid
från 40.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 40.00 kr /50g

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 79 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 2 maskor), och delar de resterande 77 maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 14) = 5,5.
I detta exempel stickas växelvis var 4:e och var 5:e maska och var 5:e och var 6:e maska aviga tillsammans, och det minskas inte över kantmaskorna.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller v-halsen):
Alla minskningar görs från rätsidan!
MINSKA SÅ HÄR PÅ HÖGER FRAMSTYCKE: Lyft yttersta maskan mot mitt fram av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
MINSKA SÅ HÄR PÅ VÄNSTER FRAMSTYCKE: Sticka de 2 sista maskorna mot mitt fram räta tillsammans (= 1 maska minskad).

MINSKNINGSTIPS-3 (gäller mitt fram på halskanten):
Börja 2 maskor före maskan med markör i, lyft 2 maskor av stickan som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 rätmaska, drag de 2 lyfta maskorna över maskan som stickades. På detta sätt kommer den mittersta maskan ligga som en rät linje mitt fram.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Öka 1 maska på insidan av 1 kantmaska i rätstickning genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna fortlöpande in i A.1.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 (= moss-stickning). Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas nedifrån och upp i delar. Det stickas fram och tillbaka på rundsticka. Arbetet sys ihop som förklarat i beskrivningen. Sedan stickas det upp maskor till halskant.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 79-85-91-99-109-117 maskor på rundsticka 6 med Melody. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Sedan stickas det resår fram och tillbaka så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet, sticka 1 rätmaska och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Fortsätt resåren fram och tillbaka så till arbetet mäter 8 cm, och nästa varv ska stickas från avigsidan.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – SAMTIDIGT minskas det 14-14-16-18-20-20 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 65-71-75-81-89-97 maskor.
Byt till rundsticka 7. Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.1 tills det återstår 2 maskor på varvet, sticka första maskan i A.1 (så att mönstret börjar och slutar likadant i varje sida), och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret fram och tillbaka så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 38-39-40-41-42-43 cm, maskas det av till ärmhål så här: Maska av de första 3-4-4-5-5-6 maskorna, sticka som förut varvet ut. Vänd arbetet, maska av de första 3-4-4-5-5-6 maskorna, sticka som förut varvet ut = 59-63-67-71-79-85 maskor kvar.
Fortsätt A.1 fram och tillbaka över alla maskorna.
När arbetet mäter 54-56-58-60-62-64 cm, maskas de mittersta 17-19-19-21-21-23 maskorna av till hals, och varje axel stickas färdig för sig.
Fortsätt A.1 som förut. SAMTIDIGT maskas det av 1 maska till hals på nästa varv från halsen = 20-21-23-24-28-30 maskor kvar på axeln. Sticka vidare som förut till arbetet mäter 56-58-60-62-64-66 cm. Maska av.
Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 79-85-91-99-109-117 maskor på rundsticka 6 med Melody. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Sedan stickas det resår fram och tillbaka så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet, sticka 1 rätmaska och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Fortsätt resåren fram och tillbaka så till arbetet mäter 8 cm, och nästa varv ska stickas från avigsidan.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – SAMTIDIGT minskas det 14-14-16-18-20-20 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 65-71-75-81-89-97 maskor.
Byt till rundsticka 7. Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.1 tills det återstår 2 maskor på varvet, sticka första maskan i A.1 (så att mönstret börjar och slutar likadant i varje sida), och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret fram och tillbaka så.
När arbetet mäter 36-37-38-39-40-41 cm, delas arbetet mitt fram till v-hals, dvs nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 32-35-37-40-44-48 maskor som förut, sätt nästa maska på en maskhållare (= den mittersta maskan på framstycket), sticka som förut varvet ut. Varje del stickas färdig för sig.

HÖGER FRAMSTYCKE (när plagget has på):
= 32-35-37-40-44-48 maskor. Börja från avigsidan, dvs från sidan, och fortsätt A.1 fram och tillbaka som förut med 1 kantmaska i rätstickning mot sidan.
SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan börjar minskningen till v-hals – läs MINSKNINGSTIPS-2. Minska så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 4-5-5-5-5-6 gånger, och sedan på vart 4:e varv (dvs på vartannat varv från rätsidan) totalt 5-5-5-6-6-6 gånger.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 38-39-40-41-42-43 cm, och nästa varv stickas från avigsidan, maskas det av till ärmhål så här: Maska av de första 3-4-4-5-5-6 maskorna, sticka som förut varvet ut.
Efter alla minskningar till v-hals och avmaskningar till ärmhål, är det 20-21-23-24-28-30 maskor kvar.
Fortsätt A.1 fram och tillbaka över alla maskorna till arbetet mäter 56-58-60-62-64-66 cm. Maska av.

