DROPS / 202 / 7

Block Party by DROPS Design

Strikket top i 2 tråde DROPS Safran. Arbejdet er strikket med striber og v-hals. Størrelse S - XXXL.

Tags: striber, toppe, v-hals,

DROPS Design: Model e-292
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

200-250-250-300-300-350 g farve 18, naturhvid
50-50-50-50-50-50 g farve 11, æggeblomme
50-50-50-50-50-50 g farve 28, appelsin
50-50-50-50-50-50 g farve 13, hindbær
50-50-50-50-100-100 g farve 01, ørkenrose
50-50-50-50-50-50 g farve 50, mint
50-50-50-50-50-50 g farve 04, salviegrøn

STRIKKEFASTHED:
17 masker i bredden og 22 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPIND NR 5: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS RUNDPIND NR 4,5: Længde på 80 cm til kant i retstrik.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 521: 5 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 99.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Når der er strikket 3-4-5-5-5-6 cm med 2 tråde naturhvid fortsættes der med striber således:
6-6-6-6-7-7 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd mint.
3,5 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd appelsin.
8-8-8-9-9-9 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd ørkenrose.
3,5 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd æggeblomme.
2 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd salviegrøn.
6-6-6-7-7-7 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd mint.
5 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd hindbær.
3,5 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd appelsin.
5 cm med 1 tråd naturhvid og 1 tråd ørkenrose.
Derefter strikkes der med 2 tråde naturhvid til færdigt mål.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ærmegab og hals):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Der tages ind på indersiden af 3 kantmasker retstrik.
Tag ind således efter 3 kantmasker retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.
Tag ind således før 3 kantmasker: Strik 2 ret sammen.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Luk af til knaphul på højre kant (dvs i starten af pinden set fra retsiden). 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind strikkes omslaget ret = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 5, 14, 23, 32 og 41 cm
M: 6, 15, 24, 33 og 42 cm
L: 7, 16, 25, 34 og 43 cm
XL: 8, 17, 26, 35 og 44 cm
XXL: 5, 15, 25, 35 og 45 cm
XXXL: 6, 16, 26, 36 og 46 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TOP - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind op til ærmegabet. Videre strikkes forstykket og bagstykket hver for sig. Hele arbejdet strikkes med 2 tråde Safran.

TOP:
Slå 166-178-194-210-230-250 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt bagpå) på rundpind 4,5 med 2 tråde naturhvid. Strik 4 pinde retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 5 og sæt en mærketråd 44-47-51-55-60-65 masker ind fra hver side (= 78-84-92-100-110-120 masker mellem mærketrådene på forstykket). Fortsæt i glatstrik med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt bagpå. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 3-4-5-5-5-6 cm fortsættes der med STRIBER – læs forklaring over. Husk KNAPHUL – læs forklaring over. Når arbejdet måler 12 cm tages der 1 maske ind på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (= 4 masker taget ind). Gentag på hver 10.-10.-10.-12.-12.-12.cm totalt 3 gange = 154-166-182-198-218-238 masker. Når arbejdet måler 42-43-44-45-46-47 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 12-14-16-20-24-28 masker i hver side, dvs 6-7-8-10-12-14 masker på hver side af mærketråden i hver side af arbejdet (= under ærmerne), de øvrige masker strikkes som før. På næste pind fra retsiden efter retstrikningen lukkes de midterste 6-8-10-14-18-22 masker af i hver side til ærmegab og for- og bagstykket strikkes færdig hver for sig.

FORSTYKKE:
= 66-70-76-80-86-92 masker. Nu strikkes der mønster således: 3 masker retstrik, 25-27-30-32-35-38 masker glatstrik, 10 masker retstrik, 25-27-30-32-35-38 masker glatstrik, 3 masker retstrik. SAMTIDIG på første pind fra retsiden tages der 1 maske ind til ærmegab i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således til ærmegab på hver 2.pind totalt 4-5-7-8-10-12 gange, SAMTIDIG når der er strikket 4 p retstrik over de midterste 10 masker på pinden lukkes de midterste 4 masker af til hals på næste pind og hver skulder strikkes færdig hver for sig. Tag derefter ind indenfor 3 masker retstrik mod halsen - husk INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på hver pind fra retsiden totalt 12-12-13-13-14-14 gange. Når alle indtagninger til hals og ærmegab er færdig er der 15-16-16-17-17-18 masker tilbage til skulder. Når arbejdet måler 17-18-19-20-21-22 cm fra der hvor de første masker blev lukket af til ærmegab lukkes der af. Hele toppen måler ca 60-62-64-66-68-70 cm. Strik den anden skulder på samme måde.

VENSTRE RYGSTK:
= 38-40-43-45-48-51 masker. Fortsæt frem og tilbage i striber med 5 kantmasker retstrik mod midt bagpå og 3 kantmasker retstrik mod ærmegabet. SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab som på forstykket og når der er strikket 4 p retstrik fra delingen til for- og bagstykke lukkes de yderste 2 masker på kanten af og der lukkes af til v-hals således: Luk 1 maske af indenfor 3 masker retstrik på hver 2.pind totalt 17-17-18-18-19-19 gange. Når alle aflukninger til hals og ærmegab er færdig er der 15-16-16-17-17-18 masker tilbage til skulder. Fortsæt til ærmegabet måler ca 17-18-19-20-21-22 cm - afpas længden efter forstykket. Luk af. Hele toppen måler ca 60-62-64-66-68-70 cm.

