DROPS / 216 / 24

November Woodland by DROPS Design

Stickad tröja med hög krage och runt ok i DROPS Polaris. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.

  • November Woodland / DROPS 216-24 - Stickad tröja med hög krage och runt ok i DROPS Polaris. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • November Woodland / DROPS 216-24 - Stickad tröja med hög krage och runt ok i DROPS Polaris. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • November Woodland / DROPS 216-24 - Stickad tröja med hög krage och runt ok i DROPS Polaris. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • November Woodland / DROPS 216-24 - Stickad tröja med hög krage och runt ok i DROPS Polaris. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
  • November Woodland / DROPS 216-24 - Stickad tröja med hög krage och runt ok i DROPS Polaris. Arbetet stickas uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell po-114
Garngrupp F eller E + E
-------------------------------------------------------

DROPS POLARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp F)
1000-1100-1200-1300-1400-1600 g färg 05, mullvad

STICKFASTHET:
7 maskor på bredden och 8 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKOR NR 15: Längd på 60 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 12 till resår.
DROPS RUNDSTICKA NR 12: Längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Se tekniken här
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 37.80 kr /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 37.80 kr /100g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 43.40 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 378kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 Välj diagram för din storlek.

MAGIC LOOP:
Om rundstickans längd är för lång att sticka runt med, kan det stickas med magic loop så här: Skjut maskorna till mitten av rundstickan (mitt på vajern). Dela maskantalet ca på mitten, och dra ut vajern mellan 2 maskor. Skjut sedan maskorna i den sidan det ska stickas från fram till toppen av stickan och sticka fram till där vajern drogs ut. Drag ut mitten av vajern mellan 2 nya maskor i motsatt sida innan det stickas vidare på samma sätt, fortsätt så till det har ökats tillräckligt med maskor så att det kan stickas vanligt runt.

ÖKNINGSTIPS (gäller fram- och bakstycke):
Det ökas 1 maska genom att göra ett omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSNINGSTIPS (gäller ärmarna):
OBS: För att minskningarna ska komme i växelvis höger och vänster sida av arbetet minskas det så här:
Det minskas växelvis i början och i slutet av varven som det minskas på.
Det minskas så här från rätsidan: Sticka 2 maskor räta tillsammans.
Det minskas så här från avigsidan: Sticka 2 maskor aviga tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor/rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas fram och tillbaka på rundsticka och sys ihop till slut.

HALSKANT:
Lägg upp 34-36-38-40-42-44 maskor på strumpstickor 12 med Polaris.
Sticka resår runt (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 12 cm.

Ok:
Läs MAGIC LOOP i förklaringen ovan. Sätt en markör här, HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Byt till rundsticka 15 och sticka mönster A.1 runt – finn din storlek i diagrammet.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När hela A.1 är färdigstickat på höjden är det 102-108-114-120-126-154 maskor på varvet.
Sticka 1 varv rätt där det ökas 0-4-2-8-10-2 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS i förklaringen ovan = 102-112-116-128-136-156 maskor.
Fortsätt med slätstickning till arbetet mäter 24-26-28-30-32-34 cm från markören.
Nästa varv stickas så här: Sticka de första 15-16-17-19-20-23 maskorna (= halva bakstycket), sätt de följande 21-24-24-26-28-32 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 4-4-4-4-6-6 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 30-32-34-38-40-46 maskorna (= framstycket), sätt de följande 21-24-24-26-28-32 maskorna på en tråd till ärm och lägg upp 4-4-4-4-6-6 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 15-16-17-19-20-23 maskorna (= halva bakstycket).

Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 68-72-76-84-92-104 maskor. Sticka runt i slätstickning till arbetet mäter 22 cm från delningen i alla storlekar. Byt till rundsticka 12, och sticka resår runt (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 8 cm i alla storlekar. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln.

ÄRM:
Ärmarna stickas fram och tillbaka på rundsticka och sys ihop till slut.
Sätt de 21-24-24-26-28-32 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på rundsticka 15 och lägg upp 2-2-2-2-3-3 nya maskor i varje sida = 25-28-28-30-34-38 maskor. Sticka slätstickning fram och tillbaka, samtidigt på nästa varv från rätsidan minskas det 1-0-0-0-0-0 maska (det minskas endast i storlek S) genom att sticka de 2 yttersta maskorna på vänster sida av arbetet räta tillsammans = 24-28-28-30-34-38 maskor.
När arbetet mäter 4-2-2-4-4-2 cm minskas det 1 maska i höger sida av arbetet - läs MINSKNINGSTIPS. Minska i växelvis vänster och höger sida av arbetet på vartannat-vartannat-vartannat-varje-varje-varje varv totalt 8-12-12-14-14-18 gånger (= 4-6-6-7-7-9 gånger i varje sida) = 16-16-16-16-20-20 maskor.
Sticka vidare tills arbetet mäter 34-33-32-30-28-26 cm från delningen. (OBS: Kortare mått i de större storlekarna pga bredare axelvidd). Byt till rundsticka 12. Sticka fram och tillbaka med resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 5 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy sömmen under ärmarna i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir för tjock – dela gärna tråden så att den blir tunnare när det ska sys ihop. Sy ihop öppningen under ärmarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.08.2021
Ny förklaring till sista diagramikonen (sticka 2 maskor avigt i 1 rät maska såhär: sticka 1 avigmaska i främsta maskbågen, därefter 1 avigmaska i bakersta maskbågen (= 1 maska ökad).)

