Sailors Sweater by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok och ränder i 2 trådar DROPS Sky. Storlek S - XXXL.

  • Sailors Sweater / DROPS 210-27 - Stickad tröja med runt ok och ränder i 2 trådar DROPS Sky. Storlek S - XXXL.
  • Sailors Sweater / DROPS 210-27 - Stickad tröja med runt ok och ränder i 2 trådar DROPS Sky. Storlek S - XXXL.
  • Sailors Sweater / DROPS 210-27 - Stickad tröja med runt ok och ränder i 2 trådar DROPS Sky. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell sk-072
Garngrupp B + B eller D
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-350 g färg 13, ljus jeansblå
100-100-100-100-150-150 g färg 01, vit
50-100-100-100-100-100 g färg 12, jeansblå
50-50-50-50-50-50 g färg 19, tegelsten

STICKFASTHET:
14 maskor på bredden och 16 varv på höjden med slätstickning och 2 trådar = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 6.
DROPS RUNDSTICKOR NR 6: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 5,5: Längd på 80 cm till resår.

Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

74% Alpacka, 18% Polyamid, 8% Ull
från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 61.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar från 431.55kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 198 maskor och delar antalet maskor med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 16,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis ca var 16:e och var 17:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

RÄNDER:
Hela arbetet stickas med 2 trådar Sky.
3-3-3-4-4-4 cm med 2 trådar ljus jeansblå
2-3-3-3-3-4 cm med 2 trådar vit
6-6-6-6-7-7 cm med 2 trådar ljus jeansblå
2-3-3-3-3-4 cm med 1 tråd vit och 1 tråd tegelsten
6-6-6-6-7-7 cm med 1 tråd vit och 1 tråd ljus jeansblå
6-6-6-6-7-7 cm med 2 trådar jeansblå
2-3-3-3-3-4 cm med 2 trådar tegelsten
6-6-6-6-7-7 cm med 2 trådar vit
2-3-3-3-3-4 cm med 1 tråd vit och 1 tråd jeansblå

MÖNSTER:
Se diagram A.1. Välj diagram för din storlek. Hela diagrammet stickas i slätstickning, omslagen stickas vridet räta på nästa varv – det ska inte bli hål!

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, maskas det av på en tjockare sticka. Om detta också blir stramt - gör 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska och maska av dessa omslagen som vanliga maskor.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/ kort rundsticka.

HALSKANT:
Lägg upp 64-68-72-76-76-84 maskor på rundsticka 5,5 med 2 trådar ljus jeansblå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till halskanten mäter 4 cm. Sticka 1 varv rätt och minska jämnt fördelat 2-2-4-4-0-6 maskor = 62-66-68-72-76-78 maskor.
SÄTT EN MARKÖR I ARBETET, HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

OK:
Byt till rundsticka 6. Sticka i slätstickning och RÄNDER – läs förklaring ovan, SAMTIDIGT som det stickas efter diagram A.1 (= 31-33-34-36-38-39 rapporter på varvet).
När diagrammet är färdigstickat på höjden är det 186-198-238-252-266-273 maskor på varvet. På nästa varv ökas det 6-12-2-0-6-19 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS i förklaringen ovan = 192-210-240-252-272-292 maskor.
Sticka vidare med slätstickning och ränder som förut till arbetet mäter 21-23-25-27-29-31 cm från markören. Nu ska arbetet delas till ärmar och fram- och bakstycke så här:
Sticka de första 56-61-68-72-80-88 maskorna som förut (= bakstycket), sätt de följande 40-44-52-54-56-58 maskorna på en tråd till ärm. Lägg upp 6-6-6-8-8-8 nya maskor (= sidan under ärm), sticka de nästa 56-61-68-72-80-88 maskorna som förut (= framstycket). Sätt de följande 40-44-52-54-56-58 maskorna på en tråd till ärm. Lägg upp 6-6-6-8-8-8 nya maskor (= sidan under ärmen).

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 124-134-148-160-176-192 maskor.
Sticka med ränder, slätstickning till alla ränderna är färdiga. Nu stickas resten av arbetet i 2 trådar ljus jeansblå.
Sticka till arbetet mäter ca 22 cm från delningen, det återstår nu ca 6 cm till färdigt mått. Sticka 1 varv och öka 12-14-12-16-16-16 maskor jämnt fördelat = 136-148-160-176-192-208 maskor på varvet.
Byt till rundsticka 5,5 och sticka resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor till resåren mäter ca 6 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNING i förklaringen ovan. Tröjan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 40-44-52-54-56-58 maskorna från den ena tråden på en kort rundsticka eller strumpstickor 6, sticka upp 1 ny maska i var och en av de 6-6-6-8-8-8 maskorna som lades upp i sidan på fram- och bakstycket = 46-50-58-62-64-66 maskor på varvet.
Början av varvet ska vara mitt under ärmen.
Sticka runt i slätstickning och ränder som förut. När ränderna är färdiga stickas det med 2 trådar ljus jeansblå. Sticka till ärmen mäter ca 36-34-32-31-29-28 cm från delningen, det återstår ca 6 cm till färdigt mått. Sticka 1 varv och minska 2-2-2-2-4-2 maskor jämnt fördelat = 44-48-56-60-60-64 maskor.
Byt till strumpstickor 5,5 och sticka resår med 2 rätmaskor och 2 avigmaskor.
När resåren mäter ca 6 cm maskas det av löst.

symbols = 1 omslag om stickan mellan 2 maskor, omslaget stickas vridet rätt på nästa varv. Det ska inte bli hål!

