Shark Attack Blanket by DROPS Design

Heklet hai-teppe til barn. Størrelse 3-14 år. Arbeidet er heklet i DROPS Eskimo

Stikkord: dyr, leker, pledd, tykke pinner,

DROPS Design: Modell ee-138-bn
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 - 13/14 år
Størrelse i cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 - 158/164.
Mål: Lengde uten halefinne = 70-84-98-112-128-142 cm.
Bredde øverst = 81-86-90-99-103-112 cm.
Omkrets nederst før halen = 35-37-39-40-42-44 cm.
Halens høyde = 27-31-33-35-37-39 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
600-650-750-800-900-950 g farge 46, mellomgrå
300-300-350-350-400-450 g farge 14, mørk grå
50-50-50-50-50-100 g farge 02, sort
50 g i alle størrelser av farge 01, natur
50 g i alle størrelser av farge 56, julerød

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe E)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller den nålen du må bruke for å få 9 staver og 5 rader med staver på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 18.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 294kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

ØKETIPS :
Øk 1 stav ved å hekle 2 staver i samme maske.

HEKLEINFO:
Første fastmaske på raden erstattes med 1 luftmaske.
Første stav på raden erstattes med 3 luftmasker.
----------------------------------------------------------

TEPPE:
Kroppen til haien hekles nedenfra og opp, den starter mellom kroppen og halefinnen. Deretter hekles halefinnen fra bunnen av kroppen og nedover. Hele arbeidet hekles frem og tilbake.

KROPPEN:
Hekle 32-34-34-36-38-40 luftmasker på heklenål 8 med mellomgrå. Sett luftmaskeraden sammen til en ring ved å hekle 1 kjedemaske i første luftmaske. Videre hekles det frem og tilbake. LES HEKLEINFO og hekle 1 stav i hver maske raden ut = 32-34-34-36-38-40 staver.
Snu arbeidet og hekle 1 stav i hver stav raden ut.
På neste rad skal det økes masker jevnt fordelt på raden - LES ØKETIPS! Hekle staver og øk 8-6-6-9-7-10 staver på raden = 40-40-40-45-45-50 staver. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Det skal hekles videre i rader på denne måten, det skal økes underveis - LES HELE AVSNITTET FØR DET HEKLES VIDERE!

Øk 5 staver jevnt fordelt på hver 4.-5.-6.-8.-7.-10. cm totalt 6-6-8-7-9-10 ganger = 70-70-80-80-90-100 staver. Når alle økningene er ferdig hekles det 1 rad staver uten økning, på neste rad hekles det staver og økes 3-7-1-9-3-1 staver jevnt fordelt = 73-77-81-89-93-101 staver. Hekle videre med 1 stav i hver stav til arbeidet måler 66-80-94-108-124-138 cm.
Bytt til sort og hekle 1 rad med 1 fastmaske i hver stav. Bytt til julerød og hekle 1 rad med 1 stav i hver fastmaske og hekle 1 rad med 1 fastmaske i hver stav. Bytt til natur og hekle neste rad slik: 1 luftmaske, * hopp over 2 fastmasker i neste fastmaske hekles: 1 dobbelstav, 2 staver, 1 dobbelstav, 4 luftmasker og 1 kjedemaske, hekle 1 kjedemaske i neste fastmaske *, gjenta fra * - * ut raden. Klipp og fest trådene. Kroppen er nå ferdig.

HALEFINNEN:
Legg kroppen dobbelt med splitten på midten av arbeidet. Bruk mørk grå og heklenål 8, hekle 1 rad med fastmasker gjennom begge lag nederst langs oppleggskanten = 16-17-17-18-19-20 fastmasker.
Videre hekles hver rad slik: 3 staver i første maske, hekle 1 stav i hver maske frem til de 4 midterste maskene, 1 fastmaske i hver av de neste 4 maskene, 1 stav i hver maske frem til den siste masken og hekle 3 staver i den siste masken.
Gjenta denne raden i alt 13-15-16-17-18-19 ganger = arbeidet måler ca 26-30-32-34-36-38 cm. Bytt til 2 tråder sort, hekle 1 rad med 1 fastmaske i hver maske. Klipp og fest trådene.

ØYENE:
Det hekles 2 øyne, de sys fast med mellomgrå ca 10 cm fra kanten øverst.
Hekle slik:
Hekle 3 luftmasker med sort og heklenål 8, sett de sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hekle 3 luftmasker (erstatter 1.stav), hekle 11 staver om ringen, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske (= 12 staver). Klipp tråden og bytt til natur.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske (erstatter 1.fastmaske), hekle 1 fastmaske i hver stav og avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske (= 12 fastmasker). Klipp tråden og bytt til mellomgrå.
3.OMGANG: Hekle 1 luftmaske (erstatter 1.fastmaske), 1 fastmaske i samme maske, videre hekles det 2 fastmasker i hver fastmaske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske (= 24 fastmasker). Klipp og fest trådene.

