DROPS / 199 / 35

Mermaid Shell by DROPS Design

Hæklet ponchobluse i DROPS Big Merino. Arbejdet hækles ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S – XXXL.

DROPS Design: Model mb-056
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

DROPS BIG MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
500-600-750 g farve 06, forglemmigej

HÆKLEFASTHED:
14 stangmasker i bredden og 8,5 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 18.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 189.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Diagram A.1 viser hvordan omgangene starter og slutter, og hækles i tillæg til A.2.
Diagram A.3 viser hvordan omgangene starter og slutter, og hækles i tillæg til A.4.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal (f.eks 96 masker) og deler dette med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 48) = 2. Dvs i dette eksempel tages der ud ved at hækle 2 stangmasker om samme maske efter hver 2.stangmaske.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

PONCHOBLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles rundt, ovenfra og ned. Ærmerne hækles rundt, ovenfra og ned. Halskanten hækles rundt til sidst.

BÆRESTYKKE:
Hækl 112-119-126 luftmasker på nål 5 med Big Merino og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl 3 luftmasker, 1 stangmaske i hver af de første 6 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 15-16-17 gange, afslut med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen = 96-102-108 stangmasker + 3 luftmasker.
Videre hækles der mønster således:
Læs HÆKLEINFORMATION, hækl A.2A totalt 16-17-18 gange på omgangen – på omgangen markeret med pil tages der 48-54-60 stangmasker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 144-156-168 stangmasker. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
A.2A gentages da 24-26-28 gange i bredden.
Når A.2A er færdig, hækles A.2B over A.2A – på omgangen markeret med pil tages der 48-54-60 stangmasker ud jævnt fordelt = 192-210-228 stangmasker.
A.2B gentages da 32-35-38 gange i bredden.
Når A.2B er færdig, hækles de 6 første omgange i A.2A over A.2B – på omgangen markeret med pil tages der 48-54-60 stangmasker ud jævnt fordelt = 240-264-288 stangmasker.
A.2A gentages da 40-44-48 gange i bredden. Fortsæt til og med 6.omgang i A.2A (= omgangen efter omgangen med pil) = 80-88-96 luftmaskebuer. Arbejdet måler ca 32 cm i alle størrelser.
Sæt 4 mærker i arbejdet således (dette gøres uden at det hækles):
Første mærke sættes efter de første 13-15-16 luftmaskebuer (= halv bagstykke), andet mærke sættes efter de næste 14-14-16 luftmaskebuer (= ærme), tredje mærke sættes efter de næste 26-30-32 luftmaskebuer (= forstykke) og fjerde mærke sættes efter de næste 14-14-16 luftmaskebuer (= ærme), der er nu 13-15-16 luftmaskebuer tilbage efter sidste mærke (= halv bagstykke). Nu deles ryg- og forstykke og ærmerne ved mærkerne, og hækles færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 52-60-64 luftmaskebuer. Fortsæt til A.2A er hæklet færdig over disse masker SAMTIDIG på første omgang tages der 24 stangmasker ud jævnt fordelt (A.2A gentages da 30-34-36 gange i bredden) = 180-204-216 stangmasker.
Når A.2A er færdig, hækles A.2B over A.2A – på omgangen markeret med pil tages der 36-42-48 stangmasker ud jævnt fordelt = 216-246-264 stangmasker (A.2B gentages da 36-41-44 gange i bredden).
Når A.2B er færdig hækles A.2C over A.2B totalt 0-1-2 gange i højden. Klip og hæft tråden. Ryg- og forstykke måler ca 14-18-22 cm fra delingen.

ÆRME:
= 14-14-16 luftmaskebuer. Start midt under ærmet og hækl videre således: Husk HÆKLEINFORMATION, fortsæt med 7.omgang i A.2A over disse masker (= 7-7-8 gange i bredden), og hækl til og med 8.omgang.
Derefter gentages 6. til 8.omgang 0-0-1 gang til. Klip og hæft tråden. Ærmet måler ca 3-3-7 cm fra delingen.
Hækl det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Hækl rundt i halsen således – OBS: Der hækles i luftmaskerne hvor der blev hæklet stangmasker, men hækl ikke i de luftmasker der blev hoppet over: Start midt bagpå, hæft tråden til arbejdet med 1 kædemaske i en stangmaske, hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske i næste stangmaske, 3 luftmasker, spring over 3-1-3 stangmasker, 1 fastmaske i næste stangmaske, * 3 luftmasker, spring over 3 stangmasker, 1 fastmaske i næste stangmaske *, hækl fra *-* totalt 22-24-25 gange, hækl 3 luftmasker, spring over 3 stangmasker og afslut med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen = 24-26-27 luftmaskebuer. Derefter hækles A.4 rundt – husk HÆKLEINFORMATION. Når A.4 er hæklet færdig klippes og hæftes tråden.

Diagram

= omgangen er allerede hæklet. Start på næste omgang!
= luftmaske
= fastmaske i masken
= fastmaske mellem 2 stangmaskegrupper
= fastmaske om luftmaskebuen
= stangmasker i masken
= stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen
= stangmasker mellem 2 stangmaskegrupper
= omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= udtagningsomgang

Darlene A Fetterman 23.05.2019 - 17:46:

I love this Poncho Sweater, but as I read down it is always referring me to the charts I don't read charts, it takes to much time. I have been crocheting for 59 years and I never had this problem before. Why can't you have the written pattern and the charts together as other patterns come that way.

DROPS Design 24.05.2019 kl. 07:45:

Dear Mrs Fetterman, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

Christine 21.02.2019 - 10:15:

Les explications pour ce modèle seront elles bientôt disponible merci

Puyoo 03.02.2019 - 01:21:

J’adore pour les soirées d’ete

Laila Sægrov 26.01.2019 - 23:47:

Solgangsbris. Nydeleg modell. Den vil eg lage!

Debbie Hayward 25.01.2019 - 17:59:

Ocean Breeze would be a good name for this design. I love it!

Pilar Gonzalez 15.12.2018 - 22:13:

Para las tardes fresquitas de verano

Kommentere opskrift DROPS 199-35