DROPS / 212 / 20

Moroccan Market Muse by DROPS Design

Strikket bluse med striber i DROPS Melody. Størrelse XS - XXL.

DROPS Design: Model ml-054
Garngruppe D
-------------------------------------------------------

100-100-100-150-150-150 g farve 03, perlegrå
50-50-50-50-50-50 g farve 19, mursten
50-50-50-50-50-50 g farve 20, drue
50-50-50-50-50-50 g farve 16, turkis
50-50-50-50-50-50 g farve 17, stærk rosa
50-50-50-50-50-50 g farve 18, sennep

STRIKKEFASTHED:
12 masker i bredden og 14 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 9.
DROPS RUNDPIND NR 8: Til rib.
DROPS STRØMPEPINDE NR 8: Til rib

DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 31.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 223.65kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------
MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Gentag A.1 i højden til færdigt mål.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud ved at slå om på hver side af mærketråden + 1 maske i hver side. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 50) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 2,5.
I dette eksempel strikkes skiftevis ca hver 1. og 2. maske og hver 2. og 3. maske ret sammen.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op. Arbejdet deles til ærmegab, og strikkes færdig frem og tilbage på pinden. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde / lille rundpind, ovenfra og ned.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 120-128-140-148-160-176 masker op på rundpind 8 med perlegrå. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib således: * 1 ret / 1 vrang *, gentag fra *-*. Fortsæt med rib til arbejdet måler 4 cm, skift til rundpind 9. Fortsæt i glatstrik over alle masker. Der strikkes nu striber efter A.1 til færdigt mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Når arbejdet måler 36-37-38-39-40-41 cm, strikkes næste omgang således: Luk 1 maske af, strik 58-62-68-72-78-86 masker, luk 2 masker af, strik 58-62-68-72-78-86 masker, luk 1 maske af. Hver del strikkes nu færdig for sig, frem og tilbage på pinden. Sæt de første 58-62-68-72-78-86 masker på en tråd, og strik videre over de sidste 58-62-68-72-78-86 masker på bagstykket.

BAGSTYKKE:
= 58-62-68-72-78-86 masker. Fortsæt i glatstrik og striber. Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm, lukkes de midterste 18-20-20-22-22-24 masker af til hals, og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 maske af på næste pind fra halsen = 19-20-23-24-27-30 masker. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm (= 18-19-20-21-22-23 cm fra hvor der blev lukket 1 maske af i hver side til ærmegab), luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
= 58-62-68-72-78-86 masker. Fortsæt i glatstrik og striber. Når arbejdet måler 47-49-51-53-55-57 cm, sættes de midterste 12-14-14-16-16-18 masker på en tråd til hals, og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af på hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 1 gang og 1 maske 2 gange = 19-20-23-24-27-30 masker tilbage på skulderen. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm (= 18-19-20-21-22-23 cm fra hvor der blev lukket 1 maske af i hver side til ærmegab), luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind / strømpepinde, ovenfra og ned.
Strik 44-46-48-50-52-54 masker op rundt om ærmegabet i yderste led af yderste maske på rundpind 9 med mursten – dvs start der hvor arbejdet blev delt til forstykke og bagstykke, saml 22-23-24-25-26-27 masker op til skuldersømmen, og saml 22-23-24-25-26-27 masker op fra skuldersømmen og ned til der hvor arbejdet blev delt på bagstykket. Sæt 1 mærketråd midt under ærmet. Strik glatstrik og A.2. Når arbejdet måler 30-29-28-27-26-23 cm, tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 5.cm totalt 3 gange i alle størrelser = 50-52-54-56-58-60 masker. Fortsæt i glatstrik og A.2 til arbejdet måler 44-43-42-41-40-37 cm. Nu strikkes der færdig med perlegrå. Strik 1 omgang ret hvor der tages 20-22-20-22-20-22 masker ind jævnt fordelt = 30-30-34-34-38-38 masker. Skift til strømpepinde 8, strik rib 1 ret / 1 vrang i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang når ærmet måler 48-47-46-45-44-41 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Start fra retsiden med perlegrå og lille rundpind 8. Strik ca 60-80 masker op (inklusive maskerne fra tråden og delbart med 2). Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) rundt i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Diagram

= perlegrå
= drue
= sennep
= mursten
= stærk rosa
= turkis

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 212-20) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (25)

Bjørg 30.05.2020 - 22:34:

Jeg strikker denne fordi jeg falt for den straks jeg så den. Nå har jeg rekt opp og starta på’n igjen fordi jeg ser at fargene i mønsteret ikke stemmer med fargene på bildet. Siden jeg likte den på bildet, så bestemte jeg meg for å strikke den med fargene som på bildet. Nå ser det ut til å være mange flere farger også på den enn i oppskrifta. Hvorfor har dere bilder av en genser som ikke stemmer med oppskrifta? Veldig skuffa!

DROPS Design 03.06.2020 kl. 14:24:

Hei Bjørg. Synd å høre at du ikke er fornøyd. Det er oppgitt 6 farger i oppskriften og det er 6 farger på genseren/bildet. Fargene kan avvike noe fra hvordan de ser ut avhengig av skjermtype. Om du syns fargene avviker fra fargekartet til Melody, gi oss beskjed om hvilken farger så skal vi få dobbeltsjekke evnt gjøre justeringer slik at de blir mest mulig lik. Sjekk gjerne dine egne fargeinnstillinger på dine skjermer. mvh DROPS design

Charlotte 20.05.2020 - 10:18:

Garnet fælder helt vildt meget, er der noget man kan gøre her?

