DROPS / 174 / 3

Keystone by DROPS Design

Stickad DROPS tröja till herr i Karisma med raglan. Stl S - XXXL

Tags: raglan, tröjor,

DROPS Design: Modell nr u-803
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-750 g nr 21, mellangrå
50 g i alla stl nr 17, marinblå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 och 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) NR 3,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 18.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 18.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 198kr. Läs mer.
RAGLAN:
Från rätsidan:
Börja 3 m före markören: 2 m räta tills, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

STICKTIPS:
Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det stickas för stramt kommer raglanminskn att bli för kort och ärmhålet för litet. Detta kan justeras genom att sticka 1 extra v utan minskn med jämna mellanrum mellan minskn.

RÄTST (stickas runt):
*1 v rätt och 1 v avigt*, upprepa *-*.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst nerifrån och upp. Lägg upp 220-240-264-288-312-344 m på rundst 3,5 med mellangrå. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 5 cm. Byt till rundst 4, nästa v stickas rätt, SAMTIDIGT minskas det 36-40-44-48-52-56 m jämnt fördelat = 184-200-220-240-260-288 m. Fortsätt med slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sätt 1 markör i varje sida = 92-100-110-120-130-144 m mellan markörerna. När arb mäter 6 cm ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna (= 4 ökningar). Öka på var 10:e cm totalt 4 ggr = 200-216-236-256-276-304 m. När arb mäter 40-40-41-41-41-41 cm maskas det av 4-4-5-5-6-6 m på varje sida av varje markör (= 8-8-10-10-12-12 m i varje sida) = 92-100-108-118-126-140 m på framst och bakst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 60-60-64-68-72-72 m på strumpst 3,5 med mellangrå. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 4 cm. Byt till strumpst 4, nästa v stickas rätt, SAMTIDIGT minskas det 10-8-10-12-14-12 m jämnt fördelat = 50-52-54-56-58-60 m. Sätt 1 markör i början på v = mitt under ärmen. När arb mäter 7-8-8-10-10-10 cm ökas det 1 m på varje sida av markören. Öka med 3-2-2-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 13-16-17-18-19-20 ggr = 76-84-88-92-96-100 m. När arb mäter 46-45-44-43-42-42 cm (kortare mått i större stl pga bredare axelvidd) maskas det av 4-4-5-5-6-6 m på varje sida av markören ( = 8-8-10-10-12-12 m avm mitt under ärmen) = 68-76-78-82-84-88 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR!
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål = 320-352-372-400-420-456 m. Fortsätt med slätst, nu börjar minskn till RAGLAN – se förkl ovan och LÄS STICKTIPS! Sätt 1 markör i alla övergångarna mellan ärmar och fram- och bakst (= 4 markörer). 1:a markören = i övergången mellan vänster ärm och framst.
Det minskas olika på fram- och bakst och på ärmarna.
Minska så här efter 2:a och 4:e markören och före 3:e och 1:a markören (= minskn på ärmarna)
Minska på vart 4:e v: 10-10-10-11-12-14 ggr, sedan på vartannat v: 12-15-16-16-16-14 ggr.
Minska så här efter 1:a och 3:e markören och före 2:a och 4:e markören (= minskn på framst och bakst): Minska på vart 4:e v: 8-8-6-4-3-0 ggr, på vartannat v 16-19-24-30-34-39 ggr, sedan på varje v: 0-0-0-0-0-4 ggr.

Efter alla minskn till raglan är det 136-144-148-156-160-172 m kvar på v. Sticka 1 v där det minskas 36-36-36-40-40-44 m jämnt fördelat = 100-108-112-116-120-128 m på v. Byt till marinblå och sticka 4 v RÄTST över alla m – se förkl ovan. Maska av med rm.

Hannah 20.05.2019 - 11:06:

Hi, how do I know which size to knit please? I have only knit one adult male jumper before and it went terribly wrong. Where should I measure my husband for this, and should there be positive or negative ease added? Many thanks.

DROPS Design 20.05.2019 kl. 13:30:

Dear Hannah, measure a similar jumper he has and likes the shape and compare these measurements to those in the measurement chart to find the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Amanda 15.04.2019 - 09:19:

Jag vill ersätta Karisma med 2 trådar Fabel istället. Hur många gram behöver jag? Storlek Large.

DROPS Design 23.04.2019 kl. 10:47:

Hej. Du kommer inte att få samma stickfasthet om du använder 2 trådar Fabel till detta mönster tyvärr. Vill du byta ut garnet så rekommenderar vi att du gör det till ett annat garn i samma garngrupp, dvs B. Läs mer om att byta ett garn mot ett annat här. Lycka till!

