Shark Attack Blanket by DROPS Design

Heklet hai-teppe til barn. Størrelse 3-14 år. Arbeidet er heklet i DROPS Eskimo

Stikkord: dyr, leker, pledd, tykke pinner,
DROPS Design: Modell ee-138-bn
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 - 13/14 år
Størrelse i cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 - 158/164.
Mål: Lengde uten halefinne = 70-84-98-112-128-142 cm.
Bredde øverst = 81-86-90-99-103-112 cm.
Omkrets nederst før halen = 35-37-39-40-42-44 cm.
Halens høyde = 27-31-33-35-37-39 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
400-500-600-800-900-950 g farge 46, mellomgrå
200-200-250-250-300-350 g farge 14, mørk grå
50-50-50-50-50-100 g farge 02, sort
50 g i alle størrelser av farge 01, natur
50 g i alle størrelser av farge 56, julerød

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe E)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller den nålen du må bruke for å få 9 staver og 5 rader med staver på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 31.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 375kr. Les mer.

Instruksjoner

INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

ØKETIPS :
Øk 1 stav ved å hekle 2 staver i samme maske.

HEKLEINFO:
Første fastmaske på raden erstattes med 1 luftmaske.
Første stav på raden erstattes med 3 luftmasker.
----------------------------------------------------------

TEPPE:
Kroppen til haien hekles nedenfra og opp, den starter mellom kroppen og halefinnen. Deretter hekles halefinnen fra bunnen av kroppen og nedover. Hele arbeidet hekles frem og tilbake.

KROPPEN:
Hekle 32-34-34-36-38-40 luftmasker på heklenål 8 med mellomgrå. Sett luftmaskeraden sammen til en ring ved å hekle 1 kjedemaske i første luftmaske. Videre hekles det frem og tilbake. LES HEKLEINFO og hekle 1 stav i hver maske raden ut = 32-34-34-36-38-40 staver.
Snu arbeidet og hekle 1 stav i hver stav raden ut.
På neste rad skal det økes masker jevnt fordelt på raden - LES ØKETIPS! Hekle staver og øk 8-6-6-9-7-10 staver på raden = 40-40-40-45-45-50 staver. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Det skal hekles videre i rader på denne måten, det skal økes underveis - LES HELE AVSNITTET FØR DET HEKLES VIDERE!

Øk 5 staver jevnt fordelt på hver 4.-5.-6.-8.-7.-10. cm totalt 6-6-8-7-9-10 ganger = 70-70-80-80-90-100 staver. Når alle økningene er ferdig hekles det 1 rad staver uten økning, på neste rad hekles det staver og økes 3-7-1-9-3-1 staver jevnt fordelt = 73-77-81-89-93-101 staver. Hekle videre med 1 stav i hver stav til arbeidet måler 66-80-94-108-124-138 cm.
Bytt til sort og hekle 1 rad med 1 fastmaske i hver stav. Bytt til julerød og hekle 1 rad med 1 stav i hver fastmaske og hekle 1 rad med 1 fastmaske i hver stav. Bytt til natur og hekle neste rad slik: 1 luftmaske, * hopp over 2 fastmasker i neste fastmaske hekles: 1 dobbelstav, 2 staver, 1 dobbelstav, 4 luftmasker og 1 kjedemaske, hekle 1 kjedemaske i neste fastmaske *, gjenta fra * - * ut raden. Klipp og fest trådene. Kroppen er nå ferdig.

HALEFINNEN:
Legg kroppen dobbelt med splitten på midten av arbeidet. Bruk mørk grå og heklenål 8, hekle 1 rad med fastmasker gjennom begge lag nederst langs oppleggskanten = 16-17-17-18-19-20 fastmasker.
Videre hekles hver rad slik: 3 staver i første maske, hekle 1 stav i hver maske frem til de 4 midterste maskene, 1 fastmaske i hver av de neste 4 maskene, 1 stav i hver maske frem til den siste masken og hekle 3 staver i den siste masken.
Gjenta denne raden i alt 13-15-16-17-18-19 ganger = arbeidet måler ca 26-30-32-34-36-38 cm. Bytt til 2 tråder sort, hekle 1 rad med 1 fastmaske i hver maske. Klipp og fest trådene.

ØYENE:
Det hekles 2 øyne, de sys fast med mellomgrå ca 10 cm fra kanten øverst.
Hekle slik:
Hekle 3 luftmasker med sort og heklenål 8, sett de sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hekle 3 luftmasker (erstatter 1.stav), hekle 11 staver om ringen, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske (= 12 staver). Klipp tråden og bytt til natur.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske (erstatter 1.fastmaske), hekle 1 fastmaske i hver stav og avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske (= 12 fastmasker). Klipp tråden og bytt til mellomgrå.
3.OMGANG: Hekle 1 luftmaske (erstatter 1.fastmaske), 1 fastmaske i samme maske, videre hekles det 2 fastmasker i hver fastmaske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske (= 24 fastmasker). Klipp og fest trådene.

SPLITT:
Sy sammen splitten så langt opp det ønskes - 20-30 cm opp om det bare skal dekke føttene eller halveis opp splitten om det skal dekke mer.
Kos deg med ditt nye teppe.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 09.09.2020
Ny garnmengde:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
400-500-600-800-900-950 g farge 46, mellomgrå
200-200-250-250-300-350 g farge 14, mørk grå

Kommentarer / Spørsmål (39)

Jorunn Rong 08.09.2020 - 19:30:

Hei, Jeg hekler hai-teppe i str. 11/12 år - benytter Eskimo fnr. 24 gul og heklepinne nr. 8. Heklefastheten stemmer med oppskriftens i bredden, men er litt kortere i høyden. Etter å ha brukt 550 g, måler teppet ca. 80 cm. Etter min beregning må jeg da bestille 450 g i tillegg for at teppet skal måle 124 cm. Er garnmengden feil? I så fall gikk jeg glipp av muligheten til å bestille Drops Deal fra kr. 18,- på garnet og få fri porto på hele bestillingen.

