DROPS / 202 / 41

Sea Shell by DROPS Design

Hæklet nederdel med pufmasker og viftekant. Arbejdet hækles ovenfra og ned i DROPS Muskat. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model r-739
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

500-550-600-700-750-800 g farve 03, mintgrøn

HÆKLEFASTHED:
18 stangmasker i bredden og 9 rækker i højden = 10 x 10 cm.
A.X måler ca 3 cm i bredden.

DROPS PERLEMORKNAP, Loop (hvid) NR 523: 5 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 129.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFORMATION:
På begyndelsen af hver række med fastmasker erstattes første fastmaske med 1 luftmaske. Rækken afsluttes med 1 fastmaske i luftmasken fra begyndelsen af forrige række.
På begyndelsen af hver række med stangmasker erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Rækken afsluttes med 1 stangmaske i 3.luftmaske fra begyndelsen af forrige række.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2.
A.X viser pufmaskerne. Når udtagningerne starter, tages der ud på ydersiden af A.X.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på rækken (f.eks 130 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 10) = 13. I dette eksempel tages der ud ved at hækle 2 stangmasker i hver 13.fastmaske.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Tag 1 stangmaske ud i hver rapport med A.1 ved at hækle 2 stangmasker i samme stangmaske, men for at udtagningen skal blive pæn og mindst synlig gøres det således: Første gang der tages ud i hver rapport med A.1 tages der ud i sidste stangmaske før A.X. Næste gang der skal tages ud i hver rapport med A.1 tages der ud i første stangmaske efter A.X. Dvs der tages ud skiftevis før og efter A.X ned langs med nederdelen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

NEDERDEL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles frem og tilbage, ovenfra og ned til færdigt mål. Sidesømmen sys. Til sidst hækles der en kant øverst på nederdelen og knappekant langs åbningen øverst på nederdelen.

NEDERDEL:
Hækl 156-173-190-212-238-264 luftmasker på nål 4 med Muskat. Første række hækles således: 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, 1 fastmaske i hver af de 4-3-2-0-2-4 næste luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver af de 5 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 130-144-158-176-198-220 fastmasker.
Læs HÆKLEINFORMATION!
Hækl 1 række med stangmasker (hækl 1 stangmaske i hver fastmaske) og tag samtidig 10-10-10-20-12-18 stangmasker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 140-154-168-196-210-238 stangmasker.
Hækl A.1 frem og tilbage (= 10-11-12-14-15-17 rapporter à 14 masker). Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG når arbejdet måler 3 cm tages der 1 stangmaske ud i hver rapport – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således skiftevis før og efter A.X på hver 3. cm totalt 4 gange og derefter på hver 8.-8.-9.-10.-10.-10.cm totalt 2 gange = 200-220-240-280-300-340 masker på rækken og 20 masker i hver rapport (dvs at der bliver flere stangmasker på hver side af A.X efterhånden som der tages ud).
Hækl videre til arbejdet måler ca 36-38-40-42-44-46 cm (eller til ønsket længde, der er ca 10 cm tilbage til færdigt mål). Sørg for at næste række hækles fra retsiden.
Hækl A.2 frem og tilbage (= 10-11-12-14-15-17 rapporter à 20 masker). Når A.2 er hæklet færdig måler arbejdet ca 46-48-50-52-54-56 cm på det korteste. Klip og hæft trådene.

MONTERING:
Sy nederdelen sammen i siden – start nederst og sy kanten i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad, men stop når der er ca 10 cm tilbage øverst på nederdelen (her skal der hækles knaphuller og knappekant). Klip og hæft tråden.

KANT ØVERST PÅ NEDERDELEN:
Hækl 1 fastmaske i hver luftmaske, som der blev hæklet fastmasker i, på første række på nederdelen = 130-144-158-176-198-220 fastmasker. Hækl 2 rækker til med fastmasker frem og tilbage. Kanten måler ca 2 cm. Klip og hæft tråden.

LØKKER TIL KNAPHULLER:
Langs den side af åbningen som sidder på forstykket hækles der løkker til knaphuller således (start nederst): 2 fastmasker om en række med stangmasker, 3 luftmasker, spring over 1 cm, * hækl 2 fastmasker om næste stangmaskerække, 3 luftmasker, spring over 1 cm *, hækl fra *-* 3 gange til og afslut med 1 fastmaske om hver af de 2 sidste fastmaskerækker øverst på nederdelen (= totalt 5 løkker til knaphul). Vend og hækl tilbage således: 1 fastmaske i hver fastmaske og 3 fastmasker om hver luftmaske-bue. Klip og hæft tråden.

KNAPPEKANT:
Langs den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med fastmasker frem og tilbage (på 1.række hækles der 2 fastmasker om hver stangmaske-række og 1 fastmaske om hver fastmaske-række), klip tråden. Sy knapperne på knappekanten.

Diagram

= viser rækken/omgangen før der startes på dette diagram - denne række/omgang er allerede hæklet
= stangmasker i stangmasken
= stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen
= 1 PUFMASKE: * slå om, før nålen under luftmaskebuen/gennem masken, slå om og træk begge omslag så lang du får dem (ca 2 cm) *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk omslaget gennem alle 5 løkker på nålen
= 1 PUFMASKE: * slå om, før nålen under luftmaskebuen/gennem masken, slå om og træk begge omslag så lang du får dem (ca 2 cm) *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk omslaget gennem alle 5 løkker på nålen
= den sidste luftmaskebue i rapporten hækles i slutningen af alle rapporter, bortset fra på sidste rapport på rækken, dvs rækken afsluttes med 1 fastmaske, 4 luftmasker og 1 fastmaske om sidste luftmaskebue

Ágnes 19.05.2019 - 12:13:

Szuper ! ☺Nagyon jól használható minta és méretleirások. Gratulálok, nagyon profi. További sikeres jó munkát kívánok.

Fatma Şahin 29.04.2019 - 23:01:

It's a beautiful skirt. I will try.

Insisto Martinez Salas 24.04.2019 - 14:36:

Me gusta su página por todas las cosas hermosas que puede uno hacer y me encanta que den pratrones gratis excelente y felicidades

Elsje Fokkelman 16.12.2018 - 08:14:

Me encanta

Pilar Gonzalez 15.12.2018 - 22:16:

Muy juvenil

Anneli 14.12.2018 - 12:08:

Ilus värv ja ilus seelik.

Kommentere opskrift DROPS 202-41