DROPS / 165 / 46

Blue September by DROPS Design

Strikket DROPS kjole i ”Cotton Merino” med hulmønster og raglan. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cm-031
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
600-650-750-800-900-950 g f.nr 16, jeansblå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 384kr. Læs mere.

Der tages 1 m ind før 1. og 3.mærketråd således: Strik til der er 2 m tilbage før mærketråden, tag 1 m løs af p, 1 ret, løft den løse m over.
Der tages 1 m ind efter 2. og 4.mærketråd således: Strik 2 m ret sammen.

RAGLAN:
Der tages 2 m ind i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer.
Tag ind således:
Start 3 m før mærket og strik således: 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

KJOLE:
Arb strikkes rundt på rundp, nedenfra og op.
Slå 224-240-288-304-336-368 m op på p 4 med Cotton Merino. Strik 2 omg retstrik – se forkl over, derefter strikkes A.1 over alle m (= 14-15-18-19-21-23 rapporter i bredden). Når A.1 er strikket en gang i højden er der 168-180-216-228-252-276 m på omg (arb måler ca 26 cm). Strik 1 omg ret hvor m-ant justeres til 168-182-210-224-252-280 m. Fortsæt i glatstrik, SAMTIDIG sættes der 4 mærketråde i arb således: Strik 24-25-29-31-34-38 m, sæt 1.mærketråd, strik 36-41-47-50-58-64 m, sæt 2.mærketråd, strik 48-50-58-62-68-76 m, sæt 3.mærketråd, strik 36-41-47-50-58-64 m, sæt 4.mærketråd, strik de resterende 24-25-29-31-34-38 m. Mærketråd 1. og 2. er på forstk, og mærketråd 3. og 4. er på rygstk. Lad mærketrådene følge med op. På næste omg tages der 1 m ind ved hver mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS = 4 m taget ind på omg. OBS: M-antallet midt foran og midt bagpå forbliver det samme, der tages ind i side-maskerne. Gentag indtagningen på hver 6.cm 4 gange til = 148-162-190-204-232-260 m. Arb måler nu ca 50 cm i alle str. Fjern de 4 første mærketråde. Sæt 1 ny mærketråd i hver side, 1 i beg af omg og en efter 74-81-95-102-116-130 m (= siderne). Når arb måler 56 cm i alle str tages der 1 m ud på hver side af hver mærketråd (= 4 m taget ud), gentag udtagningen på hver 4.-4½.-4½.-5.-5.-5½.cm 3 gange til = 164-178-206-220-248-276 m. Når arb måler 71-72-73-74-75-76 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Luk de første 4 m af på omg, strik til der er 4 m tilbage før anden mærketråd, luk de næste 8 m af, strik til der er 4 m tilbage på omg, luk disse 4 m af. Der er nu 74-81-95-102-116-130 m på rygstk og forstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 45-47-49-51-53-55 m op på strømpep 4 med Cotton Merino. Strik 4 p retstrik. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Fortsæt således: 15-16-17-18-19-20 m ret, A.2 (= 15 m), 15-16-17-18-19-20 m ret. Fortsæt dette mønster opover, SAMTIDIG når arb måler 8 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden. Tag ud på hver 3½.-3.-.3.-2½.-2.-2.cm 11-12-13-14-16-17 gange til = 69-73-77-81-87-91 m. De nye m strikkes i glatstrik. Når arb måler 51-50-50-49-49-48 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere raglan-indtagning og større halsvidde) lukkes der 4 m af på hver side af mærketråden = 61-65-69-73-79-83 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 270-292-328-350-390-426 m. Sæt 1 mærke i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (= 4 mærker). Fortsæt i glatstrik over m på ryg- og forstykke og mønster og glatstrik som før på ærmerne, SAMTIDIG på næste omg starter indtagningen til RAGLAN – se forkl over (= 8 m taget ind). Gentag indtagningerne på hver 2.omg 20-22-23-23-23-24 gange til, derefter på hver omg 0-0-1-3-6-7 gange. Efter alle indtagninger til raglan er der 102-108-128-134-150-170 m tilbage på omg. Strik 4 omg retstrik, Samtidig med at der på første omg tages 7-7-23-25-37-53 m ind jævnt fordelt = 95-101-105-109-113-117 m. Luk af.

MONTERING: Sy åbningerne sammen under ærmerne.

