DROPS / 178 / 21

Always Spring by DROPS Design

Strikkede sokker med flerfarvet mønster i DROPS Fabel. Størrelse 35 - 43

Tags: flerfarvet, sokker,
DROPS Design: Model fa-376
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
50-50-100 g farve 102, rosa
50 g i alle størrelser farve 109, cerise
50 g i alle størrelser farve 112, æblegrøn
50 g i alle størrelser farve 100, natur

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 - eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 63.8kr. Læs mere.

1.omgang: * 1 ret, 1 vrang *, gentag fra *-*.
2.omgang: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2. omgang.

HÆLINDTAGNING:
1. PIND (= retsiden): Strik ret til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket ret, vend arbejdet.
2. PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 7-8-8 masker tilbage, tag næste maske løst af som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse maske over den som blev strikket vrang, vend arbejdet.
3. PIND (= retsiden): Strik ret til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket ret, vend arbejdet.
4. PIND (= vrangen): Strik vrang til der er 6-7-7 masker tilbage, tag næste maske løst af som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse maske over den som blev strikket vrang, vend arbejdet.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 maske mindre tilbage, før der tages 1 maske løst af, til der er 14-14-16 masker på pinden.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Slå 60-64-68 masker op på strømpepinde 2,5 med cerise. Strik 1 omgang glatstrik. Fortsæt med rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-8-4 masker ind jævnt fordelt = 56-56-64 masker. Fortsæt efter A.1 (= 7-7-8 rapporter på omgangen). Strik 1 omgang ret med rosa og justere maskeantallet til 54-58-62 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Sokken strikkes færdig med rosa. Behold de første 26-28-30 masker på pinden til hæl og sæt de sidste 28-30-32 masker på en tråd (= midt ovenpå foden). Strik glatstrik frem og tilbage over hæl-maskerne i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke på sidste pind. Fortsæt med HÆLINDTAGNING – se forklaring over! Efter hælindtagningen strikkes der rundt i glatstrik således: Strik maskerne fra hælen, strik 13-14-16 masker op langs siden af hælen, strik maskerne fra tråden og strik 13-14-16 masker op langs den anden siden af hælen = 68-72-80 masker. Sæt 1 mærke på hver side af de 28-30-32 masker ovenpå foden. Tag derefter ind i hver side således: Strik de 2 sidste masker før første mærke ovenpå foden drejet ret sammen (dvs strik i bagerste maske-bue i stedet for forreste), og strik de 2 første masker efter sidste mærke ovenpå foden ret sammen. Gentag på hver 2.omgang totalt 8-8-10 gange = 52-56-60 masker. Strik videre til arbejdet måler 18-19-21 cm fra mærket på hælen (= 4-5-6 cm tilbage før aflukning). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 26-28-30 masker både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik - SAMTIDIG tages der ind til tå på hver side af begge mærker således: Før mærkerne: 2 ret sammen. Efter mærkerne: 2 drejet ret sammen (= 4 masker mindre per indtagning). Gentag indtagningerne i hver side på hver 2.omgang totalt 4-7-9 gange og derefter på hver omgang 6-3-2 gange = 12-16-16 masker tilbage på pinden. På næste omgang strikkes alle masker sammen 2 og 2. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, træk sammen og hæft.

Diagram

= ret med æblegrøn
= ret med cerise
= ret med naturhvid
= perlestrik med rosa – se forklaring over
= ret med rosa
= perlestrik med æblegrøn

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 178-21) for mål og udregninger.

Andrea 20.03.2019 - 20:47:

Hallo, die Socken lassen sich wunderbar stricken, aber wie kann ich eine Stufe beim Farbwechsel vermeiden - das Muster sieht an der Stelle (zwischen 4. und 1. Nadel) leider total verzogen aus. Den Trick mit der unteren Masche hoch nehmen kenne ich, aber das geht ja nur wenn mehrere gleiche Farbreihen folgen., oder? Vielen Dank für einen kurzen Tipp!

DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:11:

Liebe Andrea, bei kürzeren Streifen (z.B. nur 1 Reihe) können Sie den Faden etwas fester ziehen damit die letzte und die erste Masche ungefähr genauso hoch werden. Ihr DROPS Laden hat sicher auch noch mehr Tips für Sie - nehmen Sie gerne Kontakt mit ihm auf. Viel Spaß beim stricken!

Alexandra Bultman 18.07.2018 - 08:48:

Is hier ook een patroon in kindermaten van? Of is het patroon makkelijk om te zetten naar een kindermaat voor iemand die daar geen ervaring mee heeft?

DROPS Design 22.07.2018 kl. 12:19:

Dag Alexandra, Ja, er is een variant van dit patroon voor kinder. Klik op deze klink voor het patroon.

Alexandra Bultman 18.07.2018 - 08:47:

Is hier ook een patroon in kindermaten van? Of is het patroon makkelijk om te zetten naar een kindermaat voor iemand die daar geen ervaring mee heeft?

Karen Soboleosky 09.07.2018 - 20:24:

Hej! jeg undrer mig over at i denne opskrift står det at man skal slå 60 masker op (for størrelse 35/37) og på opskriften til always spring for children står det at man skal slå op 64 masker op for en størrelse 24/27? det er ret underligt når strikfastheden er den samme?

DROPS Design 10.07.2018 kl. 09:49:

Hej Karen, når der er mønsterrapporter så er vi nødt til at tilpasse maskeantallet, så rapporten går op. God fornøjelse!

Dorte 03.04.2017 - 13:59:

Hvad betyder de små ikoner med diamanten og urskiven på oversigtsbillederne? Er det favorit og nyhed, eller?

DROPS Design 03.04.2017 kl. 14:23:

Hej Dorte, der er små diamanter på de billeder som ligger på vores første side :)

Angela 27.03.2017 - 12:41:

Hallo, bitte in Größe 38/40 keine 8 Maschen nach dem Bündchen abnehmen. Ich habe es zweimal getestet, aber das Bein wird zu eng und passt dann nicht mehr über den Spann. habe beim zweiten Versuch extra locker gestrickt, aber wieder zu eng. Mein Garn war Drops Fabel, Nadelstärke 2,5. Stricke sehr viel mehrfarbig, war also nicht überspanntes Garn.

DROPS Design 27.03.2017 kl. 18:03:

Liebe Angela, vergessen Sie nicht, die Maschenprobe zu beachten, dh, Sie müssen 26 Maschen und 34 Reihen glatt rechts = 10 cm in der Breite und 10 cm in der Höhe haben. Viel Spaß beim stricken!

Bodil Røvik 20.03.2017 - 19:59:

Når jeg skal skrive ut mønsteret som kommer ikke diagrammet frem slik at det ikke går an å skrive det ut. Ser at det er andre som har samme problemet, kanskje dere skulle fikse det...

Anita 03.03.2017 - 15:59:

The graph for this pattern is not showing up for me on the English version.

Anita 03.03.2017 - 15:57:

Is there a problem with the graph for this pattern? It's not showing up for me on the English version.

DROPS Design 03.03.2017 kl. 16:02:

Dear Anita, diagram should be visible in both English pages, UK-English as well as US-English. Refreshing the page may help. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 178-21