DROPS / 210 / 35

Minimalist by DROPS Design

Strikket vest med v-hals i DROPS Flora. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell fl-054
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

150-150-200-200-200-250 g farge 07, beige

DROPS RUNDPINNER NR 3: Lengde på 60 cm eller 80 cm til glattstrikk.
DROPS RUNDPINNE NR 2,5: Lengde på 40 og 60 cm eller 80 til vrangbord.

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 87kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bakstykke og forstykke strikkes frem og tilbake hver for seg nedenfra og opp. Deretter sys delene sammen på skuldrene og i siden. Halskanten strikkes frem og tilbake på rundpinne, og ermekanten strikkes rundt på liten rundpinne.

BAKSTYKKE:
Legg opp 104-116-128-140-158-176 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på pinne 2,5 med Flora. Strikk vrangbord med 3 masker rett/ 3 masker vrang med 1 kantmaske i rille i hver side til arbeidet måler 5 cm. Bytt til pinne 3. Strikk 1 pinne rett fra retten samtidig som det felles 12-16-18-18-22-26 masker jevnt fordelt = 92-100-110-122-136-150 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.
Fortsett med glattstrikk og 1 kantmaske i rille i hver side. Når arbeidet måler 7 cm økes det 1 maske innenfor 1 kantmaske i hver side på hver 7.-5.-5.-6.-6.-6.cm totalt 3-4-4-4-4-4 ganger = 98-108-118-130-144-158 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 25-26-27-28-29-30 cm. Strikk videre og fell av til ermehull på begynnelsen av hver pinne i hver side slik:
Fell av 3 masker 1-1-1-2-2-2 ganger, 2 masker 1-2-3-4-6-8 ganger og 1 maske 2-3-3-2-2-3 ganger = 84-88-94-98-104-108 masker.
Strikk til videre i glattstrikk til arbeidet måler 42-44-46-48-50-52 cm. På neste pinne fra retten felles det av til hals slik: Strikk over de første 25-27-29-31-33-34 maskene som før, fell av de neste 34-34-36-36-38-40 maskene og strikk over de siste 25-27-29-31-33-34 maskene. Videre strikkes skuldrene hver for seg, start med venstre skulder fra vrangen.

VENSTRE SKULDER:
= 25-27-29-31-33-34 masker. Strikk glattstrikk med start fra vrangen og fell av 1 maske mot halsen på neste pinne fra retten = 24-26-28-30-32-33 masker. Strikk til arbeidet måler ca 44-46-48-50-52-54 cm fra oppleggskanten. Fell av med vrang fra vrangen og klipp tråden. Høyre skulder skal nå strikkes med start fra retten.

HØYRE SKULDER:
= 25-27-29-31-33-34 masker. Strikk glattstrikk med start fra retten og fell av 1 maske mot halsen neste pinne fra vrangen = 24-26-28-30-32-33 masker. Strikk til arbeidet måler ca 44-46-48-50-52-54 cm fra oppleggskanten. Fell av med rett fra retten og klipp tråden.

FORSTYKKE:
Legg opp 104-116-128-140-158-176 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på pinne 2,5 med Flora. Strikk vrangbord med 3 masker rett / 3 masker vrang med 1 kantmaske i rille i hver side til arbeidet måler 5 cm. Bytt til pinne 3. Strikk 1 pinne rett fra retten samtidig som det felles 12-16-18-18-22-26 masker jevnt fordelt = 92-100-110-122-136-150 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.
Fortsett med glattstrikk med 1 kantmasken i rille i hver side. Når arbeidet måler 7 cm økes det 1 maske innenfor 1 kantmaske i hver side på hver 7.-5.-5.-6.-6.-6.cm totalt 3-4-4-4-4-4 ganger = 98-108-118-130-144-158 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 22-23-24-25-26-27 cm.

LES HELE NESTE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
Nå skal det felles til ermehull som på bakstykke og felles til v-hals, i noen størrelser starter felling til v-hals før fellingen til ermehullene er ferdige.
Sett en merketråd midt i arbeidet, sett den slik at det er like mange masker på hver side (= 48-54-59-65-72-79 masker på hver side). La denne merketråden følge med oppover i arbeidet.
Felling til v-hals starter når arbeidet måler 28-30-31-33-34-35 cm, og det gjøres slik: Start fra retten (= høyre skulder), strikk glattstrikk frem til 3 masker før merketråden. Strikk 2 masker rett sammen og 1 kantmaske i rille. Sett de resterende maskene på en tråd uten å strikke de (= venstre skulder). Høyre skulder strikkes videre herfra.

HØYRE SKULDER:
Strikk glattstrikk, fortsett felling til ermehull som på bakstykke og fell til v-hals ved å strikke 2 masker rett sammen innenfor 1 kantmaske i rille mot halsen på hver pinne fra retten. Fortsett med glattstrikk med 1 kantmaske i rille mot halsen, og fell til v-hals på hver pinne fra retten til det gjenstår totalt 24-26-28-30-32-33 masker. Når fellingen er ferdig strikkes det videre som før til arbeidet måler 44-46-48-50-52-54 cm fra oppleggskanten. Fell av med rett fra retten.

