DROPS / 186 / 10

Summer Treasure by DROPS Design

Heklet veske med striper, heklet rundt fra midten og utover. Arbeidet er heklet i DROPS Paris

Stikkord: sirkel, vesker,
DROPS Design: Modell w-720
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål:
Diameter sirkel (etter montering): ca 20 cm.
Bredde siden (etter montering): ca 4 cm.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100 g farge 06, sterk rosa
50 g farge 01, aprikos
50 g farge 38, korall
50 g farge 17, naturhvit
50 g farge 58, støvrosa
50 g farge 07, lyng
50 g farge 103, dark wash
50 g farge 41, sennep
50 g farge 102, spray blå
NB: Dersom vesken hekles ensfarget vil det gå med 200 g Paris.

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 18 staver og 10,5 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

fra 12.50 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 12.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 12.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 125kr. Les mer.

Se diagram A.1 og A.2. (A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter).

FARGEMØNSTER:
Når det byttes farge på starten av en omgang hekles kjedemasken på slutten av forrige omgang med den nye fargen.
Når det hekles med 2 farger på en rad hekles det slik: Hekle siste stav med første farge, men vent med siste gjennomtrekking, bytt til neste farge og hekle siste gjennomtrekking, deretter hekles neste stav. Når det hekles med to farger på en omgang legges tråden på den fargen det ikke hekles med over maskene fra forrige omgang, det hekles rundt tråden slik at den blir skjult og følger med rundt.

STRIPER (sirkel):
Opplegg + 1.OMGANG: aprikos
2.OMGANG: korall
3.OMGANG: naturhvit
4.OMGANG: korall
5.OMGANG: aprikos
6.OMGANG: sterk rosa
7.OMGANG: støvrosa
8.OMGANG: lyng
9.OMGANG: dark wash
10.OMGANG: sennep
11.OMGANG: aprikos
12.OMGANG: dark wash
13.OMGANG: * 1 stav med dark wash, 1 stav med naturhvit *, hekle fra *-*. rundt hele omgangen.
14.OMGANG: spray blå
----------------------------------------------------------

VESKE:
Vesken hekles rundt fra midten og utover. Det hekles 2 sirkler, deretter hekles
siden på vesken frem og tilbake. Til slutt hekles siden og sirklene sammen.

SIRKEL:
Hekle 6 luftmasker på nål 3,5 og aprikos og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske som ble heklet. Hekle STRIPER (sirkel) og FARGEMØNSTER – se forklaring over, og mønster A.1 totalt 6 ganger rundt på omgangen (A.2 viser hvordan omgangen starter og slutter). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
På 7.og 9.omgang hekles det slik:
7.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de første 2 stavene, 1
FIREDOBBELSTAV - se symbolforklaringen - rundt SISTE fastmaske fra
4.omgang, 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1 firedobbelstav rundt
første fastmaske fra 4.omgang, * 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1
firedobbelstav rundt samme fastmaske som forrige firedobbelstav, 1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, hekle 1 firedobbelstav rundt neste fastmaske fra
4.omgang, *, hekle fra *-* totalt 4 ganger, hekle 1 fastmaske i hver av de neste
5 stavene, 1 firedobbelstav rundt samme fastmaske som forrige firedobbelstav,
1 fastmaske i hver av de neste 5 stavene, 1 firedobbelstav rundt samme
fastmaske som FØRSTE firedobbelstav på omgangen, 1 fastmaske i hver av de neste 3 stavene, avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av
omgangen = 12 firedobbelstaver og 5 fastmasker mellom hver av dem.
9.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, * 1 fastmaske i hver av de første/neste 14 stavene, 2 TRIPPELSTAVER SAMMEN - se symbolforklaringen *, hekle fra *-* totalt 6 ganger (siste trippelstav hekles rundt første firedobbelstav på omgangen), avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 6 trippelstaver sammen og 14 fastmasker mellom hver sammenhekling.
Når hele diagram A.1 og A.2 er heklet ferdig er det 120 fastmasker på omgangen og arbeidet måler ca 20 cm i diameter. Klipp og fest trådene. Hekle 1 sirkel til på samme måte.

