DROPS / 190 / 29

Queensland Skirt by DROPS Design

Skjørt med hullmønster, heklet ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er heklet i DROPS Safran

DROPS Design: Modell e-277
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-750 g farge 05, lys blålilla

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 staver og 12 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 4 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 135kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

HEKLEINFO:
På begynnelsen av hver rad/omgang med staver erstattes første stav med 3 luftmasker. Avslutt raden med 1 stav i 3.luftmaske fra begynnelsen av forrige rad når det hekles frem og tilbake og avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen når det hekles rundt.

ØKETIPS-1:
Øk 1 stav ved å hekle 2 staver i samme maske.

ØKETIPS-2 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 212 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 40) = 5,3.
I dette eksempelet økes det ved å hekle 2 staver i ca hver 5.maske.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3.
----------------------------------------------------------

SKJØRT:
Arbeidet hekles frem og tilbake ovenfra og ned til splitten i siden er heklet ferdig, deretter hekles det videre rundt til ferdig mål.

SKJØRT:
Hekle 186-209-232-258-279-305 luftmasker (inkludert 3 luftmasker til å snu med) på nål 3,5 med Safran.
Første rad hekles slik: Hekle 1 stav i 4.luftmaske fra nålen, 1 stav i hver av de 4 neste luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 stav i hver av de 6 neste luftmaskene *, hekle fra *-* til det gjenstår 3-5-7-5-5-3 luftmasker, hopp over 1 luftmaske og avslutt med 1 stav i hver av de siste 2-4-6-4-4-2 luftmaskene = 158-178-198-220-238-260 staver.
Videre hekles det frem og tilbake med 1 stav i hver stav - les HEKLEINFO og HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når det er heklet totalt 5 rader i høyden settes det 6 merker i arbeidet slik: Første merke settes etter de første 14-14-16-20-21-22 stavene, deretter settes de 5 neste merkene med 26-30-33-36-39-43 staver mellom hvert merke. Etter siste merke er det 14-14-17-20-22-23 staver igjen raden.
På neste rad økes det 1 stav før alle merkene – les ØKETIPS-1! Øk slik på hver 2.rad totalt 9-9-10-11-12-13 ganger – NB: Det økes annenhver gang før og etter merkene = 212-232-258-286-310-338 staver. SAMTIDIG når det er heklet totalt 12 rader i høyden slutter splitten i siden. Arbeidet hekles nå rundt med omgangens start i siden – husk HEKLEINFO!
Når arbeidet måler 25-26-27-28-29-30 cm økes det 40-44-30-26-26-34 staver jevnt fordelt – les ØKETIPS-2 = 252-276-288-312-336-372 staver.
Hekle A.1 rundt (= 21-23-24-26-28-31 rapporter à 12 masker). SAMTIDIG på siste omgang i A.1 økes det 52-60-64-72-64-60 staver jevnt fordelt = 304-336-352-384-400-432 staver.
Hekle A.2 rundt (= 19-21-22-24-25-27 rapporter à 16 masker).
Når A.2 er heklet ferdig er det 475-525-550-600-625-675 staver på omgangen. Nå hekles A.X som vist i A.1 (= 2 omganger). SAMTIDIG på siste omgang økes det 30-28-39-25-36-34 staver jevnt fordelt = 505-553-589-625-661-709 staver.
Neste omgang hekles slik: A.3A (= 6 masker), hekle A.3B over de neste 492-540-576-612-648-696 stavene (= 41-45-48-51-54-58 rapporter à 12 masker), avslutt med A.3C (= 7 masker). Når A.3 er heklet ferdig klippes og festes tråden. Skjørtet måler ca 56-57-58-59-60-61 cm fra livet og ned.

KNAPPHULLSHEMPER:
Langs den siden av splitten som tilhører forstykket hekles det knapphullshemper slik (start fra vrangen øverst i livet ved splitten): Hekle 2 fastmasker om første stav, 3 luftmasker, hopp over 1 stav, * hekle 2 fastmasker om hver av de 2 neste stavene, 3 luftmasker, hopp over 1 stav *, hekle fra *-* totalt 3 ganger oppover og avslutt med 2 fastmasker om siste stav nederst i splitten. Snu og hekle tilbake fra retten slik: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske og 3 fastmasker om hver luftmaskebue. Klipp og fest tråden

KNAPPEBELEGG:
Langs den andre siden av splitten hekles det 5 rader med fastmasker frem og tilbake (på 1.rad hekles det 2 fastmasker om hver stav = 24 fastmasker). Klipp og fest tråden. Sy knappene på knappebelegget.

KANT:
Hekle en kant øverst i livet på skjørtet slik: Start fra retten med 1 kjedemaske i ytterste maske ved splitten, hekle 1 luftmaske, * 1 luftmaske, hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i neste luftmaske *, hekle fra *-* langs hele kanten øverst på skjørtet. Klipp og fest tråden.

