DROPS / 217 / 12

Amur Maple by DROPS Design

Stickad tröja i DROPS Brushed Alpaca Silk. Arbetet stickas uppifrån och ner med runt ok, slätstickning och ökningar. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell as-138
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

125-150-150-175-175-200 g färg 24, rost

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 5: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4: Till resår.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: Längd på 80 cm till resår.

från 28.95 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 28.95 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 144.75kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 maska genom att sticka upp 1 maska i öglan mellan 2 maskor från föregående varv.

KNUT:
Sticka 3 maskor (maskan med markör, den nya maskan från föregående varv, och nästa maska) aviga tillsammans, släpp inte maskorna av stickan, men sticka de samma 3 maskorna räta tillsammans och sedan aviga tillsammans 1 gång till, släpp till slut alla 3 maskorna av vänster sticka.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, kan det maskas av med en tjockare sticka. Om detta också blir stramt, kan det göras 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt från mitt bak och det stickas uppifrån och ner. Det sätts markörer i arbetet, och det ökas vid dessa. Ärmarna stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 76-80-84-88-92-96 maskor på rundsticka 4 med Brushed Alpaca Silk.
Sticka 1 varv rätt. Sticka resår 2 rätmaskor, 2 avigmaskor i 4 cm. Byt till rundsticka 5.
Sätt 1 markör i början av varvet mitt bak, oket ska mätas från denna markören!

OK:
Sätt 19-20-21-22-23-24 markörer i arbetet, sätt markörerna i en maska, det är 3 maskor mellan varje markör. Fortsätt med slätstickning runt, när arbetet mäter 2 cm ökas det 1 maska efter varje maska med markör – LÄS ÖKNINGSTIPS. På nästa varv stickas det en knut vid varje markör, knutarna stickas i maskan med markör, maskan som ökades, och nästa maska – LÄS KNUT. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt med slätstickning, och upprepa ökningen och knutarna med 2-2½-2½-2½-2½-2½ cm mellanrum totalt 8-8-8-9-10-10 gånger, för varje gång det ökas blir det 1 maska mer mellan varje knut. Efter alla ökningar är det 228-240-252-286-322-336 maskor på varvet. Fortsätt med slätstickning till arbetet mäter 18-20-21-23-25-27 cm från markören, på sista varvet ökas det 4-16-20-18-2-8 maskor jämnt fördelat = 232-256-272-304-324-344 maskor.

Oket delas nu till fram- och bakstycke och ärmar så här:
Sticka 34-38-40-44-49-53 rätmaskor (= halva bakstycket), sätt de följande 48-52-56-64-64-66 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 68-76-80-88-98-106 rätmaskor (= framstycke), sätt de följande 48-52-56-64-64-66 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 34-38-40-44-49-53 maskorna räta (= halva bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 148-164-176-192-216-236 maskor. Fortsätt med slätstickning över alla maskor.
När arbetet mäter 28-28-29-29-29-29 cm från delningen, byts det till rundsticka 4 och det stickas resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). Maska av med rätmaskor när resåren mäter 6 cm – läs AVMASKNINGSTIPS.

ÄRM:
Sätt de 48-52-56-64-64-66 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5 och sticka upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-10-12 maskorna som lades upp under ärmen = 54-58-64-72-74-78 maskor. Sätt 1 markör mitt emellan de 6-6-8-8-10-12 maskorna under ärmen. Låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas mitt under ärmen. Börja varvet vid markören och sticka rätmaskor runt.
När ärmen mäter 3 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 6 -5-4-3-2 ½-2 cm mellanrum totalt 6-7-9-12-12-13 gånger = 42-44-46-48-50-52 maskor. Sticka vidare till ärmen mäter 40-38-38-37-36-34 cm från delningen (det återstår ca 4 cm till färdigt mått, prova eventuellt tröjan på och sticka till önskad längd). Byt till strumpstickor 4, och öka 2-0-2-0-2-0 maskor = 44-44-48-48-52-52 maskor. Sticka resår 2 rätmaskor, 2 avigmaskor. Maska av med rätmaskor när resåren mäter 4 cm. Ärmen mäter ca 44-42-42-41-40-38 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 217-12) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (10)

Josefina 19.11.2020 - 22:26:

Muchisimas Gracias por su explicacion ha sido muy importante para mi 🧶 Josefina

Josefina 19.11.2020 - 17:39:

Gracias por la aclaración. Pero tengo otra duda: los hilos marcadores en los puntos han de avanzar a medida que voy tejiendo? Y solo van delante? O en todo el contorno? Gracias de antemano.

