DROPS / 214 / 14

Scotch Mist by DROPS Design

Stickad sjal i DROPS Sky. Arbetet stickas med rätstickning och helpatent.

Tags: patent, sjalar,
  • Scotch Mist / DROPS 214-14 - Stickad sjal i DROPS Sky. Arbetet stickas med rätstickning och helpatent.
  • Scotch Mist / DROPS 214-14 - Stickad sjal i DROPS Sky. Arbetet stickas med rätstickning och helpatent.
  • Scotch Mist / DROPS 214-14 - Stickad sjal i DROPS Sky. Arbetet stickas med rätstickning och helpatent.
DROPS Design: Modell sk-114
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Höjd: Mätt längs mitten = ca 43 cm.
Bredd: Mätt längs översidan från sida till sida = ca 176 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 g färg 08, lavendel

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 39 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.
16 maskor på bredden och 40 varv på höjden med helpatent = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 80 cm.
Sticknumret är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

74% Alpacka, 18% Polyamid, 8% Ull
från 43.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 43.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 43.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 172kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Öka 2 maskor i den yttersta rätmaskan i varje sida så här:
Sticka 3 maskor i en maska så här: Sticka omslaget och maskan räta tillsammans, men släpp inte omslaget av vänster sticka, gör 1 omslag om stickan, sticka omslaget och maskan räta tillsammans igen, släpp maskan av vänster sticka (= 2 maskor ökade).
På nästa varv stickas de ökade maskorna utan omslag, eftersom det inte finns några omslag där.

Öka 4 maskor i mittmaskan så här:
Sticka 5 maskor i en maska så här: Sticka omslaget och maskan räta tillsammans, men släpp inte omslaget av vänster sticka. * Gör 1 omslag om stickan, sticka omslaget och maskan räta tillsammans igen *, sticka *-* totalt 2 gånger, och släpp sedan maskan och omslaget av vänster sticka (= 4 maskor ökade).
På nästa varv stickas de ökade maskorna utan omslag, eftersom det inte finns några omslag där.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna. Det stickas ränder med rätstickning och patent.

SJAL:
Lägg upp 5 maskor på rundsticka 4,5 med Sky. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 2 rätmaskor, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, och sticka rätmaskor varvet ut = 7 maskor.
Sticka 1 varv rätt, omslagen stickas vridna för att undvika hål.
Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 2 rätmaskor, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor, 1 omslag och 1 rätmaska = 11 maskor.
Sticka 1 varv rätt, omslagen stickas vridna. Sätt 1 markör i den mittersta maskan och låt markören följa med i arbetet (= mittmaskan).
Fortsätt med att öka 4 maskor på vartannat varv så här (innanför 1 kantmaska och på varje sida av den mittersta maskan) till det är totalt 35 maskor på varvet – omslagen stickas alltid vridna. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Nu stickas det så här:

RAND MED HELPATENT:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 kantmaska rätstickning, * sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor, avsluta med 1 rätmaska och 1 kantmaska rätstickning.
VARV 2 (avigsidan): Sticka 1 kantmaska rätstickning, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor, avsluta med 1 omslag, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka 1 maska rätstickning.
VARV 3: Sticka 1 kantmaska rätstickning, * sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig*, sticka *-* tills det återstår 2 maskor, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, sticka 1 maska rätstickning.
Upprepa varv 2 och 3 till det har stickats totalt 16 varv med helpatent, SAMTIDIGT på 5: och 11:e varvet ökas det 2 maskor i varje sida av sjalen och 4 maskor mitt på sjalen - läs ÖKNINGSTIPS (= 8 maskor ökade på varje varv med ökning = 51 maskor. När 16:e varvet är färdigstickat, stickas nästa varv från rätsidan som förklarat nedan.

