DROPS / 193 / 6

Cool Kicks by DROPS Design

Heklede tøfler i DROPS Snow. Størrelse 35 - 43.

Stikkord: tykke pinner, tøfler,
  • Cool Kicks / DROPS 193-6 - Heklede tøfler i DROPS Snow. Størrelse 35 - 43.
  • Cool Kicks / DROPS 193-6 - Heklede tøfler i DROPS Snow. Størrelse 35 - 43.
  • Cool Kicks / DROPS 193-6 - Heklede tøfler i DROPS Snow. Størrelse 35 - 43.
DROPS Design: Modell ee-635
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets høyde: ca 16 - 17 - 18 cm
Materialer:
DROPS SNOW fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
200-250-250 g farge 14, mørk grå
100-100-100 g farge 02, sort
100-100-100 g farge 01, natur

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

HEKLEFASTHET:
14 fastmasker i bredden og 17 rader i høyden = 10 x 10 cm.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 5.
Nål nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
fra 25.00 kr /50g
DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Snow print DROPS Snow print 31.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 200kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4.
Feltet markert med grått er allerede heklet, det viser bare hvordan neste omgang hekles i maskene/radene.

HEKLEINFORMASJON-1 (rundt):
På begynnelsen av hver omgang med fastmasker, erstattes første fastmaske med 1 luftmaske, dvs hopp over 1.maske på forrige omgang. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen.

FARGEBYTTE-1:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste fastmaske før det byttes farge slik: Stikk nålen inn i siste maske, hent tråden, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom alle løkkene på nålen. Fortsett med den nye fargen.

FARGEBYTTE-2 (pynt):
Hekle kjedemasken på slutten av første omgang i ny farge.

HEKLEINFORMASJON-2 (gjelder når det hekles frem og tilbake):
Hver rad starter med 1 luftmaske, luftmasken erstatter ikke første fastmaske.

2 FASTMASKER SAMMEN:
* Stikk nålen inn i neste maske, hent tråden *, gjenta fra *-* én gang til, lag ett kast om nålen og trekk kastet gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 fastmaske felt).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

TØFFEL - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles rundt fra sålen og oppover kanten. Deretter hekles det en halvsirkel oppå tåen, denne hekles sammen med kanten på sålen. Videre hekles et bånd, sidene/bakstykket frem og tilbake og en forkant til skolissene. Til slutt hekles flappen og pynten, og det lages en tvunnet snor til skolisser.
Vær obs på fargebyttene underveis i arbeidet, og les MØNSTER over.

SÅLEN:
Sålen hekles rundt med start midt under sålen.
Hekle en luftmaskerad på 22-24-28 luftmasker (= området markert med grått i diagram A.1) på nål 5 med sort.
Deretter hekles det rundt (dvs på hver side av denne luftmaskeraden) slik:
Hekle A.1a over første luftmaske, sett 1 merke her (= midt foran på tåen), hekle A.1b over samme luftmaske, hekle A.1c over de neste 20-22-26 luftmaskene (= 10-11-13 rapporter à 2 masker), hekle A.1d og A.1e over siste luftmaske, hekle videre rundt på motsatt side av luftmaskeraden, dvs hekle A.1f over disse 20-22-26 luftmaskene (= 10-11-13 rapporter à 2 masker). Fortsett dette mønsteret. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er heklet ferdig er det 72-76-84 fastmasker på siste omgang. Klipp og fest tråden.
NB: Dersom merket har forskjøvet seg litt, må dette merket flyttes slik at det sitter midt foran på tåen.

KANT PÅ SÅLEN:
Kanten hekles rundt.
Start neste omgang midt i den ene siden av sålen, dvs start i den 18.-19.-21. fastmasken før merket. Det hekles mot tåen med natur slik:
1.OMGANG: Les HEKLEINFORMASJON-1. Hekle 1 fastmaske i bakre ledd av hver fastmaske.
2.OMGANG: Nå hekles det vanlige fastmasker gjennom begge ledd - hekle 1 fastmaske i hver fastmaske.
3.OMGANG: Nå hekles halv stripe på slutten av omgangen på hælen slik: Hekle 1 fastmaske i hver av de første 36-38-42 fastmaskene, bytt til sort – les FARGEBYTTE-1, og hekle 1 fastmaske i hver av de siste 36-38-42 fastmaskene.
4.OMGANG: Bytt til natur og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 72-76-84 fastmasker. Klipp og fest tråden. Legg arbeidet til side.