SIDEN PÅ VESKEN:
Hekle 78 luftmasker på nål 3,5 og spray blå. Luftmaskeraden skal måle 43 cm. Videre hekles det striper og mønster slik:
1.RAD: Hekle med spray blå: 1 luftmaske til å snu med, hekle 1 fastmaske i hver luftmaske (= 78 fastmasker + 1 luftmaske).
2.RAD: Hekle med dark wash: 1 luftmaske til å snu med, hekle 1 fastmaske i hver fastmaske.
3.RAD: Hekle med lyng: 3 luftmasker til å snu med, hekle 1 stav i neste fastmaske, 1 luftmaske, hopp over 1 maske, * hekle 1 stav med sennep i neste fastmaske, 1 stav med lyng i neste fastmaske *, hekle fra *-* til det gjenstår 2 fastmasker på raden. Bytt til sennep og hekle 1 luftmaske, hopp over 1 fastmaske, 1 stav i siste fastmaske. Senere skal den tvinnede snoren tres gjennom hullet i hver side.
4.RAD: Hekle med lyng: 3 luftmasker til å snu med, hekle 1 stav i neste stav, 1 luftmaske, hopp over 1 luftmaske, * hekle 1 stav med sennep i neste stav, 1 stav med lyng i neste stav *, hekle fra *-* frem til neste luftmaske på raden. Bytt til sennep og hekle 1 luftmaske, hopp over 1 luftmaske, 1 stav i siste stav. Senere skal den tvinnede snoren tres gjennom hullet i hver side.
5.RAD: Hekle med dark wash: 1 luftmaske til å snu med, 1 fastmaske i hver maske (hekle 1 fastmaske om de 2 luftmaskene på raden).
6.RAD: Hekle med spray blå: 1 luftmaske til å snu med, 1 fastmaske i hver fastmaske. Klipp tråden.

Hekle langs den ene kortsiden med spray blå slik fra retten: Fest tråden med 1 fastmaske, hekle 3 luftmasker, hekle 7 staver langs kanten. Hekle på samme måte lang den andre kortsiden. Klipp og fest trådene.

SAMMENHEKLING:
Sammenheklingen gjøres med spray blå. Nå hekles delene sammen gjennom begge lag i siste omgang på sirkelen og siste rad på siden på vesken. Legg de 2 delene med vrangen mot hverandre. Hekle fra retten og start med sirkelen mot deg:

* Hekle 1 fastmaske i første/neste fastmaske på sirkelen og om siden på ytterste stav (som ble heklet i den ene enden på siden på vesken) *, hekle fra *-* totalt 3 ganger (dvs det er heklet 3 fastmasker om samme stav og 1 fastmaske i de første 3 fastmaskene på sirkelen), deretter hekles det 1 fastmaske i neste fastmaske på sirkelen og første/neste fastmaske på siden av vesken. Hekle slik frem til neste stav i den andre enden på siden på vesken. * Hekle 1 fastmaske i neste fastmaske på sirkelen og om siden på ytterste stav (som ble heklet i den andre enden på siden på vesken) *, hekle fra *-* totalt 3 ganger (dvs det er heklet 3 fastmasker om samme stav og 1 fastmaske i hver av de neste 3 fastmaskene på sirkelen). Det er nå heklet i alle maskene langs siden på vesken og det gjenstår 36 fastmasker på sirkelen. Fortsett videre med 1 fastmaske i hver av de resterende 36 fastmaskene på sirkelen. Klipp og fest tråden.

Hekle den andre sirkelen til vesken på samme måte, men nå hekles det i den første luftmaskeraden som ble heklet på siden av vesken.
NB: Pass på at de 2 sirklene er plassert symmetrisk i forhold til hverandre, slik at mønsteret blir likt på begge sider av vesken.

TVUNNET SNOR OG DUSKER:
Klipp 4 tråder á 2 meter. Tvinn dem sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Lag 3 tvinnede snorer til = 4 tvinnede snorer.
Tre 2 snorer fra utsiden og gjennom et av hullene på den ene siden på vesken. Knyt en stor knute for å feste snorene på innsiden av vesken. Gjenta i den andre siden, og fest de 2 siste tvinnede trådene på samme måte i de 2 andre hullene.

