DROPS / 199 / 46

Cable Waterfall by DROPS Design

Strikket nederdel i DROPS Cotton Light. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med snoninger og hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model cl-095
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S/M - L - XL - XXL - XXXL

MATERIALER:
DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
400-450-500-550-600 g farve 21, lys beige

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm og 80 cm.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 cm og 80 cm til tillæg og kant.
DROPS SNONINGSPINDE – til snoningerne.

TILBEHØR: ca 70 til 120 cm elastik.

Garnet til denne opskrift koster fra 71.6kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes rundt således):
strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang osv.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5. Vælg rigtig diagram for din størrelse. A.5 gælder kun størrelse XXXL.

STRIKKETIPS:
Alle maskeantal som er opgivet når der strikkes snoninger og hulmønster på nederdelen, tager udgangspunkt i at der er 3 masker i de små snoninger, men man skal være opmærksom på at maskeantallet i de små snoninger varierer mellem 3 og 2 masker hele vejen til færdig mål, og det vil påvirke maskeantallet på omgangene.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 184 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 15,3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 15.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder udtagning i vrangpartierne):
Tag 1 maske ud i et vrangparti ved at slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker vrang. OBS: Det bliver pænest hvis du tager ud på skiftevis begyndelsen og slutningen af et vrangparti (ikke midt i).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

NEDERDEL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Først strikkes der et tillæg i glatstrik til at trække elastikken gennem. Derefter strikkes resten af nederdelen i snoninger og hulmønster.

TILLÆG:
Slå 160-184-206-232-256 masker op på rundpind 3 med Cotton Light.
Strik glatstrik i 2 cm til tillæg. Strik 1 omgang vrang (= bukkekant). Strik glatstrik i 2 cm. Derefter strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 8-12-0-2-0 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 168-196-206-234-256 masker. Videre strikkes nederdelen som forklaret under.

NEDERDEL:
Byt til rundpind 4. Første omgang strikkes således:
STØRRELSE S/M, L, XL og XXL: * Strik 1-1-6-6 masker vrang, A.1 (= 8 masker), A.2 (= 15-19-19-23 masker), A.1 (= 8 masker), A.3 (= 21-27-27-33 masker), A.4 (= 8 masker), A.2 (= 15-19-19-23 masker) og A.4 (= 8 masker) *, strik fra *-* 1 gang til.
STØRRELSE XXXL: * Strik A.5 (= 3 masker), 7 masker vrang, A.1 (= 8 masker), A.2 (= 23 masker), A.1 (= 8 masker), A.3 (= 33 masker), A.4 (= 8 masker), A.2 (= 23 masker), A.4 (= 8 masker) og 7 masker vrang *, strik fra *-* 1 gang til.

ALLE STØRRELSER:
Fortsæt mønsteret som forklaret over og læs STRIKKETIPS! Når arbejdet måler 8 cm fra bukkekanten, tages der 1 maske ud i hver 2. vrangparti på omgangen – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 15-15-15-15-16 masker taget ud). Gentag udtagningen når arbejdet måler 12 cm fra bukkekanten, men nu tages der ud i de vrangpartier der ikke blev taget ud i sidst = 198-226-236-264-288 masker.
Fortsæt mønsteret som før med 1 maske mere i hvert vrangparti. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 16 cm fra bukkekanten, tages der igen 1 maske ud i hvert 2. vrangparti (= 15-15-15-15-16 masker taget ud). Når arbejdet måler 22-22-22-23-23 cm, tages der 1 maske ud i de resterende vrangpartier (= 15-15-15-15-16 masker taget ud). Tag ud således i hvert 2. vrangparti på hver 6.-6.-6.-7.-7.cm til der er taget ud 2 gange til i hvert vrangparti (totalt 4 gange inklusiv udtagningen i vrangpartiet forklaret i starten af nederdelen) = 288-316-326-354-384 masker. Strik videre til arbejdet måler 48-51-53-55-57 cm fra bukkekanten øverst på nederdelen (eller til ønsket længde, der er ca 1 cm tilbage til færdig mål).
Byt til rundpind 3. Strik 4 omgange retstrik rundt over alle masker – læs forklaring over. Skift tilbage til rundpind 4 og luk af med ret (der lukkes af på tykkere pinde for at undgå at aflukningskanten strammer). Nederdelen måler ca 49-52-54-56-58 cm fra bukkekanten og ned.

MONTERING:
Buk tillægget mod vrangen og sy pænt fast, men lad en lille åbning være til at trække elastikken igennem.

= denne rude er ingen maske, enten fordi masken ikke eksisterer endnu, eller fordi den er blevet lukket tidligere, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet
= stik højre pind gennem masken fra forrige række, strik 1 ret og slip maskerne af pinden
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= strik 3 masker ret, løft derefter den første maske som blev strikket over de 2 andre så masken bliver liggende rundt om disse 2 masker (= 1 maske taget ind)
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= 1 rapport i højden

Elisabeth S Jæger 06.05.2019 - 21:48:

Når man skal øke etter 8 cm fra brettekant, ska det gjøres i vrangparti. Hva menes med slikt parti? Skal f. Eks a2 og a3 sees på som flere vrabgpartier? Dette var vanskelig forklart.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 07:45:

Hei Elisabeth, Du øker med å lage et kast mellom 2 vrang masker (i vrangparti). På nest omgang strikker du kastene vridd vrang og deretter som vrang masker slik at vrang partiet blir en maske større. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Astrid Sortdal 26.04.2019 - 22:36:

Lurer på A.2, strikk høyre pinne gjennom masken fra forrige rad, strikk 1 rett og slipp maskene av pinnen, skal det strikkes 2 masker?

DROPS Design 30.04.2019 kl. 07:37:

Hei Astrid. Du skal strikke kun 1maske, og denne strikkes i masken på raden under. Du stikker nålen inn midt i masken på raden under, og strikker en maske rett (på helt vanlig måte). Her er en video som viser hvordan dette gjøres. . God fornøyelse

Paulette 17.04.2019 - 16:10:

How do I add 2-3 " to this skirt to lengthen?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 11:17:

Dear Paulette, you can continue working longer than when piece measures 19”-20”-21”-21 5/8”-22 1/2”- from the folding edge at top - adjust to the desired length before the 2 ridges for bottom edge (= approximately 1 cm = 0.39 inches). Happy knitting!

RIGMOR ANNE BOLSTAD 31.03.2019 - 19:38:

En aldeles nydelig oppskrift og garnet er helt utrolig godt og strikke av . Det er godt .

Karin 30.03.2019 - 10:12:

Hej,hur gör man kjolen längre?Typ till nedanför knäna?

DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:40:

Hei Karin. Om du ønsker den lenger, bare fortsetter du på samme måte (uten ytterligere økinger) til ønsket lengde. Når det gjenstår 1 cm til ønsket lengde følger du oppskriften fra der det står "bytt til rundpinne 3..."Husk at det da også går med mer garn enn angitt. God fornøyelse

Lisbeth Friberg 11.02.2019 - 09:30:

Sommerflørt,nydelig

Aljona 01.02.2019 - 23:30:

Jätte vacker !

Jutta 30.01.2019 - 11:38:

Very nice.........and the length can be adjusted easilz in case one wants a longer piece

Helene 25.01.2019 - 17:59:

Ein hübscher Rock ganz mein Stil Name: Sanddüne

Anne 21.01.2019 - 21:06:

Super, mal einen Neuen Rock stricken, das wäre super !

Kommentere opskrift DROPS 199-46