DROPS / 196 / 5

Forest Fling by DROPS Design

Strikket stola med blade i DROPS Delight. Arbejdet er strikket i retstrik med forkortede pinde.

DROPS Design: Model de-193
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål:
Bredde: ca 42 cm
Længde: ca 162 cm
Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farve 08, grøn/beige

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 41 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPIND NR 4: Længde på 80 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 84.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 og A.2. Diagram A.1 viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. Diagram A.1 læses fra venstre mod højre på alle pinde fra vrangen. På alle pinde fra retsiden læses diagrammet fra højre mod venstre.
Diagram A.2 viser bladene, det viser også retningen og rækkefølgen på rækkerne.

FARVEFORSLAG:
For at blande farverne og bryde et mønster i farverne undervejs så kan der skiftes nøgle eller strikkes fra den anden ende af nøglet for hver række med blade. Skift farve før hver START-PIND 1 og START-PIND 2 strikkes.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

STOLA - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind, der strikkes fra det ene hjørne og opad og henad på skrå i rækker med forskellig antal blade.
Der strikkes forkortede pinde over et blad ad gangen, hele arbejdet strikkes i RETSTRIK – læs forklaring over. Der bruges mærker i arbejdet, disse mærker sættes mellem og midt i bladene undervejs. Mærkerne sidder på pinden og vil følge med undervejs i arbejdet. Mærkerne gør det lettere at se hvor bladene skal strikkes. læs også FARVEFORSLAG i forklaringen over.

STOLA:
Slå 36 masker op på rundpind 4 med Delight. Derefter strikkes der således:

1.RÆKKE: Strik BLAD A således:

BLAD A:
Strik diagram A.1, første pind i diagrammet er fra vrangen – læs forklaring ovenfor under mønster. Strik diagrammet 1 gang i højden = 1 blad. Første række med blade er nu færdig, vend arbejdet.
I overgangen mellem 1. og 2.række med blade strikkes START-PIND 1 således:

START-PIND 1:
Fra retsiden: Luk de første 18 masker ret af, strik 18 masker ret. Vend arbejdet, strik 18 masker ret, sæt 1 mærke på pinden her og slå 18 nye masker op i slutningen af pinden fra vrangen. Vend arbejdet og strik ret pinden ud fra retsiden, sæt 1 mærke på pinden her. Slå 36 nye masker op i slutningen af pinden. Nu er det klart til at næste række med blade kan strikkes. Vend arbejdet.

2.RÆKKE: Strik BLAD B, C og D således:

BLAD B:
Strik diagram A.1 over de første 36 masker på pinden (frem til første mærke på pinden set fra vrangen). Strik diagrammet 1 gang i højden (der er nu strikket frem til det samme mærke igen). Vend arbejdet, strik 36 masker ret fra retsiden. Vend arbejdet, strik 18 masker ret fra vrangen, sæt 1 mærke på pinden her, vend ikke arbejdet, næste blad strikkes over de næste 36 masker.

BLAD C:
Strik diagram A.1 over de næste 36 masker på pinden (forbi et mærke og frem til næste). Strik diagrammet 1 gang i højden. Vend arbejdet og strik 36 masker ret fra retsiden. Vend arbejdet, strik 18 masker ret fra vrangen (frem til et mærke som sidder midt i et blad), vend ikke arbejdet, næste blad strikkes over de næste 36 masker.

BLAD D:
Strik diagram A.1 over de sidste 36 masker på pinden (forbi det sidste mærke og pinden ud). Strik diagrammet 1 gang i højden. Der er nu strikket 3 blade og 2.række med blade er færdig.

Strik START-PIND 1 – læs forklaring over, i overgangen mellem 2. og 3.række med blade.

3.RÆKKE: Strik BLAD B over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 3 gange i bredden, strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 5 blade på rækken) og strik START-PIND 1 i overgangen mellem 3.og 4.række med blade.

4.RÆKKE: Strik BLAD B over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 5 gange i bredden, strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 7 blade på rækken) og strik START-PIND 1 i overgangen mellem 4.og 5.række med blade.

5.RÆKKE: Strik BLAD B over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 7 gange i bredden og strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 9 blade på rækken). OBS! Nu skal der ikke længere strikkes START-PIND 1, nu skal der strikkes START-PIND 2 i overgangen mellem 5. og 6.række med blade således:

START-PIND 2:
Fra retsiden: Luk de første 36 masker ret af, strik ret pinden ud, sæt 1 mærke på pinden her. Slå 36 nye masker op i slutningen af pinden og sæt 1 mærke på pinden her. Nu er der er gjort klart til at næste række med blade kan strikkes videre herfra. Vend arbejdet.

6.RÆKKE: Strik BLAD B over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 7 gange i bredden, strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 9 blade) og strik START-PIND 2 i overgangen mellem 6. og 7.række med blade.

7.RÆKKE: Strik BLAD B over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 7 gange i bredden, strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 9 blade) og strik START-PIND 2 i overgangen mellem 7. og 8.række med blade.

8.RÆKKE: Strik BLAD B over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 7 gange i bredden, strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 9 blade) og strik START-PIND 2 i overgangen mellem 8. og 9.række med blade.

9.RÆKKE: Strik BLAD E således:

BLAD E:
Strik diagram A.1 over de første 36 masker (frem til det første mærke på pinden set fra vrangen). Strik diagrammet 1 gang i højden (der er nu strikket frem til det samme mærke igen). Vend arbejdet. Strik 36 masker ret fra retsiden. Vend arbejdet, luk 18 masker af fra vrangen. Vend arbejdet, sæt 1 mærke på pinden her og slå 18 nye masker op fra retsiden. Vend arbejdet, strik 18 masker ret fra vrangen. Vend ikke arbejdet fordi næste blad skal strikkes over de næste 36 masker herfra. Strik BLAD C totalt 7 gange i bredden og strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 9 blade på rækken). Vend arbejdet, luk de første 36 masker af i ret fra retsiden. Strik ret pinden ud fra retsiden.

