DROPS / 196 / 5

Forest Fling by DROPS Design

Strikket stola med blader i DROPS Delight. Arbeidet er strikket i riller med forkortede pinner.

  • Forest Fling / DROPS 196-5 - Strikket stola med blader i DROPS Delight. Arbeidet er strikket i riller med forkortede pinner.
  • Forest Fling / DROPS 196-5 - Strikket stola med blader i DROPS Delight. Arbeidet er strikket i riller med forkortede pinner.
  • Forest Fling / DROPS 196-5 - Strikket stola med blader i DROPS Delight. Arbeidet er strikket i riller med forkortede pinner.
  • Forest Fling / DROPS 196-5 - Strikket stola med blader i DROPS Delight. Arbeidet er strikket i riller med forkortede pinner.
DROPS Design: Modell de-193
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål:
Bredde: ca 42 cm
Lengde: ca 162 cm
Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farge 08, grønn/beige

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 41 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 80 cm.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

75% Ull, 25% Polyamid
fra 38.00 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 38.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 190kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLER (strikkes frem og tilbake):
Alle pinner strikkes rett (1 rille = 2 pinner rett).

MØNSTER:
Se diagrammene A.1 og A.2. Diagram A.1 viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. Diagram A.1 leses fra venstre mot høyre på alle pinner fra vrangen. På alle pinner fra retten leses diagrammet fra høyre mot venstre.
Diagram A.2 viser bladene, det viser også retningen og rekkefølgen på radene.

FARGEFORSLAG:
For å blande fargene og bryte et mønster i fargene underveis så kan det byttes nøste eller tas garn fra den andre enden av nøstet for hver rad med blader. Bytt farge før hver START-PINNE 1 og START-PINNE 2 strikkes.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

STOLA - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne, det strikkes fra det ene hjørnet og oppover og bortover på skrå i rader med forskjellig antall blader.
Det strikkes forkortede pinner over et blad om gangen, hele arbeidet strikkes i RILLER – les forklaring over. Det brukes merker i arbeidet, disse merkene settes mellom og midt i bladene underveis. Merkene sitter på pinnen og vil følge med underveis i arbeidet. Merkene gjør det lettere å se hvor bladene skal strikkes. Les også FARGEFORSLAG i forklaringen over.

STOLA:
Legg opp 36 masker på rundpinne 4 med Delight. Deretter strikkes det slik:

1.RAD: Strikk BLAD A slik:

BLAD A:
Strikk diagram A.1, første pinne i diagrammet er fra vrangen – les forklaring over under mønster. Strikk diagrammet 1 gang i høyden = 1 blad. Første rad med blader er nå ferdig, snu arbeidet.
I overgangen mellom 1. og 2.rad med blader strikkes det START-PINNE 1 slik:

START-PINNE 1:
Fra retten: Fell av de første 18 maskene rett, strikk 18 masker rett. Snu arbeidet, strikk 18 masker rett, sett 1 merke på pinnen her og legg opp 18 nye masker på slutten av pinnen fra vrangen. Snu arbeidet og strikk rett ut pinnen fra rett siden, sett 1 merke på pinnen her. Legg opp 36 nye masker på slutten av pinnen. Nå er det gjort klart til at neste rad med blader kan strikkes. Snu arbeidet.

2.RAD: Strikk BLAD B, C og D slik:

BLAD B:
Strikk diagram A.1 over de første 36 maskene på pinnen (frem til første merke på pinnen sett fra vrangen). Strikk diagrammet 1 gang i høyden (det er nå strikket frem til det samme merket igjen). Snu arbeidet, strikk 36 masker rett fra retten. Snu arbeidet, strikk 18 masker rett fra vrangen, sett 1 merke på pinnen her, ikke snu arbeidet neste blad strikkes over de neste 36 maskene.

BLAD C:
Strikk diagram A.1 over de neste 36 maskene på pinnen (forbi et merke og frem til neste). Strikk diagrammet 1 gang i høyden. Snu arbeidet og strikk 36 masker rett fra retten. Snu arbeidet, strikk 18 masker rett fra vrangen (frem til et merke som sitter midt i et blad), ikke snu arbeidet neste blad strikkes over de neste 36 maskene.