VENSTRE SKULDER:
Sett maskene fra tråden tilbake på pinnen. Start fra retten ved merketråden: Strikk 1 kantmaske i rille, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over den strikkede masken (= 1 maske felt), og strikk glattstrikk ut pinnen. Fortsett med glattstrikk med 1 kantmaske i rille mot halsen, fortsett felling til ermehull som på bakstykke og fell til v-hals på hver pinne fra retten til det gjenstår totalt 24-26-28-30-32-33 masker. Når fellingen er ferdig strikkes det videre som før til arbeidet måler 44-46-48-50-52-54 cm fra oppleggskanten. Fell av med rett fra retten.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy sidesømmene innenfor 1 kantmaske i rille.

HALSKANT:
Strikk opp masker innenfor 1 maske langs halskanten. Bruk rundpinne 2,5. Start fra retten midt foran i delingen til v-hals og strikk opp 128-132-136-140-148-152 masker (må være delbart med 4). Halskanten strikkes frem og tilbake, så start med å strikke 1 pinne rett fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord med start fra retten slik: 1 kantmaske rille, * 2 masker rett, 2 masker vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 3 masker og strikk 2 masker rett og 1 kantmaske rille. Strikk til vrangborden måler ca 2½ cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang.
Legg høyre del av halskanten midt foran over venstre del, slik at de overlapper. Sy pent fast i ytterste kantmaske mot halsringningen. Gjenta på samme måte på innsiden, slik at venstre del er sydd fast til høyre på innsiden av plagget.
NB: Det skal ikke sys i avfellingskanten.

ERMEKANT:
Strikk opp masker innenfor 1 maske langs ermehullene, bruk liten rundpinne 2,5. Start fra retten ved sidesømmen og strikk opp 108 til 148 masker (må være delbart med 4). Ermekanten strikkes rundt. Strikk 1 omgang vrang. Deretter stikkes det vrangbord med 2 masker rett / 2 masker vrang til vrangborden måler ca 2½ cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang.
Strikk den andre ermekanten på samme måte.

Kommentarer / Spørsmål (8)

Kirstine Schmidt 17.07.2020 - 11:38:

Når jeg udskriver opskriften kommer der mange ekstra sider med - også kommentarerne ! Billedet kommer ikke med når jeg udskriver....

Birthe Green 11.04.2020 - 16:46:

Tror der er en fejl i opskriften. Skal man ikke starte ærmegab i samme højde på både for- og bagstykke. I str. L skal ærmegabet startes efter 27 cm og på forstykket efter 24 cm?

DROPS Design 16.04.2020 kl. 08:27:

Hej Jo du ska starta i samma höjd på for- og bagstykke. Under HØJRE SKULDER skriver vi fortsæt aflukning til ærmegab som på bagstykke. När arbetet mäter 24 förklarar vi bara hur man stickar v-halsen. Lycka till!

Benthe Larsen 09.04.2020 - 16:11:

Hvis jeg vil strikke denne opskrift i patent strik, skal jeg så bruge flere nøgler garn?

DROPS Design 15.04.2020 kl. 15:00:

Hei Benthe. Det vil gå litt mer garn ved patentstrikk, men ettersom vi ikke har strikket den i patent har vi ikke en utregning på hvor mye. mvh DROPS design

Chili 25.03.2020 - 22:10:

Hallo, Ich stricke mit diesem Pulkunder zum ersten Mal ein Kleidungsstück für Erwachsene, das heißt ich bin kein Spezialist in Sachen Strickanleitung. Jetzt entstand beim Stricken für mich folgende Frage: beim Rückenteil soll man ab 25-26... cm Länge an den Armausschnitten abketten. Beim Vorderteil soll man aber bereits ab 22-23... cm Länge abketten. Aber wie sollen denn die beiden Teile dann zusammen passen wenn sie unterschiedlich lang sind?

DROPS Design 26.03.2020 kl. 09:53:

Liebe Frau Chili,die Armlöcher werden beim Rücken- und Vorderteil gleich sein, beim Vorderteil werden Sie die Halsausschnitt zuerst stricken, dann die Armausschnitten wie beim Rückenteil stricken. Viel Spaß beim stricken!

Helle Pedersen 15.03.2020 - 22:27:

Er det muligt, at strikke Vestens for- og bagstykke sammen og rundt på rundpinde og dermed undgå at strikke frem og tilbage og at strikke hvert stykke for sig?

DROPS Design 16.03.2020 kl. 15:15:

Hei Helle. Vi har ingen mulighet til å skrive om oppskriften, men så lenge du passer på å følge all informasjon når du omgjør til å strikke rundt, skal det kunne gå greit. God Fornøyelse!

Silke 04.02.2020 - 22:35:

Very nice basic garment - ready for either lively or unobtrusive combinations. Can't wait to do it!

Lisa 20.12.2019 - 16:17:

Jättemordern! vill ha mönster!!

Cécile 14.12.2019 - 20:20:

Si simple, classique et toujours élégant , je n'attends que les explications.... bravo !

Kommentér oppskrift DROPS 210-35