DROPS / 199 / 33

Blue Annabelle by DROPS Design

Hæklet lang jakke i DROPS Cotton Merino. Arbejdet hækles ovenfra og ned med hulmønster og bobler. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model cm-104
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

700-800-1000 g farve 09, isblå

HÆKLEFASTHED:
18 stangmasker i bredden og 9 rækker i højden = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 279.3kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.8.

HÆKLEINFORMATION:
På begyndelsen af hver række erstattes første stangmaske med 3 luftmasker.

UD-/INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 maske ud ved at hækle 2 stangmasker i samme maske.
Tag 1 maske ind ved at hækle 2 stangmasker sammen således: * Slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles frem og tilbage i dele, ovenfra og ned, og sys sammen til sidst. Ærmerne hækles frem og tilbage, ovenfra og ned og sys sammen til sidst.

BAGSTYKKE:
Hækl 176-200-224 luftmasker (inklusiv 3 luftmasker til at vende med) på nål 4 med Cotton Merino. Vend og hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 146-166-186 stangmasker.
Hækl A.1 over de første 3 masker – læs HÆKLEINFORMATION, gentag A.3a til der er 3 masker tilbage(= 7-8-9 gange i bredden), afslut med at hækle A.1 over de sidste 3 masker. Når A.3a er hæklet færdig, fortsættes der på A.3b og derefter på A.3c, A.1 gentages i højden til færdigt mål. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når hele A.3 er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.5 til der er 3 masker tilbage (= 9-10-11 gange i bredden), afslut med A.1 over de sidste 3 masker – SAMTIDIG justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 150-166-182 masker på rækken markeret med Ø-1 – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS. Når A.x er hæklet færdig i højden gentages A.x 0-0-1 gang til i højden. Når A.y er hæklet færdig i højden gentages A.y 0-0-1 gang til i højden. På rækken markeret med Ø-2 justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 146-166-186 masker.
Når hele A.5 er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.3b til der er 3 masker tilbage (= 7-8-9 gange i bredden), afslut med A.1 over de sidste 3 masker.
Når hele A.3b er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.5 til der er 3 masker tilbage (= 9-10-11 gange i bredden), afslut med A.1 over de sidste 3 masker – SAMTIDIG justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 150-166-182 masker på rækken markeret med Ø-1. Når A.x er hæklet færdig i højden gentages A.x 0-1-1 gang til i højden. Når A.y er hæklet færdig i højden gentages A.y 0-1-1 gang til i højden. På rækken markeret med Ø-2 justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 146-166-186 masker.
Når hele A.5 er hæklet færdig i højden klippes og hæftes tråden. Arbejdet måler ca 71-75-79 cm.