RAND MED RÄTSTICKNING:
Sticka så här från rätsidan:
VARV 1: Sticka 1 kantmaska rätstickning, * sticka 1 rätmaska i omslaget som hör till rätmaskan, sticka 1 rätmaska i rätmaskan, sticka 1 rätmaska i avigmaskan *, sticka *-* totalt 10 gånger (det har nu ökats 10 maskor över de yttersta 21 maskorna).
Sticka rätmaskor tills det återstår 21 maskor i slutet av varvet, ** sticka 1 rätmaska i avigmaskan, sticka 1 rätmaska i omslaget som tillhör rätmaskan, och sticka 1 rätmaska i rätmaskan **, sticka från **-** totalt 10 gånger, och sticka 1 rät kantmaska (det har ökats 10 maskor över de yttersta 21 maskorna) = 71 maskor.
VARV 2 (= avigsidan): 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor till det är 1 maska kvar, 1 omslag och 1 rätmaska = 2 ökade maskor.
VARV 3 (rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka rätmaskor fram till mittmaskan, 1 omslag, 1 rätmaska (= mittmaskan), 1 omslag, sticka rätmaskor till det är 1 maska kvar, 1 omslag och 1 rätmaska = 4 ökade maskor.
Upprepa varv 2 och 3 totalt 12 gånger = 143 maskor. Vänd och sticka rätmaskor över alla maskor (utan att det ökas). Partiet med rätstickning ska nu mäta ca 6 cm.

Sedan repeteras växelvis randen med rätstickning och randen med helpatent
2 gånger till (= totalt 3 gånger) så här:
Sticka 2:a randen med helpatent på samma sätt som tidigare. När de 16 varven med helpatent är färdigstickade är det 159 maskor på varvet.
Sticka 2:a randen med rätstickning på samma sätt som tidigare. När 2:a och 3:e varvet har repeterats 12 gånger är det 251 maskor på varvet.
Sticka 3:e randen med helpatent på samma sätt som tidigare. När de 16 varven med helpatent är färdigstickade, är det 267 maskor på varvet.
Nu stickas 3:e randen med rätstickning på samma sätt som tidigare. När 2:a och 3:e varvet har repeterats 12 gånger är det 359 maskor på varvet.
Nu stickas 4:e randen med helpatent på samma sätt som tidigare. Fortsätt så med ökning på vart 6:e varv totalt 5 gånger = 399 maskor. Sticka vidare med helpatent till denna randen mäter 8 cm.
Maska av med rätmaskor. För att avmaskningskanten inte ska bli stram, maskas omslagen av som egna maskor. Klipp av trådarna och fäst dem. Sjalen mäter ca 43 cm mätt längs ökningen mitt på.
signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 214-14) för mått och uträkningar.

country flag Heike Lieske 01.09.2021 - 15:13:

Ich komme bei dem Kapitel Streifen mit Krausrippen nicht weiter. Wie ich es lese müssen alle Maschen und auch die Umschläge in den äußersten 21 Maschen alle rechts gestrickt werden. Was ist mit den übrigen Maschen in der Mitte? Müssen hier auch alle Maschen rechts gestrickt werden oder müssen die Umschläge mit den dazugehörigen Maschen rechts zusammen gestrickt werden ?

user icon DROPS Design 02.09.2021 kl. 08:10:

Liebe Frau Lieske, diese Maschen werden ganz normal rechts gestrickt dh die abgehobenen Maschen werden zusammen mit ihrem Umschlag gestrickt (= 1 Rand-Masche, von *-* = 21 M mit Zunahmen gestrickt, 7 M rechts, von *-* = 21 M mit Zunahmen gestrickt, 1 Rand-Masche rechts = Sie stricken über 51 Maschen und haben 20 M zugenommen = 71 Maschen). Viel Spaß beim stricken!

country flag Cristina 21.07.2021 - 02:03:

Riferito alla risposta precedente: cioè appena avviati i punti sul ferro, il primo ferro che si fa è sul rovescio? Credevo che il primo ferro fosse sul dritto del lavoro visto che è il primo. Grazie

user icon DROPS Design 23.07.2021 kl. 14:37:

Buongiorno Cristina, se non diversamente indicato si può considerare il primo ferro come diritto del lavoro. In questo caso è il primo ferro è sul rovescio del lavoro. Buon lavoro!