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 210-27) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (13)

country flag Lisbeth Fjeldheim wrote:

Jeg skal strikke Sailors Sweater til mitt barnebarn . Hun er ca 1,55cm høy. Trodde jeg kunne strikke str S, men min strikkefasthet er: bredde 14m = 8,5 cm og høyde 16m = 6,5 cm på pinne nr 6. Hvor mange pinnestørrelser må jeg gå opp og kanskje også størrelser?

12.02.2021 - 20:05

DROPS Design answered:

Hej Lisbeth, hvis du strikker med 2 tråde DROPS Sky så skal du få 14 masker på 10 cm ellers må du prøve med nr 7 (istedet for nr 6). God fornøjelse!

16.02.2021 kl. 15:29

country flag Martina Barth wrote:

Ich verstehe den Rapport bei A.1 XXL nicht. Wenn ich das zusammen rechne bin ich schon bei 5 M. re bei 276 M. Am Anfang vor jeder 2. M. 1 Umschlag? stimmt das ?

01.12.2020 - 19:16

DROPS Design answered:

Liebe Frau Barth, A.1 wird in XXL 38 Mal in der Runde wiederholt = bei der 1. Runde sind es 2 Maschen x 38= 76 M. Wenn A.1 gestrickt wurde, sind es 7 Masche in jedem A.1 (= 5 Zunahmen - siehe Umschläge) = 7x38=266 Maschen. Bei der nächsten Runde werden 6 Maschen regelmäßig verteilt zugenommnen = 272 Maschen. Hoffentlich kann es Ihnen helfen. Viel Spaß beim stricken!

02.12.2020 kl. 07:34

country flag Karolina wrote:

Kan det virkelig passe at der skal bruges 500g til denne trøje i M?? \r\nDet er 10 nøgler Drops Sky, a 130 meter = 1900 meter!!!

29.10.2020 - 18:12

country flag NuF wrote:

Ich stricke "L" und jetzt ist - kurz vor dem Ende - die weiße Wolle aus ... ich habe mich genau an die angegebenen Maße gehalten, aber weiß ist sich nicht ausgegangen. Blöd! Jetzt muss ich noch ein Knäuel bestellen. :o)

05.10.2020 - 15:25

country flag Malin Johansson wrote:

Hej, Jag skulle väldigt gärna sticka denna tröja. Problemet är att jag inte kan använda något material som sticks eller killas. När jag testar konventeraren för garnet Drops Sky så kan den inte hitta något matchande garn. Vad kan ni rekommendera?

27.09.2020 - 19:22

DROPS Design answered:

Hei Malin. Du kan strikke denne genseren i et bomullsgarn eller lin garn. Strukturen og garnmengden vil ikke bli den sammen, men du vil ikke klø av de kvalitetene. DROPS Sky er utrolig lett, slik at dersom du velger et garn i bomull / lin vil genseren bli en del tyngre. DROPS Sky tilhørere garngruppen B og der kan du velge mellom DROPS Muskat (100% Egyptisk mercerisert bomull, det fineste av langfiber-bomull du kan finne), DROSP Belle (en herlig blanding av bomull, viscose og lin) eller DROPS Cotton Light (blandingsgarn i 50% bomull og 50% polyester micro). God Fornøyelse!

28.09.2020 kl. 17:04

country flag Kaija Hakala wrote:

Hei, ohjeessa neuvotaan vaihtamaan puikot ohuempiin, jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm ja vaihtamaan puikot paksumpiin, jos saat liikaa silmukoita per 10 cm. Eikö pitäisi olla juuri päinvastoin?

26.07.2020 - 18:29

country flag Ivani Pereira De Carvalho wrote:

Bom dia. Como adquirir estas lãs tão lindas? Tem distribuidora no Brasil?

24.06.2020 - 13:46

DROPS Design answered:

Bom dia, Pode adquirir os nossos fios nas nossas lojas DROPS. Deixamos abaixo uma lista das lojas que falam português: https://www.garnstudio.com/findastore.php?id=28&cid=28

25.06.2020 kl. 10:09

country flag Liselotte wrote:

Skal der ikke tages ind ved ærmet. Det kan da ikke passe at det skal være lige og det er heller ikke det som tegningen viser? Er der noget jeg har oversæt?

09.04.2020 - 22:29

DROPS Design answered:

Hej Liselotte, Jo det stemmer faktisk, ærmet er helt lige i denne trøje, det kan du se på billedet. (ja ærmet i diagrammet er tegnet traditionelt). God fornøjelse!

24.04.2020 kl. 09:53

country flag Eva wrote:

Hej, när kommer beskrivning till SK-072, Sailors sweater?

02.04.2020 - 11:40

DROPS Design answered:

Hej Nu finns det mönstret på svenska. Mvh DROPS Design

03.04.2020 kl. 13:17

country flag Sisse Dalsgaard wrote:

Den bør hedde "FORÅR" simpelthen skøn !

15.03.2020 - 12:35

Kommentér oppskrift DROPS 210-27