HØJRE FORSTYKKE:
Hækl 80-93-104 luftmasker (inklusiv 3 luftmasker til at vende med) på nål 4 med Cotton Merino. Vend og hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 4-5-4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 66-77-86 stangmasker.
Hækl A.1 over de første 3 masker – husk HÆKLEINFORMATION, gentag A.3a til der er 3-14-3 masker tilbage (= 3-3-4 gange i bredden), hækl A.4a (= 11 masker) totalt 0-1-0 gange og afslut med at hækl A.1 over de sidste 3 masker. Når A.3a og A.4a er hæklet færdig, fortsættes der på A.3b og A.4b, A.1 gentages i højden til færdig mål – SAMTDIG tages der 10-7-6 masker ud jævnt fordelt på rækken markeret med Ø-3 = 76-84-92 masker. Når A.3b og A.4b er hæklet færdig, fortsættes der på A.3c og A.4c – SAMTIDIG tages der 3-2-3 masker ud jævnt fordelt på rækken markeret med Ø-4 = 79-86-95 masker.
Når hele A.3 og A.4 er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.5 til der er 12-3-12 masker tilbage (= 4-5-5 gange i bredden), hækl A.6 (= 9 masker) totalt 1-0-1 gange og afslut med A.1 over de sidste 3 masker. Når A.x er hæklet færdig i højden gentages A.x 0-0-1 gang til i højden. Når A.y er hæklet færdig i højden gentages A.y 0-0-1 gang til i højden. På rækken markeret med Ø-2 justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 77-86-97 masker.
Når hele A.5 og A.6 er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, hækl A.4b (= over à 11 masker) totalt 1-0-1 gange, gentag A.3b til der er 3 masker tilbage (= 3-3-4 gange i bredden), og afslut med at hækl A.1 over de sidste 3 masker.
Når hele A.3b og A.4b er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, hækl A.6 (= 9 masker) totalt 1-0-1 gange, gentag A.5 til der er 3 masker tilbage (= 4-5-5 gange i bredden), afslut med A.1 over de sidste 3 masker – SAMTIDIG justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 79-86-95 masker på rækken markeret med Ø-1 – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS. Når A.x er hæklet færdig i højden gentages A.x 0-1-1 gang til i højden. Når A.y er hæklet færdig i højden gentages A.y 0-1-1 gang til i højden. På rækken markeret med Ø-2 justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 77-86-97 masker.
Når hele A.5 og A.6 er hæklet færdig i højden klippes og hæftes tråden. Arbejdet måler ca 71-75-79 cm.

VENSTRE FORSTYKKE:
Hækl 80-93-104 luftmasker (inklusiv 3 luftmasker til at vende med) på nål 4 med Cotton Merino. Vend og hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 4-5-4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 66-77-86 stangmasker.
Hækl A.1 over de første 3 masker – husk HÆKLEINFORMATION, hækl A.2a (= 11 masker) totalt 0-1-0 gange, gentag A.3a til der er 3 masker tilbage (= 3-3-4 gange i bredden), og afslut med at hækl A.1 over de sidste 3 masker. Når A.2a og A.3a er hæklet færdig, fortsættes der på A.2b og A.3b, A.1 gentages i højden til færdig mål – SAMTDIG tages der 10-7-6 masker ud jævnt fordelt på rækken markeret med Ø-3 = 76-84-92 masker. Når A.2b og A.3b er hæklet færdig, fortsættes der på A.2c og A.3c – SAMTIDIG tages der 3-2-3 masker ud jævnt fordelt på rækken markeret med Ø-4 = 79-86-95 masker.
Når hele A.2 og A.3 er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.8 til der er 12-3-12 masker tilbage (= 3-3-4 gange i bredden), hækl A.7 (= 9 masker) totalt 1-0-1 gange og afslut med A.1 over de sidste 3 masker. Når A.x er hæklet færdig i højden gentages A.x 0-0-1 gang til i højden. Når A.y er hæklet færdig i højden gentages A.y 0-0-1 gang til i højden. På rækken markeret med Ø-2 justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 77-86-97 masker.
Når hele A.7 og A.8 er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.3b til der er 14-3-14 masker tilbage (= 3-3-4 gange i bredden), hækl A.2b (= over à 11 masker) totalt 1-0-1 gange og afslut med at hækl A.1 over de sidste 3 masker.
Når hele A.2b og A.3b er hæklet færdig i højden hækles der videre således (første række starter fra vrangen):
Hækl A.1 over de første 3 masker, gentag A.8 til der er 12-3-12 masker tilbage (= 4-5-5 gange i bredden), hækl A.7 (= 9 masker) totalt 1-0-1 gange og afslut med A.1 over de sidste 3 masker – SAMTIDIG justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 79-86-95 masker på rækken markeret med Ø-1. Når A.x er hæklet færdig i højden gentages A.x 0-1-1 gang til i højden. Når A.y er hæklet færdig i højden gentages A.y 0-1-1 gang til i højden. På rækken markeret med Ø-2 justeres maskeantallet ved at tage ud/ind jævnt fordelt til 77-86-97 masker.
Når hele A.5 og A.6 er hæklet færdig i højden klippes og hæftes tråden. Arbejdet måler ca 71-75-79 cm.

