DROPS / 183 / 20

Ashbury Park by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok och flerfärgat norskt mönster, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Air.

DROPS Design: Modell ai-073
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g färg 04, mellangrå
50 g i alla storlekar i färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 5,5 – eller de stickor du måste använda för att få 16 maskor och 20 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 5 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Air mix DROPS Air mix 43.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 43.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 378kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

FÖRHÖJNING:
Sätt 1 markör mitt bak = början på varvet. Börja från rätsidan och sticka rätmaskor till det har stickats 7-8-8-9-9-10 maskor förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 14-16-16-18-18-20 avigmaskor tillbaka. Vänd, strama tråden och sticka 21-24-24-27-27-30 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 28-32-32-36-36-40 avigmaskor tillbaka. Vänd, strama tråden och sticka 35-40-40-45-45-50 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 42-48-48-54-54-60 avigmaskor tillbaka. Vänd och sticka rätmaskor tillbaka till mitt bak.

Alla maskor i mönstret stickas i slätstickning.

STICKTIPS:
För att stickfastheten inte ska bli stramare när det stickas mönsterstickning är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till större sticknummer när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 80 maskor), och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 3) = 26,6.
I detta exempel stickas växelvis ca var 25:e och var 26:e maska och var 26:e och var 27:e maska räta tillsammans när det minskas.
Om det ska ökas görs det 1 omslag om stickan efter växelvis ca var 26:e och var 27:e maska, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Det ökas på varje sida av markören så här:
Börja 2 maskor före markören och gör 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna) och gör 1 omslag (= 2 maskor ökade). Upprepa vid den andra markören. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 2 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, markören sitter här, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas uppifrån och ner, runt på rundsticka. Början på varvet är mitt bak. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

OK:
Lägg upp 80-84-88-92-96-100 maskor på kort rundsticka 5 med mellangrå. Sticka resår (2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 3-4-5-4-5-4 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning) = 77-80-83-88-91-96 maskor.
Byt till kort rundsticka 5,5. För bättre passform stickas det nu en liten FÖRHÖJNING – se förklaring ovan, bak i nacken.
När förhöjningen är färdig stickas det 1 varv rätt där det ökas 7-10-13-14-17-18 maskor jämnt fördelat = 84-90-96-102-108-114 maskor.
Sedan stickas det MÖNSTER - se förklaring ovan, så här:
Sticka och öka efter diagram A.1 (14-15-16-17-18-19 rapporter à 6 maskor) - Läs STICKTIPS!
När hela diagram A.1 är färdigstickat på höjden är det 224-240-256-272-288-304 maskor på varvet och arbetet mäter ca 23-23-23-25-25-25 cm från uppläggningskanten. Sedan stickas det med mellangrå till färdigt mått. Sticka i de olika storlekarna så här:

STORLEK S:
Sticka 1 varv rätt där det minskas 4 maskor jämnt fördelat = 220 maskor. Fortsätt sedan vidare till arbetet mäter 25 cm från uppläggningskanten. Storlek S är nu färdig, fortsätt sedan från ALLA STORLEKAR.

STORLEK M, L, XL, XXL, XXXL:
Öka 6-5-8-8-8 maskor jämnt fördelat på vart 5:e-5:e-5:e-7:e-6:e varv 1-2-2-2-3 ggr = 246-266-288-304-328 maskor. Fortsätt vidare till arbetet mäter 27-28-30-32-34 cm.

ALLA STORLEKAR:
Nästa varv stickas så här: Sticka de första 31-35-38-42-46-50 maskorna (= halva bakstycket), sätt följande 47-52-56-59-60-64 maskor på en tråd (= ärm) och lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 63-71-77-85-92-100 maskorna (= framstycke), sätt följande 47-52-56-59-60-64 maskorna på en tråd (= ärm) och lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de resterande 32-36-39-43-46-50 maskorna (= halva bakstycket). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 138-154-170-186-204-220 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-8-8-10-10 nya maskorna som lades upp under ärmen i varje sida. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 4 cm från delningen ökas det 2 maskor i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Upprepa ökningen när arbetet mäter 12 cm och 20 cm = 150-166-182-198-216-232 maskor. Fortsätt sedan till arbetet mäter 27-27-28-28-28-28 cm. Sticka 1 varv där det ökas 30-30-30-34-36-40 maskor jämnt fördelat = 180-196-212-232-252-272 maskor. Byt till rundsticka 5. Sticka resår (2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 6 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag om stickan efter var 4:e maska (omslagen maskas av som vanliga maskor). Arbetet mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln.

