DROPS / 178 / 2

Beach Breeze by DROPS Design

Strikket bluse med hulmønster, høj hals og slids i DROPS Air. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model ai-050
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g farve 10, tåge

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 6 – eller den pind du skal bruge for at få 15 masker og 19 pinde hulmønster på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 223.65kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.3. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. 1.pind = retsiden.

AFLUKNINGSTIPS:
For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der laves omslag efter ca hver 5.maske (omslaget lukkes af som en almindelig m).
----------------------------------------------------------

BAGSTYKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind.
Slå 100-108-116-124-132-140 masker op på rundpind 5 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Næste pind strikkes således: 3 masker RETSTRIK - se forkl over, rib (= 2 ret / 2 vrang) til der er 3 m tilbage, strik 3 masker retstrik. Når arbejdet måler 3-3-3-3-3-3 cm skiftes der til rundpind 6 og der strikkes 1 pind vrang fra vrangen hvor der tages 17-18-19-20-21-22 masker ind jævnt fordelt = 83-90-97-104-111-118 masker.
Næste pind strikkes således: 3 masker retstrik, A.2 (= 7 masker) totalt 11-12-13-14-15-16 gange i bredden, afslut med 3 masker retstrik. Fortsæt således og gentag A.2 i højden til arbejdet måler 39-40-41-42-43-44 cm - HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Derefter slåes der 1 maske op i slutningen af de 2 næste pinde (= kantmasker) og de 3 masker retstrik i hver side strikkes ind i mønsteret = 85-92-99-106-113-120 masker (inklusiv 1 kantmaske i hver side). Arbejdet måler 40-41-42-43-44-45 cm. Fortsæt mønsteret som før Samtidig med at der slåes nye masker op i hver side til ærmer. Slå masker op til ærmer i slutningen af hver pind i hver side således: 3-3-3-2-2-2 masker 6 gange og 7-4-4-6-6-3 masker 1 gang = 135-136-143-142-149-150 masker (inklusiv 1 kantmaske i hver side) - OBS: De nye masker strikkes løbende ind i mønster. Når alle masker til ærmer er slået op strikkes der således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, A.1 (= 4 masker) 0-1-1-0-0-1 gang, A.2 totalt 19-18-19-20-21-20 gange i bredden, A.3 (= 4 masker) 0-1-1-0-0-1 gang og 1 kantmaske retstrik. Sørg for at der strikkes samme omgang af A.1 og A.3 som A.2. Fortsæt således.
Når arbejdet måler 63-65-67-69-71-73 cm lukkes de midterste 25-26-27-28-29-28 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. På næste pind fra halsen lukkes der 1 maske af = 54-54-57-56-59-60 masker tilbage på skulderen. Når arbejdet måler 65-67-69-71-73-75 cm strikkes der 2 p retstrik over alle masker, luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
Slå op og strik som bagstykket. Når arbejdet måler 61-63-65-66-68-70 cm lukkes de midterste 17-18-19-20-21-20 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Nu lukkes der af på hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 2 gange og 1 maske 1 gang = 54-54-57-56-59-60 masker tilbage på skulderen. Når arb måler 65-67-69-71-73-75 cm strikkes der 2 p retstrik over alle masker, luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy underærme- og sidesømmene i et indenfor 1 kantmaske ned til slidsen (der hvor de 3 masker retstrik slutter) = 40-41-42-43-44-45 cm slids.

ÆRMEKANT:
Arbejdet strikkes rundt.
Strik 78-82-86-90-94-98 masker op rundt i ærmegabet på lille rundpind 5. Strik 1 omgang vrang hvor der tages 6-6-6-6-6-6 masker ind jævnt fordelt = 72-76-80-84-88-92 masker. Strik 1 omgang ret. Fortsæt med rib (= 2 ret / 2 vrang). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 10-10-10-10-10-10 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang, luk af med omslag- læs AFLUKNINGSTIPS. Strik den anden ærmekant på samme måde.

HALS:
Arbejdet strikkes rundt.
Strik 96-96-100-100-100-104 masker op rundt i halsen på lille rundpind 5. Strik 1 omgang vrang hvor der tages 8-8-8-8-8-8 masker ind jævnt fordelt = 88-88-92-92-92-96 masker. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) omgangen rundt. Når arbejdet måler 18-18-18-18-18-18 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang, luk af med omslag.

Katharina 08.03.2018 - 11:06:

Toller Übergangspulli. Habe ihn in Weizen gestrickt und bis unten hin geschlossen. Sehr bequem und ein schönes Muster. Vieeelen Dank für die schöne Anleitung. Air ist im Moment mein Lieblingsgarn, sobald eine Farbe irgendwie erhältlich ist, bestelle ich sie. Bitte lasst dieses Garn weiter im Sortiment. Es wäscht sich gut und fusselt nicht so doll. DANKE

LEBIGOT 18.07.2017 - 01:39:

Bonjour, Je suis arrivée à 39 cm de haut avec 83 mailles. Il est indiqué qu'il faut ajouter 1 maille de chaque coté pour avoir 85 mailles et de continuer le point fantaisie or le motif est composé de groupements de 7 mailles donc ça ne fait pas un compte juste? Comment faire le point fantaisie dans ces conditions? Merci pour vos explications.

DROPS Design 18.07.2017 kl. 08:58:

Bonjour Mme Lebigot, vous tricotez maintenant comme avant, A.1, A.2 et A.3 mais avec 1 m lis de chaque côté, tant que vous n'avez pas suffisamment de mailles pour un motif complet, tricotez ces mailles en jersey, vous allez ensuite monter de nouvelles mailles pour les manches et vous pourrez progressivement continuer le point ajouré sur les nouvelles mailles. Bon tricot!

Karin 09.01.2017 - 22:03:

This is my personal favourite! It's a fresh shape, practical (for cool breezy nights), soft (in Air, although it could be made with a double-stranded A yarn), elegant, and hides those bump bits that come with age. :-)

Karin 09.01.2017 - 21:42:

This is my personal favourite! It's a fresh shape, practical (for cool breezy nights), soft (in Air, although it could be made with a double-stranded A yarn), elegant, and hides those bump bits that come with age. :-)

Bellwald 08.01.2017 - 13:13:

Modèle qui me ravit les yeux et l'âme. Deux mots pour décrire ce modèle : Perle et bijou

Mana Amel 04.01.2017 - 17:09:

Tries jolie ouvrage

Maman Rn 17.12.2016 - 16:01:

OMG ! J'aimerais beaucoup réaliser ce projet. Merci

Fulconis 16.12.2016 - 21:43:

Original et chic!! on adore!!!

Karin 15.12.2016 - 11:23:

Schade, dass das Modell sitzt. Ist das ein Pulli oder ein Poncho?

Kommentere opskrift DROPS 178-2