DROPS / 202 / 30

Sorbet Sunday by DROPS Design

Hæklet top i DROPS Paris. Arbejdet hækles med striber. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model w-754
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

DROPS PARIS Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100-150-150-150-150 g farve 65, rust
100-100-150-150-150-150 g farve 63, ørkenrose
100-100-100-100-100-100 g farve 64, ametyst
50-50-50-50-50-50 g farve 17, naturhvid

HÆKLEFASTHED:
14 stangmasker i bredden og 8,5 rækker i højden = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 62.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFORMATION:
På begyndelsen af hver række, erstattes første stangmaske med 3 luftmasker.

STRIBER:
13-14-15-15-15-16 cm (inklusiv første række) med rust.
13-14-15-15-15-16 cm med ørkenrose.
5-5-5-5-6-6 cm med naturhvid.
Videre hækles der med ametyst til færdigt mål.

UDTAGNINGSTIPS (gælder siderne):
Der tages 1 stangmaske ud ved at hækle 2 stangmasker i samme stangmaske.

LUKKETIPS-1 (gælder ærmegab):
I starten af rækken: Erstat det antal stangmasker som skal lukkes med 1 kædemaske.
I slutningen af rækken: Vend så der ikke hækles over de masker som skal lukkes.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder halsen):
* Slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-3 (gælder halsen):
Hækl 1 stangmaske i hver af de næste 2 masker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske i næste maske og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen (= 2 stangmasker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TOP - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles frem og tilbage i dele, nedenfra og op og sys sammen til sidst.

BAGSTYKKE:
Hækl 59-66-73-80-92-101 luftmasker på nål 5 med rust. Vend og hækl 1 stangmaske i 4. luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker), hækl 1 stangmaske i hver af de næste 6-6-6-6-4-6 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 6 luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 50-56-62-68-78-86 stangmasker.
Videre hækles der 1 stangmaske i hver stangmasker og striber – læs HÆKLEINFORMATION og STRIBER over. Når arbejdet måler 8 cm tages der 1 stangmaske ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 8.-8.-9.-9.-10.10.cm totalt 3 gange = 56-62-68-74-84-92 stangmasker. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Klip og hæft tråden når arbejdet måler 28-29-30-31-32-33 cm.
Nu hækles der videre over de midterste 50-56-60-66-74-80 stangmasker (= 3-3-4-4-5-6 stangmasker i hver side til ærmegab). Videre lukkes der af til ærmegab i hver side på hver række, således: Luk 3 stangmasker af 1 gang, 2 stangmasker 1-1-2-3-4-5 gange og 1 stangmaske 0-2-1-2-3-3 gange = 40-42-44-44-46-48 stangmasker – læs LUKKETIPS-1. Hækl videre til arbejdet måler 42-44-46-48-50-52 cm. Nu hækles der skulder over de første 8-9-9-9-9-10 stangmasker (= 24-24-26-26-28-28 stangmasker til hals). Tag 1 stangmaske ind på første række mod halsen – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 7-8-8-8-8-9 stangmasker. Hækl videre til arbejdet måler 46-48-50-52-54-56 cm. Klip og hæft tråden. Hækl den anden skulder på samme måde over de sidste 8-9-9-9-9-10 stangmasker mod halsen.

FORSTYKKE:
Start med at hækle på samme måde som bagstykket. Klip og hæft tråden når arbejdet måler 35-37-38-40-41-43 cm.
Nu hækles der skulder over de første 13-14-14-14-14-15 stangmasker (= 14-14-16-16-18-18 stangmasker til hals). Tag 2 stangmasker ind på hver række mod halsen totalt 3 gange – læs INDTAGNINGSTIPS-3 = 7-8-8-8-8-9 stangmasker. Hækl videre til arbejdet måler 46-48-50-52-54-56 cm. Klip og hæft tråden. Hækl den anden skulder på samme måde over de sidste 13-14-14-14-14-15 stangmasker mod halsen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen i kanten med små pæne sting. Sy sidesømmene på samme måde.

KANT:
Hækl 1 fastmaske i hver af de samme luftmasker som stangmaskerne blev hæklet i nederst på ryg- og forstykke.

Diagram

Ingrid 12.05.2019 - 09:45:

Is de afranding met de vaste enkel aan de onderzijde, of moeten ook hals- en armuitsnijdingen afgewerkt worden met een vaste?

DROPS Design 15.05.2019 kl. 08:46:

Dag Ingrid,

Deze afwerking is alleen bedoeld voor de onderkant.

Ingrid 04.05.2019 - 18:50:

In de instructievideo wordt uitgelegd hoe je met strepen moet haken, en dat je voor grotere vlakken de draad moet ineendraaien aan de binnenkant van het werk. Maar hier komt ieder kleur slechts 1 keer voor, hoe doe je dat dan met de wisseling van kleuren? Moet je telkens de draad van de ene kleur afknippen en later instoppen en starten met de nieuwe kleur ?

DROPS Design 04.05.2019 kl. 20:59:

Dag Ingrid,

Je kunt gewoon eerst 2 rechthoekige lappen breien van 41 bij 71 cm, de andere maten in de tekening komen aan bod als je die lappen in elkaar naait.

Georgette 24.02.2019 - 11:42:

Très joli. J'ai hâte d'avoir les explications. Ce top ressemble à un sucre d'orge ou à un berlingot avec ses jolies couleurs.

Diananice 10.02.2019 - 01:44:

Nice, simpel maar daardoor juist erg leuk, aangepast patroon zou ook als jurk leuk zijn

ALICE 11.01.2019 - 15:51:

CALL IT THE TRIPLE SCOOP - LIKE AN ICE CREAM CONE

Schaefers 07.01.2019 - 18:42:

Summerhope

Karen 13.12.2018 - 18:23:

Would be cute as a dress

Rosemary 12.12.2018 - 01:48:

Good looking beginner project, which can be trimmed and decorated in original ways to personalize. A lovely shape. Most inspiring.

Kommentere opskrift DROPS 202-30