ÄRMAR:
Sätt de 47-52-56-59-60-64 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5,5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-10-10 nya maskorna som lades upp under ärmen = 53-58-64-67-70-74 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-8-8-10-10 maskorna. Börja varvet här och sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 4 cm från delningen minskas det 2 maskor under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så på vart 7:e-5:e-4:e-4:e-3:e-3:e varv 9-11-13-13-14-14 ggr = 35-36-38-41-42-46 maskor. Fortsätt sedan till arbetet mäter 34-32-32-30-28-27 cm från delningen. Sticka 1 varv där det ökas 1-4-2-3-2-2 maskor jämnt fördelat = 36-40-40-44-44-48 maskor. Byt till strumpstickor 5. Sticka resår (2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 6 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag om stickan efter var 4:e maska (omslagen maskas av som vanliga maskor). Ärmen mäter ca 40-38-38-36-34-33 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= mellangrå
= natur
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar här!

Wiesje 16.03.2018 - 18:55:

Helaas werk de video niet meer op mijn mobiel. Ook niet op die van mijn vriendin. Hoop dat dat wel weer goed komt. Gebruik ik nl veel.

DROPS Design 19.03.2018 kl. 08:58:

Hallo Wiesje, De video's zouden wel moeten werken, ook op je mobiel. Misschien is het nodig om even de pagina te herladen of de verbinding te controleren.

TOUSANNA 08.01.2018 - 17:17:

Het is voor mij niet helemaal duidelijk wanneer voeg ik de 2 markeer draden in na het breien van de pas ??

DROPS Design 09.01.2018 kl. 21:44:

Hoi Tousanna, Inderdaad na het breien van de pas voeg je de markeerdraden in. De steken van de mouwen staan op dat moment op hulpdraden en je hebt nieuwe steken opgezet in de zijkant op het lijf onder de mouwen. De markeerdraden die je dan invoegt, geven de zijkanten aan.

Malene Nielsen 08.01.2018 - 15:57:

Tror i skal rette en del i opskriften. der er flere steder hvor maskeantal og cm ikke passer

Gry 07.12.2017 - 11:21:

Jeg øgede ærmelængden med 4 cm, og alligevel stopper de lige under albuen. Det giver slet ikke mening, at ærmerne skal være 27 cm på en XXXL, når de er 34 cm på en S. Jeg strikkede XL, og tillagde 4 cm på både ærmer og krop. Den er tættere på en L i størrelse end en XL. Halsen er også meget smallere end på billedet.

Ingeborg 06.12.2017 - 23:33:

Als ik de mouwen ga breien, blijf ik twee grote gaten in het werk houden aan beide zijden van de zes extra opgezette steken. Hoe kan ik deze zo klein mogelijk houden?

DROPS Design 07.12.2017 kl. 12:18:

Hallo Ingeborg, Deze gaten naai je naderhand dicht door de opgezette steken onder de mouw bij het pand en de mouw aan elkaar te naaien.

Linda 30.11.2017 - 17:24:

I am knitting size L and have 272 stitches before splitting for arms. When I follow the instructions to split for arms they are only for 266 stitches and I have an extra 6 stitches?

DROPS Design 01.12.2017 kl. 08:51:

Dear Linda, in size L there are 256 sts after A.1, then you increase 5 sts evenly 2 times: 256 + 10 = 266 sts. Happy knitting!

Susanne Christensen 01.11.2017 - 21:52:

Hej. Jeg tænker, I er nødt til at rette opskriften til, så man ikke er i tvivl, hvor mange masker der skal øges efter diagram 1A. Det står meget kringlet - og faktisk fremgår det, at man skal ende med 288 masker og ikke 266 masker.

Marie 23.09.2017 - 18:56:

Bonjour pour ce modèle il me faut 8 pelotes de laine ... si je change pour de la big merino je prévois 8 pelotes aussi ??? merci pour votre aide !

DROPS Design 25.09.2017 kl. 10:02:

Bonjour Marie, quand on choisit une alternative, on doit recalculer le métrage, vous trouverez toutes les explications ici. Bon tricot!

Tatiana 20.09.2017 - 14:44:

Thanks a lot!!!

Tatiana 20.09.2017 - 10:34:

Oh, sorry, i missed that my size will have 266 st (but full amount will be 272 st === 256+16=272) and it`s wrong too

DROPS Design 20.09.2017 kl. 14:00:

See answer below in size L :)

Kommentér oppskrift DROPS 183-20