ÆRME:
Hækl 99-123-123 luftmasker på nål 4 med Cotton Merino. Vend og hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), 1 stangmaske i hver af de næste 5-3-3 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 5 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 82-102-102 stangmasker. Hækl således (første række starter fra retsiden): Hækl A.1 over første maske, gentag A.3a til der er 1 maske tilbage (= 4-5-5 gange i bredden) og afslut med A.1 over sidste maske. Når A.3a er hæklet færdig, fortsættes der på A.3b og derefter på A.3c, A.1 gentages i højden til færdigt mål. Når hele A.3 er hæklet færdig i højden klippes og hæftes tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Start ca 23-28-28 cm ned fra skulderen og sy sidesømmene, lad ca 30 cm være nederst til slids. Sy underærmesømmen og sy ærmerne i.

SNOET SNOR:
Klip 2 tråde Cotton Merino à 6 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Læg snoren dobbelt, træk løkken gennem et af hullerne foran på højre forstykke (ca 25-26-27 cm ned fra skulderen). Træk derefter trådenderne gennem løkken og stram forsigtig. Lav en snor til og sy fast foran på venstre forstykke.

Diagram

= rækken begynder med 3 luftmasker
= rækken er allerede hæklet! Start på næste række (dvs ved pilen)
= start på diagrammet her (= første række i diagrammet)
= stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen
= BOBLE: Hækl således om luftmaskebuen under: 1 kædemaske, 4 dobbelt-stangmasker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på hver af disse dobbelt-stangmasker, 1 kædemaske, lav et omslag om nålen og træk gennem alle 7 løkker på nålen, OBS på bagstykket: I slutningen af rækken hækles ikke denne boble (det skal blive ens i hver side af arbejdet)
= ud-/indtagningsrække (= Ø-1 til Ø-4)

Angel 16.06.2019 - 21:38:

Hi, This May be a silly question but I do t know so, I’m asking. I love this pattern except for the bobbles. Could simply substitute 1 or 2 treble Crochet’s in their place? Thank you.

DROPS Design 17.06.2019 kl. 08:35:

Dear Angel, feel free to not crochet the bobbles, a good idea would be to make a swatch and try different techniques to substitute them so that you can choose the one you rather. Happy crocheting!

Diana 10.06.2019 - 12:18:

Hallo, ich finde A1 nicht.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:51:

Liebe Diana, A.1 ist ein ganz kleines Diagram, das finden Sie neben der Maßskizze = 1 Masche und 6 Reihen. Viel Spaß beim häkeln!

Joy 31.05.2019 - 22:47:

Hi. I don't get how to make bobble in this pattern. If I make 1 slip stitch around chain space and after that 4 double trebles (5 loops on a hook) how can I make a slip stitch after that? I don't have any loop to pull it through, only not finished double trebles. Can you please help me?:)

DROPS Design 04.06.2019 kl. 09:07:

Dear Joy, you will here crochet several stitches together in the same ch-space: (1 loop on the hook), insert the crochet in the chain-space, get the yarn (= 1 loop on the hook), work the next 4 double treble (= 4 loops on the hook), insert the crochet hook in the chain space and get the yarn (= 1 loop on the hook), now make a yarn over and pull through all the 7 loops on the hook. Happy crocheting!

Richtje 21.05.2019 - 12:05:

Ik mis een telpatroon:A1. Dit is alleen over de eerste drie steken, ik begrijp het niet. Graag antwoord!

DROPS Design 23.05.2019 kl. 21:36:

Dag Richtje,

A.1 staat naast de schematekening met de maten. Als er staat 'Haak A.1 over de eerste 3 steken' dan haak je dus 3 stokjes :)

Gabriele 26.02.2019 - 00:15:

Und noch ein sehr schönes Objekt das ich nacharbeiten werde!

Kommentere opskrift DROPS 199-33