DROPS Design 25.05.2020 kl. 14:11:

Hei Charlotte. Alle fine langhårede garn vil røyte, spesielt i begynnelsen til all overskuddsfibre er borte. Det vil bli bedre ette en tids bruk. Men bruk en mjuk børste og prøv å børste bort all "løse" fibre. God Fornøyelse!

Pauline De Naeyer 05.05.2020 - 21:40:

Beste Ik ben niet zo bekend met breipatronen en instructies, en geraak er niet aan uit hoeveel gr. wol ik nodig heb per kleur. Alvast bedankt!

DROPS Design 07.05.2020 kl. 10:24:

Dag Pauline,

Voor elke kleur staat een rijtje met getallen. Het eerste getal is de hoeveelheid die je voor maat S nodig hebt, dus 50 gram, het tweede getal hoeveel je van die kleur voor mat M nodig hebt, enzovoort. 1 bol weegt 50 gram.

Sam Hunter 05.05.2020 - 19:02:

I’ve divided the front and back, does this now go onto double pointed needles if so how many and you now have to cut the yarn each row as you loyal knit from one side and all knit?

DROPS Design 06.05.2020 kl. 10:07:

Dear Mrs Hunter, after you have cast off the last stitch for armholes, cut the yarn, slip the stitches for front piece on a thread or a stitch holder, and continue working back and forth over the stitches on back piece. Join the yarn and continue working back and forth as before over stitches for back piece. When back piece is done, slip stitches for front piece back on needle and work back and forth as before. Happy knitting!

Anne 19.04.2020 - 08:38:

Kan man strikke ærmerne for sig og hækle eller sy dem på til sidst? Jeg er begynder, og synes, at det lyder svært, at skulle samle maskerne op.

DROPS Design 21.04.2020 kl. 14:31:

Hej Anne, du må gerne strikke ærmerne og sy dem på bagefter, men det er ikke svært at strikke masker op. Her ser du :)

How to knit M.1B in DROPS 140-14, 133-1 and 130-1 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Connie Rosenkvist 16.04.2020 - 23:30:

Hej jeg har købt præcis det garn og strikkepinde, der står i opskriften. Strikkefastheden passer også fint. MEN, når jeg sammenligner billedet at trøjen med det jeg strikker, så synes jeg det ser meget anderledes ud. Garnet er tyndt og pindene tykke, så det er store masker og ikke nær så tæt som billedet? Har I skrevet forkert garntype - eller snyder billedet?

DROPS Design 17.04.2020 kl. 13:43:

Hei Connie. Det skal være riktig pinne størrelse og garn, men mulig bildet er blitt litt misvisende. mvh DROPS design

Vandenbunder Simonne 14.04.2020 - 08:51:

Beste, waar kan ik de graad van moeilijk of gemakkelijk terug vinden, ik ben een beginneling en kan het onderscheid niet maken tussen gemakkelijk, moeilijk of zeer moeilijk

DROPS Design 16.04.2020 kl. 12:56:

Dag Simonne,

Dit patroon is een relatief redelijk makkelijk te volgen patroon, maar als je heel weinig hebt gebreid, raad ik je aan om eerst een kleiner project te doen. We hebben bewust geen moeilijkheidsgradaties aangegeven bij de patronen omdat dit ook heel persoonlijk kan zijn. Al onze patronen zijn voorzien van duidelijk instructies en video's. Bovendien kun je vragen stellen bij de patronen.

Leen Eeckeloo 11.04.2020 - 17:51:

Beste, ik bekeek de instructievideo om strepen te breien zonder verspringen, maar daar gaat het slechts om 2 kleuren die meerdere toeren worden aangehouden. Dit patroon verandert echter elke toer van kleur en ik slaag er niet in om de rijen gelijk te laten lopen. Daarnaast heb ik net A1 afgewerkt, maar op de foto’s bij het patroon zie ik in het vervolg andere kleurcombinaties dan louter de herhaling. Is het mogelijk om deze op te nemen in het patroon? Hartelijk dank, prachtig patroon!

Ann-Kristin 31.03.2020 - 17:06:

Det står at modellen bruker til vanlig str S eller M, men hvilken str i genseren har hun på seg? Røyter dette garnet mye? Skulle gjerne strikket i et garn som ikke røyter...

DROPS Design 01.04.2020 kl. 09:31:

Hej Ann-Kristin, Du finder målene på genseren nederst i opskriften, mål en trøje som passer dig og følg den størrelse som har samme mål. Her kan du læse mere om DROPS Melody under farvekortet står det Lær mer om dette garnet :)

Pernille Vonger 24.03.2020 - 09:26:

Hej. Når jeg går ind på garnalternativ, og foreslår at jeg vil erstatte med Brushed Alpaka Silk står der at jeg så skal strikke med 2 tråde. Er det rigtig forstået? Hvis jeg skal strikke med 2 tråde, skal jeg så købe mere garn? Venlig hilsen Pernille

DROPS Design 25.03.2020 kl. 07:52:

Hej Pernille, ja det stemmer, hvis du vil strikke med DROPS Brushed Alpaca Silk skal du strikke med 2 nøgler samtidigt (2 tråde). Og ja da den er tyndere og der dobbelt så mange meter på nøglerne, så skal du bruge samme antal gram selv om du strikker med dobbelt. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 212-20

Pullover

Lori Ann, United States

Lindes choice

Leen, Belgium

Moroccan Market Muse

Fränze, Germany