DROPS Design 19.11.2020 kl. 20:11:

Hola Josefina. Los hilos marcadores (o marcapuntos) suben según se avanza la labor. Se mueven todos los marcapuntos a lo largo de la vuelta.

Josefina 18.11.2020 - 10:56:

Hola, buenos dias! He realizado el cuello con 92 puntos Ahora inserto los 23 hilos marcadores cada 3 puntos Mi pregunta es: Por que me quedan 23 puntos sin poner Hilo marcador? Es asi Como ha de ir o Yo no lo interpreto bien Muchas Gracias

DROPS Design 19.11.2020 kl. 09:24:

Hola Josefina, tienes que insertar hilos mercadores en los puntos, no entre los puntos. Buen trabajo!

Ine Bastin 13.11.2020 - 19:06:

Hebt u een breipatroon voor een damesvest maat m/l met brushed alpaca silk garen. Niet echt te vinden. Wel genoeg truien. En hoeveel garen heb ik dan nodig.?

DROPS Design 15.11.2020 kl. 18:29:

Dag Ine,

Er zijn helaas inderdaad niet zoveel vesten in Brushed Alpaca Silk. Je zou een ander vest uit garencategorie C kunnen zoeken en met de garenvervanger uit kunnen rekenen hoeveel bollen je nodig hebt.

Cécile 30.10.2020 - 00:44:

Bonjour, je ne comprends pas comment arriver au nombre de mailles indiquées après avoir réalisé les rangs de nœuds. Chaque nœud génère une maille de plus donc la première fois on ajoute 21 mailles. La deuxième fois, faut-il mettre les fils marqueurs en respectant l'espacement de trois mailles ou faut-il sélectionner 21 mailles en calculant l'espacement ? (idem pour les rangs de nœuds suivant). Merci de votre aide.

DROPS Design 30.10.2020 kl. 07:36:

Bonjour Cécile, les fils marqueurs doivent toujours rester dans les mêmes mailles pour bien conserver le bon nombre de marqueurs et vérifier son nombre de mailles entre les marqueurs: après le 1er noeud, replacez le marqueur dans la 1ère des 3 nouvelles mailles, la fois suivante, augmentez comme avant = après la maille avec le fil marqueur (= 4 m entre chaque fil marqueur); la fois suivante, vous aurez 5 m entre chaque fil marqueur et ainsi de suite. Le fil marqueur doit toujours être dans la 1ère des 3 m tricotées pour le noeud. Vous augmenterez de 21 m à chaque tour (en taille L). Bon tricot!

Wilma Vrijs 11.10.2020 - 09:12:

Ik lees dat ik de markeerdraad in de steek moet plaatsen, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik zie alleen filmpjes over het gebruiken van markeerders tussen steken, niet in steken. Alvast bedankt!

DROPS Design 11.10.2020 kl. 14:10:

Dag Wilma,

Het is de bedoeling dat de markeerdraad de steek zelf aan geeft. Je zou hem met een haaknaald door de steek kunnen halen. Je kan ook steekmarkeerders gebruiken om de steek te herkennen.

Corry Dubois 19.09.2020 - 19:01:

Zeer mooi patroon ,maar toch een vraag ,markeerdraadjes tussen 3 steken is aan weerzijden van draadje 3 steken ,dit moetje je 20 maal doen over 80 steken dan kom ik uit bij 60 .of wordt de draad op 1 steek gezet en dan aan weerszijden van die steek 3 steken ?

DROPS Design 24.09.2020 kl. 13:34:

Dag Corry,

Het is de bedoeling om de markeerdraad in de steek te plaatsen en niet tussen 2 steken. Op die manier kom je wel uit.

Ann 16.08.2020 - 09:21:

Can’t wait🤩

Mary Long 14.07.2020 - 06:17:

I love this pattern but I am unable to download it. I put it as-138 in the search bar and I'm asked to put it in another way!

Olena Kostrytsia 04.06.2020 - 15:37:

This is gorgeous sweater!

Kommentér oppskrift DROPS 217-12