DROPS / 205 / 6

Winter Delight Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med fletter og dobbel perlestrikk. Arbeidet strikkes i DROPS Merino Extra Fine. Størrelse S – XXXL.

Stikkord: flette, jakker, perlestrikk,
DROPS Design: Modell me-180
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

650-700-800-850-950-1050 g farge 39, isblå

STRIKKEFASTHET:
20 masker i bredden og 26 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.
20 masker i bredden og 34 pinner i høyden med dobbel perlestrikk = 10 x 10 cm
A.2/A.4 (48-48-48-53-53-53 masker) måler ca 19-19-19-21½-21½-21½ cm i bredden.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til fletter og dobbel perlestrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: Lengde på 80 cm til vrangbord.
DROPS FLETTEPINNE – til flettene.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Rund (perlegrå) NR 614: 6-6-7-7-7-7 stk.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 325kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.5. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.2 og A.4). Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

STRIKKETIPS:
På denne modellen strikkes det opp masker langs ermehullene og ermene strikkes ovenfra og ned. Dette gjøres for å ha bedre kontroll over ermelengden. Dersom det er ønskelig å strikke ermene løse og deretter sy dem på, kan dette enkelt gjøres ved å legge opp like mange masker som det skal strikkes opp masker langs ermehullene, og ellers følge forklaringen til ermene. Sy i ermene (ermene legges under rillekanten langs ermehullene slik at rillekanten synes og det sys i ytterste maske langs rillekanten).

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 1 maske før merketråden slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen dersom denne masken skal være rett eller strikk 2 masker vrang sammen dersom denne masken skal være vrang.
Fell 1 maske etter merketråden slik: Strikk 2 masker vridd rett sammen dersom denne masken skal være rett, eller strikk 2 masker vridd vrang sammen dersom denne masken skal være vrang.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe. 1 KNAPPHULL = Start fra retten og strikk andre og tredje maske fra kanten rett sammen, lag deretter 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Fell til knapphull når arbeidet måler:
S: 2, 11, 21, 30 og 40 cm
M: 2, 12, 22, 32 og 42 cm
L: 2, 10, 19, 27, 36 og 44 cm
XL: 2, 11, 20, 29, 38 og 46 cm
XXL: 2, 11, 20, 29, 38 og 47 cm
XXXL: 2, 12, 21, 31, 40 og 49 cm
NB: Det siste knapphullet felles på halskanten.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Forstykkene og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne, nedenfra og opp. Skuldersømmene sys. Deretter strikkes det opp masker langs ermehullene til ermer – les STRIKKETIPS! Ermene strikkes frem og tilbake på rundpinne til ermetoppen er ferdig, deretter strikkes resten av ermet rundt på settpinner, ovenfra og ned til ferdig mål. Til slutt sys bunnen av ermehullet, og det strikkes halskant.

BAKSTYKKE:
Legg opp 119-127-135-145-153-169 masker på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, * strikk 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden slik i ca 2 cm, men tilpass slik at siste pinne er strikket fra retten.
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 1 kantmaske i rille i hver side. Bytt til rundpinne 4,5.
Nå starter mønsteret. Dvs neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, strikk A.1 over de neste 8-12-16-16-20-28 maskene (= 2-3-4-4-5-7 rapporter à 4 masker), strikk A.2 (= 48-48-48-53-53-53 masker), strikk A.3 (= 5 masker), strikk A.4 (= 48-48-48-53-53-53 masker, strikk A.5 over de neste 8-12-16-16-20-28 maskene (= 2-3-4-4-5-7 rapporter à 4 masker), og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 37-38-39-40-41-42 cm, felles det av 5-7-7-7-7-7 masker på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermehull = 109-113-121-131-139-155 masker. Fortsett mønsteret som før med 4 kantmaske i rille i hver side mot ermehullene.
Når arbeidet måler 54-56-58-60-62-64 cm, felles det 12 masker jevnt fordelt over de midterste 43-43-43-48-48-48 maskene på pinnen = 97-101-109-119-127-143 masker igjen. På neste pinne felles de midterste 29-29-31-31-33-33 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret og fell av 1 maske på neste pinne fra halsen = 33-35-38-43-46-54 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 55-57-59-61-63-65 cm. Strikk 1 pinne rett fra retten der det felles 4 masker jevnt fordelt over maskene i fletten på skulderen = 29-31-34-39-42-50 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell løst av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte. Bakstykket måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