OPPÅ TÅEN – HALVSIRKEL:
Hekle 4 luftmasker på nål 5 med natur og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Deretter hekles det frem og tilbake etter diagram A.2. Når A.2 er heklet ferdig er det 20 fastmasker på siste rad – ikke klipp tråden! Sett 1 merke midt foran (= 10 fastmasker på hver side av merket) Følg pilen ved diagrammet, nå hekles det på tvers, dvs om radene på A.2. Hekle A.3 frem og tilbake over disse maskene. Når A.3 er heklet ferdig er det 7 fastmasker på siste rad. Bytt til sort – neste omgang på monteringen starter her – fra retten!

MONTERING (kanten på sålen og halvsirkelen):
Legg halvsirkelen oppå kanten på sålen, merket på halvsirkelen skal treffe merket midt foran på kanten.
Dvs det starter i den 13.masken før merket på sålen, hekle 1 omgang med sort gjennom begge lag som vist i diagram A.4 (= 25 fastmasker og 1 luftmaske som tilsvarer 1 fastmaske), fortsett med 1 fastmaske i hver av de resterende 46-50-58 fastmaskene på sålen = 72-76-84 fastmasker. Klipp og fest tråden. Legg arbeidet til side.

BÅND:
Det hekles et lite bånd som senere hekles sammen med siste rad på sidestykket. Hekle frem og tilbake med natur slik:
1.RAD: Hekle 5 luftmasker, snu og hekle 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hekle 1 fastmaske i hver av de neste 3 luftmaskene = 4 fastmasker.
2.-9.RAD: Les HEKLEINFORMASJON-2! Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske.
Klipp og fest tråden. Legg båndet til side.

SIDENE-/BAKSTYKKE:
Det hekles et sidestykke frem og tilbake fra siste omgang på kanten. Det hekles ikke lenger over de 18 fastmaskene midt foran (9 fastmasker på hver side av merket foran).
Det hekles nå over de resterende 54-58-66 fastmaskene – med start fra retten.
1.RAD: Husk HEKLEINFONFORMASJON-2. Hekle med mørk grå. Hekle 2 FASTMASKER SAMMEN - les forklaring over, 1 fastmaske i hver fastmaske til det gjenstår 2 fastmasker på raden, hekle 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker felt).
2.RAD: Gjenta 1.rad = 50-54-62 fastmasker.
3: RAD: Hekle 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 19-21-25 fastmaskene, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 19-21-25 fastmaskene, avslutt med 2 fastmasker sammen (= 4 fastmasker felt) = 46-50-58 fastmasker.
4.RAD: Gjenta 1.rad = 44-48-56 fastmasker.
5.RAD: Hekle 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 16-18-22 fastmaskene, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 16-18-22 fastmaskene, avslutt med 2 fastmasker sammen (= 4 fastmasker felt) = 40-44-52 fastmasker.
6.RAD: Gjenta 1.rad = 38-42-50 fastmasker.
7.RAD: Gjenta 1.rad = 36-40-48 fastmasker.
8.-11.RAD: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske = 36-40-48 fastmasker.
Sett 1 merke på denne raden – HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
12.RAD: Hekle 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 2-1-4 fastmaskene, * 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver av de neste 3 fastmaskene*, hekle fra *-* totalt 6-7-8 ganger, avslutt med 2 fastmasker sammen (= 8-9-10 fastmasker felt) = 28-31-38 fastmasker.
13.RAD: Hekle 1 fastmaske i hver av de første 7-7-10 fastmaskene, hekle 2 fastmasker i hver av de neste 14-16-18 fastmaskene og 1 fastmaske i hver av de siste 7-8-10 fastmaskene = 42-47-56 fastmasker.
Videre hekles det frem og tilbake med 1 fastmaske i hver fastmaske til arbeidet måler ca 9-10-11 cm fra merket.
Neste rad hekles slik: Hekle 1 fastmaske i hver av de første 7-7-10 fastmaskene, hekle 2 fastmasker sammen totalt 14-16-18 ganger, hekle 1 fastmaske i hver av de siste 7-8-10 fastmaskene = 28-31-38 fastmasker.
Neste rad hekles sammen med båndet (båndet plasseres på rettsiden av tøffelen) fra retten slik:
Hekle 1 fastmaske i hver av de første 12-13-17 fastmaskene, brett båndet i 2 og hekle 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene gjennom alle 3 lagene, deretter hekles det 1 fastmaske i hver av de siste 12-14-17 fastmaskene. Ikke klipp tråden!

FORKANT TIL SKOLISSER:
Hekle 1 kant videre nedover radene der det er økt/felt, slik: Hekle * 2 luftmasker, hopp over 1 rad, hekle 1 fastmaske om neste rad *, gjenta fra *-* langs hele den skrå kanten, avslutt med 1 kjedemaske i siste rad. Klipp og fest tråden. Hekle 1 kant på den andre skrå siden på samme måte, men motsatt, dvs det startes nederst med 1 kjedemaske i første rad, avslutt med 1 kjedemaske på toppen av den skrå kanten. Klipp og fest tråden.

