DROPS Extra / 0-1459

Heartfelt Christmas by DROPS Design

Tovad toffel med flätor till jul i DROPS Alaska. Storlek 26-44. Tema: Jul.

Tags: fläta, jul, tofflor, tovat,
  • Heartfelt Christmas / DROPS Extra 0-1459 - Tovad toffel med flätor till jul i DROPS Alaska. Storlek 26-44. Tema: Jul.
  • Heartfelt Christmas / DROPS Extra 0-1459 - Tovad toffel med flätor till jul i DROPS Alaska. Storlek 26-44. Tema: Jul.
DROPS Design: Modell x-445
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
26/28-29/31-32/34-35/37-38/40-42/44
Fotens längd: 17 - 18 - 20 - 22 - 24 - 27 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS ALASKA från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
150-200-200-250-250-300 g färg 10, röd
Eller använd:
150-200-200-250-250-300 g färg 45, ljus oliv

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
Efter tovning:
Ca 24 maskor på bredden och 38 varv på höjden = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd på 60 cm eller 80 cm.
DROPS FLÄTSTICKA till flätorna.
Sticknumret är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 21.95 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 21.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 65.85kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Det ökas från rätsidan med 1 omslag. På nästa varv stickas omslaget vridet avigt – dvs det stickas i bakre maskbågen för att undvika hål.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. Diagram A.1 gäller för storlek 26/28 - 29/31 och diagram A.2 gäller för storlek 32/34 - 35/37 - 38/40 - 42/44. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOFFEL – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Toffeln stickas fram och tillbaka i ett stycke från fram till bak med sömmen uppepå foten.

TOFFEL:
Lägg upp 8-9-10-11-12-13 maskor på sticka 5 med Alaska, låt trådänden vara ca 50 cm lång, denna används till att sy ihop toffeln efteråt. Sticka 1 varv avigt från avigsidan SAMTIDIGT som det ökas 8-8-10-10-11-12 maskor jämnt fördelat = 16-17-20-21-23-25 maskor på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sätt 2 markörer i arbetet, 4-4-5-5-6-6 maskor in från varje sida. Sticka slätstickning SAMTIDIGT på 6:e varvet ökas det 1 maska på varje sida av de 2 markörerna (= 4 ökade maskor) – läs ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på varje varv från rätsidan 6 gånger till = 44-45-48-49-51-53 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter 14-14-15-17-19-21 cm. Nu läggs det upp 13-14-16-16-17-18 nya maskor i varje sida = 70-73-78-81-85-89 maskor.
Sticka nästa varv så här:
1 maska rätstickning, A.1-A.1-A.2- A.2- A.2- A.2, 1-2-0-0-1-2 avigmaskor (sett från rätsidan), sticka slätstickning tills det återstår 13-14-16-16-17-18 maskor på varvet, sticka 1-2-0-0-1-2 avigmaskor (sett från rätsidan), A.1-A.1-A.2- A.2- A.2- A.2, 1 maska rätstickning. Fortsätt med detta mönstret. När arbetet mäter 30-32-35-39-42-47 cm, maskas det av löst.

MONTERING:
Sy tråden genom maskan på tån och drag åt, sy sömmen mitt på foten i de yttersta maskbågarna fram till de ökade 13-14-15-16-17-18 maskorna. Sy ihop toffeln mitt bak kant i kant, så att det inte blir en tjock söm.

TOVNING:
Lägg tofflorna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Tvätta i 40 grader utan förtvätt med vanlig centrifug. Efter tvätt sätts toffeln på foten och formas till rätt mått medan den ännu är våt. Senare tvättas tofflorna som ett ullplagg.

symbols = sätt 3 maskor på hjälpsticka framför arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från hjälpstickan
symbols = sätt 3 maskor på hjälpsticka bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från hjälpstickan

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1459) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (13)

country flag Bodil Stilling 13.12.2020 - 16:53:

Jeg er forvirret ligesom Lis Ravn. Glatstrikning eller retstrikning?

user icon DROPS Design 14.12.2020 kl. 16:00:

Hej Bodel, tøflerne strikkes i glatstrik. Øverst på siden forklarer vi hvordan man strikker retstrik (som man bruger når man kommer et stykke ned i opskriften) God fornøjelse!

country flag Amelie 06.12.2020 - 17:56:

