DROPS / 196 / 41

Emerald Isle by DROPS Design

Strikket jakke uden ærmesøm i DROPS Eskimo. Arbejdet er strikket i retstrik med sjalskrave og slids i siderne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ee-648
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

700-750-850-950-1000-1100 g farve 66, søgrøn

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
9 masker i bredden og 18 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 10: Længde på 80 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 209.3kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Pga tyngden i garnet og at arbejdet strikkes i retstrik tages alle længdemål når arbejdet holdes op. Ellers vil tøjet blive for langt når det tages på.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykkerne strikkes frem og tilbage på rundpind hver for sig. De strikkes nedenfra og op og der slåes nye masker op til ærmer i siderne. Derefter sættes forstykkerne sammen og der strikkes videre over bagstykket ovenfra og ned. På denne måde bliver der ingen ærme- og skuldersøm. Arbejdet sys sammen til sidst under ærmerne og langs siderne.

HØJRE FORSTYKKE:
Slå 26-28-30-33-35-38 masker op på rundpind 10 med Eskimo. Strik RETSTRIK – Læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 32-34-34-36-36-38 cm - læs MÅLETIPS, slåes der 28-27-26-25-24-22 nye masker op i slutningen af næste pind fra retsiden = 54-55-56-58-59-60 masker. Fortsæt i retstrik til arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm – sørg for at sidste pind er strikket fra vrangen. Sæt 1 mærke på denne række – mærket skal bruges til at måle længden på bagstykket fra.
På næste pind (retsiden) sættes de yderste 10-10-10-12-12-12 masker mod midt foran på 1 tråd til krave, men for at undgå at klippe tråden der strikkes med, strikkes maskerne før de sættes på tråden = 44-45-46-46-47-48 masker tilbage på pinden til skulder, strik ret pinden. Strik 3 pinde ret frem og tilbage over disse masker (sidste pind strikkes fra vrangen) og sæt derefter de 44-45-46-46-47-48 masker på 1 tråd. Strik kraven og derefter venstre forstykke som forklaret under.

KRAVE HØJRE FORSTYKKE:
Sæt de 10-10-10-12-12-12 masker fra tråden midt foran tilbage på pinden. Start fra vrangen og strik 1 pind ret. Derefter strikkes der retstrik frem og tilbage således: * Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker, strik 2 p retstrik frem og tilbage over de første 7-7-7-9-9-9 masker *, strik fra *-* til kraven måler 6-6-6-7-7-7 cm inderst på det smalleste, men afslut når der er strikket 1 pind ret fra vrangen over alle masker. Luk af med ret fra retsiden eller sæt maskerne på 1 tråd.

VENSTRE FORSTYKKE:
Slå 26-28-30-33-35-38 masker op på rundpind 10 og strik retstrik. Når arbejdet måler 32-34-34-36-36-38 cm slåes der 28-27-26-25-24-22 nye masker op i slutningen af næste pind fra vrangen = 54-55-56-58-59-60 masker. Fortsæt i retstrik til arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm – sørg for at sidste pind er strikket fra vrangen. Sæt 1 mærke på denne række – mærket skal bruges til at måle længden på bagstykket fra. Strik 44-45-46-46-47-48 masker ret fra retsiden og sæt de resterende 10-10-10-12-12-12 masker mod midt foran på 1 tråd til krave. Strik 3 pinde ret over de 44-45-46-46-47-48 masker (sidste pind strikkes fra vrangen) og sæt derefter maskerne på 1 tråd. Strik kraven og derefter bagstykket som forklaret under.

KRAVE VENSTRE FORSTYKKE:
Sæt de 10-10-10-12-12-12 masker fra tråden midt foran tilbage på pinden. Start fra retsiden og strik 1 pind ret. Derefter strikkes der retstrik frem og tilbage således fra vrangen: * Strik 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker, strik 2 p retstrik frem og tilbage over de første 7-7-7-9-9-9 masker *, strik fra *-* til kraven måler 6-6-6-7-7-7 cm inderst på det smalleste, men afslut når der er strikket 1 pind ret fra vrangen over alle masker. Luk af med ret fra retsiden eller sæt maskerne på 1 tråd.