FLAPP:
Det hekles en flapp videre frem og tilbake i de 7 fastmaskene som ble heklet på tvers oppå halvsirkelen. Hekle med mørk grå.
1.RAD: Husk HEKLEINFORMASJON-2! Hekle 2 fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 5 maskene, hekle 2 fastmasker i siste fastmaske = 9 fastmasker.
2.RAD: Hekle 2 fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 7 maskene, hekle 2 fastmasker i siste fastmaske = 11 fastmasker.
Gjenta 2.rad 0-1-1 gang = 11-13-13 fastmasker.
Videre hekles det 1 fastmaske i hver fastmaske til flappen måler ca 14-15-16 cm. Deretter hekles det slik: * 1 fastmaske i hver fastmaske, snu og hekle 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver fastmaske til det gjenstår 2 fastmasker, hekle 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker felt) *, hekle fra *-* totalt 2 ganger = 7-9-9 fastmasker. Klipp og fest tråden.

PYNT:
Hekle 3 luftmasker med natur og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hekle 2 luftmasker (= 1 halvstav), hekle 11 halvstaver om ringen, avslutt med 1 kjedemaske i 2.luftmaske, bytt til sort – les FARGEBYTTE-2 (pynt) = 12 halvstaver.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske (= 1 fastmaske), 1 fastmaske i første halvstav, hekle 2 fastmasker i hver av de resterende 11 halvstavene = 24 fastmasker.
Sy fast pynten med små, pene sting ca midt på den ene siden av sidestykket.

SNOR:
Det lages en tvunnet snor slik: Klipp 2 tråder natur à 4 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren gjennom luftmaskebuene på samme måte som man snører en joggesko, og knyt en sløyfe.

Hekle 1 tøffel til på samme måte, men sy fast pynten på motsatt side av sidestykket.

Diagram

symbols = 1 luftmaske - denne luftmaskeraden er forklart i oppskriften. Første omgang starter med det sorte ovale symbolet
symbols = omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen
symbols = 1 fastmaske i maske
symbols = 2 fastmasker i samme maske
symbols = luftmaskering - denne luftmaskeringen er forklart i oppskriften. Første rad starter ved punktet på sirkelen
symbols = 1 luftmaske
symbols = 2 fastmasker om luftmaskeringen
symbols = 2 fastmasker om luftmaskeringen
symbols = fastmaske om ytterste fastmaske på raden/om luftmaskeringen
symbols = start her, hekle gjennom begge lag (= 26 fastmasker)
symbols = fortsett rundt med 1 fastmaske i hver fastmaske på kanten (= 46-50-58 fastmasker)

Kommentarer / Spørsmål (12)

country flag Elise 26.12.2020 - 10:07:

Ik begrijp het vastzetten van de halve cirkel niet. Begin je op de zoolrand met een vast en een losse wat als 1 steek telt? Wanneer ik hier door beide lagen moet haken dan worden mijn sloffen slechts 7 cm breed. De rest is super helder uitgelegd maar hier meer ik echt nog een stuk toelichting.

user icon DROPS Design 17.01.2021 kl. 14:01:

Dag Elise,

Je begint bij het zwarte vierkantje en haakt dan eerst 1 losse, daarna haak je steeds 1 vaste door beide lagen in elke steek van de zool.

country flag Franciska 27.11.2020 - 11:04:

Ja, we begrijpen elkaar duidelijk niet. Die eerste toer is geen probleem.. ALLE symbolen begrijp ik. Alleen ik begrijp niet hoe ik verder ga met toer, 2 en 3 bijvoorbeeld. Tel ik naar boven in de tekening? Dus als ik in de 4e toer begin, als 2e steek, 2 vasten in 1 steek doe? Hoe kom ik dan weer bij het midden met 2 vasten in 1 steek? Dus toer 4 = 1 losse, 2 v in 1 steek dan 1 vaste in volgende 3 steken elk, dan 2 vasten in 1 steek, want midden?

user icon DROPS Design 30.11.2020 kl. 20:19:

Dag Franciska,

Ne toer 4 is 1 losse, 1 vaste in de steek, 1 vaste in de steek, 2 vasten in de volgende steek (nu ben je in de zwarte lijn tussen A.1a en A.1 b), 2 vasten in de volgende steek, 1 vaste in de volgende steek, 1 vaste in de volgende steek, 1 vaste in de volgende steek (nu ben je bij de zwarte lijn tussen A.1b en A.1 c), A.1c en zo verder met A.1d en A.1 e.

p.s.: Zou het mogelijk zijn om langs te gaan bij een garenwinkel in de buurt, zodat iemand mee kan kijken? Dat werkt wellicht verhelderend.

country flag Irene 18.11.2020 - 20:58:

