DROPS Extra / 0-1437

Christmas Crunch by DROPS Design

Heklet kurv i DROPS Paris. Arbeidet hekles med popcorn-mønster. Tema: Jul.

Stikkord: borddekking, jul, kjøkken, kurver,

DROPS Design: Modell w-740
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
LITEN – MELLOMSTOR - STOR
Mål: Omkrets: ca 42-49-64 cm. Høyde (nedbrettet): ca 7-7-7 cm.

LITEN KURV:

MATERIALER:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100 g farge 12, rød

HEKLEFASTHET:
17 staver i bredden og 10 rader i høyden = 10 x 10 cm.
Mønster A.3 måler ca 1,5 cm i høyden.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.
Nål nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

MELLOMSTOR KURV:

MATERIALER:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
Til 2 stk:
250 g farge 41, sennep

HEKLEFASTHET:
17 staver i bredden og 10 rader i høyden = 10 x 10 cm.
Mønster A.3 måler ca 1,5 cm i høyden.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.
Nål nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

STOR KURV:

MATERIALER:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
200 g farge 12, rød

HEKLEFASTHET:
17 staver i bredden og 10 rader i høyden = 10 x 10 cm.
Mønster A.3 måler ca 1,5 cm i høyden.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.

DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 12.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 24kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Liten kurv: Se diagram A.1 og A.4.
Mellomstor kurv: Se diagram A.2 og A.4.
Stor kurv: Se diagram A.3 og A.4.
(Diagram A.1a, A.2a, A.3a og A.4a viser hvordan omgangene starter og slutter)

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

KURV - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Det hekles 1 liten kurv i rød, 1 stor kurv i rød og 2 mellomstore kurver i oker.
Arbeidet hekles rundt, fra sentrum av bunnen og oppover kanten. Det hekles en kant i popcorn-mønster som brettes utover, deretter hekles det en avsluttende kant.

LITEN KURV:
Hekle 5 luftmasker på nål 4 med rød og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle mønster rundt slik: Hekle A.1a (viser hvordan omgangene starter og slutter), A.1b totalt 12 ganger på omgangen. Hekle til det gjenstår 1 omgang i A.1a og A.1b = 72 staver på omgangen – HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 12 cm i diameter, bunnen er nå ferdig. Sett 1 merke i denne omgangen – HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Hekle siste omgang og gjenta denne omgangen til arbeidet måler 7 cm. Hekle popcorn-mønster og avsluttende kant som forklart under.

MELLOMSTOR KURV:
Hekle 5 luftmasker på nål 4 med oker og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle mønster rundt slik: Hekle A.2a (viser hvordan omgangene starter og slutter), A.2b totalt 12 ganger på omgangen. Hekle til det gjenstår 1 omgang i A.2a og A.2b = 84 staver på omgangen – HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 14 cm i diameter, bunnen er nå ferdig. Sett 1 merke i denne omgangen – HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Hekle siste omgang og gjenta denne omgangen til arbeidet måler 7 cm. Hekle popcorn-mønster og avsluttende kant som forklart under.

STOR KURV:
Hekle 5 luftmasker på nål 4 med rød og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle mønster rundt slik: Hekle A.3a (viser hvordan omgangene starter og slutter), A.3b totalt 12 ganger på omgangen. Hekle til det gjenstår 1 omgang i A.3a og A.3b = 108 staver på omgangen – HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 18 cm i diameter, bunnen er nå ferdig. Sett 1 merke i denne omgangen – HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Hekle siste omgang og gjenta denne omgangen til arbeidet måler 7 cm. Hekle popcorn-mønster og avsluttende kant som forklart under.

POPCORN-MØNSTER:
Deretter snus arbeidet slik at det hekles i motsatt retning (dette gjøres for at kanten skal brettes utover, og da vil mønsteret komme ut på retten).
Hekle A.4a (viser hvordan omgangene starter og slutter), A.4b totalt 24-28-36 ganger på omgangen. Hekle A.4a og A.4.b totalt 4-4-4 ganger i høyden. Arbeidet måler ca 13-13-13 cm fra merket. Klipp og fest tråden. Brett popcornmønster-kanten utover.

AVSLUTTENDE KANT:
Hekle en kant langs åpningen fra retten: * 1 fastmaske i hver av de 2 stavene mellom 2 popcornmasker, hekle 1 luftmaske, hopp over 1 popcornmaske *, hekle fra *-* langs hele åpningen, avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske. Klipp og fest tråden.

Diagram

= Start her - denne luftmaskeringen er forklart i oppskriften. Fortsett på symbolet over punktet på sirkelen og hekle mot venstre
= omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen
= omgangen tilhører forrige diagram og er allerede heklet - Start på neste omgang!
= luftmaske
= fastmaske i popcornmaske
= fastmaske om luftmaskebuen
= stav om luftmaskeringen
= stav i maske
= POPCORN: Hekle 4 staver i samme maske, ta nålen ut av løkken, stikk nålen i den første av de 4 stavene, stikk deretter nålen inn i løkken fra siste stav (= 2 løkker på nålen), lag 1 kast og trekk kastet gjennom begge løkkene på nålen = 1 popcornmaske

Kommentarer (1)

Jezirah 16.12.2018 - 14:33:

Leider verstehe ich nicht, was mit "1 Stäbchen um den Luftmaschenring häkeln" gemeint ist.

DROPS Design 17.12.2018 kl. 10:12:

Lieber Jezirah, Dieses Video zeigt wit man in oder UM eine Masche häkeln und dieses Video wie man das Körbchen häkelt. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1437