DROPS / 194 / 25

Night Butterfly by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Fabel. Arbejdet er strikket frem og tilbage i striber og forkortede pinde

DROPS Design: Model fa-414
Garngruppe A
-------------------------------------------------------
Mål: Længde midt på: 60 cm. Bredde øverst: ca 152 cm
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 914, kyst
100 g farve 604, havudsigt
100 g farve 912, chokolade
50 g farve 910, havbrus
50 g farve 677, grøn/turkis
50 g farve 340, blå lagune
50 g farve 651, sand
50 g farve 623, rosa tåge
50 g farve 655, rosentræ

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 41 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 80 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 14.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 174kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind.(1 retrille = 2 pinde retstrik)

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind ved at strikke 2 masker ret sammen indenfor 2 masker retstrik i begyndelsen af pinden fra retsiden. Tag ind på den første pind, når der strikkes forkortede pinde, og så videre på hver 12.pind (= hver 6.retrille) totalt 5 gange i hver af de første 5 rapporter på sjalet.

UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud ved at lave et omslag om pinden indenfor 2 masker retstrik i begyndelsen af pinden fra retsiden. Tag ud således på hver 12.pind (= hver 6.retrille) totalt 5 gange i hver af de sidste 5 rapporter på sjalet. På næste pind strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

STRIKKEKTIPS:
For at der ikke skal blive et stort hul der hvor arbejdet vendes i de forkortede pinde kan tråden strammes før der strikkes videre.

STRIBER:
OBS: Trådskift sker i starten af pinden fra retsiden (= i nedkanten på sjalet). Sørg for at tråden ikke strammer mellem hvert trådskift!
1. STRIBE: * 2 p retstrik grøn/turkis, 2 p retstrik kyst *, strik fra *-*.
2. STRIBE: * 2 p retstrik blå lagune, 2 p retstrik kyst *, strik fra *-*.
3. STRIBE: * 2 p retstrik havudsigt, 2 p retstrik kyst *, strik fra *-*.
4. STRIBE: * 2 p retstrik havbrus, 2 p retstrik kyst *, strik fra *-*.
5. STRIBE: strik som 4.stribe.
6. STRIBE: * 2 p retstrik havbrus, 2 p retstrik chokolade *, strik fra *-*.
7. STRIBE: * 2 p retstrik chokolade, 2 p retstrik sand *, strik fra *-*.
8. STRIBE: * 2 p retstrik chokolade, 2 p retstrik havudsigt *, strik fra *-*.
9. STRIBE: * 2 p retstrik rosa tåge, 2 p retstrik sand *, strik fra *-*.
10. STRIBE: strik som 9.stribe.
11. STRIBE: * 2 p retstrik, rosetræ, 2 p retstrik chokolade *, strik fra *-*.
12. STRIBE: strik som 11.stribe.
13. STRIBE: * 2 p retstrik havudsigt, 2 p retstrik rosentræ *, strik fra *-*.
14. STRIBE: * 2 p retstrik havudsigt, 2 p retstrik rosa tåge *, strik fra *-*.
15. STRIBE: * 2 p retstrik havbrus, 2 p retstrik chokolade *, strik fra *-*.
16. STRIBE: * 2 p retstrik kyst, 2 p retstrik havudsigt *, strik fra *-*.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind. Hele sjalet består af 16 rapporter og 16 forskellige striber. Alle pinde strikkes ret, dvs hele sjalet strikkes i RETSTRIK – læs forklaring over.

SJAL:
Slå 151 masker op på rundpind 3,5 med grøn/turkis. Strik 2 pinde ret (= 1 rille). Nu fortsættes der således:

1.RAPPORT:
Strik 1.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ind på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – læs INDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend – læs STRIKKETIPS!
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 21 gange til (= totalt 23 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pinde totalt 5 gange. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er tages 5 masker ind = 146 masker på pinden.

2.RAPPORT:
Strik 2.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ind på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk INDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 16 gange til (= totalt 18 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 10 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ind = 141 masker på pinden.

3.RAPPORT:
Strik 3.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ind på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk INDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pinde fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 11 gange til (= totalt 13 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 15 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ind = 136 masker på pinden.

4.RAPPORT:
Strik 4.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ind på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk INDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 6 gange til (= totalt 8 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 20 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ind = 131 masker på pinden.

5.RAPPORT:
Strik 5.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ind på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk INDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 1 gang til (= totalt 3 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 25 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ind = 126 masker på pinden.

6.RAPPORT:
Strik 6.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under. OBS: Der tages IKKE 1 maske ind på hver 12.pind!
Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 1 gang til (= totalt 3 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 25 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er 126 masker på pinden.

7.,8., 9., 10. og 11.RAPPORT:
Strik forkortede pinde på samme måde som i 6.rapport, men der strikkes 7.STRIBE på 7.rapport, 8. STRIBE på 8.rapport, 9. STRIBE på 9.rapport, osv. Maskeantallet er det samme.

12.RAPPORT:
Strik 12.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ud på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – læs UDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 1 gang til (= totalt 3 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 25 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ud = 131 masker på pinden.

13.RAPPORT:
Strik 13.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ud på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk UDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 6 gange til (= totalt 8 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 20 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ud = 136 masker på pinden.