Diagram

= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebue
= fastmaske i maske
= fastmaske om luftmaske/luftmaskebue
= 1 dobbelstav i maske
= 1 trippelstav i maske
= Hekle 4 staver om luftmaskebuen (stavene skal ikke hekles sammen)
= hekle 2 staver sammen i samme maske slik: hekle 1 stav i masken, men vent med siste kast og gjennomtrekking (det er nå 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i samme maske, men nå trekkes siste kast gjennom alle 3 løkkene på nålen
= hekle 3 staver sammen slik: hekle 1 stav i hver av de 3 neste maskene, men vent med siste kast og gjennomtrekking på alle tre stavene, lag 1 kast om nålen og trekk kastet gjennom alle 4 løkkene på nålen
= hekle 4 staver sammen slik: hekle 1 stav i hver av de 4 neste maskene, men vent med siste kast og gjennomtrekking på alle fire stavene, lag 1 kast om nålen og trekk kastet gjennom alle 5 løkkene på nålen
= 1 picot: hekle 3 luftmasker, hekle 1 kjedemaske i den første luftmasken som ble heklet
= 1.omgang starter her
= denne omgangen er allerede heklet

Andrea Viehweger 20.03.2019 - 13:57:

Guten Tag, gerne möchte ich mir Queensland Skirt häkeln. Meine Hüft- und Tallienmaße liegen genau zwischen Größe M und L. Gibt es eine Möglichkeit den Schnitt anzupassen? Freundliche Grüße, Andrea Viehweger

DROPS Design 20.03.2019 kl. 15:45:

Liebe Frau Viehweger, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, aber gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden weiterhelfen (auch telefonisch oder per E-Mail). Viel Spaß beim häkeln!

Frieda Schouwenburg 20.03.2019 - 13:39:

Ik heb de knoopvouwrand gehaakt moet ik die nu naar binnen vouwen? Dit stukje snap ik niet.

DROPS Design 21.03.2019 kl. 16:48:

Dag Frieda

Ja, deze vouw je naar binnen en vervolgens naai je de knopen op de dubbel laag stof.

Morgane 22.02.2019 - 12:21:

Bonjour. J'ai un doute concernant la partie A3: doit-on faire des allers et retour, ou crocheter en rond? Certains rangs commencent par des doubles brides et se terminent par des mailles en l'air qui se rattachent à la double bride du rang précédent... merci.

DROPS Design 26.02.2019 kl. 14:35:

Bonjour Morgane, merci pour votre retour, les diagrammes A.3A et A.3C vont être modifiés car ils se crochètent effectivement en rond, pas en rangs. Bon crochet!

Josefin 21.02.2019 - 14:36:

Vid den första omgången ökningar så står det att man ska öka 9 gånger (för storlek S) till totalt 212 stolpar. Sedan när arbetet är 25 cm långt ska man göra nästa omgång ökningar. Betyder detta att man efter de första 9 ökningsvarven ska fortsätta att virka "raka varv" (alltså varv utan ökningar) fram till att arbetet mäter 25 cm? Eller är det meningen att arbetet redan ska vara 25 cm långt när de 9 ökningarna är gjorda?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 17:06:

Du ska öka på vartannat varv 9 gånger. När dessa varv med ökningar är klara fortsätter du virka utan ökningar tills arbetet mäter 25 cm.

Ailey 12.02.2019 - 05:10:

Bonjour Je souhaiterais comprendre comment faire la bordure, car on me dit de faire 1m en l'air d'en sauter 1 et de faire 1m serré dans la maille en l'air suivante Seulement le premier rang est fait de 1m en l'air et de 6Bride donc 1m en l'air toute les 6 brides donc comment cela ce passe t'il? Merci d'avance

DROPS Design 05.03.2019 kl. 12:27:

Bonjour Ailey, sautez 1 maille/la largeur de votre maille en l'air pour que la bordure soit nette et ne resserre pas. Bon crochet!

Marie-Laure 31.01.2019 - 09:27:

Est ce possible de continuer la jupe pour en faire une jupe longue ? Cordialement.

DROPS Design 31.01.2019 kl. 09:35:

Bonjour Marie-Laure, probablement, vous devrez juste rajouter quelques rangs supplémentaires correspondant à la longueur souhaitée, par ex le nombre de rangs en brides avant les points ajourés. N'hésitez pas à demander conseil à votre magasin - même par mail ou téléphone. Bon crochet!

Emma Hunt 13.07.2018 - 17:57:

I’m using safari on iOS 11.4 Thank you so much for your help. I have identified it on the diagram. Emma :)

Emma Hunt 13.07.2018 - 13:02:

Hi there. I seem to be missing a symbol as it’s just a grey box for = work 4 double crochets around chain space (do not work the double crochets together) Can you let me know what kind of symbol this should be?

DROPS Design 13.07.2018 kl. 13:31:

Dear Mrs Hunt, weird that you cannot see it, can you tell us which browser you are using? This symbol is used on the 6th row in A.3 (the 4 vertical lines joined tog at the top). Happy crocheting!

Tine 03.07.2018 - 18:12:

Hvorfor er stort set alle jeres model hæklet / stikket oppe fra og ned og ikke nede fra og op ? Det se så dumt ud, at maskerne står på hovedet.

DROPS Design 04.07.2018 kl. 12:06:

Hei Tine. Strikkeretningen er et valg som tas av de forskjellige designerne, og det avgjøres av flere faktorer som for eksempel ønsket mønster og form på plagget. Ovenfra-ned metoden åpner i tillegg for mer fleksibilitet hos strikkeren/hekleren i forhold til å endre lengde/bredde på plagget ettersom det er lettere å prøve det på underveis. Hvis du helst vil ha skjørt som er strikket/heklet nedenfra og opp kan du for eksempel se på 190-32, 190-26 fra samme katalog, eller på eldre lignende modeller som for eksempel 155-16 eller 161-19. God fornøyelse.

Svenja 26.06.2018 - 14:46:

Danke, in der 3. Reihe müßten aber hinten 3 Stäbchen hin, oder? Damit wie in der Vorreihe 7 Stäbchen sind.

DROPS Design 26.06.2018 kl. 15:53:

Liebe Svenja, bei der 3. Reihe (= 1. Reihe = mit Pfeil) fangen Sie jedem Rapport mit 4 Stb und enden Sie jedem Rapport mit 2 Stb = es sind dann 6 Stb zwischen jedem Rapport. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 190-29