Modest Michael by DROPS Design

Rätstickad tröja med rund hals i DROPS Air. Till barn i stl 1 - 10 år

Tags: tröjor,

DROPS Design: Modell nr ai-002-bn
Garngrupp C eller A+A
----------------------------------------------------------
Storlek: (12/18 mån) 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Stl i cl: (80/86) 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
150-200-200-250-250-300 g nr 10, dimma

DROPS RUNDST NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 33 v rätst på 10 x 10 cm och 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 4 – till rätst kanter.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 141kr. Läs mer.
RÄTST (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv.
----------------------------------------------------------

FRAMST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp (51) 54-58-61-64-68 m på rundst 5 med Air och sticka RÄTST – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter (22) 24-27-30-33-36 cm maskas det av 1 m i början på de 2 nästa v (markerar ärmhål) = (49) 52-56-59-62-66 m på st. När arb mäter (29) 32-35-39-42-46 cm sätts de mittersta (7) 8-10-11-14-14 m på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av i början på varje v från halsen så här: maska av 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr = (15) 16-17-18-18-20 m kvar på axeln. Sticka sedan vidare tills arb mäter (33) 36-40-44-48-52 cm och maska av löst. Upprepa på den andra axeln.

BAKST:
Lägg upp och sticka som framst tills arb mäter (31) 34-38-42-46-50 cm. Nu maskas de mittersta (17) 18-20-21-24-24 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 m på nästa v från halsen = (15) 16-17-18-18-20 m kvar på st. Sticka sedan vidare tills arb mäter (33) 36-40-44-48-52 cm och maska av löst. Upprepa på den andra axeln.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp (29) 31-33-33-34-34 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 4 med Air. Sticka 4 v rätst. Byt till rundst 5 och sticka slätst. När arb mäter (5) 6-6-6-7-7 cm ökas det 1 m i varje sida. Upprepa ökningen med (5) 6-4½-4½-3½-3½ cm mellanrum totalt (4) 4-6-7-9-10 ggr = (37) 39-45-47-52-54 m. När arb mäter (22) 26-31-35-39-43 cm stickas det 2 v där det avm 4 m i början på vart och ett av dessa v, sedan maskas alla m av löst.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy sidsömmarna i varje sida på fram- och bakst från ärmhålet och ned tills det återstår ca 6 cm längst ner på fram- och bakst (= sprund) – sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.
Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm och sy i ärmarna.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan, ca 44 till 62 m runt halsen (inkl m på tråden fram) på rundst 4 med Air. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt, 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt, maska sedan av löst med rm.

Diagram

Ingela Svensson 19.02.2019 - 11:10:

Jag har stickat tröjan i st 2. Ärmarna blev så smala. Det står lägg upp 31 m (st2) inkl 1 kantm i varje sida) Har tolkat det så att jag hade 31 m och efter 4 ökningar hade jag 39 m. Varför så smala ärmar?

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:20:

Hei Ingela. Oppskriften skal stemme med målene på målskissen - åpningen til ermet skal være 12 cm øverst. Du legger opp 31 masker. Med den angitte strikkefastheten er dette ca 18 cm i omkrets. Videre øker du 1 maske i hver side (=2 maske totalt) på hver 6 cm totalt 4 ganger = 5 masker økt. 39 masker er ca 23 cm i omkrets. Kan det være du strikker litt stramt? God fornøyelse

Daniela 24.11.2018 - 15:18:

Hallo liebes Drops Team, kann ich auch die Wolle Nepal dafür verwenden? Lieben Dank

DROPS Design 26.11.2018 kl. 08:24:

Liebe Daniela, dieser Pullover wird mit 1 Garn der Garngruppe C (DROPS Air) gestrickt, Sie können dann auch ein anderes Garn der selben Garngruppe benutzen - Hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim stricken!

Kasia 11.10.2018 - 18:40:

Dzień dobry, proszę opisać dokładniej, jak należy kończyć każde ramię osobno. Jeśli dobrze to sobie wyobrażam, to po odłożeniu odpowiedniej ilości oczek na drut pomocniczy będę mogła skończyć jedno ramię na tej samej nitce. Skąd mam pociągnąć nitkę na drugie? Z góry dziękuję!