HØYRE FORSTYKKE (når plagget has på):
Legg opp 62-66-70-75-79-87 masker (inkludert 5 stolpemasker mot midt foran) på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikke slik fra retten (dvs fra midt foran): 5 stolpemasker i rille, * strikk 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på pinnen, og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden slik i ca 2 cm, men tilpass slik at siste pinne er strikket fra retten – husk KNAPPHULL på stolpen – les forklaring over.
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 1 kantmaske i rille mot siden og 5 stolpemasker i rille mot midt foran. Bytt til rundpinne 4,5.
Nå starter mønsteret. Dvs neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, strikk A.4 (= 48-48-48-53-53-53 masker), strikk A.5 over de neste 8-12-16-16-20-28 maskene (= 2-3-4-4-5-7 rapporter à 4 masker), og avslutt med 1 kantmaske i rille mot siden. Fortsett mønsteret slik.
Når arbeidet måler 37-38-39-40-41-42 cm, felles det av 5-7-7-7-7-7 masker til ermehull på begynnelsen av pinnen fra vrangen = 57-59-63-68-72-80 masker. Fortsett mønsteret som før med 4 kantmasker i rille mot ermehullet.
Når arbeidet måler 48-50-52-53-55-57 cm, felles det 6 masker jevnt fordelt fra retten over de første 18 maskene i A.4 = 51-53-57-62-66-74 masker igjen. På neste pinne settes de ytterste 9-9-9-9-10-10 maskene mot midt foran på 1 tråd til hals (uten å strikke dem).
Fortsett mønsteret og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 2 masker 3 ganger i alle størrelser og deretter 1 maske 3-3-4-4-4-4 ganger = 33-35-38-43-46-54 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 55-57-59-61-63-65 cm. Strikk 1 pinne rett fra retten der det felles 4 masker jevnt fordelt over maskene i fletten på skulderen = 29-31-34-39-42-50 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell løst av med rett fra retten. Forstykket måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

VENSTRE FORSTYKKE (når plagget has på):
Legg opp 62-66-70-75-79-87 masker (inkludert 5 stolpemasker mot midt foran) på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikke slik fra retten (dvs fra siden): 1 kantmaske i rille, * strikk 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 5 masker på pinnen, og avslutt med 5 stolpemasker i rille mot midt foran. Fortsett vrangborden slik i ca 2 cm, men tilpass slik at siste pinne er strikket fra retten.
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 5 stolpemasker i rille mot midt foran og 1 kantmaske i rille mot siden. Bytt til rundpinne 4,5.
Nå starter mønsteret. Dvs neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, strikk A.1 over de neste 8-12-16-16-20-28 maskene (= 2-3-4-4-5-7 rapporter à 4 masker), strikk A.2 (= 48-48-48-53-53-53 masker), og avslutt med 5 stolpemasker i rille mot midt foran. Fortsett mønsteret slik.
Når arbeidet måler 37-38-39-40-41-42 cm, felles det av 5-7-7-7-7-7 masker til ermehull på begynnelsen av pinnen fra retten = 57-59-63-68-72-80 masker. Fortsett mønsteret som før med 4 kantmasker i rille mot ermehullet.
Når arbeidet måler 48-50-52-53-55-57 cm, felles det 6 masker jevnt fordelt fra retten over de siste 18 maskene i A.2 = 51-53-57-62-66-74 masker igjen. På neste pinne settes de ytterste 9-9-9-9-10-10 maskene mot midt foran på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden det strikkes med, strikkes maskene før de settes på tråd.
Fortsett mønsteret og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 2 masker 3 ganger i alle størrelser og deretter 1 maske 3-3-4-4-4-4 ganger = 33-35-38-43-46-54 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 55-57-59-61-63-65 cm. Strikk 1 pinne rett fra retten der det felles 4 masker jevnt fordelt over maskene i fletten på skulderen = 29-31-34-39-42-50 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell løst av med rett fra retten.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten.

ERME:
Strikk opp masker langs ermehullet på forstykket og bakstykket, dvs start i hjørnet på ermehullet i den ene siden av arbeidet der det ble felt av masker til ermehull, og strikk opp fra retten 76-80-84-88-92-96 masker innenfor 1 kantmaske i rille på rundpinne 4,5 med Merino Extra Fine (dvs det skal ikke strikkes opp masker langs bunnen av ermehullet) – les STRIKKETIPS!
Strikk A.1 frem og tilbake med 1 kantmaske i rille i hver side. Når ermet måler 3-4-4-4-4-4 cm fra der det ble strikket opp masker, settes det 1 merke på raden. Merket markerer hvor ermet senere skal sys til bunnen av ermehullet, og ermet måles nå fra dette merket!
Videre strikkes ermet rundt. Bytt til settpinner eller liten rundpinne 4,5. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og la merketråden følge med videre i arbeidet. Den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Fortsett A.1 rundt over alle maskene. Når ermet måler 2-3-2-3-3-2 cm fra merket, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 3.-2½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 15-16-17-18-19-20 ganger = 46-48-50-52-54-56 masker.
Strikk videre til ermet måler 47-46-45-43-42-39 cm fra merket (det gjenstår ca 2 cm til ferdig mål, prøv eventuelt jakken på og strikk til ønsket lengde). NB: Det er kortere mål i de større størrelsene pga bredere skuldervidde og lengre ermetopp.
Bytt til settpinner 3,5 og strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 2 cm, men pass på at det på første omgang vrangbord strikkes vrang over rett og rett over vrang. Fell løst av med rett. Ermet måler ca 52-52-51-49-48-45 cm fra der det ble strikket opp masker. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy sidesømmene - sy i ytterste ledd av ytterste maske slik at sømmen blir flat. Sy ermet til bunnen av ermehullet fra merket og inn mot hjørnet i hver side.