10.RÆKKE: Strik BLAD E over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 5 gange i bredden og strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 7 blade på rækken). Vend arbejdet, luk de første 36 masker af i ret fra retsiden. Strik ret pinden ud fra retsiden.

11.RÆKKE: Strik BLAD E over de første 36 masker, strik BLAD C totalt 3 gange i bredden og strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 5 blade på rækken). Vend arbejdet, luk de første 36 masker af i ret fra retsiden. Strik ret pinden ud fra retsiden.

12.RÆKKE: Strik BLAD E over de første 36 masker, strik BLAD C 1 gang i bredden og strik BLAD D over de sidste 36 masker (= 3 blade). Vend arbejdet, luk de første 36 masker af i ret fra retsiden. Strik ret pinden ud fra retsiden.

13.RÆKKE: Strik BLAD E over de sidste 36 masker, men når diagram A.1 er strikket 1 gang i højden lukkes alle masker af fra retsiden. Klip og hæft trådene.

= viser retningen til rækkerne og hvilket nummer hver række har

Mp 54 09.03.2019 - 00:17:

Bonjour, mes feuilles sont bombées au milieu, alors que sur le modèle, elles paraissent plates Pouvez me dire où est mon erreur? Merci

DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:27:

Bonjour Mp54, il est possible que vous vous soyez trompée dans les rangs raccourcis de ces feuilles, quand elles sont terminées, elles doivent être toutes plates. N'hésitez pas à montrer votre ouvrage (même en photo par mail) à votre magasin, il lui sera plus facile de vous aider. Bon tricot!

Mp 54 08.03.2019 - 20:44:

Bonjour, mes feuilles sont bombées au milieu, alors que sur le modèle, elles paraissent plates Pouvez me dire où est mon erreur? Merci

Anette 22.11.2018 - 11:45:

Eine sehr schöne Anleitung, die ich schon zweimal mit der angegebenen Wolle gestrickt habe. Leider benötigte ich bei jeder Version etwas mehr als 250 g Wolle.

Zaza 22.10.2018 - 12:11:

Bonjour j avoue ne pas trop saisir le debut du travail , j ai monte 36 mailles, tricote 36 mailles end, apres je bloque..je sais lire un diagramme' pourriez vous m aider pour tricoter le diagramme en entier et que j ai la premiere feuille sur mes aiguilles merci d avance zaza

DROPS Design 22.10.2018 kl. 14:17:

Bonjour Zaza, bien volontiers, lisez le 1er rang du diagramme sur l'envers = 36 m endroit, puis tricotez 18 mailles end sur l'end, tournez et tricotez 16 m end sur l'env, tournez, tricotez 18 m end sur l'end, tournez, et ainsi de suite. Au 22ème rang, tricotez 16 m end, tournez et tricotez 18 m end,, tournez et tricotez 16 m end, tournez et tricotez 18 m end et ainsi de suite jusqu'à la fin du diagramme. Bon tricot!

Mobsi 08.10.2018 - 12:23:

Ein sehr schönes Tuch! Eine total kurzweilige Strickweise, da man meist nur über 16 bis 18 Maschen strickt. So können das auch meine Rheumahände noch schaffen. Ich hab meine Sockenwollreste verstrick, 6 zusammenpassende Farben (4mal uni,2mal für Mustersocken), bei jedem Blatt ein Farbwechsel. Ich hab das Tuch um eine Reihe verbreitert. Das erste Stück seit langem, mit dem ich selbst zufrieden bin. Danke für diese TOLLE Anleitung

Tina Joelsen 13.09.2018 - 16:32:

Error: QueryCheckIfExists: Table 'garnstud_garnstudio.drops_oppskrift_tekst_dk' doesn't exist Jeg får denne besked når jeg forsøger at udskrive opskriften! Kunne det tænkes at der foreligger en fejl! Tak for et fantastisk site i øvrigt :) Mvh Tina Joelsen

DROPS Design 19.09.2018 kl. 14:31:

Hej Tina, vi har lige prøvet at skrive den ud og det gik helt fint. Lav en restart og prøv igen. God fornøjelse!

Pam T. 08.08.2018 - 00:08:

Striking!! A real attention grabber!

Gitte Trab 04.08.2018 - 14:58:

Super flot men ærgeligt jeg ikke kan strikke den for kan ikke strikke efter diagram

Jessica 24.07.2018 - 16:02:

Hi! Are we working short rows on the end of each row, for example I knit 18 for row 2, then wrap and turn, then do I knit 16 for row 3 and wrap and turn again?

DROPS Design 24.07.2018 kl. 16:10:

Dear Jessica, there is no wrap and turn, just turn without wrap in the short rows to create holes in the middle of the leaf. On row 2, you knit 18 sts from RS, turn and K 16 sts from RS (row 3), then turn and work 18 sts from RS, turn and work 16 sts from WS and so on until row 20 & 21 (= K18 sts both from RS and from WS), then work *16 sts from RS, 18 sts from WS*, repeat from *-* until you reach the marker. Happy knitting!

Pirkko Vega 22.07.2018 - 21:19:

Is the first cast off tail of 18 stitches used later somewhere?

DROPS Design 23.07.2018 kl. 08:22:

Dear Mrs Pirkko, the 18 sts cast on under START-ROW-1 will be worked at the end of next row, ie they belog to the last leave on row, seen from RS. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 196-5