Linda Nilsen 04.03.2019 - 21:32:

Hvordan skal man felle etter merketråd? Skjønner ikke helt dette oppsettet på raglan som står forklart. Kan dere forklare det meg litt enklere?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:14:

Hei Linda. Når du skal felle før merketråden strikker du til det gjenstår 3 masker får merket. Strikk 2 masker rett sammen (1 maske felt), strikk 2 masker rett (merketråden sitter nå midt mellom disse 2 maskene). Når det skal felles etter merketråden, gjøres det slik: ta 1 maske løst av pinnen, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over (= 1 maske felt). Du har nå felt 1 maske på hver side av merketråden. her er en video av hvordan dette gjøres: . God fornøyelse

Linda Nilsen 04.03.2019 - 19:39:

Skal man gjøre fellinger på ermer og forstykket/bakstykket samtidlig?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:08:

Hei Linda. Raglanfellingen gjøres samtidig på ermer og for/bakstykket, men det felles ikke alltid på samme omganger. På ermene feller du først hver 4 omgang, 10-10-10-11-12-14 ganger, deretter på hver 2.omgang: 12-15-16-16-16-14 ganger. På for og bakstykket feller du også først hver 4 omgang: 8-8-6-4-3-0 ganger (altså opp til hit felles det på de samme omgangene på ermer og for og bakstykket), så feller du på hver 2.omg 16-19-24-30-34-39 ganger, og i den største størrelsen feller du på hver omgang 4 ganger. God fornøyelse

Marsha Reichman 15.02.2019 - 15:23:

I already have fingering weight yarn - will this pattern work with this weight yarn? If not, can you suggest a pattern that will? The yarn is variegated so I don't want any seams. What is the difference/benefit between knitting from top down or bottom up for a one piece sweater?

DROPS Design 15.02.2019 kl. 15:56:

Dear Mrs Reichman, you will find all informations about the yarn on its shadecard. You'll find all our patterns here, feel free to add more filters. When you work top down you can adjust the length on sleeves and body. Some knitters rather knit top down some other rather knit bottom, it's up to every one! Happy knitting!

Elke Petersdorf 21.01.2019 - 09:17:

Guten Morgen, entsteht durch die unterschiedliche Abnahme der Ärmel und Vorder bzw Rückenteile des Raglan ein tieferer Halsausschnitt vorne gegenüber hinten? Das kann ich mir so schlecht vorstellen, weil Vorder und Hinterteile gleich gestrickt werden. Ich bevorzuge aber einen tieferen Halsausschnitt vorne. LG ELKE

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:34:

Liebe Frau Petersdorf, die Raglanabnahmen sind unterschiedlich am Vorder/Rückenteil und bei den Ärmeln aber hier wird der Halsausschnitt gleich vorne und hinten. Wenn Sie einen tieferen Halsausschnitt möchten, können Sie sich von so einem Modell -mit der gleichen Maschenprobe - inspirieren, und dann verkürzte Reihen hinten stricken. Viel Spaß beim stricken!

Carole 20.01.2019 - 14:37:

Bonjour j’ai fait tout le chandail et je suis rendue a faire le col en bleu. Si j’ai bien cimpris le patron le col se compose de 4 rangs....ce qui fait qu’il ne ressemble pas du tout à la photo. Que faire?

DROPS Design 21.01.2019 kl. 11:10:

Bonjour Carole, effectivement, le col se compose de 4 tours (= 2 côtes mousse) tricotés en bleu et devrait ressembler à la photo, si ce n'est pas le cas, montrez-le au magasin où vous avez acheté votre laine (envoyez une photo par mail si besoin), ils pourront vous aider à trouver ce qui ne va éventuellement pas. Bon tricot!

Agneta 13.01.2019 - 08:41:

Nu förstår jag tror jag. Det ska vara rätstickning i 4 cm vid halsen inte 4 varv som det står. Såg det när jag tittade på diagrammet. Varför har ingen reagerat på det?

Agneta 13.01.2019 - 08:08:

Jag har en fråga om halsen. Den känns alldeles för vid. Ska halsringningen vara så stor och vid? Jag har rätt antal maskor. Ska man inte byta till mindre stickor? Kan man sticka resårstickning som avslutning istället?

DROPS Design 15.01.2019 kl. 13:55:

Hej, ifall halsen känns för vid kan du naturligtvis sticka resårstickning i stället, eller byta till mindre stickor.

K Bangsgaard 19.11.2018 - 13:30:

Hvilken str. bærer modellen på billedet?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:48:

hei K Bangsgaard. Modellen har på seg en størrelse M. Du finner alle målene til genseren i de forskjellige størrelsene på målskissen nederst på siden. God fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 174-3