Modest Michael by DROPS Design

Rätstickad tröja med rund hals i DROPS Air. Till barn i stl 1 - 10 år

DROPS Design: Modell nr ai-002-bn
Garngrupp C eller A+A
----------------------------------------------------------
Storlek: (12/18 mån) 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Stl i cl: (80/86) 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
150-200-200-250-250-300 g nr 10, dimma

DROPS RUNDST NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 33 v rätst på 10 x 10 cm och 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 4 – till rätst kanter.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 149.85kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

FRAMST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp (51) 54-58-61-64-68 m på rundst 5 med Air och sticka RÄTST – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter (22) 24-27-30-33-36 cm maskas det av 1 m i början på de 2 nästa v (markerar ärmhål) = (49) 52-56-59-62-66 m på st. När arb mäter (29) 32-35-39-42-46 cm sätts de mittersta (7) 8-10-11-14-14 m på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av i början på varje v från halsen så här: maska av 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr = (15) 16-17-18-18-20 m kvar på axeln. Sticka sedan vidare tills arb mäter (33) 36-40-44-48-52 cm och maska av löst. Upprepa på den andra axeln.

BAKST:
Lägg upp och sticka som framst tills arb mäter (31) 34-38-42-46-50 cm. Nu maskas de mittersta (17) 18-20-21-24-24 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 m på nästa v från halsen = (15) 16-17-18-18-20 m kvar på st. Sticka sedan vidare tills arb mäter (33) 36-40-44-48-52 cm och maska av löst. Upprepa på den andra axeln.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp (29) 31-33-33-34-34 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 4 med Air. Sticka 4 v rätst. Byt till rundst 5 och sticka slätst. När arb mäter (5) 6-6-6-7-7 cm ökas det 1 m i varje sida. Upprepa ökningen med (5) 6-4½-4½-3½-3½ cm mellanrum totalt (4) 4-6-7-9-10 ggr = (37) 39-45-47-52-54 m. När arb mäter (22) 26-31-35-39-43 cm stickas det 2 v där det avm 4 m i början på vart och ett av dessa v, sedan maskas alla m av löst.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy sidsömmarna i varje sida på fram- och bakst från ärmhålet och ned tills det återstår ca 6 cm längst ner på fram- och bakst (= sprund) – sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.
Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm och sy i ärmarna.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan, ca 44 till 62 m runt halsen (inkl m på tråden fram) på rundst 4 med Air. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt, 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt, maska sedan av löst med rm.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 26-11) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (24)

Carol Post 29.06.2020 - 04:08:

In Drops 26-11 (Children), the pattern for the front states, when the piece is 18" long: "...slip the middle 14 sts on 1 stitch holder for neck and finish each shoulder separately." However, nowhere in the pattern does it tell one how to "finish each shoulder". What do I do with the stitches on either side of the holder? HOW do I finish each shoulder??

DROPS Design 29.06.2020 kl. 09:13:

Dear Mrs Post, slip the stitches from first shoulder (before the 14 sts for neck) on a stitch holder, and finish each shoulder separately binding off for neck as explained = 20 sts remain for shoulder and cast off when piece measures 52 cm/20.47 in (larger size). Then slip stitches from first shoulder back on needle and work as first shoulder = cast off for neck and continue til same height before casting off. Happy knitting!

Solange 23.04.2020 - 00:15:

Bonsoir J’ai une question sur les manches : «  rabattre 4 m au début des 2 rangs » cela veut dire : je rabat 4 m a l’endroit et au rang suivant donc a l’envers je rabat encore 4 m Merci et bonne soirée

DROPS Design 23.04.2020 kl. 09:54:

Bonjour Solange, tout à fait, vous rabattez 4 mailles au début du rang suivant sur l'endroit, terminez le rang, tournez et rabattez 4 mailles au début du rang suivant sur l'envers, terminez le rang et rabattez les mailles au rang suivant. Bon tricot!

