DROPS / 178 / 23

Spring Snow by DROPS Design

Stickad socka med hålmönster i DROPS Fabel. Storlek 35 - 43.

DROPS Design: Modell fa-378
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43.
Sockans längd: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets längd: 20-21-22 cm.

Garnåtgång:
DROPS FABEL från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100-150 g färg 100, natur

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 - eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1, A.2 och A.3.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-7-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 7-7-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 6-6-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 6-6-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, vänd arbetet.
Fortsätt minskningarna på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska tills det återstår 13-15-15 maskor på stickan.
--------------------------------------------------------

SOCKOR:
Arbetet stickaes runt på strumpstickor. Lägg upp 72-72-72 maskor på strumpstickor 2,5 med Fabel. Sticka A.1 över alla maskor, på näst sista varvet i A.1 minskas det 6 maskor jämnt fördelat = 66-66-66 maskor. Sticka A.2 över alla maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På näst sista varvet i A.2 ökas det 4 maskor jämnt fördelat = 70-70-70 maskor. Fortsätt med A.3 (= 5 rapporter på bredden i alla storlekar). När arbetet mäter 20-21-22 cm sätts de första 43 maskorna på en tråd (= mitt uppepå foten), behåll de sista 27 maskorna på stickan.

Sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna, SAMTIDIGT justeras maskantalet till 25-27-29 maskor. Sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör på sista varvet. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Nu stickas det HÄLMINSKNING – se förklaring ovan!
Nästa varv stickas så här: sticka maskorna från hälen, sticka upp 13-14-16 maskor längs sidan av hälen, sticka maskorna från tråden och sticka upp 13-14-16 maskor längs den andra sidan av hälen = 82-86-90 maskor. Fortsätt mönstret som förut uppepå foten (= A.3) och slätstickning över de resterande maskorna, SAMTIDIGT minskas det i varje sida så här: Sticka de 2 sista maskorna före de 43 mittersta maskorna uppepå foten vridet räta tillsammans (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) och sticka de 2 första maskorna efter de mittersta 35 maskorna uppepå foten räta tillsammans. Upprepa minskningen på vartannat varv totalt 13 ggr = 56-60-64 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 17-19-21 cm från markören på hälen (= 5-5-6 cm kvar till färdigt mått). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 28-30-32 maskor under och över foten. Fortsätt med slätstickning över alla maskor - SAMTIDIGT minskas det till tå på varje sida av båda markörerna så här: Före markören: 2 maskor räta tillsammans. Efter markören: 2 maskor vridet räta tillsammans. Upprepa minskningen i varje sida på vartannat varv totalt 7-6-7 ggr och sedan på varje varv 4-6-6 ggr = 12 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

= lyft 1 maska, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= 2 maskor räta tillsammans
= 1 omslag mellan 2 maskor
= lyft 1 maska, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Virginia Maldonado 12.03.2019 - 17:57:

Es muy dificil comprender del diagrama A.2 He tenido que buscar en Bibioteca un punto similar. Saludos desde Chile

Josien 27.03.2018 - 12:05:

Hallo, Dank u wel voor het antwoord. Ik heb nog een vraag. Ik heb nu 5 patroonherhalingen van A3 gebreid en zit nu op 17 cm. Ik moet doorbreien tot 21 cm. Brei ik tot de 21 cm in de gehele rondte A3 of brei ik de naalden voor de hiel alvast in tricotsteek voordat ik deze apart ga houden voor het breien van de hiel?

DROPS Design 02.04.2018 kl. 14:42:

Hallo Josien, Je kan in principe gewoon doorbreien met A.3 totdat je de steken apart moet houden. Maar als je het mooi vindt om in tricotsteek te breien, kan dat natuurlijk. Als het patroon maar doorloopt op de voorkant van de voet.

Josien 12.03.2018 - 14:57:

Hallo, ik heb een vraag over patroon A2. Ik zit nu op de 5e naald maar in het patroon is er 1 steek weg en loopt de omslag door. Nu vraag ik mij af, hoe ik deze toer moet breien. Ik heb het geprobeerd te breien maar dat klopt niet. Hoe moet ik toer 5, 13 en 21 breien?