DROPS Design 12.10.2018 kl. 11:51:

Witaj Kasiu! Musisz dołączyć nową nitkę. Pozdrawiamy

Anikjl 28.08.2018 - 08:55:

Bonjour j’aimerais faire se pull qui est super mais en taille un peux +grande de 12 ans comment faudrait il faire s il vous plait?? Merciii pour votre aide à bientôt!!bon mardi!!!

Henriette Thorp 14.08.2018 - 20:21:

Hei, ønsker å bruke dobbel tråd og pinne nr 6 og 7. Skal strikke til gutt på 8 år. Hvilken av str. bør jeg da ta utgangspunkt i? Mvh Henriette

DROPS Design 23.08.2018 kl. 11:55:

Hei Henriette. Det som avgjør hvilket garn og hvilke pinner du kan bruke er strikkefastheten, Så lenge denne overholdes kan du bruke det garn og de pinner du vil. Denne genseren er strikket i garngruppe C (eventuelt 2 tråder fra garngruppe A), og strikkefastheten er 17 masker x 30 pinner = 10 x 10 cm. Så lenge du har denne strikkefastheten vil du oppnå de målene som er vist i målskissen. Om ikke strikkefastheten overholdes vil målene bli helt annerledes enn angitt. Du må nesten prøve deg frem med prøvelapper for å se hvordan dette blir for deg på pinne 6 og/eller 7. God fornøyelse.

Carolle Côté 29.06.2018 - 21:02:

Est-ce que je peux utiliser des aiguilles droites et non circulaires pour ce modèle? Merci.

DROPS Design 02.07.2018 kl. 09:08:

Bonjour Mme Côté, dans ce modèle, seul le col se tricote en rond, il vous suffit de le tricoter avant de coudre la 2ème épaule pour le tricoter en rangs. Vous trouverez iciplus d'infos sur l'adaptation des modèles sur aiguilles droites. Bon tricot!

Corinne Fontaine 17.06.2018 - 14:00:

Bonjour, Est-il possible de remplacer la laine drops air par 2 fils de baby mérinos pour faire ce modèle ? Merci pour votre réponse, Corinne

DROPS Design 18.06.2018 kl. 08:39:

Bonjour Mme Fontaine, dans la mesure où 2 fils du groupe A (= BabyMerino) = 1 fil du groupe C (= Air), vous pouvez utiliser cette alternative. Vous trouverez des infos supplémentaires sur les alternatives ici. Essayez notre convertisseur pour connaître la nouvelle quantité. Bon tricot!

Camille 13.11.2017 - 05:46:

Bonsoir j'ai oublié de vous demander si on pouvait adapter les messure pour le faire en rond Merci

DROPS Design 13.11.2017 kl. 10:54:

Bonjour Camille, on tricote ici le dos et le devant en allers et retours ( pour le point mousse, on va ainsi tricoter toujours à l'endroit = plus simple). Vous pouvez tricoter les manches en rond sur aiguilles doubles pointes (ajustez alors la taille des aiguilles en fonction). Bon tricot!

Camille 13.11.2017 - 04:46:

Bonjour je début et je veux avoir tout ce qu'il me faut: combien d'aiguille circulaire me conseillez-vous? Dois-je prévoir une pelote en plus si je veux concerver mon échantillon? Merci et bravo pour c'est manifique modèle

DROPS Design 13.11.2017 kl. 10:52:

Bonjour Camille et merci. Il vous faudra 2 aiguilles circulaires: 1 en 5 (en 40, 60 ou 80 cm), et 1 de 40 cm en 4 (pour le col). En fonction de la taille tricotée et de votre tension, il est possible que vous n'ayez pas à défaire votre échantillon. Bon tricot!

Ann 02.11.2016 - 15:02:

Hei. Fin genser. Savner at det står garnforbruk i mønsteret. Kan dere legge inn det?

DROPS Design 03.11.2016 kl. 16:00:

Hej Ann. Det staar överst i opskriften under Materialer: DROPS AIR fra Garnstudio 150-200-200-250-250-300 g f.nr 10, tåke

Kommentér oppskrift DROPS Children 26-11