BLAD D:
Strikk diagram A.1 over de siste 36 maskene på pinnen (forbi det siste merket og ut pinnen). Strikk diagrammet 1 gang i høyden. Det er nå strikket 3 blader og 2.rad med blader er ferdig.

Strikk START-PINNE 1 – les forklaring over, i overgangen mellom 2. og 3.rad med blader.

3.RAD: Strikk BLAD B over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 3 ganger i bredden, strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 5 blader på raden) og strikk START-PINNE 1 i overgangen mellom 3.og 4.rad med blader.

4.RAD: Strikk BLAD B over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 5 ganger i bredden, strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 7 blader på raden) og strikk START-PINNE 1 i overgangen mellom 4.og 5.rad med blader.

5.RAD: Strikk BLAD B over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 7 ganger i bredden og strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 9 blader på raden). NB! Nå skal det ikke lenger strikkes START-PINNE 1, nå skal det strikkes START-PINNE 2 i overgangen mellom 5. og 6.rad med blader slik:

START-PINNE 2:
Fra retten: Fell av de første 36 maskene rett, strikk rett ut pinnen, sett 1 merke på pinnen her. Legg opp 36 nye masker på slutten av pinnen og sett 1 merke på pinnen her. Nå er det er gjort klart til at neste rad med blader kan strikkes videre herfra. Snu arbeidet.

6.RAD: Strikk BLAD B over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 7 ganger i bredden, strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 9 blader) og strikk START-PINNE 2 i overgangen mellom 6. og 7.rad med blader.

7.RAD: Strikk BLAD B over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 7 ganger i bredden, strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 9 blader) og strikk START-PINNE 2 i overgangen mellom 7. og 8.rad med blader.

8.RAD: Strikk BLAD B over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 7 ganger i bredden, strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 9 blader) og strikk START-PINNE 2 i overgangen mellom 8. og 9.rad med blader.

9.RAD: Strikk BLAD E slik:

BLAD E:
Strikk diagram A.1 over de første 36 maskene (frem til det første merket på pinnen sett fra vrangen). Strikk diagrammet 1 gang i høyden (det er nå strikket frem til det samme merket igjen). Snu arbeidet. Strikk 36 masker rett fra retten. Snu arbeidet, fell av 18 masker fra vrangen. Snu arbeidet, sett 1 merke på pinnen her og legg opp 18 nye masker fra retten. Snu arbeidet, strikk 18 masker rett fra vrangen. Ikke snu arbeidet fordi neste blad skal strikkes over de neste 36 maskene herfra. Strikk BLAD C totalt 7 ganger i bredden og strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 9 blader på raden). Snu arbeidet, fell av de første 36 maskene rett fra retten. Strikk rett ut pinnen fra retten.

10.RAD: Strikk BLAD E over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 5 ganger i bredden og strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 7 blader på raden). Snu arbeidet, fell av de første 36 maskene rett fra retten. Strikk rett ut pinnen fra retten.

11.RAD: Strikk BLAD E over de første 36 maskene, strikk BLAD C totalt 3 ganger i bredden og strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 5 blader på raden). Snu arbeidet, fell av de første 36 maskene rett fra retten. Strikk rett ut pinnen fra retten.

12.RAD: Strikk BLAD E over de første 36 maskene, strikk BLAD C 1 gang i bredden og strikk BLAD D over de siste 36 maskene (= 3 blader). Snu arbeidet, fell av de første 36 maskene rett fra retten. Strikk rett ut pinnen fra retten.

13.RAD: Strikk BLAD E over de siste 36 maskene, men når diagram A.1 er strikket 1 gang i høyden felles alle maskene av fra retten. Klipp og fest trådene.

Diagram

symbols = rett fra vrangen
symbols = rett fra retten
symbols = viser retningen til radene og hvilket nummer hver rad har

Kommentarer / Spørsmål (26)

country flag Merete 16.07.2020 - 06:32:

Super sjov opskrift. Men jeg er nået til blad E, og jeg er usikker på måden det skal strikkes. Når jeg læser opskriften, synes jeg det virker som om, jeg skal strikke to blade direkte ovenpå hinanden (det er de to første sætninger, der forvirrer mig ). Er det korrekt læst? Det virker nemlig lidt mystisk, synes jeg , da resten af mønstret har bladene forskudt.

user icon DROPS Design 30.07.2020 kl. 14:46:

Hej Merete, jo du ser i diagram A.2 nederst at efter række 9 hvor du strikker E, fortsætter du med 10 som også er E. God fornøjelse!

country flag Mp 54 09.03.2019 - 00:17:

Bonjour, mes feuilles sont bombées au milieu, alors que sur le modèle, elles paraissent plates Pouvez me dire où est mon erreur? Merci

user icon DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:27:

Bonjour Mp54, il est possible que vous vous soyez trompée dans les rangs raccourcis de ces feuilles, quand elles sont terminées, elles doivent être toutes plates. N'hésitez pas à montrer votre ouvrage (même en photo par mail) à votre magasin, il lui sera plus facile de vous aider. Bon tricot!

country flag Mp 54 08.03.2019 - 20:44:

Bonjour, mes feuilles sont bombées au milieu, alors que sur le modèle, elles paraissent plates Pouvez me dire où est mon erreur? Merci

country flag Anette 22.11.2018 - 11:45:

Eine sehr schöne Anleitung, die ich schon zweimal mit der angegebenen Wolle gestrickt habe. Leider benötigte ich bei jeder Version etwas mehr als 250 g Wolle.

country flag Zaza 22.10.2018 - 12:11:

Bonjour j avoue ne pas trop saisir le debut du travail , j ai monte 36 mailles, tricote 36 mailles end, apres je bloque..je sais lire un diagramme' pourriez vous m aider pour tricoter le diagramme en entier et que j ai la premiere feuille sur mes aiguilles merci d avance zaza

user icon DROPS Design 22.10.2018 kl. 14:17:

Bonjour Zaza, bien volontiers, lisez le 1er rang du diagramme sur l'envers = 36 m endroit, puis tricotez 18 mailles end sur l'end, tournez et tricotez 16 m end sur l'env, tournez, tricotez 18 m end sur l'end, tournez, et ainsi de suite. Au 22ème rang, tricotez 16 m end, tournez et tricotez 18 m end,, tournez et tricotez 16 m end, tournez et tricotez 18 m end et ainsi de suite jusqu'à la fin du diagramme. Bon tricot!

country flag Mobsi 08.10.2018 - 12:23:

Ein sehr schönes Tuch! Eine total kurzweilige Strickweise, da man meist nur über 16 bis 18 Maschen strickt. So können das auch meine Rheumahände noch schaffen. Ich hab meine Sockenwollreste verstrick, 6 zusammenpassende Farben (4mal uni,2mal für Mustersocken), bei jedem Blatt ein Farbwechsel. Ich hab das Tuch um eine Reihe verbreitert. Das erste Stück seit langem, mit dem ich selbst zufrieden bin. Danke für diese TOLLE Anleitung

country flag Tina Joelsen 13.09.2018 - 16:32:

Error: QueryCheckIfExists: Table 'garnstud_garnstudio.drops_oppskrift_tekst_dk' doesn't exist Jeg får denne besked når jeg forsøger at udskrive opskriften! Kunne det tænkes at der foreligger en fejl! Tak for et fantastisk site i øvrigt :) Mvh Tina Joelsen

user icon DROPS Design 19.09.2018 kl. 14:31:

Hej Tina, vi har lige prøvet at skrive den ud og det gik helt fint. Lav en restart og prøv igen. God fornøjelse!

country flag Pam T. 08.08.2018 - 00:08:

Striking!! A real attention grabber!

country flag Gitte Trab 04.08.2018 - 14:58:

Super flot men ærgeligt jeg ikke kan strikke den for kan ikke strikke efter diagram

Jessica 24.07.2018 - 16:02:

Hi! Are we working short rows on the end of each row, for example I knit 18 for row 2, then wrap and turn, then do I knit 16 for row 3 and wrap and turn again?

user icon DROPS Design 24.07.2018 kl. 16:10:

Dear Jessica, there is no wrap and turn, just turn without wrap in the short rows to create holes in the middle of the leaf. On row 2, you knit 18 sts from RS, turn and K 16 sts from RS (row 3), then turn and work 18 sts from RS, turn and work 16 sts from WS and so on until row 20 & 21 (= K18 sts both from RS and from WS), then work *16 sts from RS, 18 sts from WS*, repeat from *-* until you reach the marker. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 196-5