DROPS / 194 / 24

Vintage Vibe by DROPS Design

Strikket stola i DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet er strikket i vinkel med hulmønster, striber og retstrik.

DROPS Design: Model bs-144
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål: Bredde: ca 40-46 cm, længde: ca 198-204 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200-200 g farve 8465, mellemgrå
100-100 g farve 0100, natur
100-100 g farve 8108, lys grå
100-100 g farve 3250, lys gammelrosa

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINDE nr 3: Længde på 60 cm eller 80 cm.

fra 26.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 26.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 269.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.25. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

MÅL:
Alle mål, måles langs kantmaskerne i siden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

STOLA - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage i vinkel i 2 ens dele og sys sammen på midten til sidst. Delene strikkes fra kortsiden mod midten af arbejdet med forskellige partier med striber, hulmønster og glatstrik i vinkel. Mod slutningen deles arbejdet og der strikkes frem og tilbage over kun halvdelen af maskerne. Dette gøres samtidig med at der lukkes af i hver side for at få en lige afslutning midt på arbejdet.

DEL 1:
Slå 7 masker op på rundpind 3 med mellemgrå.
Strik 1 pind ret fra vrangen. Derefter strikkes der således:
1.PIND (= fra retsiden): Strik 2 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, slå om, 1 maske retstrik, slå om, 1 maske ret (= midtermasken, sæt 1 mærke i denne maske), slå om, 1 maske retstrik, slå om og afslut med 2 kantmasker retstrik (= totalt 4 masker taget ud).
2.PIND (= fra vrangen): Strik ret til masken med mærket, omslagen strikkes ret, de skal lave hul, strik masken med mærket vrang, strik ret pinden ud.
3.PIND: Strik 2 kantmasker retstrik, slå om, strik ret til midtermasken, slå om, 1 maske ret (= midtermasken), slå om, strik ret til der er 2 masker tilbage, slå om og afslut med 2 kantmasker retstrik (= totalt 4 masker taget ud).
Gentag 2. og 3.pind, dvs der tages 4 masker ud på hver pind fra retsiden, midtermasken strikkes i glatstrik og de resterende masker strikkes i retstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt således til der er 139-163 masker på pinden. Strik 1 pind fra vrangen som før Samtidig med at der tages 1 maske ud på hver side af midtermasken ved at strikke 2 masker i sammen maske = 141-165 masker (= 70-82 masker på hver side af midtermasken).
Nu fortsættes der at tage ud på hver side af midtermasken, men der tages ind indenfor 2 kantmasker i hver side af arbejdet, dvs maskeantallet er det samme, således:

1.PARTI (hulmønster og retstrik):
Strik med mellemgrå således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 (= 5 masker), strik A.2 (= 2 masker) til der er 1 maske tilbage før midtermasken (= 31-37 gange i bredden), A.3 (= 1 maske), 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.4 (= 2 masker), strik A.2 til der er 8 masker tilbage (= 30-36 gange i bredden), A.5 (= 6 masker) og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Når A.1 til A.5 er strikket færdig, måler arbejdet ca 2 cm – læs MÅL over.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.6 (= 5 masker), strik A.7 (= 2 masker) til der er 1 maske tilbage før midtermasken (= 31-37 gange i bredden), A.8 (= 1 maske), 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.9 (= 2 masker), strik A.7 til der er 8 masker tilbage (= 30-36 gange i bredden), A.10 (= 6 masker) og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Når A.6 til A.10 er strikket færdig, måler arbejdet ca 4 cm.

2.PARTI (hulmønster):
Strik med natur således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.11 (= 9 masker), strik A.12 (= 12 masker) til der er 11 masker tilbage før midtermasken (= 4-5 gange i bredden), A.13 (= 11 masker), 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.14 (= 10 masker), strik A.12 til der er 12 masker tilbage (= 4-5 gange i bredden), A.15 (= 10 masker) og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Når A.11 til A.15 er strikket færdig, måler arbejdet ca 7 cm.

3.PARTI (retstrik og hulmønster):
Strik med mellemgrå således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.6 over 5 masker, strik A.7 til der er 1 maske tilbage før midtermasken (= 31-37 gange i bredden), A.8 over 1 maske, 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.9 over 2 masker, strik A.7 til der er 8 masker tilbage (= 30-36 gange i bredden), A.10 over 6 masker og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Når A.6 til A.10 er strikket færdig måler arbejdet ca 9 cm.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over 5 masker, strik A.2 til der er 1 maske tilbage før midtermasken (= 31-37 gange i bredden), A.3 over 1 maske, 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.4 over 2 masker, strik A.2 til der er 8 masker tilbage (= 30-36 gange i bredden), A.5 over 6 masker og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Når A.1 til A.5 er strikket færdig, måler arbejdet ca 11 cm.

