DROPS / 195 / 36

Shade of Winter by DROPS Design

Strikket sjal med fletter, hullmønster og riller i DROPS Sky.

Stikkord: flette, hullmønster, sjal,
DROPS Design: Modell sk-008
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

Mål: Høyde midt på: 72 cm. Bredde: 144 cm.
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250 g farge 03, lys beige

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 80 cm.

DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 43.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 215kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.8. Mønster A.a strikkes først, deretter repeteres A.b-mønsterene over A.a-mønsteret i høyden til ferdig mål. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
Siden det felles og økes i diagram A.1b og A.2b og A.7 og A.8, kan maskeantallet variere i forhold til dette med 1 maske per repport av diagrammene som blir strikket, dersom det akkurat er felt.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Sjalet strikkes frem og tilbake, ovenfra og ned.

SJAL:
Legg opp 7 masker på rundpinne 4 med Sky. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.

Strikk slik fra retten: Strikk 1 kantmaske RILLE - les forklaring over, * A.1a (= 1 maske), A.2a (= 1 maske) *, 1 midtmaske glattstrikk, strikk fra *-* 1 gang til og avslutt med 1 kantmaske rille.
Fortsett mønsteret slik. Kastene strikkes ikke vridd, det skal bli hull.
Økningene er tegnet inn i diagrammene, det økes 4 masker på 1.økning og 8 masker på 2. og 3.økning, disse 3 økningene gjentas i høyden til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.1a og A.2a er strikket 1 gang i høyden er det 91 masker på pinnen.

Neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 1 kantmaske rille, * A.3a (= 1 maske), A.1b (= 21 masker), A.2b (= 21 masker), A.4a (= 1 maske) *, 1 midtmaske glattstrikk, strikk fra *-* 1 gang til og avslutt med 1 kantmaske rille.
A.1b og A.2b repeteres i høyden til ferdig mål.
Når A.3a og A.4a er strikket 1 gang i høyden er det 147 masker på pinnen.

Neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 1 kantmaske rille, * A.5a (= 1 maske), A.3b (= 14 masker), A.1b og A.2b som før (= totalt 42 masker), A.4b (= 14 masker), A.6a (= 1 maske) *, 1 midtmaske glattstrikk, strikk fra *-* 1 gang til og avslutt med 1 kantmaske rille.
A.3b og A.4b repeteres i høyden til ferdig mål.
Når A.5a og A.6a er strikket 1 gang i høyden er det 199 masker på pinnen.

Neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 1 kantmaske rille, * A.7a (= 1 maske), A.5b (= 13 masker), A.1b til A.4b som før (= totalt 70 masker), A.6b (= 13 masker), A.8a (= 1 maske) *, 1 midtmaske glattstrikk, strikk fra *-* 1 gang til og avslutt med 1 kantmaske rille.
A.5b og A.6b repeteres i høyden til ferdig mål.
Når A.7a og A.8a er strikket 1 gang i høyden er det 247 masker på pinnen.

Neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 1 kantmaske rille, * A.1a over neste maske, A.7b (= 12 masker), A.1b til A.6b som før (= totalt 96 masker), A.8b (= 12 masker), A.2a over neste maske *, 1 midtmaske glattstrikk, strikk fra *-* 1 gang til og avslutt med 1 kantmaske rille.
A.7b og A.8b repeteres i høyden til ferdig mål.

Fortsett mønsteret slik, dvs når A.1a og A.2a er strikket 1 gang i høyden innenfor 1 kantmaske rille i hver side og på hver side av midtmasken, strikkes A.3a og A.4a innenfor 1 kantmaske i hver side av arbeidet og på hver side av midtmasken, osv. Fortsett mønsteret og økningene i høyden til arbeidet måler ca 64 cm, målt langs midtmasken (det gjenstår nå ca 8 cm), avpass at mønsteret innenfor 1 kantmaske og på hver side av midtmasken er økt ferdig (feks dersom det er en flette, at alle maskene til fletten er økt ut). Fortsett å øke og strikke mønster som før, men de økte maskene strikkes i riller. Fortsett slik til sjalet måler 72 cm målt langs midtmasken. Fell av med rett over rett, vrang over vrang og rille over rille, pass på at avfellingskanten ikke strammer arbeidet, fell evt av med 1 pinnenummer større.

