DROPS / 210 / 35

Minimalist by DROPS Design

Strikket vest med v-hals i DROPS Flora. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model fl-054
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

150-150-200-200-200-250 g farve 07, beige

DROPS RUNDPIND NR 3: Længde på 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 og 60 cm eller 80 til rib.

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 16.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 16.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 50.85kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på alle pinde.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Bagstykke og forstykke strikkes frem og tilbage hver for sig nedenfra og op. Derefter sys delene sammen på skuldrene og i siden. Halskanten strikkes frem og tilbage på rundpind, og ærmekanten strikkes rundt på lille rundpind.

BAGSTYKKE:
Slå 104-116-128-140-158-176 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på pind 2,5 med Flora. Strik rib med 3 masker ret/ 3 masker vrang og 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 5 cm. Skift til pind 3. Strik 1 pind ret fra retsiden samtidig med at der tages 12-16-18-18-22-26 masker ind jævnt fordelt = 92-100-110-122-136-150 masker. Strik 1 pind ret fra vrangen.
Fortsæt i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 7 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i hver side på hver 7.-5.-5.-6.-6.-6.cm totalt 3-4-4-4-4-4 gange = 98-108-118-130-144-158 masker.
Strik videre til arbejdet måler 25-26-27-28-29-30 cm. Strik videre og luk af til ærmegab i begyndelsen af hver pind i hver side således:
Luk 3 masker af 1-1-1-2-2-2 gange, 2 masker 1-2-3-4-6-8 gange og 1 maske 2-3-3-2-2-3 gange = 84-88-94-98-104-108 masker.
Strik videre i glatstrik til arbejdet måler 42-44-46-48-50-52 cm. På næste pind fra retsiden lukkes der af til hals således: Strik over de første 25-27-29-31-33-34 masker som før, luk de næste 34-34-36-36-38-40 masker af og strik over de sidste 25-27-29-31-33-34 masker. Videre strikkes skuldrene hver for sig, start med venstre skulder fra vrangen.

VENSTRE SKULDER:
= 25-27-29-31-33-34 masker. Strik glatstrik med start fra vrangen og luk 1 maske af mod halsen på næste pind fra retsiden = 24-26-28-30-32-33 masker. Strik til arbejdet måler ca 44-46-48-50-52-54 cm fra opslåningskanten. Luk af med vrang fra vrangen og klip tråden. Højre skulder skal nu strikkes med start fra retsiden.

HØJRE SKULDER:
= 25-27-29-31-33-34 masker. Strik glatstrik med start fra retsiden og luk 1 maske af mod halsen næste pind fra vrangen = 24-26-28-30-32-33 masker. Strik til arbejdet måler ca 44-46-48-50-52-54 cm fra opslåningskanten. Luk af med ret fra retsiden og klip tråden.

FORSTYKKE:
Slå 104-116-128-140-158-176 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på pind 2,5 med Flora. Strik rib med 3 masker ret / 3 masker vrang og 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 5 cm. Skift til pind 3. Strik 1 pind ret fra retsiden samtidig med at der tages 12-16-18-18-22-26 masker ind jævnt fordelt = 92-100-110-122-136-150 masker. Strik 1 pind ret fra vrangen.
Fortsæt i glatstrik med 1 kantmasken retstrik i hver side. Når arbejdet måler 7 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i hver side på hver 7.-5.-5.-6.-6.-6.cm totalt 3-4-4-4-4-4 gange = 98-108-118-130-144-158 masker.
Strik videre til arbejdet måler 22-23-24-25-26-27 cm.

LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Nu skal der lukkes af til ærmegab som på bagstykke og der skal lukkes af til v-hals, i nogle størrelser starter aflukning til v-hals før aflukningen til ærmegab er færdige.
Sæt en mærketråd midt i arbejdet, sæt den så der er lige mange masker på hver side (= 48-54-59-65-72-79 masker på hver side). Lad mærketråden følge med i arbejdet.
Aflukning til v-hals starter når arbejdet måler 28-30-31-33-34-35 cm, og det gøres således: Start fra retsiden (= højre skulder), strik glatstrik frem til 3 masker før mærketråden. Strik 2 masker ret sammen og 1 kantmaske retstrik. Sæt de resterende masker på en tråd uden at strikke dem (= venstre skulder). Højre skulder strikkes videre herfra.

HØJRE SKULDER:
Strik glatstrik, fortsæt aflukning til ærmegab som på bagstykke og luk af til v-hals ved at strikke 2 masker ret sammen indenfor 1 kantmaske retstrik mod halsen på hver pind fra retsiden. Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske retstrik mod halsen, og luk af til v-hals på hver pind fra retsiden til der er totalt 24-26-28-30-32-33 masker tilbage. Når aflukningen er færdig, fortsættes der som før til arbejdet måler 44-46-48-50-52-54 cm fra opslåningskanten. Luk af med ret fra retsiden.

VENSTRE SKULDER:
Sæt maskerne fra tråden tilbage på pinden. Start fra retsiden ved mærketråden: Strik 1 kantmaske retstrik, tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over den strikkede maske (= 1 maske taget ind), og strik glatstrik pinden ud. Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske retstrik mod halsen, fortsæt aflukning til ærmegab som på bagstykke og luk af til v-hals på hver pind fra retsiden til der er totalt 24-26-28-30-32-33 masker tilbage. Når aflukningen er færdig, fortsættes der som før til arbejdet måler 44-46-48-50-52-54 cm fra opslåningskanten. Luk af med ret fra retsiden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy sidesømmene indenfor 1 kantmaske i retstrik.

