Ready to Cheer by DROPS Design

Stickad mössa med flagga i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet stickas sidledes i rätstickning och ränder. Storlek 6 år, 10 år, M och L.

Tags: flagga, mössor,

DROPS Design: Modell me-049-bn
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
6 år – 10 år – M – L
Passar huvudomkrets på ca: 52 - 54 - 56 - 58 cm (mössan är elastisk pga rätstickningen)
Höjd, mätt på det högsta stället ca: 21-23-25-27 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-100-100-100 g färg 01, natur
50-50-50-50 g färg 11, röd
50-50-50-50 g färg 13, jeansblå

(Det kommer att gå åt ca 20-30 gram garn totalt till ränderna.)

STICKFASTHET:
21 maskor på bredden och 42 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 4.

Garnet till detta mönstret kostar 99kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Det minskas 1 maska på två olika sätta så här:
Minska 1 maska mot höger i vänster sida av arbetet: sticka 2 maskor räta tillsammans.
Minska 1 maska mot vänster i höger sida av arbetet: lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt för att undvika hål.

ÖKNINGS OCH MINSKNINGSVARV:

VARV 1 (= rätsidan): Sticka 2 rätmaskor, öka 1 maska – läs ÖKNINGSTIPS!, sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor, minska 1 maska mot höger – läs MINSKNINGSTIPS! och sticka 2 rätmaskor. OBS! Kom ihåg att varje varv från avigsidan stickas rätt.

VARV 2 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor, minska 1 maska mot höger och sticka 2 rätmaskor.

VARV 3 (= rätsidan): Sticka 2 rätmaskor, minska 1 maska mot vänster – läs MINSKNINGSTIPS!, sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor, öka 1 maska, sticka 2 rätmaskor.

VARV 4 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor, öka 1 maska och sticka 2 rätmaskor.

FÄRGALTERNATIV:
Mössorna på bilden är stickade i färgalternativet för NORGE som är förklarat här, om det önskas kan färgerna bytas till ett av alternativen som är förklarade nedan. Ränderna stickas över de 24 varven rätstickning mitt fram på mössan.
NORGE: Färg 1 = natur, färg 2 = röd, färg 3 = natur, färg 4 = blå, färg 5 = natur, färg 6 = röd
ISLAND: Färg 1 = natur, färg 2 = blå, färg 3 = natur, färg 4 = röd, färg 5= natur, färg 6 = blå.
SVERIGE: Färg 1 = natur, färg 2 = blå, färg 3, 4 och 5 = gul och färg 6 = blå.
DANMARK: Färg 1 = natur, färg 2 = röd, färg 3, 4 och 5 = natur och färg 6 = röd.
FINLAND: Färg 1 = natur, färg 2 = blå, färg 3, 4 och 5 = natur och färg 6 = blå.
-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas sidledes, alla varvet stickas räta (= rätstickning). Det ökas och minskas i varje sida under arbetets gång.

MÖSSA:
D0EL 1: Använd färg 1 – läs FÄRGALTERNATIV.
Lägg upp 34-38-38-42 maskor på sticka 4 med Merino Extra Fine. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sedan ska det stickas rätstickning – SAMTIDIGT som det ökas/minskas på varje varv från rätsidan – läs ÖKNINGS OCH MINSKNINGSVARV. Alla varv från avigsidan stickas räta och är inte förklarade i beskrivningen. Sätt gärna en markör på rätsidan av arbetet, så att det är lätt att se vilken sida man ska öka/minska på.

Sticka VARV 1 – se förklaring ovan, totalt 11-11-14-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 24-24-30-30 varv rätstickning från början.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka VARV 2 – se förklaring ovan, totalt 4-4-4-4 ggr. Nu är det 30-34-34-38 maskor på varvet och det har stickats totalt 32-32-38-38 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 3 – se förklaring ovan, totalt 11-11-14-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 54-54-66-66 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 4 – se förklaring ovan, totalt 4-4-4-4 ggr. Nu är det 34-38-38-42 maskor på varvet och det har stickats totalt 62-62-74-74 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 1 totalt 4-4-6-6 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 70-70-86-86 varv rätstickning från början.

DEL 2: Använd färg 2.
Sticka VARV 1 totalt 2 ggr (= 4 varv rätstickning). Det är fortfarande samma antal maskor på varvet.
Sticka VARV 2 totalt 2 ggr (= 4 varv rätstickning). Nu är det 32-36-36-40 maskor på varvet.

DEL 3: Använd färg 3.
Sticka VARV 2 totalt 1 gång (= 2 varv rätstickning). Nu är det 31-35-35-39 maskor på varvet.

DEL 4: Använd färg 4.
Sticka VARV 2 totalt 1 gång (= 2 varv rätstickning). Nu är det 30-34-34-38 maskor på varvet och det har stickats 82-82-98-98 varv rätstickning från början. Arbetet mäter 19-19-23-23 cm (= mitt fram på mössan).
Sticka VARV 4 totalt 1 gång (= 2 varv rätstickning). Nu är det 31-35-35-39 maskor på varvet.

DEL 5: Använd färg 5.
Sticka VARV 4 totalt 1 gång (= 2 varv rätstickning). Nu är det 32-36-36-40 maskor på varvet.

DEL 6: Använd färg 6.
Sticka VARV 4 totalt 2 ggr (= 4 varv rätstickning). Nu är det 34-38-38-42 maskor på varvet.
Sticka VARV 3 totalt 2 ggr (= 4 varv rätstickning). Det är fortfarande samma antal maskor på varvet.

DEL 7: Använd färg 1.
Sticka VARV 3 totalt 4-4-6-6 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 102-102-122-122 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 2 totalt 4 ggr. Nu är det 30-34-34-38 maskor på varvet och det har stickats 110-110-130-130 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 1 totalt 11-11-14-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 132-132-158-158 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 4 totalt 4 ggr. Nu är det 34-38-38-42 maskor på varvet och det har stickats totalt 140-140-166-166 varv rätstickning från början
Sticka VARV 3 totalt 11-11-14-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 162-162-1947-194 varv rätstickning från början. Avsluta med att sticka 2 varv rätstickning och maska av med rätmaskor på nästa varv. Det har stickats totalt 164-164-196-196 varv rätstickning från början och arbetet mäter ca 38-38-46-46 cm.

MONTERING:
Toppen av mössan = den sidan av arbetet som har 2 hela spetsar och 2 halva spetsar. Öppningen på mössan = den sidan av arbetet som har 3 hela spetsar (den mittersta spetsen går ner i pannan fram).
Sy ihop mössan kant i kant med små stygn så här: Sy ihop på toppen av mössan genom att sy första halva spetsen tillsammans med första halvan av första hela spetsen. Sedan sys andra halvan av första hela spetsen tillsammans med första halvan av nästa hela spets. Sedan sys andra halvan av andra hela spetsen tillsammans med den sista halva spetsen. Till slut sys mössan ihop mitt bak (= avmaskning och uppläggning).

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-19