HØJRE RYGSTK:
Strik som venstre, men spejlvendt.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy knapperne på kanten.

Diagram

Gerrie Hekman 03.06.2019 - 19:23:

Is het ook mogelijk om de top zonder knopen te breien?

DROPS Design 06.06.2019 kl. 21:46:

Dag Gerrie,

We hebben helaas geen versie zonder knopen, maar je kunt het patroon natuurlijk aanpassen en zonder knoopsluiting maken. De hals is daar ruim genoeg voor.

Helena Aljungberg 13.04.2019 - 13:08:

När jag kommit till delningen: sticka 3 m rät , 25 m slät, 10 m rät. Då är jag framme vid ärmhålet. Och då kan jag ju inte sticka förbi det. Ska jag ta av garnet o fortsätta?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 11:25:

Hej. Du vänder då och stickar tillbaka igen. Du stickar alltså framstycket först och när det är färdigt stickar du vänster och höger bakstycke. Lycka till!

Graziellapaola 09.04.2019 - 09:24:

Fatta,bella,ma pesantissima!

Guylaine 17.03.2019 - 22:04:

Pour le xxxl vous dites 250 mailles pour le top\r\nQuand je vois détails dos, détails devant je compte 210 mailles au total \r\nLe 250 mailles ne semble pas juste...\r\nSelon ma taille, je vais manquer d tour de taille a 210 mailles\r\nPour moi les infos sont confus\r\nPouvez vous justifier les 250 mailles en détails s il vous plait?\r\nMerci

DROPS Design 18.03.2019 kl. 12:21:

Bonjour Guylaine, en taille XXXL on monte 250 m soit 65 m pour chaque demi-dos et 120 m pour le devant (65+120+65= 250 m). Bon tricot!

Loly Aguilar Araujo 02.03.2019 - 22:19:

Hola !como tengo que tejer el primer punto , para que me quede una Bonita orilla .gracias

DROPS Design 20.04.2019 kl. 20:21:

Hola Loli. Para un borde bonito y firme puedes trabajar de la siguiente manera: deslizar el primer punto como de revés dejando el hilo detrás de la labor, trabajar el último punto de derecho.

Loly Aguilar Araujo 28.02.2019 - 22:00:

Me gustaría que me explicaras cómo cambiar de color tantas veces ,hay que cortar o no el hilo cada vez que se cambia de color gracias

Kateřina 26.02.2019 - 18:43:

Dobrý den, nejsem si jistá stylem pletení "2 vlákny". Jedná se o typ pletení "dvojité, nebo duté pletení" Předem děkuji za odpověď

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:54:

Dobrý den, Kateřino, "dvojité nebo duté pletení" je speciální technika, při níž pletete současně 2 vrstvy úpletu. Pletení 2 vlákny znamená, že držíte současně 2 vlákna, "nitě", najednou a pletete místo jedné nitky těmito dvěma naráz. Používá se tam, kde potřebujete zesílit přízi nebo když chcete vytvořit nějaký efekt, buď kombinací různých druhů příze (např.hladká + chlupatá) nebo kombinací různých barev příze, jako v tomto případě (degradé efekt). Hodně zdaru! Hana

Loly Aguilar Araujo 24.02.2019 - 22:11:

Hola me gustaría que me explicaras la manera de cómo trabajar cuando se cambia tantas veces de color y quede un buen remate,o pudierais un video que sería lo ideal. Muchas gracias

DROPS Design 25.02.2019 kl. 19:54:

Hola Loly. Cada patrón tiene asignados algunos vídeos para facilitar la realización de la labor. Sacamos vídeos nuevos cada semana. También puedes hacer cualquier consulta específica en una tienda especializada de Drops.

Filomena 24.02.2019 - 17:00:

Vorrei realizzare questo capo con il filato ad un filo solo, chiedo per la tgl.XL quanti grammi mi occorrono e il num. dei ferri adatti. Grazie

DROPS Design 24.02.2019 kl. 19:09:

Buongiorno Filomena. Per un aiuto così personalizzato, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Marianne Hoffstetter 01.02.2019 - 07:16:

Hej. Jeg ville gerne lave en sommer top uden v-hals og knapper som på denne model, men mere som en slags undertrøje med en lille ribkant forneden og rund hals og så nogen stroppe der er ca 5 cm brede i bomuld. Har i sådan en opskrift. På forhånd tak :-)

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:29:

Hei Marianne. Du kan feks se på modell 100-34. Du kan også selv tilpasse en modell med feks hullmønster til å strikkes kun i glattstrikk sulle du finne en annen modell du gjerne vil strikke. God fornøyelse

Kommentere opskrift DROPS 202-7