14.RAPPORT:
Strik 14.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ud på hver 12.pind (= hver 6.retriller) – husk UDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 11 gange til (= totalt 13) gange, derefter strikkes der til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 15 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ud = 141 masker på pinden.

15.RAPPORT:
Strik 15.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ud på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk UDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 16 gange til (= totalt 18 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 10 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ud = 146 masker på pinden.

16.RAPPORT:
Strik 16.STRIBE – læs forklaring over, SAMTIDIG strikkes der forkortede pinde som forklaret under og der tages 1 maske ud på hver 12.pind (= hver 6.retrille) – husk UDTAGNINGSTIPS! Strik forkortede pinde således:
1.PIND (retsiden): strik ret over alle masker, vend.
2.PIND: strik ret tilbage.
3.PIND: strik ret til der er 4 masker tilbage, vend.
4.PIND: strik ret tilbage.
5.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
6.PIND: strik ret tilbage.
7.PIND: strik ret til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden, vend.
8.PIND: strik ret tilbage.
Fortsæt således og strik til der er 5 masker mere tilbage end på forrige pind fra retsiden 21 gange til (= totalt 23 gange), derefter strikkes til der er 4 masker mere tilbage end på forrige pind totalt 5 gange. Når alle de forkortede pinde er strikket færdig er der strikket 60 pinde (= 30 retriller) og der er taget 5 masker ud = 151 masker på pinden.

Strik 2 p retstrik over alle masker. Luk af således: * luk de første 4 masker af, slå om, luk omslaget af som en egen maske *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage, luk de resterende 3 masker af. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer!

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 21.02.2019
Indtagningstips: Tag ind på den første pind når der strikkes forkortede pinde og så videre tages der ind på hver 12.pind.

Guylaine 29.04.2019 - 19:03:

J'ai un problème le châle si j'ai bien compris je tricote 1er rang je laisse 4 m, après je laisse 5 m, je ne reviens jamais à 4 m, je continu toujours en diminuant 5 m. Continuer 23 fois au total - APRÈS je fais quoi tricoter ensuite 5 fois au total jusqu'à ce qu’il reste 4 mailles avant la fin du rang précédent.

DROPS Design 30.04.2019 kl. 09:55:

Bonjour Guylaine, tout à fait, vous laissez d'abord 4 m, puis 23 fois 5 m, et enfin 5 fois 4 m = vous avez tricoté ainsi 30 côtes mousse (29 côtes mousse de rangs raccourcis + 1 côte mousse au début) et vous avez diminué 5 m (1 m tous les 12 rangs). Bon tricot!

Claudia 03.03.2019 - 22:37:

Wie viel Gramm Wolle brauche ich ungefähr, wenn ich nur mit einer Farbe von Drops Fabel stricken möchte?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:17:

Liebe Claudia, da dieses Tuch mit Streifen gestrickt wird, haben wir keine Erfahrung, wieviel mit nur eine Fabe nötig wäre. Sie können aber die Garnmenge aller Farben zusammenzählen, vielleicht brauchen Sie etwas weniger. Ihr DROPS Laden wird Ihnen gerne weiterhelfen - auch telefonisch oder per E-mail. Viel Spaß beim stricken!

Sue Morgan 19.02.2019 - 17:35:

Hi, I am sure I am just being dense but how can I download this wonderful pattern?

DROPS Design 20.02.2019 kl. 08:58:

Dear Mrs Morgan, our patterns can only be printed, but using a virtual printer will allow you to save them as a .PDF file. Happy knitting!

Nelly Klein 15.02.2019 - 17:43:

Der står i opskriften, at jeg skal tage ind i begyndelsen af hver 12. pind fra retsiden, men den 12. pind, er jo på vrangsiden, ellerer der noget jeg har misforstået.

DROPS Design 21.02.2019 kl. 13:24:

Hei Nelly. Du skal felle på den første omgangen av forkortede pinner, og siden hver 12 pinne etter dette, da vil fellingene være fra rettsiden. Vi har endret på felletipset slik at dette kommer enda tydeligere frem. God fornøyelse.

Claudia Carolina 14.01.2019 - 16:50:

Spett.le Drops, grazie per tutti i fantastici modelli! - Questo scialle se lo volessi lavorare in solo due colori, comunque mi servirebbero 300 + 300 grammi? Grazie di nuovo.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 17:44:

Buongiorno Claudia Carolina. Per questo tipo di aiuto, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Caren Lückel 10.10.2018 - 16:22:

Wirkt dieses Tuch wohl auch mit einem Farbverlaufs-Bobbel?

DROPS Design 11.10.2018 kl. 08:45:

Liebe Frau Lückel, wir bitten um Verständnis, dass wir nicht Produkte unserer Konkurrenz empfehlen können und dass der Kauf des Materials uns hilft, weiterhin kostenlose Anleitungen zur Verfügung stellen zu können.

Chris 12.08.2018 - 21:00:

Warte ungeduldigauf die Anleitung, freue mich schon aufsNachstricken.

Hellaorangebunt 12.07.2018 - 09:39:

WOW!!! diese Tuch werde ich stricken ♥♥♥

Kommentere opskrift DROPS 194-25