country flag Cristina 16.07.2021 - 02:08:

Ciao, prima riga, cosa vuol dire “Lavorare 1 ferro diritto dal rovescio del lavoro”. Grazie

user icon DROPS Design 20.07.2021 kl. 17:28:

Buongiorno Cristina, deve semplicemente lavorare 1 ferro a diritto sul rovescio del lavoro. Buon lavoro!

country flag Tiina Wires 31.01.2021 - 14:39:

En ymmärrä kumpaakaan lisäysvinkkiä, miten alussa voi neuloa 1. silmukan ja langankierron yhteen ja sama uudelleen, kuinka 3 lisättyä silmukkaa neulotaan seuraavalla kerroksella? Samoin keskisilmukan lisäysten neulominen ja seuraavan kerroksen kohdalla kuinka ne neulotaan? Onko missään videota näistä lisäyksistä , en löydä ainakaan. Kiitos

user icon DROPS Design 12.03.2021 kl. 13:16:

Hei ohjeen tekstin alta löydät linkin videoon, jossa näytetään miten kyseiset lisäykset tehdään: "Patenttineuleen lisäys neulomalla samaan silmukkaan useita silmukoita"

country flag Tina 29.01.2021 - 12:48:

Når jeg har taget ud på pind 5 i helpatenten - hvordan strikker jeg maskerne, når jeg strikker tilbage . Jeg kan ikke få det pænt ,

user icon DROPS Design 29.01.2021 kl. 13:00:

Hej Tina, prøv at se hvordan vi gør ved udtagning i nr 2 video nederst i opskriften. God fornøjelse!

country flag Morat Michelle 17.01.2021 - 12:32:

Il est dit de commencer par du point mousse alors que sur le modèle on voit des côtes anglaises ? Il est dit de faire 1augm chaque côté bords et 1augm ch. côté maille centrale; donc ne pas tenir cpte du paragr. AUGMENT. + haut qui dit augm. 2m ch. côté.... Merci par avance

user icon DROPS Design 18.01.2021 kl. 09:50:

Bonjour Mme Morat, le châle se tricote de haut en bas, en commençant par du point mousse, on augmente jusqu'à ce qu'il y ait 35 m, puis on va tricoter des rayures en côtes anglaises et au point mousse en augmentant comme indiqué pour chaque rayure. Bon tricot!

country flag Monika 04.01.2021 - 13:51:

Utknęłam robiąc szal, mogę prosić o pomoc? Nie rozumiem, jak zrobić pierwszy rząd w pasku ściegiem francuskim, który jest za pierwszym paskiem ściegiem angielskim. Nie rozumiem, jak tam dodawać oczka i przerobić środek robótki. Mogę otrzymać jakiś filmik wspomagający na mój adres mailowy? Albo link, gdzie to jest pokazane?

user icon DROPS Design 04.01.2021 kl. 19:26:

Witaj Moniko, jak dodać 4 o. na środku szala zobacz na filmie TUTAJ. Pozdrawiamy!

country flag Morat 13.12.2020 - 22:20:

Ce modèle ne se tricote pas en rond mais à plat sur les aiguilles circulaires apparemment ? Je débute avec les aiguilles circulaires, je n'ai fait qu'une paire de chaussettes en magic loop. Merci de votre réponse.

user icon DROPS Design 14.12.2020 kl. 09:40:

Bonjour Mme Morat, on tricote effectivement ce modèle en rangs (= allers et retours) avec une aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles (on commence avec peu de mailles mais on va augmenter régulièrement). cette vidéo vous montre comment tricoter du jersey, en rangs, sur aiguille circulaire par exemple. Bon tricot!

country flag Thérèse Bordessoules 15.06.2020 - 23:24:

Un trendy chale qui a l'air bien sympa à tricoter, et qui change des chales à trous-trous, très joli modèle

country flag Rosy 05.06.2020 - 09:12:

Ce modèle de châle est très original, il me tarde de pouvoir le tricoter !

Kommentér oppskrift DROPS 214-14