= denne ruten er ingen maske fordi masken ble felt tidligere, gå direkte videre til neste symbol i diagrammet.
= mellom 2 masker lages det 1 kast
= strikk 3 masker, løft den første masken som ble strikket over de 2 siste maskene slik at denne masken ligger rundt de to andre maskene (= 1 maske felt)
= 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 2 masker rett, strikk 2 masker rett fra flettepinnen
= sett 2 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 2 masker rett, strikk 2 masker rett fra flettepinnen
= sett 4 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinnen
= sett 4 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 4 masker rett, strikk 4 masker rett fra flettepinnen

Kommentarer / Spørsmål (12)

Hansi Koekkoek 01.12.2019 - 04:42:

Volgens mij moet tussen A.5b en A.1b A.3b (grote kabel) gebreid worden en tussen A.2b en A.6b A.4b (grote kabel) anders klopt het aantal steken niet

Michels Mireille 08.05.2019 - 22:10:

Bonjour, J ai un peu de mal à réaliser cette beauté. Si les aug. sont faites au milieu, je n arrivé pas à garder le cap pour les points, pourriez vous m éclairer ? Puisque si je les aug il y en a de plus en plus et donc trop pour les points réalisé.

DROPS Design 09.05.2019 kl. 10:38:

Bonjour Mme Michels, vous augmentez à la fois au milieu et sur les côtés (au début (= 1er A.1a) et à la fin (2ème A.2a) du rang) - Quand A.1a et A.2a sont terminés = 91 m. Tricotez ensuite les 22 m de A1a par ex ainsi: 1 m de A.3a et les 21 m de A.1b, puis tricotez les 22 m de A.1b ainsi: les 21 m de A.2b et la m de A.4a - on continue ainsi la torsade et en même temps, on augmente 1 m à 1 m des bords + 1 m de chaque côté de la m jersey. Bon tricot!

Rachel Joanis 29.01.2019 - 18:29:

Bonjour, lorsque je tricote les grilles suivantes, A.3a A.1b A.2b et A.4a certaines de ces grilles n'ont pas le même nombre de rangs, j'en ai conclu que je dois reprendre 4 rangs pour les grilles A.1b et A.2b afin d'arriver au bon nombre de rangs, est-ce exact? Et pourquoi ne pas l'avoir indique dans le patron? Merci d'avance pour votre réponse Rachel

DROPS Design 30.01.2019 kl. 07:24:

Bonjour Rachel, les diagrammes de type a sont les augmentations (ex A.3a), les diagrammes de type b se tricotent sur les mailles déjà augmentées et vont se répéter en hauteur jusqu'à la fin, effectivement, en fonction des motifs, ils peuvent se répéter différemment. Bon tricot!

Margitta Gehrt 03.01.2019 - 18:12:

Sehr schönes Tuch! Entschuldige, aber diese Anleitung ist kompliziert und es sind doch nur je 6 Maschen mehr bei der 2. und 3. Zunahme, warum heißt es dann 8 Maschen? Liebe Grüße

DROPS Design 04.01.2019 kl. 12:06:

Liebe Frau Gehrt, bei der 1. Reihe in A.1a und A.2b nehmen Sie 1 Masche in jedem Diagram = 4 Zunahme (2 vor die mittlere Masche und 2 danach). Nach der 3. und 5. Reihe nehmen Sie dann je 2 Maschen in jedem Diagram = 8 Zunahmen. So stricken Sie weiter: 1 x 4 Zunahmen, 2 x 8 Zunahmen, wie in den beiden Diagramme gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Nadine 15.12.2018 - 09:58:

Hallo, Ich bin jetzt kurz vorm beenden der Arbeit und habe A.1a und A.2a schon das zweite Mal gestrickt. Danach soll man ja A.3a und A.4a wiederholen und das Muster weiterführen. Was mache ich mit den 21 Maschen, die Zwischen A.3a und A.7b sind? Danke 😊

DROPS Design 17.12.2018 kl. 09:38:

Liebe Nadine, die neuen Maschen (innerhalb der Randmaschen und beidseitig der Mittelmasche) werden im Muster wie zuvor wiederholt = über A.3a und A.4a stricken Sie A.3b und A.4b mit A.4a dann A.5a mit A.4b usw. Viel Spaß beim stricken!