DROPS Design 09.09.2020 kl. 14:33:

Hej Jorunn, Tak for info, vi har opdateret garnforbruget. Men garnforbruget er helt afhængig af strikkefastheden, du vil bruge en del mere garn hvis du har for mange pinde på 10 cm... God fornøjelse!

Gabriele Thesing 05.08.2020 - 11:11:

Hallo, meine Frage bezieht sich auf den Hai, wenn ich das richtig verstanden habe schließe ich die Luftmaschen mit einer Kettmasche. Soweit so gut,dann wird in hin und rückreihen weiter gemacht. Meine Frage nun ist wird trotzdem in der runde gearbeitet? LG Gabriele

DROPS Design 05.08.2020 kl. 16:27:

Liebe Frau Thesing, die Arbeit wird dann in Hin- und Rückreihen gehäkelt, und am Ende mit einer Naht geschloßen - siehe SCHLITZ. Viel Spaß beim häkeln!

Jennifer 27.07.2020 - 18:12:

Vielen Dank für die tolle Anleitung! Ich habe gerade den Hai beendet. Das Ergebnis ist toll! Ich hatte mich schon über die unterschiedlichen Kommentare gewundert (die einen hatten Wolle übrig, die anderen deutlich zu wenig) und glaube, dass hier bei der Korrektur der Mengenangabe ein Fehler passiert ist. Kann das sein? Auch ich musste nachbestellen. Für Größe 134/140 habe ich 8 Knäuel in Mittelfranken mehr für den Körper benötigt. Also statt 450 gr waren es 850 gr!

DROPS Design 28.07.2020 kl. 11:43:

Liebe Jennifer, vielen Dank für diesen Hinweis, das wird geprüft und ggf. angepasst. Schön, dass Ihr Hai so toll geworden ist - offenbar ein richtig haimeliger Mitbewohner! ;-)

Jennifer 24.07.2020 - 13:54:

Bei den Augen fehlt eine Runde in natur, oder? Ich denke, Runde 3 muss noch in natur gehäkelt werden und dann noch eine Runde feste Maschen in mittelgrau? Zumindest lässt das Bild mich das vermuten.

DROPS Design 25.07.2020 kl. 10:06:

Liebe Jennifer, ja Sie haben Recht, auf dem Bild sieht es so aus, als ob eine Runde mit natur fehlt. Das Design-Team wird sich um die Korrektur kümmern, allerdings kann das aufgrund der Urlaubszeit etwas länger als sonst dauern. Der Vorschlag, den Sie gemacht haben, sollte passen - die 3. Runde mit natur und dann noch eine 4. Runde mit mittelgrau, in der 1 feste Masche in jede Masche gehäkelt wird. Viel Spaß "im Bauch" dieses gemütlichen Hais! :-)

Ranveig Nordstrand 19.07.2020 - 17:28:

Hei! Jeg har nettopp heklet Shark Attack Blanket i str 9/10år. I oppskrifen står det at man skal bruke 450 gr av den mellom-grå fargen. Jeg har brukt dobbelt så mye,dvs 900 gr, og da måler denne delen av teppet 103 cm. Jeg har selvfølgelig sjekket heklefastheten min, og den stemmer eksakt med oppgitte tall. Jeg kan ikke skjønne at det skal gå an å få heklet 108 cm med bare 450 gr som oppskriften sier. Dette til orientering . Vennlig hilsen Ranveig Nordstrand

Sandra Björkdahl-Singh 28.05.2020 - 10:05:

Hej igen, det stämmer, jag har kollat virkfastheten och det är rätt enligt mönster. Jag har köpt all mängd garn för hela mönstret för att göra en i stl 13/14 år, alltså totalt 1200 gram. Det jag insåg att jag missade att skriva i min första fråga var att det gäller garnmängd Mellangrå, färg 46. Det är denna färg som kroppen ska vara i och 650 gram tycks inte räcka.

Debra Jo 26.05.2020 - 12:06:

Is there a video tutorial I can watch that can help me with this pattern?

DROPS Design 26.05.2020 kl. 13:41:

Dear Debra Jo, there are any specific video showing how to work this pattern - feel free to ask your question here or contact your yarn store for any individual assistance. Happy crocheting!

Sandra Björkdahl-Singh 20.05.2020 - 12:00:

Hej, är det någon mer där ute som har försökt ge sig på detta mönster, men som stöter på patrull när man ska göra Kroppen? Jag har köpt garn för att göra den största storleken, 13/14 år. Jag kommer till delen där jag ska börja öka med 5 stolpar 10 ggr, med 10 cm mellanrum (på längden), men garnet räcker inte till. Vill gärna veta om det är någon annan som känner igen sig?

DROPS Design 27.05.2020 kl. 14:10:

Hej Sandra, virkar du i DROPS Eskimo? Har du 9 stolpar och 5 varv på 10x10cm? Du behöver 1200 gr = 24 nystan till den största storleken.

Ruth De Boer 19.05.2020 - 01:32:

Is it possitble to translete the comments? ?

DROPS Design 19.05.2020 kl. 07:59:

Dear Mrs De Boer, we are unfortunately not able to translate every comment in every possible language - you are welcome to use help from any online translator, even if it sometimes look weird, this can help you if you like to. But you are welcome to ask your own question here - and/or to contact your yarn store for any further individual assistance. Happy crocheting!

Ruth De Boer 18.05.2020 - 16:36:

Can you print the comments in English?

Kommentér oppskrift DROPS Children 28-13