VÄNSTER FRAMSTYCKE (när plagget has på):
= 32-35-37-40-44-48 maskor. Börja från avigsidan, dvs från mitt fram, och fortsätt A.1 fram och tillbaka som förut med 1 kantmaska i rätstickning mot sidan.
SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan börjar minskningen till v-hals – läs MINSKNINGSTIPS-2. Minska så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 4-5-5-5-5-6 gånger, och sedan på vart 4:e varv (dvs på vartannat varv från rätsidan) totalt 5-5-5-6-6-6 gånger.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 38-39-40-41-42-43 cm, och nästa varv stickas från rätsidan, maskas det av till ärmhål så här: Maska av de första 3-4-4-5-5-6 maskorna, sticka sedan som förut och minska till v-hals mot mitt fram som förut.
Efter alla minskningar till v-hals och avmaskningar till ärmhål, är det 20-21-23-24-28-30 maskor kvar.
Fortsätt A.1 fram och tillbaka över alla maskorna till arbetet mäter 56-58-60-62-64-66 cm. Maska av.

ÄRMAR:
Lägg upp 37-39-39-41-43-43 maskor på rundsticka 6 med Melody. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan): Sedan stickas det resår fram och tillbaka så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet, sticka 1 rätmaska och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Fortsätt resåren fram och tillbaka så till arbetet mäter 8 cm, och nästa varv ska stickas från avigsidan.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – SAMTIDIGT minskas det 7 maskor jämnt fördelat i alla storlekar – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 30-32-32-34-36-36 maskor.
Byt till rundsticka 7. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.1 tills det återstår 1 maska på varvet, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret fram och tillbaka så.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 10-10-9-10-10-10 cm, ökas det 1 maska i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 5-4½-4-3½-3-2½ cm mellanrum totalt 8-9-10-10-11-12 gånger i varje sida = 46-50-52-54-58-60 maskor. Sticka vidare till ärmen mäter 49-48-47-46-43-41 cm. Sätt 1 markör i varje sida på ärmen – markörerna markerar var botten av ärmhålet börjar. Sticka till ärmen mäter totalt 51-51-50-50-47-46 cm. Maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna kant till kant, så att det inte blir en tjock söm.
Sy ärmen till ärmhålet på framstycket och bakstycket – se skiss. Sy botten av ärmhålet – markörerna som sattes på ärmarna ska stämma med sidorna på fram- och bakstycket.
Sy sömmen på undersidan av ärmarna och sidsömmen i ett – börja nederst på ärmen och sy upp till ärmhålet, sy sedan ned till uppläggningskanten på fram- och bakstycket (sy i de yttersta maskbågarna, så att sömmen blir flat).
Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Börja från rätsidan mitt bak med kort rundsticka 6 och Melody, och sticka upp ca 78 till 98 maskor runt halsen (inklusive maskan på maskhållaren mitt fram) – maskantalet ska vara delbart med 2. Sticka resår runt (= 1 rätmaska, 1 avigmaska), men anpassa resåren så att maskan från maskhållaren stickas rät.
SAMTIDIGT på varje varv minskas det 2 maskor mitt fram – läs MINSKNINGSTIPS-3 (det minskas på detta sätt för att halskanten ska lägga sig fint mitt fram). Minska så på varje varv till halskanten mäter 4 cm. Maska av alla maskor med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

symbols = Ärmkullen sys mot ärmhålet så här: Sy a till A och b till B

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 217-29) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (2)

country flag Chantal Melser 17.04.2021 - 18:37:

Het midden van de halsrand wordt niet zo mooi als op de foto, misschien doe ik iets verkeerd, al lijkt het me dat ik de beschrijving wel juist volg. Is er op een andere plek nog beter te zien wat wordt bedoeld met twee steken samen afhalen en daarna over de gebreide steek heenhalen? Ik vind hier zelf geen instructievideo van.

user icon DROPS Design 19.04.2021 kl. 19:45:

Dag Chantal,

Als het goed is heb je 1 steek recht midden voor (waar een markeerdraad in zit. Bij het minderen begin je 2 steken voor deze steek. Je haalt de steken samen recht af (dus niet een voor een), dan 1 recht, dan de afgehaalde steken overhalen. Zie ook onderstaande video:

country flag Lieve De Cremer 14.11.2020 - 15:32:

Hallo, waarom wordt dit model met een rondbreinaald gebreid en niet met gewone naalden? Mvg, Lieve

user icon DROPS Design 15.11.2020 kl. 18:27:

Dag Lieve De Cremer ,

Waarschijnlijk wordt vanwege het grote aantal steken (met name bij de grotere maten) aangeraden om met de rondbreinaald te breien. Als de steken op de naalden passen, kun je ook gewoon met rechte naalden brien.

Kommentér oppskrift DROPS 217-29