HALS:
Strikk opp fra retten på rundpinne 3,5, ca 90 til 100 masker rundt halsen (inkludert maskene på trådene foran).
Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes jevnt fordelt til 99-101-103-105-109-111 masker (maskeantallet skal være delelig med 2 + 1).
Neste pinne strikkes slik fra vrangen:
S, M og L: 5 stolpemasker i rille, * strikk 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 6 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille.
XL, XXL og XXXL: 5 stolpemasker i rille, 2 rett, * strikk 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 8 masker på pinnen, strikk 1 vrang, 2 rett, og avslutt med 5 stolpemasker i rille.
Fortsett vrangborden slik, men etter ca 1 cm felles det til 1 knapphull over de andre knapphullene på høyre stolpe. Fell av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang når halskanten måler ca 3 cm fra rillekanten.

= strikk 1 maske rett i masken under neste maske
= sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 1 maske vrang, strikk 2 masker rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, strikk 2 masker rett, strikk 1 maske vrang fra flettepinnen
= sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 2 masker rett, strikk 2 masker rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 3 masker rett, strikk 3 masker rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 3 masker rett, strikk 3 masker rett fra flettepinnen

Kommentarer / Spørsmål (10)

Bagat 02.11.2019 - 16:35:

Bonjour Je ne comprends pas comment diminuer mes devants au niveau de l’encolure. J’ai bien mes 59 mailles je diminue de 6 mailles au niveau des diagrammes A2 et A4 il me reste donc 53 mailles dont 35 mailles pour l’épaule. Il faut mettre 9 mailles en attente et diminuer 9 mailles côté encolure mais que faire des 9 mailles qui sont en attente. Merci de venir à mon secours car je suis bloquée pour finir mes 2 devants

DROPS Design 04.11.2019 kl. 16:20:

Bonjour Mme Bagat, les 9 mailles en attente sur chacun des devants seront repris quand on va tricoter le COL : on reprend les 9 m du devant droit, on relève les mailles le long de l'encolure et on reprend les 9 m du devant gauche. Bon tricot!

Jolanda 22.10.2019 - 21:46:

Er staat het volgende " 1 recht in de steek onder de volgende steek " wordt daarmeee bedoeld dat je in de naald onder de steek moet instekken of moet het anders dit is voor mij onduidelijk

DROPS Design 23.10.2019 kl. 20:33:

Dag Jolanda,

Ja, inderdaad. Het klopt precies zoals je het zegt. Je steekt de naald niet in de steek op de linker naald maar in de steek die daaronder zit op de vorige naald. Vervolgens brei je de steek gewoon recht en laat je beide steken (dus van deze naald en van de vorige naald) van de naald af glijden.

Silke 13.10.2019 - 12:40:

Grundsätzlich ein schöner Pullover. Die Ärmel finde ich zu weit.

Jaana Kalliokoski 05.08.2019 - 18:31:

När bublicerar ni anvisning till det här underbar mönster?

DROPS Design 15.08.2019 kl. 14:29:

Hej, mönstret har publicerats.

Kinga 11.07.2019 - 22:55:

Cudowna klasyka.

SONIA ALVES DA SILVA COELHO 23.06.2019 - 19:34:

Lindo, gostaria muito de ter a receita deste modelo,

Susan WOODWORTH 15.06.2019 - 19:18:

Awesome I will make this one in cardigan beautiful!

Ellis 09.06.2019 - 19:26:

This I like but will have to alternate shoulders (dropped = for young+slim people) and length + model sleeves. when writing, cooking, cleaning allways dirty sleeves. love fitting sleeves

Sue Cork 08.06.2019 - 21:44:

My first fall knit. Fabulous!

Ingela 08.06.2019 - 16:27:

Underbar, längtar redan efter mönstret!

Kommentér oppskrift DROPS 205-6