Prairie Fairy by DROPS Design

Strikket jakke med rundfelling og nordisk mønster i DROPS Lima til barn i størrelse 3 – 12 år

  • Prairie Fairy / DROPS Children 27-5 - Strikket jakke med rundfelling og nordisk mønster i DROPS Lima til barn i størrelse 3 – 12 år
  • Prairie Fairy / DROPS Children 27-5 - Strikket jakke med rundfelling og nordisk mønster i DROPS Lima til barn i størrelse 3 – 12 år
  • Prairie Fairy / DROPS Children 27-5 - Strikket jakke med rundfelling og nordisk mønster i DROPS Lima til barn i størrelse 3 – 12 år
  • Prairie Fairy / DROPS Children 27-5 - Strikket jakke med rundfelling og nordisk mønster i DROPS Lima til barn i størrelse 3 – 12 år
DROPS Design: Modell nr li-009-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
250-250-300-350-400 g f.nr 0619, beige
100-100-100-100-150 g f.nr 0100, natur
50-50-50-50-50 g f.nr 6273, cerise
50-50-50-50-50 g f.nr 2923, oker
50-50-50-50-50 g f.nr 9018, sjøgrønn
50-50-50-50-50 g f.nr 7219, pistasj

DROPS SETTP og RUNDP (60 eller 80 cm) NR 4 - eller det p.nr du bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm. NB: For at lengden på rundfellingen skal bli riktig, er det ekstra viktig at strikkefastheten stemmer i høyden.
DROPS SETTP og RUNDP (60 eller 80 cm) NR 3 til vrbord - eller det p.nr du bruke for å få 23 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SEDERTRE KNAPP, NR 511: 6-6-7-7-7 stk
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 319kr. Les mer.

Se Diag A.1 og A.2. Diag strikkes i glstrikk. Se diag for riktig str!

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønsterstrikk er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arb. Gå evt opp på p.nr når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra toppen og nedover.

BÆRESTK:
Legg opp 84-88-92-96-100 m på liten rundp 3 med beige. 1 m RILLE – se forkl over, 2 rett, * 2 vrang, 2 rett *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 m rille. Strikk vrbord i 3-3-4-4-5 cm (= halskant). Bytt til liten rundp 4. Strikk 1 p rett samtidig som m-antallet justeres til 81-87-93-101-108 m. Sett 1 merke etter 40-43-46-50-54 m (= midt bak). Videre strikkes det forhøyning bak i glstrikk slik: Strikk 8 m r forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m vrang tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m r, snu, fortsett med å strikke over 8 m mer for hver gang det snus til det er strikket over 24-24-32-32-40 m i hver side av merket midt bak, snu og strikk p rett ut, strikk 1 p vrang tilbake. Videre strikkes det slik: 1 kantm i rille, A.1 (= 13-14-15-14-15 rapporter i bredden) avslutt med første m i diagrammet og 1 kantm i rille – se diag for riktig str! LES STRIKKETIPS! HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Bytt til større rundp ved behov. Når A.1 er ferdig er det 211-227-243-255-273 m på p. Strikk 0-1-2-0-1 cm med beige. Arb måler nå ca 15-16-17-17-18 cm midt foran (målt uten vrborden i halsen). Arb strikkes videre med beige og i glstrikk. Først strikkes 1 p SAMTIDIG som det økes 3-3-3-11-9 m jevnt fordelt = 214-230-246-266-282 m. Neste p strikkes slik: Strikk 32-34-36-38-40 m (= forstk), sett de neste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 6 nye m, strikk 62-66-70-74-78 m (= bakstk), sett de neste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til erme (uten å strikke dem først), legg opp 6 nye m, strikk 32-34-36-38-40 m (= forstk).

BOLEN:
= 138-146-154-162-170 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Sett 1 merketråd i hver side, midt i de nye 6 m som ble lagt opp. Fortsett med glstrikk og 1 m rille i hver side. Når arb måler 3 cm økes det 1 m på hver side av merketrådene (= 4 m økt). Øk på hver 7.-9.-10.-12.-13.cm totalt 3 ganger = 150-158-166-174-182 m. Fortsett til arb måler 19-23-26-29-32 cm. Strikk A.2 med en kantm i hver side. Bytt til rundp 3. Strikk 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 14 m jevnt fordelt = 164-172-180-188-196 m. Strikk 1 p vr fra vrangen. Videre strikkes det slik: 1 m rille, 2 rett, * 2 vrang, 2 rett *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 rille. Strikk vrbord i 3 cm. Fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang.

ERME:
Sett m fra den ene tråden på settp 4, legg i tillegg opp 6 m midt under ermet (sett 1 merke midt i disse m) = 50-54-58-64-68 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk glstrikk rundt med beige Når ermet måler 2 cm, felles det 1 m på hver side av merket. Gjenta fellingen på hver 4½.-3½.-4.-3.-3½.cm totalt 5-7-7-10-10 ganger = 40-40-44-44-48 m. Når ermet måler 18-23-27-30-34 cm, strikkes A.2, deretter byttes det til settp 3. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 3 cm, fell deretter av med r over r og vr over vr.
Strikk på samme måte over m på tråden i den andre siden.