symbols = sticka 2 maskor avigt i 1 rät maska såhär: sticka 1 avigmaska i främsta maskbågen, därefter 1 avigmaska i bakersta maskbågen (= 1 maska ökad)

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 216-24) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (22)

country flag She,ley 03.10.2021 - 16:45:

It is a Drops pattern I have given you the name of it in Swedish but I can’t find it and I can’t find a contact number so I can send a photo of the pattern and see if it’s in English Looking on your website garnstudio.com there’s only a phone number and I can’t send a picture to a business phone number.

user icon DROPS Design 03.10.2021 kl. 22:51:

Dear Shelley, Sorry for the misunderstanding. You might try asking in the Facebook group named "Drops Workshop". Happy Stitching!

country flag Shelley 03.10.2021 - 03:15:

Hi, I am looking for a pattern similar to this one. It’s not in English but I have a picture of it and the name in Swedish which is ‘Efterar & Vinter 21/22’ and I wonder if you have a contact or someone who could help me find the pattern in English. Many thanks

user icon DROPS Design 03.10.2021 kl. 12:25:

Dear Shelley, please understand that we can only help you with questions about our patterns. For other patterns you may try to see its Ravery page and get help from there. Happy Stitching!

country flag Della 27.08.2021 - 05:15:

Just a question. In the increasing for the sleeve (I’m doing the largest size) it says the increases are in every first row, is that every row, or every alternate row? Thanks

user icon DROPS Design 27.08.2021 kl. 08:02:

Dear Della, you meant "decreasing"? When sleeve measures 2 cm from the division, start decreasing alternately at the beg of each row, both from RS and from WS - see DECREASE TIP (applies to sleeves): over the next 18 rows = 9 sts increased on each side. Can this help? Happy knitting!

country flag Della 22.08.2021 - 19:06:

Great explanation in both questions. A purl is a purl is a purl that’s a good one! Thanks!

user icon DROPS Design 23.08.2021 kl. 03:28:

Dear Della, thank you. I am glad you found the answer helpful. Happy Stitching!

country flag Della 22.08.2021 - 16:26:

Also in the symbols for the chart is there a reason why the slash for the purl symbol is going in the opposite direction to the chart?

user icon DROPS Design 22.08.2021 kl. 17:35:

Dear Della, no particular reason, probably just a technical error. It is a purl, and a purl is a purl is a purl, isn't it (meaning you can't really slant a purl to one side or the other)? Happy Stitching!

country flag Della 22.08.2021 - 16:21:

Hi. I’m wondering how I am going to fit 154 stitches at the end of A1 on a 15mm x 80cm circular needle. I’ve just started this garment and I’m doing the neck on the 12mm x 80cm and 44 stitches just fit 😳

user icon DROPS Design 22.08.2021 kl. 17:33:

Dear Della, our knitters didn't really had problems fitting the stitches on the needles, but you can always use a longer circular, or even two circs, if you feel they are too crowded. Happy Stitching!

country flag Emmanuelle 02.08.2021 - 08:01:

Merci pour votre réponse ultra rapide. C\'est parti, je me lance ! \r\nBonne journée, \r\nEmmanuelle

country flag Emmanuelle 01.08.2021 - 10:45:

Bonjour, très joli modèle. Une question toutefois avant de me lancer : je n'ai pas d'aiguille double pointe en 12. Peut-on commencer à tricoter dès le début (col) en rond avec les aiguilles circulaires 12 ? Merci par avance de votre réponse.

user icon DROPS Design 02.08.2021 kl. 07:23:

Bonjour Emmanuelle et merci. Effectivement, vous pouvez tricoter le col sur une aiguille circulaire de 80 cm en utilisant la technique dite du magic loop jusqu'à ce que vous ayez augmenté suffisamment de mailles pour continuer sur une 60 ou sur la 80 mais en rond "normalement". Bon tricot!

country flag Alica 04.05.2021 - 07:09:

Dear Drops, I have a problem with the yarn. Wanted to buy it, but I do not know which color is that colour 05, tan. When I choose colour 05 it is more brown. What does it mean tan? I would like to have the same colour as on the picture here. Pls help:)

user icon DROPS Design 04.05.2021 kl. 07:42:

Hei Alica, The name of Polaris no 5 is Taupe (not tan) and is the colour you see in the picture - a dark mauve/grey. Happy knitting!

country flag Madou 10.04.2021 - 16:09:

Merci pour les explications et les précisions ! Mon pull est à présent terminé et mon chat me le pique déjà... Le pull tient vraiment chaud et est très confortable à porter ! Conseil : ne pas hésiter à bien serrer l'encolure ! J'ai réalisé le modèle en taille Medium et je tiens juste à préciser qu'il me reste encore à peu près 150 g de laine, donc 1000 g vont bien pour cette taille, alors même que j'ai rallongé un peu les manches. Très beau pull, merci !

Kommentér oppskrift DROPS 216-24