DROPS / 193 / 8

Harvest Dance by DROPS Design

Strikkede sokker i DROPS Fabel. Arbejdet er strikket ovenfra og ned i rib. Størrelse 35 - 43.

DROPS Design: Model fa-422
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 – 38/40 – 41/43
Fodens længde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde: 15-16-17 cm
Materialer:
DROPS FABEL Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-100 g farve 111, sennepsgul

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
26 masker i bredden og 34 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.
33 masker i bredden og 40 pinde i højden med rib (= 1 ret/1 vrang) = 10 x 10 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 14.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 29kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse.

HÆLINDTAGNING:
1.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket ret, vend arbejdet.
2.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket vrang, vend arbejdet.
3.PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket ret, vend arbejdet.
4.PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse maske over masken som blev strikket vrang, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages 1 maske løs af, til der er 14-14-16 masker tilbage på pindene.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SOKKER - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde ovenfra og ned

SOKKER:
Slå 64-72-80 masker op på strømpepinde 2,5 med Fabel. Strik 1 omgang ret. Fortsæt med rib (= 1 vrang / 1 ret) i 2-3-4 cm. Nu strikkes der mønster således (vælg diagram for din størrelse): A.1 (= 16-18-20 masker), 1 ret, A.2 (= 16-18-20 masker), fortsæt i vrangbord som før over de resterende masker. Gentag mønsteret i højden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 15-16-17 cm strikkes der således: Strik A.1, 1 maske ret og A.2 som før over de første 33-37-41 masker og sæt disse masker på en tråd (= ovenpå foden), derefter strikkes der 1 pind ret over de 31-35-39 hælmasker hvor der tages 5-7-9 masker ind jævnt fordelt = 26-28-30 masker til hæl. Strik glatstrik frem og tilbage i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke midt på pinden - HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Nu strikkes HÆLINDTAGNING - Læs forklaring over. Når hælindtagningen er færdig strikkes der 13-15-16 masker op på hver side af hælen og de 33-37-41 masker fra tråden sættes tilbage på pinden = 73-81-89 masker. Sæt 1 mærke på hver side af de 33-37-41 masker ovenpå foden. Fortsæt A.1, 1 maske ret og A.2 over maskerne ovenpå foden og strik ret over maskerne under foden. SAMTIDIG på første omgang tages der ind i hver side således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden drejet ret sammen og strik de 2 første masker efter sidste mærke ovenpå foden ret sammen (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 9-10-12 gange = 55-61-65 masker. Fortsæt til arbejdet måler 18-19-21 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 4-5-6 cm tilbage før færdig mål). Sæt 1 mærke i hver side på sokken så der bliver 27-31-33 masker ovenpå foden og 28-30-32 masker under foden. Nu fortsættes der med ret til færdig mål og der tages ind til tå på hver side af mærkerne således: Før mærkerne: 2 ret sammen. Efter mærkerne: 2 drejet ret sammen (= 4 masker taget ind pr omgang). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 4-7-9 gange og derefter på hver omgang totalt 6-3-2 gange = 15-21-21 masker tilbage på pinden. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 til der er 1 maske tilbage, 1 ret = 8-11-11 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Strik den anden sok på samme måde.

Helena 10.10.2018 - 14:54:

3. zu Antwort 10.10.2018 kl. 14:31: Es müssen 82 Maschen angeschlagen werden (eine gerade Zahl, damit der Wechsel re-li stimmt) und das Rippenmusster mit einer rechten und NICHT mit einer linken wie in der Anleitung beginnen. Auf der ersten Nadel für A.1 müssen dann 21 Maschen und auf der Nadel für A.2 20 Maschen sein. Ihre Antwort kam sehr schnell, hat mir aber leider nicht weitergeholfen. Werden die Muster/Anleitungen bei Ihnen denn probegestrickt? Mit freundlichen Grüßen Helena

DROPS Design 11.10.2018 kl. 10:06:

Liebe Helena, damit die Diagramme stimmen werden die Bündchen mit 1 M links anfangen, dann stricken Sie die 2 ersten Maschen im A.1 li wie gezeigt, die nächste 18 M wie zuvor (wie im Bündchen zuvor) und 1 Umschlag vor der mitlleren Masche (= 20 M), die nächste M rechts stricken, dann A.2: 1 Umschlag, Bündchen wie zuvor (mit 1 M rechts anfangen) über die nächste 18 M (= letzte M li), und 2 M li zs stricken. Ich habe die Maschen angeschlagen und das 1. Rapport in der Höhe gestrickt und es hat schön geklappt. Viel Spaß beim stricken!

Helena 10.10.2018 - 14:51:

2. zu Antwort 10.10.2018 kl. 14:31: Dann muss ich bei jeder 2. Reihe (also immer dann, wenn der Rapport mit 2 li Maschen beginnt) die letzten beiden Maschen in A.1 folgend abstricken: auf dem Umschlag eine li Masche, dann die mittlere re Masche (die im Rapport fehlt). Dann Wechsel zu A.2 und zur nä Nadel: Hier wieder auf den Umschlag eine li Masche und dann im Muster weitergestrickt. Leider ist Ihr Diagramm und schon der Anschlag falsch!