4.PARTI (striber og retstrik):
Fortsæt i retstrik og midtermasken i glatstrikk, som A.6 til A.10 (som i 3.parti, diagrammerne gentages i højden), men der strikkes striber således:
Strik * 2 p retstrik med lys gammelrosa, 2 p retstrik med mellemgrå *, strik fra *-* totalt 2 gange (= 8 pinde retstrik), * 2 p retstrik med lys gammelrosa, 2 p retstrik med lys grå *, strik fra *-* totalt 4 gange (= 16 pinde retstrik), strik 2 p retstrik med lys gammelrosa.
Når striberne er strikket færdig, måler arbejdet ca 19 cm.

5.PARTI (hulmønster):
Strik med lys grå således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.16 (= 9 masker), strik A.17 (= 6 masker) til der er 5 masker tilbage før midtermasken (= 9-11 gange i bredden), A.18 (= 5 masker), 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.19 (= 4 masker), strik A.17 til der er 12 masker tilbage (= 9-11 gange i bredden), A.20 (= 10 masker) og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Når A.16 til A.20 er strikket færdig, måler arbejdet ca 22 cm.

6.PARTI (hulmønster):
Strik med natur således:
Fortsæt med indtagningerne og udtagningerne som før, men strik 2 pinde glatstrik med 2 kantmasker retstrik i hver side af arbejdet.
Derefter strikkes der mønster således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.21 (= 15 masker), strik A.22 (= 12 masker) til der er 5 masker tilbage før midtermasken (= 4-5 gange i bredden), A.23 (= 5 masker), 1 maske glatstrik (= midtermasken), A.24 (= 4 masker), strik A.22 til der er 18 masker tilbage (= 4-5 gange i bredden), A.25 (= 16 masker) og afslut med 2 kantmasker retstrik.
Gentag A.21 til A.25 i højden, totalt 3 gange.
Arbejdet ca 36 cm.
Fortsæt med indtagningerne og udtagningerne som før, men strik 2 pinde glatstrik med 2 kantmasker retstrik i hver side af arbejdet.

7.PARTI (striber og retstrik):
Fortsæt i retstrik og midtermasken i glatstrik, som A.6 til A.10 (som i 3.parti, diagrammerne gentages i højden), men der strikkes striber således:
Strik * 2 p retstrik med lys gammelrosa, 2 p retstrik med mellemgrå *, strik fra *-* totalt 11 gange (= 44 pinde retstrik).
Når striberne er strikket færdig, måler arbejdet ca 50 cm.

8.PARTI (glatstrik):
Strik med lys gammelrosa således:
Strik 2 kantmasker retstrik, tag ind som før, strik glatstrik til midtermasken, tag ud som før, og strik glatstrik til der er 4 masker tilbage, tag ind som før og afslut med 2 kantmasker retstrik. Fortsæt således til arbejdet måler 56 cm.

9.PARTI (striber og retstrik):
Fortsæt med retstrik og midtermasken i glatstrik, som A.6 til A.10 (som i 3.parti, diagrammerne gentages i højden), men strik striber således:
Strik * 2 p retstrik med natur, 2 p retstrik med lys grå *, strik fra *-* totalt 8 gange (= 32 pinde retstrik).
Når striberne er strikket færdig, måler arbejdet ca 67 cm.

10.PARTI (striber og retstrik):
Fortsæt med retstrik og midtermasken i glatstrik, som A.6 til A.10 (som i 3. parti, diagrammerne gentages i højden), men strik striber således:
Strik * 2 p retstrik med lys gammelrosa, 2 p retstrik med lys grå *, strik fra *-* totalt 5 gange (= 20 pinde retstrik).
Strik * 2 p retstrik med lys gammelrosa, 2 p retstrik med mellemgrå *, strik fra *-* totalt 4 gange (= 16 pinde retstrik).
Når striberne er strikket færdig, måler arbejdet ca 79 cm.

HØJRE SIDE:
Nu strikkes der frem og tilbage over halvdelen af maskerne og der tages 1 maske ind i hver side på hver pind fra retsiden til færdig mål.

11.PARTI (hulmønster og retstrik):
Strik med mellemgrå.
Strik ret som før frem til midtermasken (dvs der tages 1 maske ind), slå om (= 1 maske taget ud som før), strik 1 maske i midtermasken, men lad midtermasken sidde på venstre pind (dvs midtermasken bliver 2 masker) = 71-83 masker.
Sæt de resterende masker på en tråd til venstre side.
Strik 1 pind ret fra vrangen.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over de næste 5 masker, strik A.2 til der er 6 masker tilbage (= 29-35 gange i bredden) og afslut med A.5 over de sidste 6 masker, men den sidste maske i A.5 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes som retstrik).
Når A.1, A.2 og A.5 er strikket 1 gang i højden er der 63-75 masker på pinden.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.6 over de næste 5 masker, A.7 til der er 6 masker tilbage (= 25-31 gange i bredden) og afslut med A.10 over de sidste 6 masker, men den sidste maske i A.10 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes som retstrik).
Fortsæt mønsteret således til der er 57-69 masker på pinden (= 6 pinde retstrik).

