DROPS / 178 / 21

Always Spring by DROPS Design

Stickade sockor med flerfärgat mönster i DROPS Fabel. Storlek 35 - 43

DROPS Design: Modell fa-376
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
50-50-100 g färg 102, rosa
50 g i alla storlekar färg 109, cerise
50 g i alla storlekar färg 112, äppelgrön
50 g i alla storlekar färg 100, natur

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 - eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

MOSS-STICKNING:
VARV 1: * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, upprepa *-*.
VARV 2: rätmaskor över avigmaskor och avigmaskor över rätmaskor. Upprepa varv 2.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades rät, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades avig, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades rät, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades avig, vänd arbetet.
Fortsätt minskningarna på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska till det är 14-14-16 maskor på stickan.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor. Lägg upp 60-64-68 maskor på strumpstickor 2,5 med cerise. Sticka 1 varv slätstickning. Fortsätt med resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Sticka 1 varv rätt, där det minskas 4-8-4 maskor jämnt fördelat = 56-56-64 maskor. Sedan stickas det efter A.1 (= 7-7-8 rapporter på varvet). Sticka 1 varv rätt med rosa och justera maskantalet till 54-58-62 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sockan stickas färdig med rosa. Behåll de första 26-28-30 maskorna på stickan till häl och sätt de sista 28-30-32 maskorna på en tråd (= mitt uppepå foten). Sticka slätstickning fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör på sista varvet. Sedan stickas det HÄLMINSKNING – se förklaring ovan! Efter hälminskningen stickas det runt i slätstickning. Nästa varv stickas så här: sticka maskorna från hälen, sticka upp 13-14-16 maskor längs sidan av hälen, sticka maskorna från tråden och sticka upp 13-14-16 maskor längs den andra sidan av hälen = 68-72-80 maskor. Sätt 1 markör på varje sida av de 28-30-32 maskorna uppepå foten. Sedan minskas det i varje sida så här: Sticka de 2 sista maskorna före första markören uppepå foten vridet räta tillsammans (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre), och sticka de 2 första maskorna efter sista markören uppepå foten räta tillsammans. Upprepa minskningen på vartannat varv totalt 8-8-10 ggr = 52-56-60 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 18-19-21 cm från markören på hälen (= 4-5-6 cm kvar till avmaskningen). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 maskor både uppepå och under foten. Fortsätt med slätstickning - SAMTIDIGT minskas det till tå på varje sida av båda markörerna så här: Före markörerna: 2 maskor räta tillsammans. Efter markörerna: 2 maskor vridet räta tillsammans (= 4 maskor mindre per minskning). Upprepa minskningarna i varje sida på vartannat varv totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje varv 6-3-2 ggr = 12-16-16 maskor kvar på stickan. På nästa varv stickas alla maskorna tillsammans 2 och 2. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

Diagram

= rätmaska med äppelgrön
= rätmaska med cerise
= rätmaska med naturvit
= moss-stickning med rosa – se förklaring ovan
= rätmaska med rosa
= moss-stickning med äppelgrön

Andrea 20.03.2019 - 20:47:

Hallo, die Socken lassen sich wunderbar stricken, aber wie kann ich eine Stufe beim Farbwechsel vermeiden - das Muster sieht an der Stelle (zwischen 4. und 1. Nadel) leider total verzogen aus. Den Trick mit der unteren Masche hoch nehmen kenne ich, aber das geht ja nur wenn mehrere gleiche Farbreihen folgen., oder? Vielen Dank für einen kurzen Tipp!

DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:11:

Liebe Andrea, bei kürzeren Streifen (z.B. nur 1 Reihe) können Sie den Faden etwas fester ziehen damit die letzte und die erste Masche ungefähr genauso hoch werden. Ihr DROPS Laden hat sicher auch noch mehr Tips für Sie - nehmen Sie gerne Kontakt mit ihm auf. Viel Spaß beim stricken!

Alexandra Bultman 18.07.2018 - 08:48:

Is hier ook een patroon in kindermaten van? Of is het patroon makkelijk om te zetten naar een kindermaat voor iemand die daar geen ervaring mee heeft?

DROPS Design 22.07.2018 kl. 12:19:

Dag Alexandra, Ja, er is een variant van dit patroon voor kinder. Klik op deze klink voor het patroon.

Alexandra Bultman 18.07.2018 - 08:47:

Is hier ook een patroon in kindermaten van? Of is het patroon makkelijk om te zetten naar een kindermaat voor iemand die daar geen ervaring mee heeft?

Karen Soboleosky 09.07.2018 - 20:24:

Hej! jeg undrer mig over at i denne opskrift står det at man skal slå 60 masker op (for størrelse 35/37) og på opskriften til always spring for children står det at man skal slå op 64 masker op for en størrelse 24/27? det er ret underligt når strikfastheden er den samme?

DROPS Design 10.07.2018 kl. 09:49:

Hej Karen, når der er mønsterrapporter så er vi nødt til at tilpasse maskeantallet, så rapporten går op. God fornøjelse!

Dorte 03.04.2017 - 13:59:

Hvad betyder de små ikoner med diamanten og urskiven på oversigtsbillederne? Er det favorit og nyhed, eller?

DROPS Design 03.04.2017 kl. 14:23:

Hej Dorte, der er små diamanter på de billeder som ligger på vores første side :)

Angela 27.03.2017 - 12:41:

Hallo, bitte in Größe 38/40 keine 8 Maschen nach dem Bündchen abnehmen. Ich habe es zweimal getestet, aber das Bein wird zu eng und passt dann nicht mehr über den Spann. habe beim zweiten Versuch extra locker gestrickt, aber wieder zu eng. Mein Garn war Drops Fabel, Nadelstärke 2,5. Stricke sehr viel mehrfarbig, war also nicht überspanntes Garn.

DROPS Design 27.03.2017 kl. 18:03:

Liebe Angela, vergessen Sie nicht, die Maschenprobe zu beachten, dh, Sie müssen 26 Maschen und 34 Reihen glatt rechts = 10 cm in der Breite und 10 cm in der Höhe haben. Viel Spaß beim stricken!

Bodil Røvik 20.03.2017 - 19:59:

Når jeg skal skrive ut mønsteret som kommer ikke diagrammet frem slik at det ikke går an å skrive det ut. Ser at det er andre som har samme problemet, kanskje dere skulle fikse det...

Anita 03.03.2017 - 15:59:

The graph for this pattern is not showing up for me on the English version.

Anita 03.03.2017 - 15:57:

Is there a problem with the graph for this pattern? It's not showing up for me on the English version.

DROPS Design 03.03.2017 kl. 16:02:

Dear Anita, diagram should be visible in both English pages, UK-English as well as US-English. Refreshing the page may help. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 178-21