Uhyggelig vanskelig. Så her blir det ikke tøfler. Finner noe annet

country flag Franciska 18.11.2020 - 16:34:

Dank voor reactie. Die 1e toer had ik. Maar als die af is, hoe kom ik dan bij de 2e. Ik kom uit bij zo'n zwarte stip.. (losse, halve vaste?) daarna 1 vaste in diezelfde steek? En dan dubbele vaste in dezelfde steek? Ga ik een rij verder op de tekening? Dus als ik in de 4e toer begin, als 2e steek, 2 vasten in 1 steek doe? Hoe kom ik dan weer bij het midden met 2 vasten in 1 steek? Dus toer 4 = 1 losse, 2 v in 1 steek dan 1 vaste in volgende 3 steken elk, dan 2 vasten in 1 steek, want midden?

user icon DROPS Design 19.11.2020 kl. 10:26:

Dag Franciska,

Je eindigt de toer met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer en dan begin je met de volgende zwarte ovaal, dus met 1 losse.

country flag Franciska 12.11.2020 - 12:54:

Ik begin bij de zool, maar geen idee hoe. Ik heb 24 lossen.. moet dan A.1a doen. Maar hoe? Begin ik dan met 'een losse, een vaste en dan 6 lossen'? En hoe kan het dat het minder is in de volgende toer van A.1a? Ik begrijp er totaal niets van.. help

user icon DROPS Design 18.11.2020 kl. 13:05:

Dag Franciska,

Je begint bij A.1 a, dus bij de zwarte ovaal in het midden en haakt in de rondte richting links, in de vorm van een cirkel haak je van binnenuit naar de rand toe. Het volgende symbool is dus 1 vaste in de steek en het symbool daarna is 2 vasten in dezelfde steek. Vervolgens ben je bij A.1 c. Deze moet je een aantal keren herhalen (Als je dat gebied in de teltekening uitrekt, zie ook duidelijker de vorm van een schoenzool). Zo ga je verder in de rondte hakend.

country flag Laura 27.01.2020 - 16:15:

Mi piacerebbe questo modello per bebè! Grazie per tutti i vostri bellissimi modelli!

country flag Angelika 07.12.2019 - 03:14:

Hej Hur många varv ska det vara på sulan? Jag får det till 6 varv när jag kollar diagramet. Virkar jag efter beskrivningen för storlek 38/40 får jag mer än 76 fm. Ska jag öka i varje varv och på näst sista varvet? Hur många maskor ska det vara efter varje varv på sulan? Tack på förhand

user icon DROPS Design 09.12.2019 kl. 09:14:

Hei Angelika! Ja, sålen består av 6 omganger. På siste omgang skal det være 76 fastmasker, 6. omgang skal se slik ut: A.1a = 1 luftmaske + 7 fastmasker, A.1b = 8 fastmasker, A.1c = 22 fastmasker, A.1d 8 fastmasker, A.1e = 8 fastmasker, A.1f 22 fastmasker. Dette utgjør 76 masker (inkludert 1 luftmaske). Lykke til!

country flag Anja 30.03.2019 - 22:36:

Had graag dergelijk patroon gehad om te breien.

country flag Devra 21.03.2019 - 06:38:

Hi - I'm making a pair of Cool Kicks for a friend of mine and he's a size 47. Could you please let me know how many metres of yarn I need for each of the colours pictured ie grey, black and off white. I would also appreciate amended pattern instruction for a size 47. Thanks in advance.

user icon DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:12:

Dear Devra, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request. For any further individual assistance adjusting to the desired size you are welcome to contact your DROPS store (even per mail or telephone) or any crochet forum. Happy crocheting!

country flag Vanja Johannessen 19.02.2019 - 22:08:

Kan noen hjelpe meg med å lese diagrammet. Skjønner ikke bæret. Hvor ble det av omg-oppskrift? 🤦🏽‍♀️Hvor begynner og hvor slutter oppskriften? Hvordan skal alle disse maskene i A1 a og b havne i samme maske?

user icon DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:32:

Hei Vanja. Du har allerede heklet 1 luftmaskerad (sorte stjerner med grå bakgrunn i A.1). Du skal nå hekle rundt denne luftmaskeraden (først langs den ene siden, og så langs den andre siden) - slik at du hekler i en oval med luftmaskeraden i midten. Diagrammet leses slik: begynn med den sorte ovalen innerst i A.1a. Du hekler mot klokkeretningen (fra høyre mot venstre) og hekler deg symbol for symbol bortover, rad for rad utover. På 1 første omgang vil stavene i A.1a og A.1b hekles i samme luftmaske, det samme gjelder A.1d og A.1e. Når du har heklet rundt hele luftmaskeraden er du tilbake der du startet. Hekle etter rad 2, begynn med den sorte ovalen osv. God fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 193-6