DROPS Design 13.03.2018 kl. 16:17:

Hallo Josien, Je kunt het zo zien dat de steken in toer 5, 13 en 21 a.h.w. 1 steek verplaatst zijn naar links. Zorg ervoor dat de betreffende omslagen en minderingen boven de steken van de vorige toer komen, zoals aangegeven in het telpatroon.

Kristin Gaarder 19.02.2018 - 12:18:

04.12.17 klokken 19.57 har dere gitt et svar til Barbara. Kan dere oversette dette til norsk? Jeg har samme problem med 5 linje i mønster A2.....:o)

DROPS Design 12.06.2018 kl. 13:36:

Hej Kristin, På starten av 5. omgang ta den første masken løst av og å plasser den på den andre pinnen slik at den første masken nå blir den siste på omgangen. Start mønster slik: 3 rett, 1 kast, ta en maske løst av som om den skulle strikks rett, strikk 2 masker rett sammen og trekk den løse masken over, 1 kast osv. Husk at på begynnelsen av 6. omgang tas den første masken løst av og plasseres på den andre pinnen (= siste masken på omgangen). Slik fortsetter det til og med 12. omgang. God fornøyelse.

Kristin 14.02.2018 - 09:17:

Problemer med mønster A2 - linje 5. Kan dere oversette svaret til Barbara på norsk. Mvh Kristin

DROPS Design 14.02.2018 kl. 13:30:

Hei Kristin. Er det svar /oversettelse på spørsmålet fra 02.12.2017 kl. 23:55 eller 30.11.2017 kl. 19:20? Evnt. hva spesifik lurer du på, så skal vi prøve å hjelpe deg så godt vi kan. Mvh Drops design

Barbara 02.12.2017 - 23:55:

Drops. Thanks for your response but to be honest, now I'm even more confused. from how I read your A2 diagram, nowhere does a round start with a slip 1 stitch. all rows start with either a YO, K, K2T. There isn't even anything in your guide pertaining to this that I have found.

DROPS Design 04.12.2017 kl. 19:57:

Dear Barbara, at the begining of the 5th round slip the first st in round on previous round (on previous needle) > the first st becomes the last st now > and start the pattern: K3, 1 yarn over, slip 1 stitch knitwise, knit 2 together and pass slipped stitch over stitches worked together, 1 yarn oper, etc. Remember that at the beggining of the 6th round you have to slip the last st in round on the next needle, the last st becomes again the first st and it will be the same until the 12th round including. Happy knitting!

Barbara 30.11.2017 - 19:20:

Hello. I'm confused by your A2 diagram. In the 5th row from bottom, the row is moved one stitch to the left. this reoccurs on the other similar rows above it. is this a misprint? am I supposed to K3, YO or am I supposed to K4, YO. please advise. thanks

DROPS Design 01.12.2017 kl. 09:01:

Dear Barbara, at the beg of round, slip the last st on previous round, K2, then slip the next st, K tog the last st on repeat + 1st st on next repeat tog and psso. At the end of round, you will K tog the last st on last repeat + the first st on round (and psso). Make sure there are always 6 sts in each repeat. Happy knitting!

Barbara 30.11.2017 - 17:18:

Hello. I'm confused by your A2 diagram. In the 5th row from bottom, the row is moved one stitch to the left. this reoccurs on the other similar rows above it. is this a misprint? am I supposed to K3, YO or am I supposed to K4, YO. please advise. thanks

Loly Aguilar 07.06.2017 - 17:54:

No entiendo el esquema A2 de este patron

DROPS Design 11.06.2017 kl. 16:22:

Hola Loly. Imagino que el problema con A.2 tiene que ver con las filas donde los aumentos están fuera del diagrama. Los diagramas son planos y moviendo las filas del diagrama podemos explicar el dibujo en 3d. Si sigues con más dudas, puedes acudir a la tienda de Drops más cercana para que te lo expliquen.

Loly Aguilar 06.06.2017 - 17:27:

No entiendo el esquema A2 de este patron

Kommentér oppskrift DROPS 178-23