DROPS / 219 / 4

Trails Head by DROPS Design

Strikket bluse med raglan, snoninger og høj hals til herre i DROPS Snow. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ee-697
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

DROPS SNOW fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
650-700-750-850-950-1000 g farve 46, mellemgrå

STRIKKEFASTHED:
11 masker i bredden og 15 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 8 til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 7 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til rib.

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 16.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Snow print DROPS Snow print 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 194.35kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagrammerne A.1 til A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder raglanindtagning):
Tag ind i overgangene mellem ærme og ryg & forstykke for hver 2.omgang – start 4 masker før mærketråden og strik således: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over, 4 masker ret (mærket sidder midt i disse 4 masker), og strik 2 masker ret sammen.
Når der er sat masker af til hals, strikkes der frem og tilbage – der tages da ind til raglan på hver pind fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder siderne på ryg- og forstykke og midt under ærmet):
Strik til 1 maske før mærket, slå om, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse masker), slå om = 2 masker taget ud. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind op til ærmegabet. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde (skift til kort rundpind ved behov). Derefter sættes ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke, og bærestykket strikkes videre rundt. Halsen strikkes rundt på strømpepinde eller kort rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 96-104-112-120-128-148 masker op på rundpind 7 med Snow. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen og sæt et nyt mærke efter 48-52-56-60-64-74 masker. Strik 1 omgang glatstrik.

Nu skal der strikkes rundt i rib i 5 cm, men start de forskellige størrelser således:
STØRRELSE S, L og XXL: Start med 1 vrang, derefter strikkes der rib med 2 ret, 2 vrang over de næste 6-10-14 masker, fortsæt som forklaret under alle størrelser.
STØRRELSE M, XL: Start med 1 ret, derefter strikkes der rib med 2 ret, 2 vrang over de næste 8-12 masker, fortsæt som forklaret under alle størrelser.
STØRRELSE XXXL: Start med 2 vrang, derefter strikkes rib med 2 ret, 2 vrang over de næste 18 masker, fortsæt som forklaret under alle størrelser.

ALLE STØRRELSER:
Strik diagram A.1a over 8 masker, A.2a over 18 masker, A.3a over 8 masker, strik videre i rib med 2 ret, 2 vrang, omgangen ud. På sidste pind i diagrammet tages der masker ud så der nu er 58-62-66-70-74-84 masker på forstykket, der er stadigvæk 48-52-56-60-64-74 masker på bagstykket.
Skift til rundpind 8, strik glatstrik over de første 7-9-11-13-15-20 masker, strik A.1b over A.1a, A.2b over A.2a, A.3b over A.3a og strik glatstrik omgangen ud. Fortsæt i glatstrik og mønster således.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 12-12-12-12-12-12, cm tages der 1 maske ud på hver side af hvert mærke – læs UDTAGNINGSTIPS i forklaringen over. Gentag udtagningen for ca hver 6.-10.-10.-10.-10.-10.cm totalt 3 gange = (118) 126-134-142-150-170 masker.
Strik til arbejdet måler 41-41-42-42-42-42 cm, på næste omgang lukkes der 6 masker af i hver side til ærmegab (= 3 masker på hver side af hvert mærke) = 58-62-66-70-74-84 masker på forstykket og 48-52-56-60-64-74 masker på bagstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 24-24-24-32-32-36 masker op på strømpepinde 7 med Snow. Strik 2 omgange glatstrik, derefter strikkes der rib med 2 masker ret og 2 masker vrang til ærmet måler 6-6-6-7-7-7 cm.
Skift til strømpepinde 8, sæt et mærke i starten af omgangen og fortsæt i glatstrik. Når arbejdet måler 8-10-10-9-9-9 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærket – læs UDTAGNINGSTIPS i forklaringen over.
Gentag udtagningen ca hver 5½.-4.-3½.-5.-4½.-4.cm totalt 8-10-11-8-9-9 gange = 40-44-46-48-50-54 masker.
Strik til arbejdet måler 51-50-49-48-46-46 cm, på næste omgang lukkes der 6 masker af midt under ærmet (3 masker på hver side af mærket) = 34-38-40-42-44-48 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke – hvor der blev lukket af til ærmegab = 174-190-202-214-226-254 masker. Sæt mærketråde i hver overgang mellem ærme og ryg & forstykke = 4 mærketråde. Strik 2-1-1-0-0-0 omgange før raglanindtagningen starter.
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Tag ind til raglan på hver side af 4 masker ved hver mærketråd - læs INDTAGNINGSTIPS i forklaringen over – på hver 2.omgang 13-15-16-17-18-21 gange. SAMTIDIG når arbejdet måler 56-58-60-62-64-66 cm tages der 4-4-4-4-4-4 masker ind over snoningerne i A.2b. Sæt derefter de midterste 8-8-10-12-14-16 masker på 1 tråd til hals. Arbejdet strikkes videre frem og tilbage mens der tages ind til raglan fra retsiden som før, og der lukkes af til hals i begyndelsen af hver pind således: Luk 2 masker af 1 gang, og luk 1 maske af 1 gang.
Efter alle aflukninger til raglan og hals, er der 52-52-54-56-58-60 masker på pinden.

