DROPS / 219 / 4

Trails Head by DROPS Design

Stickad tröja med raglan, flätor och hög krage till herr i DROPS Snow. Storlek S - XXXL.

  • Trails Head / DROPS 219-4 - Stickad tröja med raglan, flätor och hög krage till herr i DROPS Snow. Storlek S - XXXL.
  • Trails Head / DROPS 219-4 - Stickad tröja med raglan, flätor och hög krage till herr i DROPS Snow. Storlek S - XXXL.
  • Trails Head / DROPS 219-4 - Stickad tröja med raglan, flätor och hög krage till herr i DROPS Snow. Storlek S - XXXL.
  • Trails Head / DROPS 219-4 - Stickad tröja med raglan, flätor och hög krage till herr i DROPS Snow. Storlek S - XXXL.
  • Trails Head / DROPS 219-4 - Stickad tröja med raglan, flätor och hög krage till herr i DROPS Snow. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell ee-697
Garngrupp E eller C + C
-------------------------------------------------------

DROPS SNOW från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
650-700-750-850-950-1000 g färg 46, mellangrå

STICKFASTHET:
11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 8 till slätstickning.
DROPS RUNDSTICKOR NR 8: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 7 till resår.
DROPS RUNDSTICKOR NR 7: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till resår.
DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 21.95 kr /50g
DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow print DROPS Snow print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 285.35kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (gäller raglanminskningen):
Minska i varje övergång mellan ärm och fram- och bakstycke på vartannat varv – börja 4 maskor före markören och sticka så här: Lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över, 4 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 4 maskorna), och sticka 2 maskor räta tillsammans.
När det har satts av maskor till hals, stickas det fram och tillbaka – det minskas då till raglan på varje varv från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS (gäller sidorna på fram- och bakstycket och mitt under ärmen):
Sticka till 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), gör 1 omslag om stickan = 2 maskor ökade. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka upp till ärmhålet. Ärmarna stickas runt på strumpstickor (byt till kort rundsticka vid behov). Sedan sätts ärmarna in på samma rundsticka som fram- och bakstycket, och oket stickas sedan runt. Kragen stickas runt på strumpstickor eller kort rundsticka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 96-104-112-120-128-148 maskor på rundsticka 7 med Snow. Sätt 1 markör i början av varvet och sätt en ny markör efter 48-52-56-60-64-74 maskor. Sticka 1 varv slätstickning.

Nu ska det stickas resår runt i 5 cm, men börja så här i de olika storlekarna:
STORLEK S, L och XXL: Börja med 1 avigmaska, sedan stickas det resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor över de nästa 6-10-14 maskorna, fortsätt som förklarat under alla storlekar.
STORLEK M, XL: Börjar med 1 rätmaska, sedan stickas det resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor över de nästa 8-12 maskorna, fortsätt som förklarat under alla storlekar.
STORLEK XXXL: Börjar med 2 avigmaskor, sedan stickas resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor över de nästa 18 maskorna, fortsätt som förklarat under alla storlekar.

ALLA STORLEKAR:
Sticka diagram A.1a över 8 maskor, A.2a över 18 maskor, A.3a över 8 maskor, sticka sedan resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor varvet ut. På sista varvet i diagrammet ökas det maskor så att det nu är 58-62-66-70-74-84 maskor på framstycket, det är fortfarande 48-52-56-60-64-74 maskor på bakstycket.
Byt till rundsticka 8, sticka slätstickning över de första 7-9-11-13-15-20 maskorna, sticka A.1b över A.1a, A.2b över A.2a, A.3b över A.3a och sticka slätstickning varvet ut. Fortsätt med slätstickning och mönster så.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 12-12-12-12-12-12, cm ökas det 1 maska på varje sida av varje markör – läs ÖKNINGSTIPS i förklaringen ovan. Upprepa ökningen med ca 6-10-10-10-10-10 cm mellanrum totalt 3 gånger = (118) 126-134-142-150-170 maskor.
Sticka till arbetet mäter 41-41-42-42-42-42 cm, på nästa varv maskas det av 6 maskor i varje sida till ärmhål (= 3 maskor på varje sida av varje markör) = 58-62-66-70-74-84 maskor på framstycket och 48-52-56-60-64-74 maskor på bakstycket. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Lägg upp 24-24-24-32-32-36 maskor på strumpstickor 7 med Snow. Sticka 2 varv slätstickning, sedan stickas det resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till ärmen mäter 6-6-6-7-7-7 cm.
Byt till strumpstickor 8, sätt en markör i början av varvet och fortsätt med slätstickning. När arbetet mäter 8-10-10-9-9-9 cm, ökas det 1 maska på varje sida av markören – läs ÖKNINGSTIPS i förklaringen ovan.
Upprepa ökningen med ca 5½-4-3½-5-4½-4 cm mellanrum totalt 8-10-11-8-9-9 gånger = 40-44-46-48-50-54 maskor.
Sticka till arbetet mäter 51-50-49-48-46-46 cm, på nästa varv maskas det av 6 maskor mitt under ärmen (3 maskor på varje sida av markören) = 34-38-40-42-44-48 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka 1 ärm till på samma sätt.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket – där det maskades av maskor till ärmhål = 174-190-202-214-226-254 maskor. Sätt markörer i varje övergång mellan ärm och fram- och bakstycke = 4 markörer. Sticka 2-1-1-0-0-0 varv innan raglanminskningen börjar.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
Minska till raglan på varje sida av 4 maskor vid varje markör - läs MINSKNINGSTIPS i förklaringen ovan – på vartannat varv 13-15-16-17-18-21 gånger. SAMTIDIGT när arbetet mäter 56-58-60-62-64-66 cm minskas det 4-4-4-4-4-4 maskor över flätorna i A.2b. Sätt sedan de mittersta 8-8-10-12-14-16 maskorna på 1 tråd till hals. Arbetet stickas sedan fram och tillbaka medan det minskas till raglan från rätsidan som förut, och det maskas av till hals i början av varje varv så här: Maska av 2 maskor 1 gång, och maska av 1 maska 1 gång.
Efter alla minskningar till raglan och hals, är det 52-52-54-56-58-60 maskor på varvet.