HALSKANT:
Strik masker op indenfor 1 maske langs med halskanten. Brug rundpind 2,5. Start fra retsiden midt foran i delingen til v-hals og strik 128-132-136-140-148-152 masker op (skal være delbart med 4). Halskanten strikkes frem og tilbage, så start med at strikke 1 pind ret fra vrangen. Derefter strikkes der rib med start fra retsiden således: 1 kantmaske retstrik, * 2 masker ret, 2 masker vrang *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage og strik 2 masker ret og 1 kantmaske retstrik. Strik til ribben måler ca 2½ cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.
Læg højre del af halskanten midt foran over venstre del, så den overlapper. Sy pænt fast i yderste kantmaske mod halsudskæringen. Gentag på samme måde på indersiden, så venstre del er syet fast til højre på indersiden af tøjet.
OBS: Det skal ikke sys i aflukningskanten.

ÆRMEKANT:
Start ved sidesømmen og strik 108 til 148 masker op (delbart med 4) fra retsiden indenfor 1 maske langs med ærmegabene, brug en lille rundpind 2,5. Ærmekanten strikkes rundt. Strik 1 omgang vrang. Derefter stikkes det rib med 2 masker ret / 2 masker vrang til ribben måler ca 2½ cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik den anden ærmekant på samme måde.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 210-35) for mål og udregninger.

Åse Jenny Johnsen 16.10.2020 - 12:10:

I avsnitt felling til v-hals: Det stemmer ikke med høyre og venstre skulder. Det står «start fra retten (= høyre skulder)». Men når vi starter fra retten er jo det venstre skulder fra retten. Håper på snarlig svar.

Lotta 02.10.2020 - 14:03:

Jag läste för snabbt, ignorera/ta bort min föregående fråga :)

Lotta 02.10.2020 - 14:00:

”När arbetet mäter 7 cm ökas det 1 maska innanför 1 kantmaska i varje sida med 7-5-5-6-6-6 cm mellanrum totalt 3-4-4-4-4-4 gånger = 98-108-118-130-144-158 maskor. ” står det. I storlek S blir det väl 100 maskor man har kvar efter ökningarna, inte 98 som det står i beskrivningen?

DROPS Design 05.10.2020 kl. 10:40:

Hei Lotta. Så flott at du fant det ut selv. God fornøyelse videre på denne flotte vesten. mvh DROPS design

Patricia Gracz 06.08.2020 - 22:03:

What is the chest measurement on the small size?

DROPS Design 07.08.2020 kl. 07:49:

Dear Mrs Gracz, in size S it measures 80 cm (40 cm x 2) = 31.50 inches - read more about measurements chart here and convert into inches here. Happy knitting!

Kirstine Schmidt 17.07.2020 - 11:38:

Når jeg udskriver opskriften kommer der mange ekstra sider med - også kommentarerne ! Billedet kommer ikke med når jeg udskriver....

Birthe Green 11.04.2020 - 16:46:

Tror der er en fejl i opskriften. Skal man ikke starte ærmegab i samme højde på både for- og bagstykke. I str. L skal ærmegabet startes efter 27 cm og på forstykket efter 24 cm?

DROPS Design 16.04.2020 kl. 08:27:

Hej Jo du ska starta i samma höjd på for- og bagstykke. Under HØJRE SKULDER skriver vi fortsæt aflukning til ærmegab som på bagstykke. När arbetet mäter 24 förklarar vi bara hur man stickar v-halsen. Lycka till!

Benthe Larsen 09.04.2020 - 16:11:

Hvis jeg vil strikke denne opskrift i patent strik, skal jeg så bruge flere nøgler garn?

DROPS Design 15.04.2020 kl. 15:00:

Hei Benthe. Det vil gå litt mer garn ved patentstrikk, men ettersom vi ikke har strikket den i patent har vi ikke en utregning på hvor mye. mvh DROPS design

Chili 25.03.2020 - 22:10:

Hallo, Ich stricke mit diesem Pulkunder zum ersten Mal ein Kleidungsstück für Erwachsene, das heißt ich bin kein Spezialist in Sachen Strickanleitung. Jetzt entstand beim Stricken für mich folgende Frage: beim Rückenteil soll man ab 25-26... cm Länge an den Armausschnitten abketten. Beim Vorderteil soll man aber bereits ab 22-23... cm Länge abketten. Aber wie sollen denn die beiden Teile dann zusammen passen wenn sie unterschiedlich lang sind?

DROPS Design 26.03.2020 kl. 09:53:

Liebe Frau Chili,die Armlöcher werden beim Rücken- und Vorderteil gleich sein, beim Vorderteil werden Sie die Halsausschnitt zuerst stricken, dann die Armausschnitten wie beim Rückenteil stricken. Viel Spaß beim stricken!

Helle Pedersen 15.03.2020 - 22:27:

Er det muligt, at strikke Vestens for- og bagstykke sammen og rundt på rundpinde og dermed undgå at strikke frem og tilbage og at strikke hvert stykke for sig?

DROPS Design 16.03.2020 kl. 15:15:

Hei Helle. Vi har ingen mulighet til å skrive om oppskriften, men så lenge du passer på å følge all informasjon når du omgjør til å strikke rundt, skal det kunne gå greit. God Fornøyelse!

Silke 04.02.2020 - 22:35:

Very nice basic garment - ready for either lively or unobtrusive combinations. Can't wait to do it!

Kommentere opskrift DROPS 210-35