HALS:
Brug strømpepinde 7. Strik masker op til hals og sæt maskerne fra tråden på pindene, så der bliver ca 14 til 22 masker i halsen foran. Totalt skal det være ca 60 til 76 masker på pindene (maskeantallet skal være delbart med 4). Strik 1 omgang vrang, derefter strikkes der rib med 2 masker ret og 2 masker vrang i 9 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.

= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 1 vrang, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 1 vrang fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= strik 2 ret i samme maske (dvs strik 1 maske i bagerste led og 1 maske i forreste led)
= strik 2 vrang i samme maske (dvs strik 1 maske i bagerste led og 1 maske i forreste led)
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik de 2 masker fra snoningspinden ret
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 ret, strik de 2 masker fra snoningspinden ret

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 219-4) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (5)

Bente 01.12.2020 - 07:01:

Rett helst opp oppskriften på norsk.\r\nKjedelig å strikke feil når tegnforklaringen ikke stemmer

Joyce Geene 24.11.2020 - 22:10:

Wordt het telpatroon al in de boord gestart? Of brei je eerst 5 cm boord en daarna starten met telpatroon kabel? En is de kabel alleen aan de voorkant vd trui

DROPS Design 30.11.2020 kl. 20:35:

Dag Joyce,

Ja, dat klopt, het patroon begint gelijk al aan het begin, midden voor en midden achter. De delen waar geen patroon wordt gebreid, wordt er 5 cm boordsteek gebreid.

Sylviane AMOURET-LEBIDEAU 13.09.2020 - 12:50:

Bonjour Quand on diminue 4 mailles sur A2b pour l'encolure de la taille S, ce sont bien 2 mailles de part et d'autre des 6 mailles centrales qui sont à diminuer? Merci pour votre aide.

DROPS Design 14.09.2020 kl. 08:58:

Bonjour Mme Amouret-Lebideau, vous devez diminuer 4 mailles dans A.2b, au tour suivant, vous allez mettre en attente les 8 m centrales, et ne pourrez donc plus tricoter les torsades, pour éviter que ces mailles ne soient trop larges, on doit diminuer (on tricote les mailles comme elles se présentent mais on n'a plus de torsades). Bon tricot!

Anna Pranga 26.08.2020 - 11:56:

Hi! I have 16 pieces drops nepal ( typ c, 800 g). It's enough to made size M, if i will add two of filaments tougether?

DROPS Design 26.08.2020 kl. 12:54:

Dear Mrs Pranga, you would need 934 g DROPS Nepal to replace Eskimo - try out yarn converter to check. Happy knitting!

Dóra 19.08.2020 - 18:53:

Uppskriftin er röng miðað við þá norsku. 4 munstrið í munsturlistanum er rangt þýdd. Það ætti að standa: setjið 3 lykkjur á kaðlaprjón, prjónið 1 lykkju brugðið, prjónið 3 lykkjur SLÉTT (ekki brugðið) af kaðlaprjóni.

DROPS Design 20.08.2020 kl. 12:58:

Takk fyrir þetta Dóra. Þetta hefur verið lagfært.

Kommentere opskrift DROPS 219-4