KRAGE:
Använd strumpstickor 7. Sticka upp maskor till krage och sätt maskorna från tråden på stickan, så att det blir ca 14 till 22 maskor i halsen fram. Totalt ska det vara ca 60 till 76 maskor på varvet (maskantalet måste vara delbart med 4). Sticka 1 varv avigt, sedan stickas det resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor i 9 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

symbols = sätt 3 maskor på flätstickan framför arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
symbols = sätt 3 maskor på flätstickan framför arbetet, sticka 1 avigmaska, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
symbols = sätt 1 maska på flätstickan bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 1 avigmaska från flätstickan
symbols = sätt 3 maskor på flätstickan bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
symbols = sticka 2 rätmaskor i samma maska (dvs sticka 1 maska i bakre maskbågen och 1 maska i främre maskbågen)
symbols = sticka 2 avigmaskor i samma maska (dvs sticka 1 maska i bakre maskbågen och 1 maska i främre maskbågen)
symbols = sätt 2 maskor på flätstickan bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka de 2 maskorna från flätstickan räta
symbols = sätt 2 maskor på flätstickan framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka de 2 maskorna från flätstickan räta

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 219-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (14)

country flag Liz 11.10.2021 - 11:20:

Hi, I’m finding the Yoke section of this pattern very confusing. When decreasing 4 stitches on A2b, which 4 stitches should be decreased? And what does “bind off 2 stitches one time and 1 stitch one time” mean? Do you alternate on different rows, so bind off 2 stitches on one row and 1 stitch the next? Or what does it mean? Thank you Liz

user icon DROPS Design 11.10.2021 kl. 11:30:

Dear Liz, what is important is that you decrease 4 sts over the stitches worked in A.2b to keep the correct width, but the stitches that have to be decreased are not that important, you can knit togheter the knit sts 2 and 2 or the purl/knit sts togeter, just remember the width is the important thing here, these stitches will be worked in rib for neck edge afterwards. Happy knitting!

country flag Marika Van Ruth 01.10.2021 - 20:30:

Brei ik de voor- EN achterkant met kabel-telpatronen? ik zie alleen foto's vd voorzijde vd trui? op zich Niet verkeerd, ..

user icon DROPS Design 02.10.2021 kl. 10:19:

Dag Mariska,

Nee de kabels worden alleen over het voorpand gebreid, op het achterpand brei je tricotsteek.

country flag Maria Jonsson 16.05.2021 - 14:17:

Hej! Stickat diagram A1a-A2a-A3a. Bytte till sticka 8. I instruktionen står det att jag ska sticka 7 rm och därefter sticka A1b över A1a - A2b över A2a och A3b över A3a. Om jag stickar 7 rm så kommer mönstret inte stämma. Har jag missat sticka 7 rm före det att börjat med första diagrammet, hittar inget i isnturiktionen. Vad missar jag?

user icon DROPS Design 19.05.2021 kl. 09:03:

