DROPS / 65 / 2

Cairo by DROPS Design

DROPS bluse med hulmønster i Ribbon. Tørklæde med hulmønster i Safran.

Størrelse: S/M - M/L - XL
Materialer: DROPS Ribbon fra Garnstudio
650-750-800 gr f.nr 02, natur

DROPS Pinde nr 5

DROPS Ribbon DROPS Ribbon
45% bomuld, 45% viskose, 10% hør

Strikkefasthed: 17 m x 22 p på p 5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Strikketips: Garnet har en tendens til at sno sig når der strikkes, dette skal tvindes op undervejs for at resultatet skal blive pænt.

Retstrik (frem og tilb): 1. p: Ret, 2. p: Ret

Mønster: Se diagram - M.1, M.2, M.3, M.4 og M.5. et diagram = 1 rapport, mønsteret i diagrammerne ses fra retsiden.

Lukketips: Alle aflukninger til halsudskæringen sker på retsiden af arb. Luk således før 3 kantm: Tag 1 m løs af, 1 r, træk den løse m over 1 r. Luk således efter 3 kantm: 2 r sammen.

Forstk: Læs Strikketips! Slå 91-99-107 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 med natur. Strik 4 p retstrik derefter 1 p glatstrik. næste p strikkes således: 1 kantm i retstrik, M.1 1 gang, M.2 10-11-12 gange, M.3 1 gang, 1 kantm i retstrik. Fortsæt mønsteret opover - gentag rapporten 3 gange i højden. Derefter strikkes M.4 en gang før M.5 som strikkes til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 50-52-54 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2. p: 3 m 2-2-2 gange, 2 m 2-4-5 gange, 1 m 3-2-3 gange = 65-67-69 m. Når arb måler 55-57-59 cm strikkes der 2 p retstrik over de midterste 5-5-5 m. På næste p sættes den midterste m på en tråd til hals. Luk derefter af til halsen - indenfor 3 kantm som strikkes i retstrik -se Lukketips: 1 m 8-8-9 gange på hver 2. p, derefter 1 m 3-3-3 gange på hver 4. p = 21-22-22 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 70-73-76 cm.

Ryg: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk = 65-67-69 m. Når arb måler 67-70-73 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 25-25-27 m. På næste p lukkes de midterste 21-21-23 m af til hals. Videre lukkes der 1 m af - indenfor 3 kantm som strikkes i retstrik - på næste p mod halsen - se Lukketips = 21-22-22 m på hver skulder. Luk af når arb måler 70-73-76 cm.

Ærme: Slå 43-43-43 m op (inkl 1 kantm i hver side til søm) på p 5 med natur. Strik 4 p retstrik derefter 1 p glatstrik. næste p strikkes således: 1 kantm i glatstrik, M.1 1 gang, M.2 4-4-4 gange, M.3 1 gang, 1 kantm i glatstrik. Fortsæt mønsteret opover, strik rapporten 2 gange i højden. Videre strikkes M.4 og derefter strikkes der færdig med M.5. Samtidig når arb måler 9-9-9 cm tages der 1 m ud i hver side af ærmet - indenfor 1 kantm: 11-12-14 gange på hver 3.-3.-2,5. cm = 65-67-71 m. Når arb måler 46-45-44 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2. p: 3 m 1-1-1 gang, 2 m 2-2-2 gange, 1 m 6-8-9 gange, 2 m 2-2-2 gange og derefter 3 m i hver side til arb måler 57-58-58 cm. Luk af.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy side- og ærmesøm i ét indenfor 1 kantm. Sy den løse m, som sidder på en tråd midt foran, mod bagsiden af arb.

= r
= 2 r sammen, slå om.
= slå om, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over.
= slå om, tag 1 m løs af p, 2 r sammen, træk den løse m over, slå om.
= vr
= 1 r, slå om p.
= 1 r, 2 omslag om p.
= m mellem omslagene strikkes vr samtidig som omslagene slippes = lange m.

DROPS tørklæde i Safran Mouliné med hulmønster.

Størrelse: Mål: 75 x 44 cm
Materialer: DROPS Safran fra Garnstudio
150 gr f.nr 21, beige
DROPS Pinde nr 3

Strikkefasthed: 20 m x 34 p på p 3 og hulmønster = 10 x 10 cm.

Mønster: Se diagram - M.6, mønsteret i diagrammet ses fra retsiden.
Tørklæde: Slå 3 m op med Safran på p 3. Strik efter diagrammet - M.6. Gå videre fra diagrammet til der er 150 m på p - arb måler nu ca 44 cm i højden. Strik 2 p retstrik, luk af.

= r
= slå om
= 2 r sammen, slå om.
= slå om, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over.
= slå om, tag 1 m løs af p, 2 r sammen, træk den løse m over, slå om.

Diagram

= Ret
= 2 r sammen, 1 omslag
= 1 omslag, tag 1 m løs af p, 1 r, træk den løse m over 1 r
= 1 omslag, tag 1 m løs af p, 2 r sammen, træk den løse m over 2 r sammen, 1 omslag
= Vrang
= 1 r, 1 omslag om p
= 1 r, 2 omslag om p
= m mellom omslagen strikkes vr samtidig som omslagen slippes = lange m
= 1 omslag

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 65-2) for mål og udregninger.

Martha 09.08.2020 - 18:42:

On the first chart, the K2 tog, yo and yo, slip, k, psso are shown over two squares/stitches. Except in rows 6 and 12 where they appear in only one square. How is this done differently? If it isn’t different, I don’t have enough stitches at the end of the row. Thank you!