12.PARTI (hulmønster):
Strik med natur således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.11 over de næste 9 masker, A.12 til der er 10 masker tilbage (= totalt 3-4 gange) og afslut med A.15 over de sidste 10 masker.
Når A.11, A.12 og A.15 er strikket 1 gang i højden er der 47-59 masker på pinden.

13.PARTI (hulmønster og retstrik):
Strik med mellemgrå til færdig mål.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.6 over de næste 5 masker, A.7 til der er 6 masker tilbage (= 17-23 gange i bredden) og afslut med A.10 over de sidste 6 masker, men den sidste maske i A.10 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes som retstrik).
Når A.6, A.7 og A.10 er strikket 1 gang i højden er der 39-51 masker på pinden.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over de næste 5 masker, strik A.2 til der er 6 masker tilbage (= 13-19 gange i bredden) og afslut med A.5 over de sidste 6 masker, men den sidste maske i A.5 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes retstrik).
Når A.1, A.2 og A.5 er strikket 1 gang i højden er der 31-43 masker på pinden.
Nu strikkes arbejdet færdig i retstrik, med 1 maske glatstrik indenfor 2 kantmasker og der tages ind i hver side af arbejdet som før til der er 3 masker tilbage på pinden. Strik 3 masker ret sammen, klip tråden, træk den gennem den sidste maske og træk sammen. Hæft tråden godt.

VENSTRE SIDE:
Sæt maskerne fra tråden tilbage på rundpinden = 71-83 masker.

11.PARTI (hulmønster og retstrik):
Strik med mellemgrå.
Strik 1 pind ret fra vrangen.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over de næste 5 masker, men den første maske i A.1 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes retstrik), strik A.2 til der er 6 masker tilbage (= 29-35 gange i bredden) og afslut med A.5 over de sidste 6 masker.
Når A.1, A.2 og A.5 er strikket 1 gang i højden er der 63-75 masker på pinden.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.6 over de næste 5 masker, men den første maske i A.6 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes retstrik), A.7 til der er 6 masker tilbage (= 25-31 gange i bredden) og afslut med A.10 over de sidste 6 masker.
Fortsæt mønsteret således til der er 57-69 masker på pinden (= 6 pinde retstrik).

12.PARTI (hulmønster):
Strik med natur således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.11 over de næste 9 masker, A.12 til der er 10 masker tilbage (= totalt 3-4 gange) og afslut med A.15 over de sidste 10 masker.
Når A.11, A.12 og A.15 er strikket 1 gang i højden er der 47-59 masker på pinden.

13.PARTI (hulmønster og retstrik):
Strik med mellemgrå til færdig mål.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.6 over de næste 5 masker, men den første maske i A.6 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes retstrik), A.7 til der er 6 masker tilbage (= 17-23 gange i bredden) og afslut med A.10 over de sidste 6 masker.
Når A.6, A.7 og A.10 er strikket 1 gang i højden er der 39-51 masker på pinden.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over de næste 5 masker, men den første maske i A.1 strikkes ret fra vrangen (dvs den strikkes retstrik), strik A.2 til der er 6 masker tilbage (= 13-19 gange i bredden) og afslut med A.5 over de sidste 6 masker.
Når A.1, A.2 og A.5 er strikket 1 gang i højden er der 31-43 masker på pinden.
Nu strikkes arbejdet færdig i retstrik, med 1 maske glatstrik indenfor 2 kantmasker og der lukkes af i hver side af arbejdet som før til der er 3 masker tilbage på pinden. Strik 3 masker ret sammen, klip tråden, træk den gennem den sidste maske og træk sammen. Hæft tråden godt. Del 1 måler ca 99-102 cm totalt.

DEL 2:
Strik som 1.del.

MONTERING:
Sy del 1 og del 2 sammen. Sy i kortsiden i slutningen af hver del, sy i yderste led af yderste maske med mellemgrå.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= denne rude er ingen maske, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet

Marion 01.05.2019 - 13:26:

Bonjour, vous indiquez deux fois le même grammage pour chaque couleur. Que faut-il comprendre? Merci pour votre aide :)

DROPS Design 02.05.2019 kl. 09:40:

Bonjour Marion, cette étole peut être tricotée dans deux tailles différents - cf dimensions, ainsi, le détail est donné dans les 2 tailles (en l’occurrence la même quantité). Bon tricot!

Mareike 22.11.2018 - 07:27:

Ich habe diese wunderschöne Stola gestrickt, allerdings ist in der Anleitung ein Fehler. Es müsste heißen: "1 Masche wie zum Rechtsstricken abheben, 2 Maschen rechts zusammen stricken, die abgehobene Masche über die gestrickte ziehen"

DROPS Design 22.11.2018 kl. 09:31:

Liebe Mareike, Danke für den Hinweis, deutsche Anleitung wird korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Elżbieta 20.07.2018 - 20:28:

Uwielbiam pastelowe kolory

Dewasmes 14.07.2018 - 08:35:

Lavande

Wilma 12.06.2018 - 15:51:

Supermooi patroon

Isabel Pinho 05.06.2018 - 16:18:

Cores fantásticas.

Kommentere opskrift DROPS 194-24