STOLPE:
Strikk opp fra retten ca 84 til 118 m langs høyre forstk innenfor 1 kant-m på rundp 3 med beige. Strikk 1 p vrang fra vrangen SAMTIDIG som det økes jevnt fordelt til 102-110-118-130-142 m. Neste p strikkes slik fra retten: 2 kant-m rille, * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 4 m og avslutt med 2 rett og 2 kant-m rille. Fortsett vrborden slik. SAMTIDIG etter 1 cm felles det til 6-6-7-7-7 knapphull jevnt fordelt. 1 knapphull = strikk 2 m sammen og lag 1 kast (det peneste er å felle i 2 vrang sett fra retten). Øverste knapphull skal sitte ca 1 cm fra halskanten og nederste 8-8-10-10-10 cm fra nederkant. Fell av med rett over rett og vrang over vrang når stolpen måler 3 cm. Gjenta langs venstre forstk, men det felles ikke til knapphull på venstre stolpe.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Sy i knappene på venstre stolpe.

Diagram

symbols = natur
symbols = beige
symbols = cerise
symbols = sjøgrønn
symbols = oker
symbols = pistasj
symbols = 1 kast mellom 2 m, på neste p strikkes kastet vridd vrang for å unngå hull

Kommentarer / Spørsmål (19)

country flag Marianne Plaskett 19.02.2021 - 13:20:

I can see the rows where I have to increase the number of stitches but there is no instruction on how many stitches need to be increased. I have read the pattern several times and cannot find the details about increasing.

user icon DROPS Design 19.02.2021 kl. 15:09:

Dear Mrs Plasket, when working diagram A.1, the increases are drawn in the diagram (with the last symbole = a yarn over made either at the beg or at the end of a repeat). This means you just have to work the diagram appropriate to the size increasing as the diagram is showing. Hope this helps. Happy knitting!

country flag Berit Forsberg Tripkou 31.10.2020 - 20:05:

I can not print the whole diagram for DROPS Children 27-5. It is just coming the first 11 rows, That is making the whole knitting a little bit complex. It is not easy to read the pattern if I take a photo from the picture at the computer,,, So can you tell me what is wrong. I have tried 2 times to print the whole diagram...

user icon DROPS Design 02.11.2020 kl. 08:07:

Dear Mrs Forsberg Tripkou, we could print this pattern succesfully (in Swedisch and in English) - remember to check that some previous settings weren't savec and do not allow you to print all pages. Happy knitting!

country flag Mary 12.02.2020 - 12:54:

I’m on row 12 in A1 size 7/8 the pattern does not work for me if I finish the previous row with the last two stitches being the first stitch in diagram and a garter stitch. Any tips as to what I’m doing wrong?

user icon DROPS Design 12.02.2020 kl. 14:38:

Dear Mary, do you have 10 sts in each A.1 (= 1 edge st, 15 x 10 sts (A.1), 1st st in A.1, 1 edge st = 153 sts on needle)? 12th row should be a WS row, this means you work: 1 edge st, 1st st in A.1 (= P with off-white), then repeat A.1 (= P1 with beige, P2 with off white, P3 with beige, P2 with off white, P1 with beige, P1 with off white) , 1 edge st in garter st. Hope this can help you. Happy knitting!

country flag Götze Sigrid 13.11.2019 - 12:58:

Könnte ich die Wolle bei Ihnen kaufen für diesen Pulli in Gr. 104. Gleiche Farbe wie angegeben.

user icon DROPS Design 13.11.2019 kl. 13:59:

Liebe Frau Götze, hier finden Sie einen DROPS Laden in Deutschlang, wo Sie die Wolle finden können. Viel Spaß beim stricken!

country flag Evelyn 06.04.2019 - 05:40:

I am trying to knit this pattern, however, I don’t understand the first parts of starting the chart. IE; knit 1 edge stitch, A1 chart.....(finish with a knit first stitch from chart and 1 edge stitch. I have tried and the second row doesn’t work.

user icon DROPS Design 08.04.2019 kl. 09:13:

Dear Evelyn, for the jacket from RS work: 1 edge st in garter stitch, then repeat A.1 (reading diagram from the bottom corner on the right side towards the left) until 2 stitches remain, work now the first stich in A.1 (the stitch on the right side) and finish with 1 edge stitch. From WS work the first stitch in A.1 (the one on the right side), then repeat A.1 reading from the left towards the right. Learn more about reading diagrams here. Happy knitting!

country flag Annie 09.02.2019 - 18:30:

Ce très beau modèle existe t il pour femme ? Merci

user icon DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:56:

Bonjour Annie, pas avec le même motif exactement, mais vous pourrez probablement vous inspirer d'un des modèles jacquards femme pour l'adapter. Bon tricot!

country flag Susanne 14.01.2019 - 17:17:

Er lige startet på ryg- og forstykke. Der står i mønstret at jeg skal fortsætte i glatstrikning og "2 pinde retstrikning i hver side" - hvordan skal jeg forstå 2p retstrik i hver side ?

user icon DROPS Design 16.01.2019 kl. 15:22:

Hei Susanne. Her skal det stå 1 kantmakse i retstrik i hver side. Vi skal få korrigerte dette snarest. God fornøyelse

country flag Birgitte 31.12.2018 - 11:06:

Skal man blive ved med at tage ud i bærestykket? Jeg kan ikke få maskeantallet til at passe med de 243 m. når man starter med 92 (og tager ialt 64 ud), hvor står der hvordan man "anskaffer" sig de sidste masker i bærestykket?

country flag Sara 26.10.2018 - 12:04:

Vill gärna ha svar på svenska.

country flag Sara 26.10.2018 - 12:01:

Den första maskan på andra varvet är ju svart, inte vit som ni skriver.

user icon DROPS Design 30.10.2018 kl. 10:49:

Hej Sara, jeg kan inte hitta i mönstret att vi skriver svart eller vit.... men när du stickar diagrammet avslutar du efter 1:a maskan i diagrammet i andra sidan, så mönstret blir ens på varje sida om mitt fram. Lycka till :)

Kommentér oppskrift DROPS Children 27-5