Martha 06.04.2020 - 22:41:

Hei, jeg er en nybegynner og strikker mitt første strikkeplagg. Jeg er nesten ferdig og har kun halsen og montering igjen. Jeg er litt usikker på beskrivelsen på hals...har jeg forstått det rett at ved hals skal jeg legge til 44-62 nye masker inkl tråden foran og skal jeg evt strikke frem og tilbake eller rundt? Og pls husk at jeg er skikkelig nybegynner..forklar med babystep😊

DROPS Design 07.04.2020 kl. 07:48:

Hei Martha, Du har forstått det riktig, at du strikker opp 44-62 masker rundt halsen som inkluderer maskene på tråden foran. Deretter strikker du rundt, først 1 omgang rett, 1 omgang vrang, 1 omgang rett og 1 omgang vrang før du kaster løst av med rett. God fornøyelse!

Helen 24.09.2019 - 08:18:

You had a wonderful video of how to sew in the stocking stitch sleeve into the garter stitch body of the jumper, but I cannot find it again. Please help!

DROPS Design 25.09.2019 kl. 11:50:

Hello! Here is a video "How to set in sleeve". Hope it helps!

Karen 13.06.2019 - 22:38:

Me podrían explicar mejor como hacer el escote gracias

Ingela Svensson 19.02.2019 - 11:10:

Jag har stickat tröjan i st 2. Ärmarna blev så smala. Det står lägg upp 31 m (st2) inkl 1 kantm i varje sida) Har tolkat det så att jag hade 31 m och efter 4 ökningar hade jag 39 m. Varför så smala ärmar?

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:20:

Hei Ingela. Oppskriften skal stemme med målene på målskissen - åpningen til ermet skal være 12 cm øverst. Du legger opp 31 masker. Med den angitte strikkefastheten er dette ca 18 cm i omkrets. Videre øker du 1 maske i hver side (=2 maske totalt) på hver 6 cm totalt 4 ganger = 5 masker økt. 39 masker er ca 23 cm i omkrets. Kan det være du strikker litt stramt? God fornøyelse

Daniela 24.11.2018 - 15:18:

Hallo liebes Drops Team, kann ich auch die Wolle Nepal dafür verwenden? Lieben Dank

DROPS Design 26.11.2018 kl. 08:24:

Liebe Daniela, dieser Pullover wird mit 1 Garn der Garngruppe C (DROPS Air) gestrickt, Sie können dann auch ein anderes Garn der selben Garngruppe benutzen - Hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim stricken!

Kasia 11.10.2018 - 18:40:

Dzień dobry, proszę opisać dokładniej, jak należy kończyć każde ramię osobno. Jeśli dobrze to sobie wyobrażam, to po odłożeniu odpowiedniej ilości oczek na drut pomocniczy będę mogła skończyć jedno ramię na tej samej nitce. Skąd mam pociągnąć nitkę na drugie? Z góry dziękuję!

DROPS Design 12.10.2018 kl. 11:51:

Witaj Kasiu! Musisz dołączyć nową nitkę. Pozdrawiamy

Anikjl 28.08.2018 - 08:55:

Bonjour j’aimerais faire se pull qui est super mais en taille un peux +grande de 12 ans comment faudrait il faire s il vous plait?? Merciii pour votre aide à bientôt!!bon mardi!!!

Henriette Thorp 14.08.2018 - 20:21:

Hei, ønsker å bruke dobbel tråd og pinne nr 6 og 7. Skal strikke til gutt på 8 år. Hvilken av str. bør jeg da ta utgangspunkt i? Mvh Henriette

DROPS Design 23.08.2018 kl. 11:55:

Hei Henriette. Det som avgjør hvilket garn og hvilke pinner du kan bruke er strikkefastheten, Så lenge denne overholdes kan du bruke det garn og de pinner du vil. Denne genseren er strikket i garngruppe C (eventuelt 2 tråder fra garngruppe A), og strikkefastheten er 17 masker x 30 pinner = 10 x 10 cm. Så lenge du har denne strikkefastheten vil du oppnå de målene som er vist i målskissen. Om ikke strikkefastheten overholdes vil målene bli helt annerledes enn angitt. Du må nesten prøve deg frem med prøvelapper for å se hvordan dette blir for deg på pinne 6 og/eller 7. God fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS Children 26-11