DROPS / 208 / 4

Akranes by DROPS Design

Strikket bluse til herre med raglan i DROPS Alaska. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model x-443
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

DROPS ALASKA fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
450-500-550-600-600-650 g farve 05, mørk grå
150-200-200-200-200-200 g farve 02, natur
150-150-200-200-200-200 g farve 55, beigemeleret

DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 224.25kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6.
Mønster A.1 og A.6 strikkes i rib.
Mønster A.2 til A.5 strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 6,3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 6.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

FORHØJNING (gælder bag i nakken):
Hop over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Start fra vrangen med mørk grå og strik vrang til der er strikket 8-8-8-9-9-9 masker forbi mærketråden på starten af omgangen, vend, stram tråden og strik 16-16-16-18-18-18 masker ret tilbage. Vend, stram tråden og strik 24-24-24-27-27-27 masker vrang, vend, stram tråden og strik 32-32-32-36-36-36 masker ret tilbage. Vend, stram tråden og strik 40-40-40-45-45-45 masker vrang, vend, stram tråden og strik 48-48-48-54-54-54 masker ret tilbage. Vend, stram tråden og strik vrang tilbage til det er strikket 15-15-15-18-18-18 masker forbi mærketråden på starten af omgangen. Flyt mærketråden hit. Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklaret i opskriften.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster med flere farver, er det vigtigt at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når det strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med ½ p.nr større.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen med mørk grå, (mærketråden sidder her), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret med mørk grå, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant med bukkekant, bærestykke og ryg & forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned.
Efter halskanten kan der strikkes en forhøjning bag i nakken for at få en bedre pasform så bærestykket bliver lidt højere bag i nakken. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – se forklaring i opskriften. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 76-80-80-88-88-92 masker op på lille rundpind 4,5 med natur. Skift til mørk grå og strik 1 omgang ret. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm, derefter strikkes A.1 i rib – vær OBS på symbolforklaring. Strik 1 omgang ret med mørk grå hvor der tages 12-8-8-12-12-12-8 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 88-88-88-100-100-100 masker. Skift til rundpind 5,5. Sæt en mærketråd i starten af omgangen. Det kan nu strikkes FORHØJNING bag i nakken – læs forklaring over, eller gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Første omgang strikkes således: Strik A.2a (= 8 masker), A.2b over de næste 12-12-12-18-18-18 masker (= 2-2-2-3-3-3 rapporter à 6 masker) og A.2c (= 9 masker) (= bagstykke), strik A.3 (= 2 masker, raglanlinje), strik A.4 (= 11 masker, ærme), strik A.3 (= 2 masker, raglanlinje), strik A.2a (= 8 masker), A.2b over de næste 12-12-12-18-18-18 masker (= 2-2-2-3-3-3 rapporter à 6 masker) og A.2c (= 9 masker) (= forstykke), strik A.3 (= 2 masker, raglanlinje), strik A.4 (= 11 masker, ærme), strik A.3 (= 2 masker, raglanlinje). Der er nu 96-96-96-108-108-108 masker på pinden (= første raglanudtagning er nu færdig).
Fortsæt dette mønster opover. Dvs der tages 1 maske ud på hver side af A.2 og A.4 som vist i diagrammerne (= totalt 8 masker taget ud på hver 2.omgang). Læs STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i højden, er der 192-192-192-204-204-204 masker på pinden.
Fortsæt mønsteret på samme måde videre opover, dvs mønsteret gentager sig som vist i A.2/A.4. Diagram A.2b strikkes 4 gange mere i bredden for hver gang de 24 pinde gentages i højden. Fortsæt udtagningen således til der er taget ud totalt 19-22-25-25-28-31 gange på hver side af A.2/A.4. Når sidste udtagning er færdig, er der 240-264-288-300-324-348 masker på pinden og arbejdet måler ca 19-22-25-25-28-31 cm fra halskanten. Fortsæt mønster som før, men uden udtagninger. Når arbejdet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra halskanten – sørg for at næste omgang strikkes uden mønster, strikkes næste omgang således:
Strik 70-76-82-88-94-103 masker som før (= bagstykke), sæt de næste 48-54-60-60-66-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-6-6-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 72-78-84-90-96-108 masker som før (= forstykke), sæt de næste 48-54-60-60-66-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-6-6-12-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de sidste 2-2-2-2-2-5 masker som før (= bagstykket). Klip tråden. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 156-168-180-192-216-240 masker. Sæt 1 mærketråd i den ene side midt i de 6-6-6-6-12-12 masker som blev slået op under ærmet. Lad mærketråden følge med videre i arbejdet, mærketråden markerer starten af omgangen. Strik A.5 rundt (= 26-28-30-32-36-40 rapporter à 6 masker) – start på rigtig maske og start på rigtig omgang i diagrammet så mønsteret gentages som før både i bredden og i højden.
Strik videre til arbejdet måler ca 32-32-33-33-33-33 cm fra delingen – afpas efter 2. eller 7.omgang i A.5. Skift til rundpind 4,5 og strik 1 omgang ret med mørk grå hvor der tages 28-32-36-36-40-48 masker ud jævnt fordelt = 184-200-216-228-256-288 masker. Strik A.6 i rib (= 2 ret / 2 vrang). Når A.6 er strikket færdig, lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang med mørk grå – læs AFLUKNINGSTIPS.