Lag 1 stor og tykk dusk i hver av fargene sterk rosa og lyng.
Klipp 60 tråder á 18 cm lange, knyt en tråd (ca 20 cm lang) rundt midten og brett alle trådene doble ved knuten, surr en ny tråd (ca 20 cm lang) 3 ganger rundt alle trådene ca 2 cm ned fra midten. Knyt tråden og stikk tråden ned i dusken, klipp av. Hekle med 2 tråder slik: Fest 2 tråder med en fastmaske om tråden på toppen av dusken, hekle luftmasker i 6 cm. Klipp tråden.
Lag den andre dusken på samme måte. Fest duskene til den ene siden på vesken ved å tre den heklede luftmaskeraden gjennom vesken og knyt en knute.

Diagram

= hekle 6 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske som ble heklet
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske i masken
= 1 fastmaske i masken (sett et merke i denne masken slik at den er lett å se når det hekles i denne fastmasken på 4.omgang).
= 1 fastmaske i masken (sett et merke i denne masken slik at det er lett å se den når det hekles rundt denne fastmasken på 7.omgang)
= 1 stav i maske/om luftmaske/luftmaskeringen
= hekle FIREDOBBELSTAV: Lag 4 kast på nålen, stikk nålen ned og under fastmasken det skal hekles rundt, hent tråden, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste løkkene på nålen *, hekle fra *-* totalt 5 ganger = 1 løkke på nålen
= Hekle 2 TRIPPELSTAVER SAMMEN: Hekle 1 trippel-stav rundt den første/neste firedobbelstaven fra 7.omgang, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 trippelstav rundt neste firedobbelstav på samme måte, men nå trekkes siste kast gjennom alle løkkene på nålen = 1 trippel-stav. 1 TRIPPELSTAV: Lag 3 kast på nålen, stikk nålen ned og under første/neste firedobbelstav på 7.omgang, det skal hekles rundt, hent tråden, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste løkkene på nålen *, hekle fra *-* totalt 4 ganger = 1 løkke på nålen.
= hekle BOBLE: Hekle 2 dobbel-staver og 1 fastmaske sammen til 1 maske slik: Hekle 1 dobbel-stav men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 dobbel-stav til på samme måte i samme maske, hekle 1 fastmaske i samme maske, men nå trekkes siste kast gjennom alle løkkene på nålen = 1 maske.
= (1 dobbel-stav, 3 staver, 1 dobbel-stav) i fastmasken som er tegnet som et kryss i 2.omgang (det hekles rundt luftmasken fra 3.omgang)
= viser retning på masken som er heklet rundt en annen maske
= omgangen starter med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen
= omgangen starter med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= omgangen starter med 4 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen

Kommentarer / Spørsmål (19)

Luz Laguerre 14.02.2020 - 10:40:

Buenos días , Gracias por este lindo patrón. Quisiera saber cuantos puntos altos van el anillo del círculo? Esta escrito « 6 veces en total en la vuelta » Es qué hay que multiplicar 6 por los dos puntos altos que están en el diagrama A1? Gracias por su amable respuesta

DROPS Design 16.02.2020 kl. 21:32:

Hola Luz. Exacto, comenzamos la vuelta con 3 puntos de cadeneta y después repetimos el diagrama A.1 (= 2 puntos) un total de 6 veces en la vuelta.

Sarah C 30.11.2019 - 21:44:

Hi, I can't find where it says how many stitches are in the first 6 rounds? The chart it is not indicating how many stitches are in each round?

DROPS Design 02.12.2019 kl. 09:48:

Dear Sarah, you are working 6 times the diagram A.1 in the round. On 6th round in A.1, there are 10 sts in each A.1 x 6 = 60 sts on the round - read more here about crochet diagrams. Happy crocheting!

María-Victoria 05.08.2019 - 01:49:

Hola, con los 500gr totales para este bolso alcanzaré a realizar 2? Porque dice que para bolso monocolor se necesitan 200gr.

DROPS Design 06.08.2019 kl. 19:32:

Hola Maria-Victoria. Como no se utiliza el ovillo completo de cada color para elaborar este bolso, en total tienes suficiente hilo para hacer otro bolso ( pero puede ser que tengas que cambiar las combinaciones de colores, porque de un color usamos más cantidad y de otros menos).

