DROPS / 201 / 32

April Showers by DROPS Design

Strikket lang genser med rundfelling i 2 tråder DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-040
Garngruppe B + B eller D
-------------------------------------------------------

350-400-450-500-550-600 farge 13, lys jeansblå

STRIKKEFASTHET:
12 masker i bredden og 17 pinner i høyden med glattstrikk og 2 tråder = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 9.
DROPS RUNDPINNER NR 9: lengde på 40 cm og 80 cm.
DROPS SETTPINNER NR 8: til vrangbord.
DROPS RUNDPINNER NR 8: lengde på 40 og 80 cm til vrangbord.

fra 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 343kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 56 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 14) = 4.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 4.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, 1 kast, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner.

HALSKANT:
Legg opp 56-56-60-60-64-64 masker på rundpinne 8 med 2 tråder Sky. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (2 rett, 2 vrang) i 3 cm.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 9. Nå strikkes det mønster A.1 (velg diagram for din størrelse), SAMTIDIG økes det på hver omgang med pil i diagrammet slik:
Pil-1: Øk 14-14-16-16-16-18 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 70-70-76-76-80-82 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Pil-2: Øk 26-28-30-30-30-32 masker jevnt fordelt = 96-98-106-106-110-114 masker.
Pil-3: Øk 24-28-30-30-30-32 masker jevnt fordelt = 120-126-136-136-140-146 masker.
Pil-4: Øk 24-30-30-30-30-32 masker jevnt fordelt = 144-156-166-166-170-178 masker.
Nå er økningen i størrelse S, M og L ferdig. I størrelse XL, XXL og XXXL fortsetter økningen slik:
Pil-5: Øk 22-30-32 masker jevnt fordelt = 188-200-210 masker.

Alle størrelser:
Når hele diagram A.1 er strikket ferdig i høyden, måler arbeidet ca 18-18-18-22-22-22 cm fra oppleggskanten. Nå fortsettes det videre rundt med glattstrikk. Når arbeidet måler ca 19-20-22-24-26-28 cm, økes det 26-32-34-22-30-34 masker jevnt fordelt = 170-188-200-210-230-244 masker. Fortsett videre til arbeidet måler 21-23-25-27-29-31 cm. Neste omgang strikkes slik: Strikk de første 24-26-28-30-34-37 maskene (= halve bakstykke), sett de neste 37-42-44-45-47-48 maskene på en tråd (= erme) og legg opp 6-6-6-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), strikk de neste 48-52-56-60-68-74 maskene (= forstykke), sett de neste 37-42-44-45-47-48 maskene på en tråd (= erme) og legg opp 6-6-6-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), strikk de resterende 24-26-28-30-34-37 maskene (= halve bakstykke). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 108-116-124-136-152-168 masker. Sett en merketråd i hver side midt i de 6-6-6-8-8-10 maskene som ble lagt opp under hvert erme. Merketråden følger med videre oppover i arbeidet. Fortsett rundt med glattstrikk. Når arbeidet måler 4 cm, økes det 1 maske på hver side av merketråden – les ØKETIPS-2. Øk slik på hver 12.-12.-8.-8.-8.-8.cm totalt 3-3-4-4-4-4 ganger = 120-128-140-152-168-184 masker. Når arbeidet måler 32 cm, økes det 24-28-28-32-36-36 masker jevnt fordelt = 144-156-168-184-204-220 masker. Bytt til rundpinne 8. Strikk vrangbord (2 rett, 2 vrang) i 4 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp 1 pinnenummer når det felles av. Genseren måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 37-42-44-45-47-48 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet tilbake på liten rundpinne 9 og strikk opp 1 maske i hver av de 6-6-6-8-8-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 43-48-50-53-55-58 masker. Sett en merketråd midt i de nye maskene under ermet (= 3-3-3-4-4-5 nye masker på hver side av merketråden). Merketråden følger med oppover i arbeidet. Strikk glattstrikk rundt. Når ermet måler 4 cm, felles det 1 maske på hver side av merketråden – les FELLETIPS. Fell slik i de ulike størrelsene:
Størrelse S: Fell på vekselvis hver 4.cm og 5.cm totalt 8 ganger.
Størrelse M: Fell på hver 3.cm totalt 10 ganger.
Størrelse L: Fell på hver 3.cm totalt 10 ganger.
Størrelse XL: Fell på vekselvis hver 2.cm og hver 3.cm totalt 11 ganger.
Størrelse XXL: Fell på vekselvis hver 2.cm og hver 3.cm totalt 11 ganger.
Størrelse XXXL: Fell på hver 2.cm totalt 12 ganger.
Når alle fellingene på ermet er ferdige, er det 27-28-30-31-33-34 masker på omgangen. Fortsett videre med glattstrikk til ermet måler 40-38-37-35-33-32 cm (kortere mål i de større størrelsene på grunn av bredere hals og lengre bærestykke). Nå økes det 5-4-6-5-7-6 masker jevnt fordelt = 32-32-36-36-40-40 masker. Bytt til settpinner 8. Strikk vrangbord (2 rett, 2 vrang) i 4 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp 1 pinnenummer når det felles av. Ermet måler ca 44-42-41-39-37-36 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vrang slik at det blir hull
= strikk 2 masker rett sammen (= 1 maske felt)
= økeomgang – les forklaring i oppskriften

Vroni 16.03.2019 - 08:11:

Wenn ich die Anleitung richtig verstanden habe, ist der Halsausschnitt vorne und am Rücken gleich hoch, oder? Die Zunahmen an der Passe sind genial gelöst!

DROPS Design 18.03.2019 kl. 08:40:

Liebe Vroni, ja genau man strickt hier keine Erhöhung hinten am Hals so wird der Halsausschnitt hier vorne und am Rücken gleich hoch. Viel Spaß beim stricken!

Emilia 06.03.2019 - 12:21:

Buongiorno a voi e grazie per la precedente risposta. Purtroppo non ho rivenditori Drops vicini e quindi acquisterò il filato online. Ho deciso di utilizzare il Belle, ho una mano abbastanza regolare, potete dirmi approssimativamente quanto ne occorre per la misura XXXL? Grazie!

DROPS Design 06.03.2019 kl. 16:33:

Buongiorno Emilia. Alla seguente pagina, trova le indicazioni per sostituire la quantità di un filato con altre qualità. Per ogni dubbio, chiarimento e consiglio, può rivolgersi al suo rivenditore Drops anche via mail o telefono. Buon lavoro!

Emilia 05.03.2019 - 19:34:

Salve! Vorrei eseguire il lavoro con un filato più primaverile, è possibile? Quale potrebbe essere il filato adatto? Il convertitore non mi ha dato alternative... spero in voi! Grazie!

DROPS Design 05.03.2019 kl. 19:42:

Buonasera Emilia. Filati più leggeri del gruppo B, possono essere: Belle, Muskat, Cotton Light, Cotton Merino, usati doppi. Verifichi sempre che il suo campione corrisponda a quello indicato nel modello. Per ulteriori consigli e aiuti, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Jean Pallett 14.02.2019 - 17:43:

Cant wait for this pattern to become available as in going to make it for myself

Jana Coufalová 13.01.2019 - 22:51:

Moc se mi líbí, chtěla bych si ho udělat.

Christine 13.01.2019 - 21:31:

Très joli le motif en arrondi sur le buste et les épaules.

Gry Elise 14.12.2018 - 01:28:

Nydelig. Fin til både bukse og skjørt.

Kommentér oppskrift DROPS 201-32