Hei Maria. Tar utgangspunkt i at du strikker den minste str. Fra starten av har du 7 masker (du starter med en vrangmaske, deretter vrangbord over 6 masker) før du strikker diagrammene A.1a, A2.a og A.3a. På siste omgang av diagrammene skal du øke 10 masker på forstykket. Se siste rad i diagrammene A.1a, A2.a og A.3a hvor det skal økes (2 steder i A.1a + A.3a og 4 steder i A.2a). Da skal mønstret stemme, lykke til. mvh DROPS design

country flag Gulden Kiyici 15.02.2021 - 18:46:

Hallo, ich möchte das mittlere Muster (A2b) nicht stricken. Würde sich die Maschen Anzahl des Rumpfteils aendern? Danke für die Antwort..

user icon DROPS Design 16.02.2021 kl. 09:15:

Liebe Frau Kiyici, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder individuelln Anfrage umrechnen - vielleicht können Sie hier die Zunahmen von A.2a nicht stricken (so wird die Maschenanzahl unterschiedlich als in die Anleitung sein), dh diejenigen, die vor A.2b gestrickt sind. Am besten wenden Sie sich an Ihrem DROPS Laden, dort bekommen Sie Hilfen, auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

country flag Hetty 03.02.2021 - 22:37:

Ik begrijp de volgende zin niet denk ik: "minder voor de raglan aan elke kant van de 4 steken op elke markeerdraad." Want als ik de tip voor het minderen (voor de raglan) volg, zit de markeerdraad in de mindering in het midden. Daardoor krijg ik aan de ene kant de overgehaalde steek op het voorpand en aan de andere kant op de mouw? Wat doe ik niet goed?

user icon DROPS Design 06.02.2021 kl. 11:58:

Dag Hetty,

De markeerdraden zitten in het midden van de raglanlijn en je mindert aan beide zijden van deze markeerdraden. Bij 'tip voor het minderen (voor de raglan)' staat aangegeven hoe je dit precies doet (verschillend voor en na de markeerdraad, zodat de steek de goede kant op leunt).

country flag Annette Franzen 02.02.2021 - 19:48:

Beim Stricken in Gr. M. kann etwas beim Bündchen nicht stimmen. Stricke ich wie angegeben am Ende der Runde 2M. rechts bleibt 1 M. übrig. Stricke ich diese links, habe ich an der Stelle nur 1M.links bevor die neue Runde wieder mit nur 1M.rechts beginnt.Oder ich stricke diese M. rechts und habe dann 4M.rechts in Folge und nicht 2M.rechts und dann 2 M. links. Was mache ich verkehrt? Danke für eure Hilfe. Liebe Grüße,Annette

user icon DROPS Design 03.02.2021 kl. 08:42:

Liebe Annette, so stricken Sie in M; 1 M re, 2 M li, 2 M re, 2 M li, 2 M re, A.1a (= 8 M), A.2a (= 18 M), A.3a (= 8 M), 2 M re, 2 M li, 2 M re, 2 M li, 1 M re = 52 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Carla Sforza​​ 21.01.2021 - 17:13:

Buongiorno, dopo aver diminuito a destra le 4 maglie nelle trecce ho messo in attesa su un fermamaglie le 10 centrali dello scollo ma come faccio a diminuire quelle a sinistra? Come devo proseguire? Grazie mille

user icon DROPS Design 21.01.2021 kl. 20:21:

Buongiorno Carla, da questo punto in poi deve proseguire la lavorazione in piano, per cui il lavoro inizierà a un lato del collo. Buon lavoro!

country flag Hilde 27.12.2020 - 20:51:

Ik begrijp de instructie niet voor de pas. Er staat ‘ ...minder tegelijkertijd als het werk 56-66 cm meet 4 steken over de kabels in A.2BE.’ Worden de kabels zelf smaller of moet je aan de zijkant minderen in de averecht steken?

user icon DROPS Design 17.01.2021 kl. 14:50:

Dag Hilde,

Nee, je mindert over de kabels, dus de 8 steken van de kabels minder je door deze steken 2 aan 2 samen te breien. Alleen over de kabels dus.

country flag Alessia 21.12.2020 - 00:48:

Buongiorno, non capisco come diminuire 4 maglie nelle trecce di A2b. In che punto dello schema? Grazie

user icon DROPS Design 21.12.2020 kl. 08:57:

Buongiorno Alessia, da questo punto in poi le trecce non saranno più lavorate, può diminuire dove preferisce. Buon lavoro!

country flag Bente 01.12.2020 - 07:01:

Rett helst opp oppskriften på norsk.\r\nKjedelig å strikke feil når tegnforklaringen ikke stemmer

Kommentér oppskrift DROPS 219-4