DROPS Design 10.08.2020 kl. 09:35:

Dear Martha, on row 6, you work yo, slip 1, K 2 tog, psso, yo = you decrease 2 sts compensated by 2 yarn overs - on row 12 you will work K2 tog, YO in M.1, yo, slip 1, K 2 tog, psso, yo in each M.2 and yo, slip 1 as if to k, k1 psso in M.3. Happy knitting!

Martha 08.08.2020 - 15:59:

Instructions for M.1, M.2, M.3 chart say to repeat 3 times for 36 rows. Does this mean ALL rows are shown in chart or just RIGHT SIDE rows? If just right side rows are shown then I would knit a total of 72 rows after 3 repeats. And what about 2 other charts... Your response to one question asked indicates that M.4/M.5 chart shows right sides only. So that would equal 144 rows in total? And what about M.6 chart? Thanks for your help!

DROPS Design 10.08.2020 kl. 06:53:

Hi Martha, The pattern is worked from both the right side and wrong side (all rows). The diagram is read from left to right when working from the wrong side. Happy knitting!

Janit 26.07.2020 - 13:27:

The stitch guide says nothing about knit right side or purl wrong side so I’m assuming it’s just knit? And working 99 stitches with 2 edge stitches gives me 97 working stitches.... so when working pattern 4 and 5 for 6 stitch repeat my working stitches are not matching up to the pattern stitches. Example. Pattern 4 - edge stitch. Then pattern purl knit purl repeat across end on knit, then edge stitch. This does not work across the 99 stitches on needle

DROPS Design 29.07.2020 kl. 10:56:

Dear Janit, diagram shows the pattern seen from RS, ie a knit stitch in diagram should be knitted from RS and purled from WS, a purl st in diagram should be purled from RS and knited from WS. Work the 99 stitches with M.4/M.5 as follows: 1 edge st in garter st, repeat the 6 sts in M.4/M.5 a total of 16 times, work now the first stitch in diagram (pattern will be now symetrical on each side) and finish with 1 edge st in garter st. Happy knitting!

Véronique De SAN FELICIANO 04.09.2019 - 21:52:

Bonjour, je n'arrive pas à tricoter le rang 6 de M1 M2 et M3 pourriez-vous me le détailler s'il vous plait ?

DROPS Design 05.09.2019 kl. 09:28:

Bonjour Mme De San Feliciano, au rang 6 des diagrammes, tricotez les 2 dernières mailles de M.1 avec la première m de M.2 (= le 2ème jeté = 1ère m du premier M.2), puis, tricotez les 2 dernières mailles de M.2 avec la 1ère m du M.2 suivant (de M.3 à la fin). Bon tricot!

De San Feliciano Veronique 21.08.2019 - 13:36:

Bonjour , pouvez-vous me dire s'il-vous-plait si les diagrammes M.4 et M.5 sont representés avec tous les rangs ou seulement les rangs endroits ? si non merci de me dire comment se tricotent les rangs envers ..... cordialement

DROPS Design 21.08.2019 kl. 15:12:

Bonjour Mme De San Feliciano, les diagrammes montrent tous les rangs, commencez en bas à droite et lisez de droite à gauche sur l'endroit; de gauche à droite sur l'envers - plus d'infos ici; Bon tricot!

Françoise 03.04.2018 - 18:09:

Diagramme M2 6ème rang au début le signe deux mailles ensembles 1 jeté et à la fin 1 jeté 1 surjet. Dans le diagramme les signes ne correspondent pas ce qui fait décaler le motif..

DROPS Design 04.04.2018 kl. 08:39:

Bonjour Françoise, au 6ème rang, tricotez les 2 dernières m de M.1 ensemble avec la 1ère m de M.2 (= le jeté après le surjet double est la nouvelle première m de M.2), lorsque vous répétez M.2, tricotez les 2 dernières m de M.2 avec la 1ère m du M.2 suivant (puis la 1ère m de M.3). Vous devez toujours avoir le même nombre de mailles dans chaque diagramme. Bon tricot!

Marie POUPON 31.05.2016 - 18:01:

Bonjour. Je voudrais tricoter ce modèle, le fil Ribbon est épuisé, vous proposez des qualités alternatives, safran et love#6 (en qualité A), doit-on comprendre que tous les fils du groupe de fils C conviennent aussi ? Merci pour votre réponse, Marie

DROPS Design 01.06.2016 kl. 09:04:

Bonjour Mme Poupon, pour remplacer Ribbon, vous pouvez utiliser un fil du groupe C ou 2 fils du groupe A, voir aussi ici - Les nuanciers de Safran et Drops loves you 6 figurent sur la page de ce modèle car le châle est réalisé en Safran. Bon tricot!

Lena 09.11.2013 - 17:37:

Ribbon: 78 m/50 g.-Baby merino: 175 m/50 g.

Mette Rutledal 09.11.2013 - 14:36:

Er det noe feil i mengden garn her? Har strikket den i Baby Marino og har åtte (!) nøster til overs.

DROPS Design 12.11.2013 kl. 10:13:

Blusen på billedet er strikket i Ribbon som tilhørte garngruppe C og du har valgt DROPS Baby Merino som tilhører garngruppe A, så der er stor forskel på tykkelsen af tråden.

Bettie-Rae Mader 03.02.2013 - 19:00:

Drops 65-2 pattern errata available for the chart m2. Please explain the stitch repeat for chart 2

DROPS Design 04.02.2013 kl. 10:10:

Dear Mrs Mader, M1,M2 and M3 are worked this way: start with M1, repeat M2 until 4 sts (front piece) remain, work M3 and 1 edge st in garter st. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 65-2