BAGSTYKKE:
Start fra retsiden og strik ret over de 44-45-46-46-47-48 masker fra venstre forstykke, slå 8-8-8-10-10-10 nye masker op på pinden (= halskant bag) og strik ret over de 44-45-46-46-47-48 masker fra højre forstykke = 96-98-100-102-104-106 masker på pinden. Strik retstrik frem og tilbage til arbejdet måler 28-28-30-30-32-32 cm fra mærkerne som blev sat på skuldrene – husk MÅLETIPS. Luk 28-27-26-25-24-22 masker af i begyndelsen af de 2 næste pinde = 40-44-48-52-56-62 masker tilbage på pinden til bagstykke. Fortsæt i retstrik til arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm fra mærkerne på skuldrene – sørg for at bagstykket og forstykkerne bliver lige lange. Luk derefter løst af med ret fra retsiden.

MONTERING:
Buk arbejdet dobbelt ved mærkerne på skuldrene (med vrangen ind). Sy underærme- og sidesømmene i et – sidesømmene sys i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad, men stop sømmen når der er ca 10 cm tilbage i hver side (= slids).
Sy kraven sammen midt bagpå indenfor aflukningskanten – sørg for at sømmen vender ind mod vrangen når kraven bukkes ned. Hvis maskerne sidder på 1 tråd sys sømmen med maskesting.
Sy kraven til halsudskæringen bag i nakken.

Diagram

Rita 28.11.2018 - 13:39:

Dalla foto sembra che la scollatura sia lavorata a ferri accorciati. Le spiegazioni non riportano. C'è un errore? Grazie

DROPS Design 28.11.2018 kl. 15:05:

Buongiorno Rita, se legge i paragrafi del collo destro è sinistro i sono delle parti lavorate a ferri accorciati. Buon lavoro!

Carlee Savage 25.11.2018 - 17:08:

Is there a size chart with finished bust/hip measurements? The schematic is hard to figure. Thanks!

DROPS Design 26.11.2018 kl. 10:02:

Dear Carlee, you will find the measurement chart above, at the end of the written pattern. All measurements are taken flat from side to side and given in cm - convert into inches and read more about sizing here. Happy knitting!

Carlee Savage 25.11.2018 - 03:26:

I am petite but not thin! Bust 34DD...should I use the size small? Thanks!

DROPS Design 25.11.2018 kl. 10:43:

Dear Carlee, I would knit the size that -according to the schematics and the pattern- would suit my bust size, and take off a few centimeters from the length of teh cardigan. Happy Knitting!

Laure 30.09.2018 - 18:43:

Bonjour, je ne suis pas sûre de comprendre la partie concernant le col. Quand il est écrit "Au rang suivant sur l’endroit, placer en attente les 10 mailles côté milieu devant sur un fil pour le col" : il s'agit bien de mettre en attente les 10 mailles du milieu de l'ouvrage? SI oui, comment tricoter ensuite les 23 et 22 mailles restantes de chaque côté? J'ai bien regardé le diagramme mais ne le comprend pas vraiment... merci d'avance de votre aide !

DROPS Design 01.10.2018 kl. 09:41:

Bonjour Laure, on met en attente les mailles de l'encolure, ce seront donc les 10 premières mailles en début de rang sur l'endroit pour le devant droit. (milieu devant = ouverture du gilet). Bon tricot!

Monique 13.07.2018 - 09:14:

Eine tolle Jacke und ein schönes Projekt, was relativ schnell geht. Bitte veröffentlichen!

Yvonne 14.06.2018 - 16:40:

Op Pinterest ongeveer zoiets gezien in oranje en knalrood. Ik ga dit zeker breien in een felle kleur

Kommentere opskrift DROPS 196-41