DROPS / 185 / 16

Cozy Weekend by DROPS Design

Strikket sweater med snoninger og høj hals til herre. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Eskimo

DROPS Design: Model ee-620
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
650-700-800-850-900-1000 g farve 01, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe E)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 10 – eller de pinde du skal bruge for at få 9 masker og 12 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 9 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 10 masker og 14 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.
-----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 194.35kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der tages ind jævnt fordelt, regner man maskeantallet det skal tages ind over (feks 19) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 7) = 2,7. I dette eksempel tages der ind ved at strikke skiftevis hver 1. og 2. maske og hver 2. og 3. maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ærmerne):
Der tages 1 maske ind i hver side af arbejdet således:
Tag ind således fra retsiden: Strik de 2 yderste masker i hver side af arbejdet ret sammen.
Tag ind således fra vrangen: Strik de 2 yderste masker i hver side af arbejdet vrang sammen.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundpind nedenfra og op. Arbejdet deles når der lukkes af til ærmegab, og bagstykket og forstykket strikkes færdig frem og tilbage hver for sig. Der strikkes masker op langs med ærmegabet til ærme og strikkes videre frem og tilbage på rundpind. Halsen strikkes på lille rundpind til sidst.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 99-107-115-123-131-143 masker op på rundpind 9 med Eskimo. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib i de forskellige størrelser således:
STØRRELSE S-L-XXL-XXXL:
Strik * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* over de første 12-16-20-24 masker, 2 ret, strik A.1 (= 25 masker), * 2 ret, 2 vrang * over de resterende 60-72-84-92 masker.
STØRRELSE M-XL:
Strik * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* over de første 16-20 masker, strik A.1 (= 25 masker), * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* over de næste 64-76 masker og afslut med 2 masker ret.

ALLE STØRRELSER:
Fortsæt ribben således til arbejdet måler 6 cm. Skift til rundpind 10. Strik 0-0-0-0-0-1 maske glatstrik, omgangen starter nu her, sæt 1 mærketråd (omgangen er nu forskudt 0-0-0-0-0-1 maske). Næste omgang strikkes således: Strik glatstrik over de første 14-16-18-20-22-25 masker, A.2 (= 25 masker) over A.1, glatstrik over de næste 14-16-18-20-22-25 masker, sæt 1 mærketråd (= forstykket), strik glatstrik over de sidste 46-50-54-58-62-68 masker.
Fortsæt mønsteret opover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 40-41-42-43-44-45 cm lukkes der af til ærmegab på næste omgang (sørg for at næste omgang er 1.-3.-5.-7.-9.-11. eller 13.omgang i A.2) således: Luk de 2-2-2-2-2-3 første masker af på omgangen, strik de næste 49-53-57-61-65-69 masker som før (= forstykket), luk de 4-4-4-4-4-6 næste masker af, strik til der er 2-2-2-2-2-3 masker tilbage, luk disse masker af. Klip tråden. Hver del strikkes nu færdig for sig.

BAGSTYKKE:
= 42-46-50-54-58-62 masker. Fortsæt i glatstrik over alle masker (første pind strikkes fra vrangen). Når arbejdet måler 20-21-22-23-24-25 cm fra hvor der blev lukket af til ærmegab (arbejdet måler totalt 60-62-64-66-68-70 cm) lukkes de midterste 16-16-18-18-20-20 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig = 13-15-16-18-19-21 masker tilbage på skulderen. Fortsæt i glatstrik og luk 1 maske af på næste pind fra halsen = 12-14-15-17-18-20 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 22-23-24-25-26-27 cm fra hvor der blev lukket af til ærmegab (arbejdet måler totalt 62-64-66-68-70-72 cm). Luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
= 49-53-57-61-65-69 masker. Strik videre til arbejdet måler 56-58-58-60-60-62 cm (første pind strikkes fra vrangen). Nu sættes der masker på 1 tråd til hals således: Strik 16-18-19-21-22-24 masker som før, strik de næste 17-17-19-19-21-21 masker som før og tag 7 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1, over disse masker, sæt dem derefter på en tråd (= 10-10-12-12-14-14 masker på tråden), strik over de resterende 16-18-19-21-22-24 masker som før.
Hver skulder strikkes nu færdig for sig. Fortsæt med ret og vrang som tidligere over de resterende masker i A.2, og luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 1 gang og 1 maske 2 gange = 12-14-15-17-18-20 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 62-64-66-68-70-72 cm, afpas med bagstykket. Luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting.

ÆRME:
Ærmet strikkes frem og tilbage, ovenfra og ned.
Strik 40-42-44-46-48-50 masker op langs med ærmegabet i yderste maske på rundpind 10 med Eskimo. Strik glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind i hver side af arbejdet – læs INDTAGNINGSTIPS-2 (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 8.-7.-6.-6.-5.-5. pind totalt 8-9-10-9-10-11 gange = 24-24-24-28-28-28 masker. Når arbejdet måler 53-52-50-49-48-47 cm, skiftes til rundpind 9 og der strikkes rib (= 2 ret/ 2 vrang). Når ærmet måler 58-57-55-54-53-52 cm, skiftes til rundpind 10. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Strik det andet ærme på samme måde.

HALS:
Arbejdet strikkes rundt. Strik 56-56-60-60-64-64 masker op rundt i halsen (inklusiv maskerne på tråden) på lille rundpind 9 med Eskimo. Strik 1 omgang vrang og 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (= 2 ret/ 2 vrang) i 12 cm. Luk LØST af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy underærmesømmene i yderste led af yderste maske så sømmen ikke bliver så tyk.

= sæt 5 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 5 masker ret, strik 5 masker fra snoningspinden
= sæt 5 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 5 masker ret, strik 5 masker fra snoningspinden

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 185-16) for mål og udregninger.

CATHERINE PAILHE 06.01.2020 - 13:13:

Bonjour, mon fils a 12 ans. a quelle taille correspond le S. Merci

DROPS Design 06.01.2020 kl. 14:17:

Bonjour Mme Pailhe, vous trouverez en bas des explications un schéma avec toutes les mesures pour chaque taille, comparez ces mesures à celle d'un vêtement similaire dont il aime la forme pour vérifier si la taille lui convient. plus d'infos sur les tailles ici. Bon tricot!

Bart 18.10.2019 - 08:23:

Hoi. Het is mij niet helemaal duidelijk of die 1ste naar recht in het lijf de goede kant of de verkeerde kan is. Mijn eerste gedachte was de goede kant, omdat het een rechte naald is, maar dan komen de boordsteken niet goed uit met patroon A1. Dus nu denk ik dat de 1ste naald recht aan de verkeerde kant is. Klopt dat?

DROPS Design 05.11.2019 kl. 14:42:

Dag Bart,

De eerste naald voor de boordsteek is 1 naald recht aan de goede kant. Je breit namelijk in de rondte en je keert het werk niet. Na de naald recht brei je boordsteek met 2 recht, 2 averecht, en A.1 over het midden van het voorpand.

Hawa 28.11.2018 - 08:34:

Bonjour. Je suis en train de réaliser ce modèle. Je ne suis pas sûre de ce que vous entendez par "ajuster pour que ce soit un tour 1-3-5-7-9-11 ou 13 de A.2". Est-ce un tour impair peu importe la taille ou est-ce un tour 1 pour une taille S, un tour 3 pour une taille M, etc.? Merci d'avance!

DROPS Design 28.11.2018 kl. 08:50:

Bonjour Mme Hawa, le tour suivant doit être un tour impair (rang 1, 3, 5, 7, 9, 11 ou 13 de A.2) quelle que soit la taille tricotée. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 185-16