DROPS Extra / 0-1289

Einkorn Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke uden ærmesøm i ”Belle” med slids, hulmønster og striber. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr vs-016
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
100-100-100-100-150-150 g f.nr 06, sølvgrå
100-100-100-100-150-150 g f.nr 04, mælkebøtte
100-100-100-100-150-150 g f.nr 03, lys beige
100-100-100-100-150-150 g f.nr 09, beige

OBS: Hvis jakken strikkes ensfarvet vil der gå 300-300-350-400-400-450 g Belle.

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m mønster på 10 cm i bredden.
DROPS RUNDP (60 cm) nr 3,5 – til retstrik.
DROPS PERLEMORSKNAP: Buet (hvid), nr 522: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 83.7kr. Læs mere.

Striberne strikkes i 4 farver med rækkefølge således:
Beige, mælkebøtte, lys beige og sølvgrå.
Striberne strikkes i cm således:
1.STRIBE: Strik 3 cm, sørg for at næste p er fra retsiden.
2.STRIBE: Strik 5 cm, sørg for at næste p er fra retsiden.
3.STRIBE: Strik 7 cm, sørg for at næste p er fra retsiden.
Første p i alle striber er fra retsiden.
Gentag striberne og farverne til færdigt mål.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik tredje og fjerde m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 8, 15, 22, 29 og 36 cm.
STR M: 8, 15, 22, 30 og 38 cm.
STR L: 8, 16, 24, 32 og 40 cm.
STR XL: 10, 18, 26, 34 og 42 cm.
STR XXL: 10, 19, 28, 36 og 44 cm.
STR XXXL: 11, 20, 29, 38 og 46 cm.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 105-113-124-132-145-160 m op på rundp 3,5 med beige. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Skift til rundp 4. Strik 1 p vrang fra vrangen med 4 retstrik-m i hver side af arb Samtidig med at der tages 25-27-30-32-35-40 m ind jævnt fordelt = 80-86-94-100-110-120 m. Derefter strikkes der således fra retsiden: 4 m retstrik, gentag A.1 (= 2 m) til der er 4 m tilbage, afslut med 4 m retstrik. Arb strikkes i STRIBER – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 12 cm slåes der 1 kantm op i hver side af arb i slutningen af de 2 næste p = 82-88-96-102-112-122 m. Næste p fra retsiden strikkes således: 1 kantm retstrik, A.1 til der er 1 m tilbage, afslut med 1 kantm retstrik. Kantm strikkes i retstrik til færdig mål. Fortsæt A.1 og striberne. Når arb måler 32-33-34-35-36-37 cm slåes der 17-17-15-13-11-9 nye m op til ærme i slutningen af de 2 næste p = 116-122-126-128-134-140 m. Strik 2 p retstrik over de nye m Samtidig med at der på sidste p tages 3 m ind jævnt fordelt over de nye m i hver side af arb (= totalt 6 m taget ind), de resterende m strikkes søm før = 110-116-120-122-128-134 m. Næste p strikkes således fra retsiden: 5 m retstrik, gentag A.1 til der er 5 m tilbage, afslut med 5 m retstrik. Fortsæt med 5 m retstrik i hver side af arb til færdig mål. Når arb måler 48-50-52-54-56-58 cm sættes de midterste 26-26-28-28-32-32 m på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig (= 42-45-46-47-48-51 m tilbage til skulder). Maskerne som ikke går op i mønsteret strikkes i glatstrik. På næste p fra halsen lukkes der 1 m af = 41-44-45-46-47-50 m. Når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm, strikkes 2 p retstrik over alle m Samtidig med at der tages 13-14-15-14-15-16 m ud jævnt fordelt på første p = 54-58-60-60-62-66 m. Luk løst af. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTK:
Slå 56-62-67-69-77-88 m op (inkl 5 kantm mod midt foran) på rundp 3,5 med beige. Strik 4 p retstrik. Skift til rundp 4. Strik 1 p fra vrangen således: 4 m retstrik, vrang til der er 5 m tilbage Samtidig med at der tages 11-13-14-14-16-23 m ind jævnt fordelt, strik 5 kantm retstrik = 45-49-53-55-61-65 m. Derefter strikkes der således fra retsiden: 5 kantm retstrik, gentag A.1 til der er 4 m tilbage, afslut med 4 m retstrik. Arb strikkes i striber, afpas striberne efter rygstk. Husk KNAPHUL – se forkl over. Når arb måler 12 cm strikkes næste p fra retsiden således: 5 kantm retstrik, gentag A.1, slå 1 kantm op i slutningen af p = 46-50-54-56-62-66 m. Kantm og forkanten strikkes i retstrik. Fortsæt A.1 og striberne. Når arb måler 32-33-34-35-36-37 cm slåes der 17-17-15-13-11-9 nye m op til ærme i slutningen af næste p fra retsiden = 63-67-69-69-73-75 m. Strik 2 p retstrik over de nye m Samtidig med at der på sidste p tages 3 m ind jævnt fordelt over de nye m, de resterende m strikkes som før = 60-64-66-66-70-72 m. Næste p strikkes således fra vrangen: 5 m retstrik, gentag A.1 til der er 5 m tilbage, afslut med 5 kantm retstrik.