SPLITT:
Sy sammen splitten så langt opp det ønskes - 20-30 cm opp om det bare skal dekke føttene eller halveis opp splitten om det skal dekke mer.
Kos deg med ditt nye teppe.

Jacqueline 23.01.2019 - 20:36:

Hallo Ik ben begonnen met de deken ,, maar er staat plaats het lijf dubbel met een split in het midden . Is het dan een deken of een slaapzak omdat ik in het rond moet haken

DROPS Design 08.02.2019 kl. 17:55:

Dag Jacqueline,

Nee, het is wel een soort slaapzak hoor, maar op de plaats waar de staartvin aan de zak komt, haak je door beide lagen, zodat de onderkant van de 'slaapzak' gesloten wordt.

Joke 07.01.2019 - 12:39:

Is hier ook een patroon van voor volwassenen

DROPS Design 09.01.2019 kl. 11:16:

Dag Joke,

Nee, helaas is er alleen een patroon voor kinderen. Je zou hem wat langer kunnen maken als je hem voor een volwassene maakt. Hij wordt van onder naar boven gehaakt, dus je kan hem tijdens het haken steeds even passen.

Daniela Becherer 09.12.2018 - 21:23:

Hallo liebes Drops Team ,\\r\\nIch finde eure Anleitungen echt super. Komme aus dem stricken/häckeln gar nicht mehr raus. \\r\\nAber leider habe ich bei jedem Modell wo ich arbeite jede Menge wolle übrig. \\r\\nDas ist echt ärgerlich... Gerne würde ich mein Geld in neue wolle für ein neues Model ausgeben...\\r\\nKönnt ihr da mal etwas weniger großzügig in der Berechnung sein? \\r\\nViele Grüße \\r\\nD. Becherer

Birgit 03.12.2018 - 22:49:

Teen haikala sabauime ja tâpselt õpetuse järgi ning uim ei tule üldse selline nagu peaks. Õpetuses on et ühte poolt kasvatad ju koguaeg ja ringselt heegeldan aga vot ei tule välja. Ehk oskate täpsemalt lahti seletada sabauime õpetust?

Marijke Frijters 19.11.2018 - 19:53:

Is dit patroon ook als briepatroon beschikbaar, mijn kleinzoon wil nadat ik de zeemeermin deken voor zijn zus heb gemaakt , graag de haai, maar ik veel beter breien.

DROPS Design 22.11.2018 kl. 11:22:

Dag Marijke,

Nee, helaas is hier alleen een haakpatroon voor.

Conny Van Aken 16.10.2018 - 18:21:

Ik wil graag deze haai deken maken van een acryl garen, heeft u een alternatief garen dat ik kan gebruiken zonder het patron aan te hoeven passen? Dank u wel Conny

DROPS Design 24.10.2018 kl. 21:56:

Dag Conny Van Aken,

Helaas hebben we geen acrylgarens in ons assortiment. Als je het patroon niet aan wilt passen is het het handigst om een garen te zoeken waarvan de stekenverhouding overeenkomt met de stekenverhouding in het patroon. Meestal staat deze wel op de wikkel van het garen.

Soili Syrjänen 12.09.2018 - 09:32:

Such a lovely blanket! Made for a 5 year old boy as a birthday present and everybody lobed it. The pattern is easy to follow even if you have not done much crocheting.

Alexandra 07.09.2018 - 14:05:

Hallo Ich habe die Anleitung gelesen und auch Wolle gekauft und versuche nun zu verstehen, warum die Startluftmaschen zu einem Ring geschlossen werden soll , wenn in hin und Rück Reihen gearbeitet wird und erst am Schluss der Schlitz zugenäht wird. Vielen Dank für ein Feedback. Gruss Alexandra

DROPS Design 07.09.2018 kl. 16:27:

Liebe Alexandra, es wird so gehäkelt, um die gewüschte Textur/Muster zu bekommen. Viel Spaß beim häkeln!

Ingebjørg Bjerk 08.08.2018 - 20:30:

I oppskriften til haiteppe er det oppgitt 450 g mørk grå dette må være feil jeg brukte knapt 4 nøster

Carolien 16.07.2018 - 06:58:

Hallo ik wil graag twee van deze dekens haken voor mijn kleinzoons maar in de beschrijving staan haak een ketting van lossen en sluit de ring en als ik verder les staat er plaats het lijf dubbel met de split in het midden van het werk zodat je aan de Bin kunt beginnen,mijn vraag is haak je nu in het rond of heen en weer

DROPS Design 16.07.2018 kl. 12:12:

Hallo Carolien, Je haakt steeds heen en weer, maar je sluit wel steeds elke toer (zie bij informatie voor het haken)

Kommentér oppskrift DROPS Children 28-13