DROPS Design 11.10.2018 kl. 10:03:

Bei der 2. Runde stricken Sie dann A.1 mit 1 M li (die Abnahme), dann Bündchen wie im Diagram (= 1 M li/1 M re im wechsel) und der Umschlag am Ende A.1 stricken Sie links (= 20 M), dann die mittlere Masche stricken Sie rechts, und jetzt A.2: der Umschlag stricken Sie links, dann Bündchen (1 M re, 1 M li im wechsel) und mit 1 M li enden (= die Abnahme)., dh genau wie im Diagram.

Helena 10.10.2018 - 14:41:

1. zu Antwort vom 10.10.2018 kl. 14:31: Ich habe den Rapport schon verstanden. Nur taucht diese mittlere Masche zwischen A.1 und A.2 nicht im Rapport auf. Wenn ich diese also einfach zwischenrein stricke, stimmt der Wechsel zwischen rechter und linker Masche in A.2 nicht mehr. Ergo: Ich muss im Anschlag schon eine (bzw. 2 Maschen) mehr anschlagen, damit ich in A.1 eine Masche mehr auf der Nadel habe.

DROPS Design 11.10.2018 kl. 10:00:

Liebe Helena, nach dem Bündchen sollen Sie immer so stricken: A.1 (= 20 M in der 3. Größe), 1 M rechts (= war zuvor eine linke M in den Bündchen aber wird jetzt immer rechts gestrickt), A.2 (= 20 M) und im Bündchen wie zuvor (mit 1 M re anfangen und 1 M re enden). Die mittlere Masche zwischen A.1 und A.2 wird ab jetzt immer rechts gestrickt, der Umschlag am Ende A.1 wird vor dieser re. M gestrickt und der Umschlag am Anfang A.2 wird nach dieser re. M gestrickt (= es sind immer 20 M in jedem Diagram und 1 M rechts dazwischen).

Helena 10.10.2018 - 13:48:

Hallo! Wenn dich die Umschläge in A.1 und A.2 und die zusätzlichen rechten Masche dazwischen stricke, habe ich zu Beginn des Diagramms A.2 eine Masche mehr auf der Nadel und das Muster wäre nicht mehr gleichmäßig, sondern immer eine Masche (links-rechts) versetzt. Was mache ich also in der Mitte zwischen A.1 und A.2?

DROPS Design 10.10.2018 kl. 14:31:

Liebe Helena, zwischen A.1 und A.2 stricken Sie 1 Masche rechts, dh so: A.1, 1 Masche rechts, A.2. In jede 2. Runde wird 1 Masche am Anfang in A.1 abgenommen und 1 Masche am Anfang in A.2 zugenommne und gleichzeitg wird 1 Masche am Ende A.1 zugenommen und 1 Masche am Ende in A.2 abgenommen. Die neuen Maschen stricken Sie im Bündchen wie im Diagram gezeigt, damit die Bündchen immer noch passen (1 Re, 1 Li). Viel Spaß beim stricken!

Antje 10.10.2018 - 13:04:

Hallo! Ihr gebt in eurem Muster an, dass man mit Rippenmuster starten soll und dabei mit einer linken und einer rechten Masche abwechselnd. Allerdings stimmt dann das Diagramm A.1 und damit folgend auch Diagramm A.2 nicht mehr. Das Diagramm A.1 gibt vor, dass ich die ersten 2 Maschen links zusammenstricken muss. Nach eurer Vorgabe damit eine linke und eine rechte Masche. Darauf würde wieder eine linke Masche folgen und nicht wie in eurem Diagramm eine rechte. Es muss umgekehrt beginnen.

DROPS Design 11.10.2018 kl. 10:26:

Liebe Antje, Bündchen muss mit 1 M li / 1 M re im wechsel gestrickt werden, so daß die erste Masche im A.1 immer 1 M li wird (jede 4. Reihe werden Sie mit 2 li M A.1 anfangen). Viel Spaß beim stricken!

Ingrid Nordbø 19.09.2018 - 09:51:

Det er ikke samsvar mellom symbolene i diagrammet og den nederste symbolforklaringen (2 vrang sammen). Skal man regne med at tekstforklaringen er korrekt selv om symbolene er forskjellige?

DROPS Design 20.09.2018 kl. 09:19:

Hei Ingrid. Litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt. Det nederste symbolet (= 2 vrang sammen) finnes i starten av A.1 og i slutten av A.2 på hver omgang fra retten. De skal strikkes 2 vrang sammen som forklart, og symbolet er det samme (en sort rettvinklet trekant som går over 2 masker og dekker nederste, høyre del av de 2 rutene). God fornøyelse.

Kommentere opskrift DROPS 193-8