Når arb måler 38-40-42-44-46-48 cm, sørg for at næste p er fra retsiden, strikkes der over de første 14 m som før, sæt dem derefter på en tråd til hals, strik over de resterende m som før = 46-50-52-52-56-58 m. Fortsæt med A.1, retstrik og striber. På hver p fra halsen (dvs i starten af hver p fra retsiden) lukkes der af således: Luk 2 m af 2-2-2-1-2-2 gange, derefter 1 m 1-2-3-3-4-4 gange = 41-44-45-46-47-50 m. Når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm, afpas med rygstk, strik 2 p retstrik over alle m Samtidig med at der på første p tages 13-14-15-14-15-16 m ud jævnt fordelt på første p = 54-58-60-60-62-66 m. Luk løst af.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre forstk, men modsat. Kantm slåes op i slutningen af p fra vrangen. Der slåes op til ærme i slutningen af p fra vrangen, der sættes m på tråd til hals i starten af p fra vrangen, der lukkes af til hals i starten af p fra vrangen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy underærmesømmen og sidesømmen i et indenfor 1 kantm retstrik, ned til hvor der blev slået 1 kantm op (= ca 12 cm slids). Sy knapper i.

HALSKANT:
Saml 100-125 m op på rundp 3,5 med beige. Strik 4 p retstrik. Luk løst af.

= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over

Chavasse Frette 01.04.2019 - 15:36:

Bonjour, ce modèle me plaît beaucoup, mais je ne trouve pas le diagramme du point fantaisie. Merci de m'indiquer ou le trouver.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 15:50:

Bonjour Mme Chavasse Frette, le diagramme se trouve sous la légende, à droite du schéma, c'est un petit diagramme qui se tricote sur 2 mailles et 4 rangs. Bon tricot!

Anna 19.10.2018 - 20:41:

Buonasera, sto lavorando il dietro del modello al punto in cui si trasferiscono le maglie centrali per il collo. Nella spiegazione si dice di lavorare per le spalle a maglia rasata le maglie che non rientrano nel motivo. Non capisco quali saranno queste maglie. Potete aiutarmi? Grazie.

Anna 19.10.2018 - 20:40:

Buonasera, sto lavorando il dietro del modello al punto in cui si trasferiscono le maglie centrali per il collo. Nella spiegazione si dice di lavorare per le spalle a maglia rasata le maglie che non rientrano nel motivo. Non capisco quali saranno queste maglie. Potete aiutarmi? Grazie.

Roselyne Fougere 18.06.2018 - 10:15:

Merci de votre réponse. J'ai bien sûr suivi les explications que vous me donnez sans obtenir de résultat, je ne comprends pas car j'avais déjà imprimé des modèles. Avez-vous changé quelque chose ?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 13:42:

Bonjour Mme Fougere, j'ai effectué un test d'impression avec succès, rien n'a été modifié, essayez d'actualiser la page, videz votre cache éventuellement, et surtout vérifiez bien les paramètres de votre imprimante. Bon tricot!

Roselyne Fougere 16.06.2018 - 14:15:

Bonjour, je voudrais imprimer des modèles mais je n'y arrive pas, pourriez-vous m'aider ?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 08:08:

Bonjour Mme Fougere, quand vous cliquez sur le bouton "Imprimer", une fenêtre va s'ouvrir, cliquez sur "Imprimer les explications" dans cette nouvelle fenêtre, et vérifiez bien les paramètres de votre imprimante avant de lancer l'impression. Bon tricot!

Simone 24.05.2018 - 10:37:

Hallo, ich verstehe das mit dem Halsausschnitt nicht richtig. Ich soll erst 14 M stilllegen und über die restlichen weiterstricken? Werden diese "stillen" 14 M später wieder mit bei der Halsblende aufgefasst?

DROPS Design 24.05.2018 kl. 13:32:

Liebe Simone, ja genau, diese 14 M werden dann später gestrickt, wenn Sie die 100 bis 125 M auf Rundnadel Nr 3,5 aus dem ganzen Halsausschnitt auffassen - siehe HALSBLENDE. Viel Spaß beim stricken!

Hacquard 05.05.2018 - 08:49:

Pouvez vous m expliquer chaque rang du diagramme s il vous plait. Merci.

DROPS Design 07.05.2018 kl. 08:44:

cf réponse si-dessous, bon tricot :)

Hacquard 04.05.2018 - 17:35:

Je ne comprends pas le diagramme A1 pour ce modele. Pouvez vous m expliquer chaque rang s il vous plait.

DROPS Design 07.05.2018 kl. 08:14:

Bonjour Mme Hacquard, Au 1er rang, tricotez: 1 jeté, glissez 1 m à l'end, 1 m end, passez la m glissée par-dessus la m tricotée, aux rangs 2 et 4, tricotez toutes les mailles à l'envers. Au rang 3, tricotez: 2 m ens à l'end, 1 jeté. Répétez ces 4 rangs. Bon tricot!

Svante 14.08.2016 - 11:04:

Se bilden! Fg1-3 cm; fg2-5 cm; fg3-7 cm; fg4-3m; fg1-5 cm...

Anna-karin Allansson 12.08.2016 - 18:20:

Det står i mönstret att det är tre återkommande färgränder . Men det är fyra färger. Hur menar man då att man stickar med fjärde färgen?

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1289