Läste inte ordentligt om ökningarna dvs att det var 7 st sammanlagt. \r\nSkulle uppskatta en bild på hur toffeln ser ut innan den sys ihop. Jag är inte klar; har lagt till 17 m i var sida och från rätsidan stickat 2 flätor på ena sidan av arbetet och på den andra med slätstickning däremellan (arbetet ser ut ett T) Är det så det är tänkt? Alltså att flätor och st däremellan är rätan? Förstår dock inte hur det skall monteras sedan för att bli som på fotot.

country flag Amelie Gamble 05.12.2020 - 19:06:

Hej! Hur många maskor skall det vara? Jag lägger upp 12 maskor, ökar 11 maskor = 23 maskor på stickan; ökar sedan 4 maskor varannat varv 6 ggr = 24 maskor; 23 +24= 47 maskor. I beskrivningen står det 51 maskor, är det fel ökningsantal eller fel maskantal? Vänligen Amelie

country flag Lis Ravn 03.12.2020 - 08:55:

Jeg er dog forvirret over retstrik eller glatstrikning. Fra start får jeg at vide, at det er retstrik : strik ret på alle pinde. Allerede i opskriftens linje 5 efter isætning af de to mærketråde, skal jeg strikke glatstrik og der kommer ikke en ny instruks om retstrik før jeg kommer til snoning A.2.. er det rigtigt forstået?

country flag Ella 16.10.2020 - 12:24:

Brei je deze sloffen op een rondbreinaald of heen en weer op twee naalden? Het is toch jammer om het heen en weer te breien? Of kan dit niet op een rondbreinaald?

user icon DROPS Design 05.11.2020 kl. 09:32:

Dag Ella,

Het werk wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald. De reden dat er voor een rondbreinaald gekozen wordt is omdat je op een gegeven moment heel veel steken op de naald hebt.

country flag Lorna 23.09.2020 - 11:26:

I am still struggling - I have added the extra stitches both sides. To continue with cable until the piece is 42 cm (nearly half a metre!) seems very odd. Is there any way I can send a photo beforeI pull it out and find another pattern? Also, is there no heel shaping for these? I am being very dense, I think.

user icon DROPS Design 23.09.2020 kl. 14:21:

Dear Lorna, you are welcome to send a foto to your y arn store, so that they can check together with you, but remember felting will then make the piece shorter/smaller - see tension before and after felting at the beg of the pattern. Happy knitting!

country flag Lorna 20.09.2020 - 10:16:

Hello Drops. I am struggling with the cable diagrams - I can knit cable ok but the diagram suggests the cable runs bottom to top but the photo shows it going around the slipper top. I am knitting the foot length 37-38 and have 85 sts but can’t match that with the A1 and A2 repetitions as written. Can you help me please with another explanation of how to.... thank you

user icon DROPS Design 21.09.2020 kl. 13:46:

Dear Lorna, in size 37-38 you work only A.2 , ie work: 1 edge st in garter st, A.2 (= 15 sts), P1, work until 17 sts remain (= work 51 sts), P1, work A.2 (= 15 sts) and finish with 1 edge stitch in garter stitch. = 1+15+1+ 51+1+15+1=85 sts. Happy knitting!

country flag Bridget 03.05.2020 - 20:25:

Hi there, If I was to use Drops Nepal for this, rather than Drops Alaska, is the shrinkage during felting likely to be similar? Many thanks :)

user icon DROPS Design 04.05.2020 kl. 08:30:

Hi Bridget, if you use Nepal, your work will be slightly smaller when felted. Happy knitting!

country flag Anja 29.02.2020 - 19:02:

Hoe worden de teruggaande naalden (dus de verkeerde kant) van het kabelpatroon gebreid? Dat staat volgens mij nergens vermeld. Recht boven averecht en averecht boven recht of allemaal averecht? Dank u

user icon DROPS Design 04.03.2020 kl. 11:24:

Dag Anja,

Waar je recht op de goede kant breit, brei je averecht op de verkeerde kant en vice versa.

country flag Birgit Urke 26.01.2020 - 09:33:

Hei, det står at jeg skal øke på hver side av merketrådene. ( i begynnelsen av oppskriften). Skal jeg øke før og etter 6. maske? Fint om jeg kan få hjelp her.

user icon DROPS Design 31.01.2020 kl. 08:20:

Hej Birgit, Ja, du sætter en mærketråd 6 masker ind fra hver side og du tager ud på hver side af disse 2 mærketråde ifølge opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1459