ÆRME:
Sæt de 48-54-60-60-66-66 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på rundpind/strømpepinde 5,5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-6-6-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 54-60-66-66-78-78 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-6-6-12-12 masker under ærmet og lad mærketråden følge med i arbejdet. Mærketråden skal bruges lidt senere når der skal tages ind midt under ærmet. Start omgangen ved mærketråden. Strik A.5 rundt (= 9-10-11-11-13-13 rapporter à 6 masker) – start på rigtig maske og start på rigtig omgang i diagrammet så mønsteret gentages som før både i bredden og i højden, men første og sidste maske på omgangen strikkes altid i mørk grå (dette gøres for at få en pæn aflukning under ærmet).
Når arbejdet måler 1 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.pind totalt 1-2-1-1-3-2 gange = 52-56-64-64-72-74 masker. Videre tages der ind således på hver 4.-3½.-2½.-2.-1½.-1½.cm totalt 8-9-12-12-14-15 gange = 36-38-40-40-44-44 masker tilbage på pindene. Strik videre til arbejdet måler 41-40-39-37-36-35 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke) – afpas efter 2. eller 7.omgang i A.5. Skift til rundpind 4,5. Strik 1 omgang ret med mørk grå hvor der tages 8-6-8-8-8-8 masker ud jævnt fordelt = 44-44-48-48-52-52 masker. Strik A.6 i rib (= 2 ret / 2 vrang). Når A.6 er strikket færdig, lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang med mørk grå – husk AFLUKNINGSTIPS. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Buk halsen ind mod vrangen. Sy opslåningskanten fast med natur – sy med små, pæne sting på indersiden af blusen (sørg for at sømmen ikke sys på forsiden, og at sømmen ikke strammer).

= ret med beige
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= viser 1 rapport i højden og hvordan mønsteret placeres over hinanden

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 208-4) for mål og udregninger.

Kristin Rößler 04.06.2020 - 21:12:

Die Doppelmasche entsteht ja erst beim Wenden. Wie soll davor ein Umschlag möglich sein? Oder wird erst noch eine Runde nach dem Wenden gestrickt und dann mit dem Umschlag von A2a begonnen ?

DROPS Design 05.06.2020 kl. 07:24:

Liebe Frau Rößler, Sie könen ja gerne 1 Runde zuerst stricken, und dann mit A.2a anfangen - beachten Sie nun, daß die Rundbeginn bei der korrekten ist. Viel Spaß beim stricken!

Kristin Rößler 03.06.2020 - 23:42:

Ich habe die Erhöhung (hinten im Nacken) gestrickt und Ende mit einer Rückreihe. Es wird gewendet und mit A.2a ( einem Umschlag begonnen). Wie mache ich daß am besten, da ich ja eine Wendemasche arbeiten muss? Wie soll ich da mit einem Umschlag vor der Wendemasche beginnen?

DROPS Design 04.06.2020 kl. 09:05:

Liebe Frau Rößler, nach der letzte Reihe für die Erhöhung, beginnen Sie mit A.2a, dh mit 1 Umschlag, dann die nächste (= 1. Masche der Runde) stricken, wenn diese Masche eine Doppelmasche (Wendemasche) ist, stricken Sie diese Masche "normal", damit kein Loch entseht. Sonnst können Sie auch den Faden vor dieser Masche auffassen und den verschränkt zusamment mit der Wendemasche stricken. Viel Spaß beim stricken!

Julie Larsen 05.05.2020 - 11:19:

Er strikkefastheden målt på pind 4,5 eller 5,5? :)

Julie Larsen 20.04.2020 - 20:56:

Hej! Hvad er omkredsen/vidden på brystet i de forskellige størrelser? :) Mvh Julie

DROPS Design 21.04.2020 kl. 11:40:

Hej Julie, du finder måleskitsen nederst i opskrifter sammen med en forklaring på hvordan den læses :)

Torsten Grabow 03.03.2020 - 09:01:

Danke für die Antwort aber seit wann sind 22Maschen+11Maschen+22Maschen =54 Maschen wie in ihrer Antwort?

DROPS Design 03.03.2020 kl. 10:38:

Lieber Herr Grabow, oops stimmt, es sind 55 Maschen, aber bei der Verteilung, wenn Sie die ersten 76 M für Rückenteil stricken sind es: die Maschen von A.2 + A.3 + die 1. Masche in A.4 - beim Vorderteil stricken Sie: A.3, A.2, A.3 + die 1. Masche in A.4, so haben Sie 78 Maschen für je Vorder- und Rückenteil und 54 M für jeden Ärmel. Viel Spaß beim stricken!

Torsten Grabow 01.03.2020 - 14:56:

Wenn anfangs die Maschenzahl für den Ärmel 11 Maschen betragen wie bekomme ich dann 54 Maschen wenn ich die Ärmel still lege und in jeder 2 Reihe je 2 Maschen zun.?

DROPS Design 02.03.2020 kl. 10:39:

Lieber Herr Grabow, die 11 Maschen für die Ärmel stricken Sie wie im A.4 gezeigt, dh Sie werden in jede 2. Runde 1 Masche am Anfang + 1 Masche am Ende in A.4 stricken = 2 Maschen werden so zugenommen. Stricken Sie weiter im Muster bis 22 Maschen werden beidseitig von A.4 (aber auch von A.2 für Rücken und Vorderteil) zugenommen = 22 Zunahmen + 11 M + 22 Zunahmen = 54 M für jeden Ärmel. Viel Spaß beim stricken!

Gunnar Grabow 27.02.2020 - 22:54:

Sollte bei der Erhöhung für den Nacken nicht die Mitte bei 24 sein und nicht bei 15 wie geschrieben weil es sind ja 48 Maschen

DROPS Design 28.02.2020 kl. 08:31:

Liebe Frau Grabow, bei der letzten Rückreihe muss man mehr als die Mitte von Rückenteil stricken, denn die 1. Runde bei der Passe beginnt mit alle Maschen für Rückenteil, dh die Runden beginnen dann zwischen Ärmel und Rückenteil, und die Erhöhung liegt schön in der Mitte vom Rückentil. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 208-4

Josh's jumper

Kelly Harmer, United Kingdom