Yvonne Lund 14.12.2018 - 10:10:

Hej!\r\nJag har börjat sticka 195-36 en sjal ”shade of winter” men har svårt med att tolka den första diagram, jag tycker det ser ut som hål längst in mot mitten på båda sidor men det blir inte så om jag följer diagrammen. Desutom står der i beskrivningen att det ska vara 91 maskor när jag er klar med diagram A.2a A.1a. \r\nHoppas på svar från er. \r\nHälsning \r\nYvonne Lund \r\nTel 0705137974

DROPS Design 14.12.2018 kl. 11:01:

Hei Yvonne. Du har 7 masker på pinnen, og strikker slik: 1 kantmaske i rille, A.1a, A.2a, 1 maske glattstrikk (=midtmasken), A.1a, A.2a, 1 kantmaske i rille. Det økes med kast ytterst i begge diagrammene, altså mot yetterkanten av sjalet (A.1a på høyre side og A.2a på venstre side) og mote midten (A.2a på høyre side og A.1a på venstre side). Kastene skal ikke strikkes vridd, og det blir derfor hullmønster langs ytterkanten og langs midten. Når du er ferdig med A.1a/A.2a har du 22 masker i hvert diagram (=44 masker på hver side av midten). = 88 masker, pluss 1 midtmaske og 1 kantmaske i hver side = 91 masker. God fornøyelse.

Kim 06.11.2018 - 10:03:

Helaas klopt het bij mij nog steeds niet. Ik snap het nog.niet helemaal. Moet ik de teruggaande naald als verkeerde of.goede kant van het werk zien. Met vriendelijke groet, Kim

DROPS Design 07.11.2018 kl. 14:45:

Dag Kim,

De teruggaande naald moet je inderdaad alk verkeerde kant zien. Na het opzetten brei je 1 naald recht aan de verkeerde kant, dan keer je het werk en begin je met breien van het patroon zoals in de beschrijving is te lezen. Je breit steeds heen en en weer en de sjaal wordt vanuit het midden gebreid en je hebt steeds meer steken op de naald. Als er een verkooppunt bij je in de buurt is kun je ook altijd even langs gaan, zodat iemand met je mee kan kijken.

Kim 02.11.2018 - 18:42:

Er staat dat de goede kant in de tekening is beschreven, Hoe worden dan de teruggaande naalden gebreid? Prachtige omslagdoek!

DROPS Design 04.11.2018 kl. 20:29:

Dag Kim,

In de telpatronen zijn zowel de heengaande als de teruggaande naalden weergegeven, maar gezien aan de goede kant van het werk. Voor elk symbool staat aangegeven hoe je deze op de goede of de vereerde kant breit. Hier vind je meer info over het lezen van telpatronen.

Pilar 15.10.2018 - 18:57:

Podría darme el sketch para talla 48. También me gustaría tener planos de jerséis a ochos, para el mismo caso

Monika Opočenská 15.10.2018 - 18:22:

Dobrý den, prosím jak mám chápat *-*1x zopakujeme. Má to být *vzor A.1a (= 1 oko), vzor A.2a (= 1 oko)*, 1 středové oko lícovým žerzejem, *-* 1x zopakujeme a končíme 1 krajovým okem vroubkovým vzorem. Má to tedy být A.1a, A.2a a znovu A1a A.2a? Já bych to spíš dělala A1.a, A.2a a A2.a, A.1a. Aby to bylo zrcadlově a ne za sebou. Ráda bych šátek upletla, jen tomu potřebuju rozumět. Děkuji Monika Opočenská

DROPS Design 18.10.2018 kl. 06:39:

Dobrý den, Moniko, průběh vzoru je v pořádku - po prohození sekvencí vzoru by nevycházelo přidávání (vzory se rozšiřují vždy jen na jednu stranu). Zrcadlení je již zakotveno přímo ve vzorku - jednotlivé vzorové pruhy, "paprsky", by na sebe měly u středové linky navazovat. Hodně zdaru! Hana

Kommentér oppskrift DROPS 195-36