= tag 1 m løs af p, 2 ret sammen, løft den løse m over

Oana 21.10.2016 - 14:18:

Thank you :) Have a great weekend! and thank you for the amazing pattern

Oana 21.10.2016 - 11:44:

Hi there, I have a question regarding the cast off bit. I did cast off as per the pattern but my stitch remains in the middle of the 8 cast off stitches. So basically when I will need to slip the sleeve on the same circular needles as the dress I am not sure how to continue from there. Shouldn't the cast off start in the previous row and do 4 cast off before marker so that working stitch will remain just before the 8 cast off and not in the middle? Thank you.

DROPS Design 21.10.2016 kl. 14:15:

Dear Mrs Oana, you can cast off the first 4 sts at beg of round + the 4 sts at the end of round, then pull thread through last st - or cast off the last 4 sts + the first 4 sts on round. Happy knitting!

Ariane 22.08.2016 - 11:10:

Hi and thanks for anothwr wonderful project! After the first dec on A1, the next round of pattern is on the ws. Meaning instead of k2tog i need to p2tog, and instead of ssk, it's ppk? Thanks in advance, a.

DROPS Design 22.08.2016 kl. 13:06:

Dear Ariane, A.1 is worked in the round, so that all rows with dec and yos will be worked from RS. Happy knitting!

Ariane 21.08.2016 - 12:04:

Hi and thanks for anothwr wonderful project! After the first dec on A1, the next round of pattern is on the ws. Meaning instead of k2tog i need to p2tog, and instead of ssk, it's ppk? Thanks in advance, a.

DROPS Design 22.08.2016 kl. 09:36:

Dear Ariane, diagram A.1 is worked in the round, so that every row in diagram will be worked from RS with K2 tog and ssk. Happy knitting!

Karin 08.12.2015 - 11:57:

Hoi, nog een vraagje, kleedje is bijna af maar de onderkant krult om door de ribbelsteek. Is dit op te lossen? Alvast bedankt voor je antwoord

DROPS Design 08.12.2015 kl. 16:39:

Hoi Karin. Was de jurk volgens de aanwijzingen en laat hem plaat drogen, zorg dan ook voor om de rand in vorm te brengen en laten drogen. Is dat niet genoeg kan je de rand strijken (met een theedoek tussen)

Karolien 03.12.2015 - 12:25:

Hallo Is er een mogelijkheid om de hals anders te breien? De voorkant zit nl. even hoog als de achterkant, terwijl de achterkant hoger hoort te zitten en de voorkant lager. Alvast bedankt voor het antwoord. Groetjes van Karolien

DROPS Design 09.12.2015 kl. 13:19:

Hoi Karolien. Natuurlijk, kijk eventueel op onze site voor het soort hals die je leuk vindt en pas het aan voor dit patroon.

Karin 26.11.2015 - 16:57:

Hartelijk bedankt, ik begrijp nu dat de minderingen niet naast mekaar, maar op een aantal steken van mekaar gebeuren. Deels op het achterpand en deels op het voorpand. Nog eens bedankt voor uw snelle reactie.

Karin 25.11.2015 - 20:18:

Hallo, Een vraagje. Volgens de uitleg mag er middenvoor en middenachter niet geminderd worden, enkel aan de zijkanten. Maar toch moet ik aan elke markeerder 1 steek minderen. Omdat er 4 markeerders zijn, denk ik toch dat er dan toch middenvoor en middenachter geminderd wordt. Ook tip voor het minderen zegt dat er aan elke markeerder 1 steek moet geminderd worden. Help!!! Ik zou graag verder breien. Alvast bedankt

DROPS Design 26.11.2015 kl. 15:48:

Hoi Karin. Ik zal het proberen uitleggen. Je hebt 4 markeerders; 2 in het voorpand en 2 in het achterpand. Je mindert 1 st bij elke markeerder. Deze st moet alleen worden geminderd richting de zijkant en niet richting het midden. Dus als je breit begin je bij eerst markeerder voorpand, hier minder je VOOR en bij de tweede markeerder voorpand minder je NA de markeerder. Hetzelfde op het achterpand. Is het nu duidelijk wat er wordt bedoeld?

Karolien 06.11.2015 - 13:37:

Hallo! Is het mogelijk om dit jurkje op 2 nld. te breien ipv. rondbreinld? Hoe doe ik dat dan met de minderingen in het midden van het jurkje? Alvast bedankt!

DROPS Design 06.11.2015 kl. 15:36:

Hoi Karolien. Het is in sommige gevallen mogelijk om het patroon aan te passen naar rechte naalden, lees meer hier. Bij deze jurk zou ik aanraden om gewoon te breien zoals beschreven voor het mooiste resultaat.

Marja 18.09.2015 - 09:51:

Dit model gebreid met Drops Belle. Werkelijk prachtig geworden.

Kommentere opskrift DROPS 165-46