Anna 06.05.2019 - 15:43:

Dobrý den, tři ŘO z části A.2 nahrazují první dlouhý sloupek z části A.1? Děkuji, Anna

DROPS Design 06.05.2019 kl. 21:14:

Dobrý den, Anno, ano, je to tak, ale platí to pouze na začátku kruhové řady. Hodně zdaru! Hana

Anja M. 20.09.2018 - 12:04:

Na das ist ja mal ein knuffiges süßes Täschchen. Hatte noch so viel verschiedene Baumwollreste über und habe es daraus gehäkelt. Ein schnelles tolles Projekt mit interessantem Muster!

Diana De Witt 05.09.2018 - 20:48:

Het is een heel leuk patroon, je kunt het makkelijk maken je moet het echt goed lezen en naar de foto kijken, je moet gewoon doen zoals het er staat. Het enige wat ik niet snap is dat van die koorden.

Diana De Witt 05.09.2018 - 20:46:

Een vraag over de koordjes.Je maakt 4 koorden die elk +/- 1 meter lang worden Je maakt aan weerszijden vh tasje 2 koorden vast in elk gaatje 1. Dus de koorden zitten in het midden niet aan elkaar vast , ze lopen niet door tot de overzijde laat maar zeggen of knoop je de 4 koorden in het midden samen ?zoals ik het begrepen heb heb je aan elke kant van het tasje dus 2 koorden hangen , hoe hang je het dan om je schouder?

DROPS Design 19.09.2018 kl. 18:56:

Dag Diana, Dit is inderdaad niet duidelijk aangegeven. Ik vermoed dat het de bedoeling is om de koorden aan de bovenkant (dus bij de schouder) door elkaars lussen te halen, en dat je de uiteinden aan de tas vast maakt. Ik zal de design afdeling even vragen wat de bedoeling is en hopelijk komt er dan binnenkort een verduidelijking op het patroon.

Mariëtte 01.09.2018 - 19:23:

Mijn vraag/opmerking van eerder vandaag heeft betrekking op de cirkel, niet op de zijkant van de tas. Excuus dat ik dat niet eerder wat duidelijker heb aangegeven.

Mariëtte 01.09.2018 - 17:29:

Beste lezer, Ondanks het antwoord van 31-8 op de vraag van Sandra (29-8 ) snap ik niet wat te doen. Dit komt mede doordat in het antwoord wordt gesproken over de kleuren mosterdgeel en heidekruid terwijl deze kleuren noch in toer 3 noch in toer 4 volgens het patroon gebruikt worden. Afgezien van de kleuren: begrijp ik dat toer 3 en 4 door elkaar gehaakt worden? Misschien kan het patroon noet duidelijker worden beschreven dan dit, maar het is voor mij niet te volgen.

DROPS Design 19.09.2018 kl. 18:52:

Dag Mariëtte, Het antwoord op Sandra haar vraag gaat inderdaad over de zijkanten in niet over de cirkel. Voor de cirkel volg je het telpatroon en haak je de toeren in de kleuren zoals aangegeven bij 'Strepen (cirkel)'. A.1 herhaal je 6 keer in totaal in de rondte; A.2 laat zien hoe de toer begint en eindigt. Je leest het telpatroon van rechts onder naar links toe en als je een rondje klaar hebt begin je op de volgende toer, opnieuw lezend van rechts naar links.

Sandra 29.08.2018 - 19:58:

Wat moet ik doen in toer 3?Start met een losse en dan.... nog 1 losse of juist 2(omdat in toer 2 je 2 vasten hebt). Daarna 5 stokjes in 1 vaste en dan nog 1 vaste?Ik kom er echt niet uit. Groetjes Sandra

DROPS Design 31.08.2018 kl. 12:02:

Dag Sandra, Je haakt 3 lossen, dan haak je 1 stokje in de volgende vaste van de vorige toer, dan 1 losse, dan sla je 1 steek van de vorige toer over, dan *haak je 1 stokje met mosterdgeel in de volgende vaste van de vorige toer, 1 stokje met heidekruid in de volgende vaste *. Het stuk wat tussen de twee sterretjes staat (*) herhaal je steeds tot er 2 vasten over zijn op de toer. Dan nog 1, 1 vaste overslaan en 1 stokje in de laatste vaste.

Kommentér oppskrift DROPS 186-10

Summer Treasure

opecanci_still_knit, Czech Republic